Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2012 16:19

hubert schreef:Een dier zou je niet zo laten lijden! Waarom een mens dan wel?
Ik begrijp dan ook niet waarom je als christen tegen euthanasie zou moeten zijn.

Wat denk je van het argument: dat God ons begin en ons einde bepaalt?
We NEMEN dus geen kinderen en mogen niet de dood "verkiezen". Al vond ik het zeker hartverscheurend hoe deze man moest lijden!
Maar christenen weten dat dit lijden "tijdelijk" is. Ik heb bij ziekbedden mogen staan van mensen die zoals dat heet "smartelijk" leden. Maar waar een jaloersmakende boodschap van uit ging!
En andersom, waar de artsen een moeizaam ziekbed verwachtten, dit alles meeviel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2012 18:18

beantsje schreef:Ik zag gisteren in het nieuws die Engelse man. Zelfs die paar korte shots vond ik hartverscheurend. Hij is inmiddels overleden aan een 'longontsteking'.

Ik zag het ook op het nieuws. De politie onderzoekt de dood verder niet, gelukkig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2012 18:21

schelpje3 schreef:Wat denk je van het argument: dat God ons begin en ons einde bepaalt?
We NEMEN dus geen kinderen en mogen niet de dood "verkiezen". Al vond ik het zeker hartverscheurend hoe deze man moest lijden!

Ik snap dat concept van levensplicht nooit zo. Het is trouwens ook bijzonder selectief. Als ik een dijk van een longontsteking krijg, ga ik toch echt naar de dokter voor antibiotica en wacht ik niet totdat God mijn einde bepaalt. Maar je mag het leven dus wel rekken (moet zelfs), maar verkorten, nee nee, dat mag dan weer niet.

Maar christenen weten dat dit lijden "tijdelijk" is. Ik heb bij ziekbedden mogen staan van mensen die zoals dat heet "smartelijk" leden. Maar waar een jaloersmakende boodschap van uit ging!
En andersom, waar de artsen een moeizaam ziekbed verwachtten, dit alles meeviel.

Eigenlijk zou er gewoon een aparte wet moeten komen voor christenen. Christenen geen euthanasie, de rest op verzoek wel. Opgelost. Ik begrijp namelijk niet wat christenen het recht geeft hun levensvisie zo aan anderen op te dringen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 15:11

Mortlach: Eigenlijk zou er gewoon een aparte wet moeten komen voor christenen. Christenen geen euthanasie, de rest op verzoek wel. Opgelost. Ik begrijp namelijk niet wat christenen het recht geeft hun levensvisie zo aan anderen op te dringen.

Christenen zijn heel gewone mensen, een aparte wet is niet nodig. Ik denk dat nu je teveel generaliseert. Er zijn zoveel christenen die anders denken dan refo's. Verder vind ik het eveneens verwerpelijk je eigen visie op te dringen of te verplichten voor anderen. De Bijbel heeft het over vrijheid! Iets anders is dat wij hier een discussie voeren met argumenten. Dat moet toch kunnen?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2012 10:18

hubert schreef:Verder vind ik het eveneens verwerpelijk je eigen visie op te dringen of te verplichten voor anderen.

Mortlach doet dat ook niet, of heb ik iets gemist? Volgens mij willen wij niemand verplichten om euthanisie te plegen of wel? Als je dat vanuit je geloofsovertuiging niet wilt doen, prima, maar een atheist hoeft daar toch niet in mee te gaan?

hubert schreef:De Bijbel heeft het over vrijheid!

Ik vind bar weinig vrijheid in de bijbel; geloof in god of anders brand je in de hel. Dat is volgens mij het tegenovergestelde van vrijheid....

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 29 aug 2012 21:51

Lock&Stock schreef:Ik vind bar weinig vrijheid in de bijbel; geloof in god of anders brand je in de hel. Dat is volgens mij het tegenovergestelde van vrijheid....

Ik geloof niet in God om maar niet in de hel te komen. Sterker nog; ik geloof niet eens in een hel (al doen de meesten hier dat waarschijnlijk wel). Maar ik geloof ook niet omdat ik in de hemel wil komen (en ja, ik geloof wel in een hemel en ik vertrouw er vast op dat ik daar naartoe mag gaan).

Geloven = een liefdevolle vertrouwensband met God hebben. Dat doe je uit liefde en uit dankbaarheid, niet vanwege de 'hoofdprijs' na de dood. Dat zou nl. ongelooflijk opportunistisch zijn.

Vrijheid...ja hoe leg ik dat uit? ik heb altijd de vrijheid om mijn eigen keuzes te maken, hoe fout ook. Heb ik ook gedaan. Tot mijn eigen schade en schande (en tot verdriet van God en van mijn naasten). Ik heb heel concreet ondervonden dat het het beste werkt als ik mijn leven in Gods hand leg, als ik bid om Zijn wijsheid en leiding. Het klinkt heel tegenstrijdig en ik ervaar het als een wonder, maar voor mij is het het summum van vrijheid als ik mij overgeef aan Gods wil. Moeilijk uit te leggen. Misschien als voorbeeld: een kind dat van de glijbaan durft te gaan omdat het er blindelings op vertrouwt, dat vader het op zal vangen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 aug 2012 09:40

Citaat L&S
Mortlach doet dat ook niet, of heb ik iets gemist? Volgens mij willen wij niemand verplichten om euthanisie te plegen of wel? Als je dat vanuit je geloofsovertuiging niet wilt doen, prima, maar een atheist hoeft daar toch niet in mee te gaan?

Ik doelde op christenen die van alles op willen dringen. Ik ben zelf belijdend christen en schaam mij soms voor de daden en bekeringsdrang van andere christenen. In het christendom (zeker in het protestantisme) is het nog altijd zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Een christen behoort de ander (ook de atheïst) te behandelen zoals hij zelf behandeld wilt worden. Dat is namelijk een hoofdprincipe in het christelijk geloof. Ook vrijheid is zo'n begrip, al is dat moeilijker uit te leggen. Om dit begrip te begrijpen moet je echt in de kerk zijn.
Met Mortlach ben ik meestal wel eens trouwens!

Ik geloof niet in God om maar niet in de hel te komen. Sterker nog; ik geloof niet eens in een hel (al doen de meesten hier dat waarschijnlijk wel). Maar ik geloof ook niet omdat ik in de hemel wil komen (en ja, ik geloof wel in een hemel en ik vertrouw er vast op dat ik daar naartoe mag gaan).
Geloven = een liefdevolle vertrouwensband met God hebben. Dat doe je uit liefde en uit dankbaarheid, niet vanwege de 'hoofdprijs' na de dood. Dat zou nl. ongelooflijk opportunistisch zijn.

Mooi gezegd Beantsje. Helemaal mee eens! Heb je dat in de RKK geleerd of had je dat al vanuit je degelijke gereformeerde opvoeding al meegekregen?
Angstgeloof is funest voor mensen! God is Liefde en dat is niet te rijmen met zoiets als een hel. Als we ons nu geborgen weten in God, dan is dat voor eeuwig! Christus staat daar borg voor. Mooi toch? 'In leven en sterven wij zijn des Heren!' Leefde iedere christen maar vanuit dit evangelie!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 30 aug 2012 10:38

schelpje3 schreef:Wat denk je van het argument: dat God ons begin en ons einde bepaalt?

Dus almacht of machtiger zijn is een legitimatie om mensen/dieren te laten lijden? Wat een onzin, een hondenbezitter die machtiger is als zijn hond heeft toch ook niet het recht om zijn hond te mishandelen.

Mortlach schreef:
Ik snap dat concept van levensplicht nooit zo. Het is trouwens ook bijzonder selectief. Als ik een dijk van een longontsteking krijg, ga ik toch echt naar de dokter voor antibiotica en wacht ik niet totdat God mijn einde bepaalt. Maar je mag het leven dus wel rekken (moet zelfs), maar verkorten, nee nee, dat mag dan weer niet.

+1
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 30 aug 2012 13:10

Waarom is God eigenlijk verantwoordelijk om voor mensen te zorgen die bij Hem weggegaan zijn?

Als je hond ongehoorzaam is, en agressief, laat je hem inslapen.........

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 30 aug 2012 19:50

hubert schreef:Mooi gezegd Beantsje. Helemaal mee eens! Heb je dat in de RKK geleerd of had je dat al vanuit je degelijke gereformeerde opvoeding al meegekregen?
Angstgeloof is funest voor mensen! God is Liefde en dat is niet te rijmen met zoiets als een hel. Als we ons nu geborgen weten in God, dan is dat voor eeuwig! Christus staat daar borg voor. Mooi toch? 'In leven en sterven wij zijn des Heren!' Leefde iedere christen maar vanuit dit evangelie!

Allebei, al lag bij de geref. kerk het accent meer op de zekerheid die je mag hebben, dat je behouden bent en in de RKK het accent meer op het belang voor het God liefhebben in het hier en nu. Maar het zijn nuanceverschillen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 31 aug 2012 09:28

maaarten schreef:Waarom is God eigenlijk verantwoordelijk om voor mensen te zorgen die bij Hem weggegaan zijn?

Als je hond ongehoorzaam is, en agressief, laat je hem inslapen.........

Ik denk dat we dat nooit te weten zullen komen. Gods wegen zijn voor ons ondoorgrondelijk en bovendien is hij Liefde.
Iemand die zwaar lijdt en spoedig zal overlijden, laat je toch niet peigeren? Palliatieve sedatie is trouwens ook een mogelijkheid. Ik laat deze keuze het liefst over aan de betrokkenen zelf. Die kunnen dat het beste beoordelen. Prima dat het in de wet goed geregeld is.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 sep 2012 11:51

Het begon al in het paradijs dat elkaar de schuld geven als er iets fout ging en gaat nu dus ook.God heeft niets maar dan ook niets te maken met de chaos op deze aarde wie is daar verantwoordelijk voor de mens geheel en al heeft gekozen voor haat,oorlog, dood enz enz enz enz.

De Militia Christi weet dat hij/zij niet van deze aarde zijn en opweg zijn naar een eeuwige glorievolle toekomst in eeuwigheid door het Levendschenkend Kruis. =D> =D> =D> =D> :-({|=
VERITAS VOS LIBERABIT.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 07 sep 2012 15:27

Lichtzwaard schreef:God heeft niets maar dan ook niets te maken met de chaos op deze aarde wie is daar verantwoordelijk voor de mens geheel en al heeft gekozen voor haat,oorlog, dood enz enz enz enz.
Lekker makkelijk. God had de mens toch wel wat zachtaardiger, verstandiger en minder lustgevoelig kunnen maken? Waarom bestaat de emotie boosheid überhaupt?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 07 sep 2012 17:25

Als dat zo is mogen we dan ook geen antibiotica nemen als we een levensbedreigende longontsteking hebben?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

lin74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin74 » 04 okt 2012 17:37

Matthéüs 24:6-15

6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
9 Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil.
10 En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten.
11 En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden.
12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”