Citaat L&S
Mortlach doet dat ook niet, of heb ik iets gemist? Volgens mij willen wij niemand verplichten om euthanisie te plegen of wel? Als je dat vanuit je geloofsovertuiging niet wilt doen, prima, maar een atheist hoeft daar toch niet in mee te gaan?
Ik doelde op christenen die van alles op willen dringen. Ik ben zelf belijdend christen en schaam mij soms voor de daden en bekeringsdrang van andere christenen. In het christendom (zeker in het protestantisme) is het nog altijd zo dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Een christen behoort de ander (ook de atheïst) te behandelen zoals hij zelf behandeld wilt worden. Dat is namelijk een hoofdprincipe in het christelijk geloof. Ook vrijheid is zo'n begrip, al is dat moeilijker uit te leggen. Om dit begrip te begrijpen moet je echt in de kerk zijn.
Met Mortlach ben ik meestal wel eens trouwens!
Ik geloof niet in God om maar niet in de hel te komen. Sterker nog; ik geloof niet eens in een hel (al doen de meesten hier dat waarschijnlijk wel). Maar ik geloof ook niet omdat ik in de hemel wil komen (en ja, ik geloof wel in een hemel en ik vertrouw er vast op dat ik daar naartoe mag gaan).
Geloven = een liefdevolle vertrouwensband met God hebben. Dat doe je uit liefde en uit dankbaarheid, niet vanwege de 'hoofdprijs' na de dood. Dat zou nl. ongelooflijk opportunistisch zijn.
Mooi gezegd Beantsje. Helemaal mee eens! Heb je dat in de RKK geleerd of had je dat al vanuit je degelijke gereformeerde opvoeding al meegekregen?
Angstgeloof is funest voor mensen! God is Liefde en dat is niet te rijmen met zoiets als een hel. Als we ons nu geborgen weten in God, dan is dat voor eeuwig! Christus staat daar borg voor. Mooi toch? 'In leven en sterven wij zijn des Heren!' Leefde iedere christen maar vanuit dit evangelie!