Vrouwen in de politiek en het bedrijfsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koloniste
Verkenner
Verkenner

Vrouwen in de politiek en het bedrijfsleven

Berichtdoor Koloniste » 28 aug 2012 17:10

Ik lees al een tijd mee op dit forum, maar ben naar 1 punt heel nieuwsgierig geworden.

Ik ben 24 jaar (v), bijna afgestudeerd (technisch MSc), niet christelijk, maar heb wel regelmatig contact met christenen.

Als ik onderstaande vraag en antwoord in de vragenrubriek lees, probeer ik te begrijpen hoe gereformeerde vrouwen zich bij dit antwoord voelen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/188 ... or-mannen/

Ik zou daarom graag de meningen willen weten van christelijke (gereformeerde) vrouwen die het eens zijn met het idee dat 'vrouwen onderdanig zijn aan mannen' op sommige punten, bijvoorbeeld in de politiek. Hoe voelt dat voor jou? Mijdt je bijvoorbeeld dit politieke forum? Heb je inderdaad het gevoel dat jouw man pas echt door heeft hoe de politiek en andere hogere (machts)functies werken?

En dan voor de mannen hier: als een vrouw, intelligent, vol ambities en idealen, een hogere functie in bijvoorbeeld de politiek of het bedrijfsleven kan en wil ambieren, wat vinden jullie dan van zo'n vrouw?

Mijn eigen mening: ik voel zo de ambitie om wat goeds te doen in deze wereld, dat ik er echt keihard ga werken in de hoop dat ik een klein beetje dat verschil kan gaan maken om de wereld duurzamer te maken. Ik zou het echt erg vinden als ik dat niet zou kunnen proberen omdat mijn geloof, man etc. dit tegen zou houden. Ik zou me opgesloten voelen...

PS. Ik heb dit in het politieke forum geplaatst, aangezien dit misschien aansluit bij het vrouwenstandpunt van de SGP en ik benieuwd ben naar het stemgedrag van gereformeerde vrouwen. Mocht dit topic in een ander forum thuishoren, dan mogen de moderators deze natuurlijk verplaatsen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Vrouwen in de politiek en het bedrijfsleven

Berichtdoor meribel » 28 aug 2012 18:06

Koloniste schreef:Ik zou daarom graag de meningen willen weten van christelijke (gereformeerde) vrouwen die het eens zijn met het idee dat 'vrouwen onderdanig zijn aan mannen' op sommige punten, bijvoorbeeld in de politiek. Hoe voelt dat voor jou? Mijdt je bijvoorbeeld dit politieke forum? Heb je inderdaad het gevoel dat jouw man pas echt door heeft hoe de politiek en andere hogere (machts)functies werken?

ik ben niet jouw doelgroep. Ben wel een gereformeerde vrouw maar een CU stemmer.
Maar ik denk niet dat je de insteek helemaal goed heb.. Want de vrouwen die vinden dat een vrouw niet politieke macht mag uitvoeren , mag wel directrice worden van een firma of wat dan ook. Het is enkel kerk en politiek waar dit geld.

En het is ook weer niet zo dat ze zich dan onderdanig voelen. Zie het als gelijkwaardig; maar talenten op een ander gebied hebbende. En besturen hoort bij de man. Kinderen baren bij een vrouw. ( kan ook niet uitgewisseld )

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 aug 2012 13:57

meribel schreef:[Want de vrouwen die vinden dat een vrouw niet politieke macht mag uitvoeren , mag wel directrice worden van een firma of wat dan ook. Het is enkel kerk en politiek waar dit geld.

Ik vind het wel apart dat zij dit niet meer 'mogen' zodra ze getrouwd zijn en/of kinderen hebben, want dan hoort een vrouw thuis. En ik vraag mij af in hoeverre die vrouwen dat mogen. Ik zie nl om mij heen dat het gros van de refo vrouwen als ze al werken werkzaam zijn in de zorg of het onderwijs. Ik krijg sterk het vermoeden dat de ouders hun dochters die kant op praten c.q. masseren.

@ koloniste Ik ben ook niet echt jouw doelgroep. Ik ben wel gereformeerd, maar geen SGP stemmer. En ik kan mij jouw verbazing voorstellen. Ik verbaas mij er ook altijd over en ik hoorde vorige week iemand zeggen dat ze het stemmen in de politiek altijd aan haar man overliet. Hij stemde voor haar en zij vond dat haar stem daar in goede handen was. Ook daar kan ik mij niets in voorstellen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 aug 2012 14:12

er is een vraag over gesteld in de vragenrubriek, maar er is niet echt een antwoord op gegeven.

ik heb vandaag een poging gedaan de sgp website helemaal uit te spitten.
maar ik kan het ook nergens echt vinden.

is er geen forummer hier van de rechtse kant die kan uitleggen op basis waarvan een vrouw niet de politiek in mag?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2012 14:18

meribel schreef:er is een vraag over gesteld in de vragenrubriek, maar er is niet echt een antwoord op gegeven.

ik heb vandaag een poging gedaan de sgp website helemaal uit te spitten.
maar ik kan het ook nergens echt vinden.

is er geen forummer hier van de rechtse kant die kan uitleggen op basis waarvan een vrouw niet de politiek in mag?

Ik zal een poging wagen :wink: Moet er bij zeggen dat het niet mijn standpunt is! Maar ik kan het wel begrijpen. Voor de goede orde: ik ben een trouwe SGPstemmer.
Het is eigenlijk dezelfde reden als waarom een vrouw geen ambt mag vervullen in de kerk. De vrouw hoort in de tent (Sarah) en de man voert het woord. Nu is dat allemaal heel extreem gesteld en inmiddels een stuk ganuanceerder hoor. Ik voorzie dat er binnen afzienbare tijd echt wel een vrouw op de kieslijst zal worden geplaatst. Refovrouwen (SGPstemmers dus) zijn tegenwoordig ook vaak hoog opgeleid.
Maar SGP vrouwen zijn geen feministen. Dus zij gaan niet hun zin doordrammen, (op een uitzondering na.)
Dus het komt erop neer dat een vrouw in het openbaar moet zwijgen, haar man moet spreken. :D

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 30 aug 2012 15:03

schelpje3 schreef:De vrouw hoort in de tent (Sarah) en de man voert het woord. ....
Maar SGP vrouwen zijn geen feministen. ....
Dus het komt erop neer dat een vrouw in het openbaar moet zwijgen, haar man moet spreken.

Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die wél in het openbaar wil spreken?
Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die wél feministisch (of emancipatoire) meningen heeft?
Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die vinden dat ze niet in de tent horen?

Indien ja, hoe kan zo'n vrouw de door haar gewenste ruimte krijgen?
Indien nee, waarom is dat niet mogelijk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2012 16:07

Mens schreef:
Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die wél in het openbaar wil spreken?
Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die wél feministisch (of emancipatoire) meningen heeft?
Bestaat er een mogelijkheid dat er refovrouwen zijn die vinden dat ze niet in de tent horen?

Indien ja, hoe kan zo'n vrouw de door haar gewenste ruimte krijgen?
Indien nee, waarom is dat niet mogelijk?

Er zijn genoeg refovrouwen die in het openbaar spreken. Een paar voorbeeldjes zijn de direkteur van de VBOK, zij was een mevrouw, of dr. Alie Hoek- van Kooten.
Maar jij bedoelt politiek? Nee, die zijn er vanuit de SGP niet.
En het ECHTE feminisme gaat tegen de Bijbel in. Dus zoals de dames van "Opzij". :wink:
En er zijn heel veel vrouwen die niet meer in de tent verkeren. Ik denk dat er nog maar een enkeling is, van een oudere generatie. Mijn vrouwelijk familieleden, die in de rechterflank kerken, werken allemaal. Soms in een leidinggevende functie!
Toen ik naar de middelbare school zou gaan, vond mijn vader het gymnasium echt niet nodig, ik ging immers toch trouwen. DAT was toen de algemene mening. Dat heb ik mijn pa nooit kwalijk genomen, dat was de tijd, de gewoonte toen. Nu zou hij daar echt anders over denken.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 30 aug 2012 16:43

schelpje3 schreef:Er zijn genoeg refovrouwen die in het openbaar spreken. Een paar voorbeeldjes zijn de direkteur van de VBOK, zij was een mevrouw, of dr. Alie Hoek- van Kooten.
Maar jij bedoelt politiek? Nee, die zijn er vanuit de SGP niet.
En het ECHTE feminisme gaat tegen de Bijbel in. Dus zoals de dames van "Opzij". :wink:
En er zijn heel veel vrouwen die niet meer in de tent verkeren. Ik denk dat er nog maar een enkeling is, van een oudere generatie. Mijn vrouwelijk familieleden, die in de rechterflank kerken, werken allemaal. Soms in een leidinggevende functie!
Toen ik naar de middelbare school zou gaan, vond mijn vader het gymnasium echt niet nodig, ik ging immers toch trouwen. DAT was toen de algemene mening. Dat heb ik mijn pa nooit kwalijk genomen, dat was de tijd, de gewoonte toen. Nu zou hij daar echt anders over denken.

Ik begrijp wat je schrijft en tóch roept het vragen op.
Wanneer je schrijft dat er heel veel vrouwen zijn die niet meer in de tent verkeren is dat een indicatie dat gewoonten aan het veranderen zijn. Maar als sommige gewoonten kunnen veranderen, dan kunnen toch net zo goed andere gewoonten (vrouwen in de politiek) óók veranderen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2012 19:26

Maar dat zeg ik toch! Nu zijn ook de refovrouwen hoog opgeleid, soms nog hoger dan hun echtgenoot, dus dat meningloze in hun tent verkeren, gaat niet meer! Dat komt met elkaar in tegenspraak. Ik zie het in mijn eigen familie gebeuren.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 aug 2012 19:50

Maar wat gebeurt er als die vrouwen kinderen krijgen? Zij gaan parttimen en niet hun man. En sowieso is het geen optie om de zorg te verdelen door beide 4 dagen te gaan werken. Althans ik zie het zelfs niet bij ons de in de kerk ( en daar zitten weinig SGP stemmers vermoed ik).
Toen ik zwanger was van de 3e kreeg ik vooral uit kerkelijke kringen de vraag 'dat ik nu zeker wel zou stoppen met werken' of in ieder geval minder zou werken. Mijn man heeft die vraag nooit gehad ( terwijl wij beiden WO geschoold zijn)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2012 21:13

Zo gek is die vraag niet. Al lijkt dat tegenwoordig wel zo. Van oorsprong heeft de moeder de zorg voor de jonge kinderen. Denk maar aan borstvoeding bijv.
Ik vind het ook zo vanzelfsprekend niet dat de man net zo makkelijk de zorg over kan nemen. Er zijn mannen die dit kunnen ja, min of meer gedwongen door de omstandigheden omdat andere mannen om hen heen dit nu eenmaal ook doen.
M.i. ligt deze taak VAN UIT BIJBELS OPZICHT bij de moeder. Hoe we ook tegensputteren en dit willen verdelen onder de vaders.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 aug 2012 22:53

ajl schreef:Maar wat gebeurt er als die vrouwen kinderen krijgen? Zij gaan parttimen en niet hun man. En sowieso is het geen optie om de zorg te verdelen door beide 4 dagen te gaan werken. Althans ik zie het zelfs niet bij ons de in de kerk ( en daar zitten weinig SGP stemmers vermoed ik).
Toen ik zwanger was van de 3e kreeg ik vooral uit kerkelijke kringen de vraag 'dat ik nu zeker wel zou stoppen met werken' of in ieder geval minder zou werken. Mijn man heeft die vraag nooit gehad ( terwijl wij beiden WO geschoold zijn)

maar @ajl, dat is toch iets maatschappelijks en niet perse iets wat enkel onder christenvrouwen speelt.
Althans, in mijn omgeving van alle niet-gelovige vriendinnen en kennissen is het exact hetzelfde dat meestal ( niet altijd ) de vrouw mindert met werken of stopt en de man dezelfde uren blijft werken.
Ik zie echt geen verschillen daarin tussen gelovige vrouwen en niet-gelovige vrouwen.

@ schelpje, maar wat nu mijn vraag is; waar komt precies de overtuiging vandaan, welk bijbelboek of tekst, dat een vrouw wel een leidinggevende functie mag hebben maar niet een politieke functie?

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 31 aug 2012 08:03

Ik heb er niet zoveel verstand van politiek, maar in de Bijbel zijn er geen vrouwen aan de macht, nergens niet. Dus ook niet in het besturen van een land of stad.
Toen was er geen 'scheiding van kerk en staat' en regeerden de 'oudsten', toen de Romeinen kwamen had je wel stadhouders enzo, maar vanuit Israël regeerden de priesters/oudsten.

Ik denk dat je het standpunt van de SGP niet uit de Bijbel kan halen. De vrouw mocht daar niet werken, dat was de cultuur. Daar stond de man nog echt boven de vrouw, en kon de vrouw niet zonder hem.

Terug naar de vraag van @koloniste, ik ben ook een SGPstemmer, maar zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van. Ben tegen het vrouwenstandpunt van hen, maar als zij zwarte broeders erin willen, whateverrrr.
Maar goed, de laatste tijd ben ik me wat gaan interesseren in de politiek, misschien stem ik dit jaar wel CU. Al die uitspraken van Van der Staai, daar word je ook nogal moe van. Overal zijn ze op tegen!

Ps: ik ben een werkende vrouw, zorg hier voor het belangrijkste inkomen want manlief studeert nog.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 31 aug 2012 08:18

Hoewel ik niet vind dat de vrouw in de 'tent' moet blijven, niet zou moeten werken, voor de kinderen zou moeten zorgen etc, ben ik toch wel van mening dat man en vrouw wel verschillend zijn. Waarom zouden we hetzelfde willen doen en zijn? Zo zijn we helemaal niet geschapen. Laten we eerlijk zijn: de meeste vrouwen kunnen nu eenmaal beter multitasken, wat in een gezin en huishouden wel heel handig is. En mannen zijn over het algemeen rustiger, bedaarder, minder snel kattig en hekserig. Dus over het algemeen genomen kunnen zij denk ik beter een kerkenraad vullen.

Niet dat ik dat altijd vind, en het zo zwart-wit zou willen, maar ik denk dat we juist blij moeten zijn met die verschillen.
Daarnaast vind ik het voor kinderen een vereiste dat papa er ook genoeg is. En wat dat genoeg is, dat is voor elk gezin anders, maar een vader die altijd werkt, moeder die altijd alles met de kinderen doet, dat lijkt mij geen goede situatie. God heeft ons niet voor niets als man en vrouw geschapen, en een man en vrouw zijn de enigen die samen kinderen kunnen krijgen (biologisch gezien dan he ;) ), dus heeft het kind, wat daaruit voortkomt, in de basis beiden nodig. En ik geloof gewoon niet dat je als vader je kinderen genoeg liefde kunt geven als je er alleen met eten bent.

Wij zijn altijd open geweest naar onze omgeving dat we nu tijdelijk de keus hebben gemaakt dat ik minder ben gaan werken, maar dat het in de toekomst heel goed anders kan gaan zijn. En langzaamaan went de oudere garde in de familie aan dat idee :mrgreen: Maar af en toe krijg ik er nog steeds van die stekelige opmerking over, maar dan bedenk ik me maar dat de man des huizes er zelden was, wat een kind in mijn ogen nog minder goed doet dan een werkende moeder.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 aug 2012 08:27

@ meribel Ik zie dat in mijn onkerkelijke omgeving toch wel anders. Daar gaan beide partners minder werken en hebben ze beide zorgdagen met de kinderen. Het enige verschil is dat de papa op papadagen vooral leuke dingen doet met de kinderen en de moeder vooral in huis aan het werk is. Maar dat is meer een verschil in prioriteiten.

Terug naar “Archief”