Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mieppie
Verkenner
Verkenner

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mieppie » 28 aug 2012 14:37

Mijn eerste reactie.Spannend hoor.

Nu heb ik niet het hele stuk gelezen,maar ik val even binnen op de vraag waar de grens ligt van sex voor het huwelijk.
Weten we allemaal eigenlijk niet waar die grens ligt? Iedereen weet dat tongzoenen méér lust oproept.Iedereen weet toch ook dat aanraking van bv borsten óók sexuele lusten oproept? En helemaal weten we dat geslachtdelen aanraken ...dat dat al tever is omdat je je dan wel op héél glad ijs bevind.
We weten het waarschijnlijk allemaal,maar toch zoeken we excuses om tóch die fijn aanrakingen te vergoeilijken. De Heer is in Zijn woord heel duidelijk waar het gevaar ligt.Maar wij mensen bepalen graag onze eigen grenzen.

Ben zelf ook geen heilige hoor.Ook ik raakte op mijn 17e zwanger.En niet van mijn eerste sexuele partner. En ondanks dat ik de grens had overschreden,toch knaagde na elke vrijpartij het geweten. En zodra het geweten gaat spreken,dan ben je tever gegaan. En dat geweten,dat hebben we allemaal dus ............
Maar we weten ook dat de zonde naar ons lonkt en dat het vlees zwak is.Of we het nou willen of niet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 16:10

Sorry Maarten. De teksten die je aanhaalt gaan over van alles, maar niet over het onderwerp. De teksten gaan over trouw, scheiden en over het feit dat kinderen hun ouders verlaten. Allemaal zaken die ik onderschrijf. Ik lees er echter niet in dat seks vóór het huwelijk niet is toegestaan. Waar staat dat dan?
Het gaat mij erom dat seks tussen 2 geliefden niet verboden is, laat staan dat er grenzen zijn. Verder is het m.i. een privézaak waar een kerk geen uitspraken over moet doen. De PKN doet dat gelukkig ook niet meer.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 aug 2012 17:15

hubert schreef:Sorry Maarten. De teksten die je aanhaalt gaan over van alles, maar niet over het onderwerp. De teksten gaan over trouw, scheiden en over het feit dat kinderen hun ouders verlaten. Allemaal zaken die ik onderschrijf. Ik lees er echter niet in dat seks vóór het huwelijk niet is toegestaan. Waar staat dat dan?
Het gaat mij erom dat seks tussen 2 geliefden niet verboden is, laat staan dat er grenzen zijn. Verder is het m.i. een privézaak waar een kerk geen uitspraken over moet doen. De PKN doet dat gelukkig ook niet meer.

Het ging mij erom te laten zien dat de teksten uit Genesis wel betrekking hebben op het huwelijk, wat jij meerdere keren hebt ontkent. Als je nou nog eens de moeite neemt om mijn post te lezen, dan zul je zien dat ik reageerde op

hubert schreef:PS de Bijbelse opdracht: "Ga heen en vermenigvuldigt u" staat m.i. niet in het teken van een huwelijk maar voortplanting.

Wat het doel van mijn post dus was, is laten zien dat "Ga heen en vermenigvuldigt u" volgens Jezus dus wel in de context van het huwelijk staat, in tegenstelling tot wat jij beweerd. Dat is wat ik met die post zei, niet meer in niet minder. Ik stel het niet erg op prijs dat je vermijdt te reageren op het feit dat jij die tekst in Genesis anders leest dan de Heere Jezus.

Ik meen mij te herinneren dat je eerder in dit topic ook hebt gezegd dat de tekst iets verder in Genesis, over een man en een vrouw die hun ouders verlaten en 'tot één vlees worden', volgens jou ook niet over het huwelijk gaat. Zowel Jezus als Paulus halen die tekst echter aan in verband met het huwelijk, dus ook hier is jouw mening heel duidelijk strijdig met die van Jezus en Paulus.

Die twee teksten uit Genesis zijn verschillende keren gebruikt om een standpunt over seksualiteit voor het huwelijk te verdedigen, maar jij stelt dat ze niet over het huwelijk gaan. Wat ik dus wou doen, is aantonen dat die teksten weldegelijk over het huwelijk gaan.

Kun je er nu eindelijk toegeven dat jij die teksten tot nu toe verkeerd gelezen hebt, of uitleggen waarom jij het anders leest dan Jezus en Paulus?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2012 18:02

sex voor het huwelijk..waar ligt de grens.

Tsja, ben je getrouwd voor Gods ogen als je met elkaar sex heb gehad?
Of pas na een officiële dag?
En mag je dan pas vrijen?

Lastige vragen hoor, en ik geloof niet dat je daar zo heel pasklare antwoorden over vind in de bijbel. Ik heb ze iig nog nooit zien staan.

Izak zag rebekka voor het eerst en dook meteen samen met haar de tent in om..je weet wel..en hupla man en vrouw. Zou tegenwoordig erg afgekeurd worden in kerkelijke kring vermoed ik.

Er stond een vraag in de vragenrubriek van een tijdje geleden van een meisje die graag wilde trouwen, haar vriend vond het wel best zo ( al een aantal jaren ) en wilde nog niet...toen had ik als ( inmiddels weer verwijderde ) reactie geschreven; zit toch iets niet goed. Als je de sex voor in het huwelijk bewaard kan ik me niet voorstellen dat een man niet héél graag wil trouwen op een bepaald moment. Of ben ik nou gek.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 28 aug 2012 18:35

Mango schreef:Maar dit is allemaal vreselijk offtopic, net als over Mortlach de knuffelatheist. De vraag is waar de grens ligt volgens iedereen.
En daar ben ik nu benieuwd naar!!

Ik denk dat er geen grens kan worden vastgesteld die voor iedereen geldt. Oftewel: iedereen moet voor zichzelf kiezen waar de grens ligt die voor hem/haar én goed voor jezelf aanvoelt én redelijkerwijs te verantwoorden is.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 19:17

Citaat Maarten Kun je er nu eindelijk toegeven dat jij die teksten tot nu toe verkeerd gelezen hebt, of uitleggen waarom jij het anders leest dan Jezus en Paulus?

De tekst in het OT gaat m.i. niet over het huwelijk, maar over de opdracht om de wereld te gaan bevolken. Dus weggaan bij de ouders en je voortplanten. Waar seks van nature voor bedoeld is. Wij geven een andere invulling aan seks, Nu mag het ook voor het plezier. De aarde is vol!

Jezus en Paulus gebruiken deze tekst in het NT ook (zij kennen de thora als geen ander) en verbinden die met een huwelijk. Een liefdesband tussen 2 mensen. Jezus gebruikt deze band vervolgens als metafoor om de gemeenschap met God uit te drukken. Dat heb ik toch niet ontkend.
Doch uit deze teksten kun je m.i. niet opmaken dat seks voor een huwelijk niet is toegestaan. Zij gaan dan ook niet over seks maar over trouw, scheiding, hoe je je moet gedragen tegenover je partner, de liefdesband met God en Christus etc.

Ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel, Ik hoop ook dat je geen schuldgevoelens ontwikkelt als je seks hebt met je geliefde. Ze komt toch weer terug? Vraag: Ben je ook tegen zelfbevrediging? Je moet toch wat met je gevoelens!

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 aug 2012 20:02

hubert schreef:De tekst in het OT gaat m.i. niet over het huwelijk, maar over de opdracht om de wereld te gaan bevolken. Dus weggaan bij de ouders en je voortplanten. Waar seks van nature voor bedoeld is. Wij geven een andere invulling aan seks, Nu mag het ook voor het plezier. De aarde is vol!

Jezus en Paulus gebruiken deze tekst in het NT ook (zij kennen de thora als geen ander) en verbinden die met een huwelijk. Een liefdesband tussen 2 mensen. Jezus gebruikt deze band vervolgens als metafoor om de gemeenschap met God uit te drukken. Dat heb ik toch niet ontkend.
Doch uit deze teksten kun je m.i. niet opmaken dat seks voor een huwelijk niet is toegestaan. Zij gaan dan ook niet over seks maar over trouw, scheiding, hoe je je moet gedragen tegenover je partner, de liefdesband met God en Christus etc.

Spreek je jezelf hier niet tegen? Eerst zeg je "De tekst in het OT gaat m.i. niet over het huwelijk", maar dan zeg je "Jezus en Paulus gebruiken deze tekst in het NT ook (zij kennen de thora als geen ander) en verbinden die met een huwelijk". Spreek je jezelf nou tegen, of leg je je erbij neer dat jij er anders over denkt dan Jezus en Paulus? En dan bedoel over hoe je die teksten leest, wat je dan met die teksten vervolgens wel of niet kan zeggen over seks voor het huwelijk is weer een heel andere zaak, waar ik me overigens in dit topic al eens duidelijk over heb uitgelaten.

hubert schreef:Ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel, Ik hoop ook dat je geen schuldgevoelens ontwikkelt als je seks hebt met je geliefde. Ze komt toch weer terug?

Waarom zou ik schuldgevoelens ontwikkelen wanneer ik later, als ik Deo volente getrouwd ben, seks zal hebben? :-k

Wat bedoel je met "Ze komt toch weer terug"? :?:

hubert schreef:Vraag: Ben je ook tegen zelfbevrediging? Je moet toch wat met je gevoelens!

Ja, ik ben ook tegen zelfbevrediging. Zoals ik eerder al gezegd heb geloof ik dat God seks gegeven heft binnen de context van het huwelijk. Het gaat hierbij om de liefde tussen een getrouwde man en vrouw. Zonder huwelijk geen seks, dus ook geen zelfbevrediging. Er kan geen sprake zijn van liefde of trouw wanneer je in je eentje bent.

Natuurlijk moet je wat met je gevoelens; Paulus zegt toch: "Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden." Maar hij zegt niet "het is beter om jezelf te bevredigen dan te branden van begeerte" of "het is beter om maar al vast voor je getrouwd bent seks te hebben dan te branden van begeerte"........

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 20:45

De teksten in het NT verbinden inderdaad de tekst uit het OT met een huwelijk. Daar heb ik mij in vergist en heb jij gelijk. Toch kan ik er nog steeds geen visie uit opmaken dat een antwoord kan geven op de vraag van het topic en blijf ik bij mijn visie op seksualiteit.
Verder vind ik toch dat je je teveel richt op Bijbelteksten. Het huwelijk in de Bijbel is nauwelijks vergelijkbaar met ons type huwelijk. Dan denk ik aan de veelwijverij, het zwagerhuwelijk etc.
Volgens het CPB zijn in Nederland straks miljoenen mensen alleenstaand. Wat moeten degenen voor wie een huwelijk niet is weggelegd met hun seksualiteit? Moeten die dan branden? Ik denk niet dat wij daarmee aan kunnen komen.
Paulus was ook een kind van zijn tijd en omstandigheden.

NB Je schreef dat je vriendin 10.000 km ver weg was. Vandaar mijn opmerking: ze komt toch weer terug.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 28 aug 2012 21:29

maaarten schreef:Ja, ik ben ook tegen zelfbevrediging. Zoals ik eerder al gezegd heb geloof ik dat God seks gegeven heft binnen de context van het huwelijk. Het gaat hierbij om de liefde tussen een getrouwde man en vrouw. Zonder huwelijk geen seks, dus ook geen zelfbevrediging. Er kan geen sprake zijn van liefde of trouw wanneer je in je eentje bent.

Natuurlijk moet je wat met je gevoelens; Paulus zegt toch: "Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden." Maar hij zegt niet "het is beter om jezelf te bevredigen dan te branden van begeerte" of "het is beter om maar al vast voor je getrouwd bent seks te hebben dan te branden van begeerte"........

Nou, dat gaat wel heel erg ver....ZB is wat mij betreft een heel natuurlijk stadium in de puberteit en gaat vanzelf over als je getrouwd bent.
Ik vind het nogal gezocht om die uitspraak van Paulus te betrekken op ZB. Ik denk ook echt dat we hier een redelijk persoonlijke beleving van Paulus lezen; anders zouden we immers maar helemaal niet meer moeten trouwen, tenzij we echt niet zonder kunnen...

Er kan geen sprake zijn van liefde of trouw in je eentje; er kan geen sprake zijn van ontrouw als er geen derde in het spel is.
En geloof me, ik weet uit ervaring: wanneer je bedrogen wordt, is het ergste niet de sex, maar het buitengesloten-zijn en het voorgelogen-zijn. Dat jouw man intimiteit met iemand anders heeft gezocht, is veel en veel erger dan dat hij er bepaalde lichaamsdelen in geleegd heeft.

Wat sex voor het huwelijk betreft; ik heb er niet zo heel veel moeite mee maar heb bijv. altijd tegen mijn dochter gezegd: wat je ook doet, je kunt altijd zwanger raken. Je moet je dat allebei realiseren. Als je dat risico niet wilt/kunt lopen, moet je het niet doen. Want dan kom je voor de vraag te staan wel of geen abortus....als je elkaar bewust dat risico laat lopen, is dat geen liefde, maar juist liefdeloosheid.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 aug 2012 22:17

maaarten schreef:Ja, ik ben ook tegen zelfbevrediging. Zoals ik eerder al gezegd heb geloof ik dat God seks gegeven heft binnen de context van het huwelijk. Het gaat hierbij om de liefde tussen een getrouwde man en vrouw. Zonder huwelijk geen seks, dus ook geen zelfbevrediging. Er kan geen sprake zijn van liefde of trouw wanneer je in je eentje bent.

op basis van welke teksten ben je precies tegen zelfbevrediging?
En ben je dan ook tegen natte dromen? Ik bedoel ; als een man die heeft gehad is dat dan een zonde?

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 10:38

schelpje3 schreef:Persoonlijk ben jij blij ja. Dat kan, maar God Zelf gaf kleding. Adam en Eva (man en vrouw !) ontdekten elkaars naaktheid en schaamden zich. Dat is allemaal een gevolg van de zondeval.
Het gaat er niet om wat wij er persoonlijk van vinden, maar wat gebiedt God in Zijn Woord?

Ik pik nu toevallig deze quote eruit, maar het is me al vaker opgevallen dat er hier redelijk wat mensen zijn die tijdens een discussie het Goddelijk-gezag-argument hanteren.
In principe niets mis mee INDIEN dit duidelijk en eenduidig is. Echter: dat is vaak juist niet het geval.

Als het gaat om het bedekken van het lichaam na de zondeval zie je dat God geen kleding gebiedt (sterker nog: uit het feit dat er voor de zondeval geen kleding was kun je opmaken dat het kennelijk Gods bedoeling was om naakt te zijn!) maar kleding geeft. Dat is een groot verschil.

Als het gaat om hoe ver je 'mag' gaan met sex voor het huwelijk (terug naar on-topic) is er ook geen goddelijk ge- of verbod. Wel lees ik regelmatig interpretaties van bijbelteksten die ook niet duidelijk en eenduidig zijn, maar wel voor het eigen karretje gespannen worden.

Ik vind dat de redenatie
a. ik pak een Bijbeltekst
b. ik interpreteer deze tekst overeenkomstig met mijn eigen mening
c. ik concludeer dat ik de Bijbel c.q. Gods wil vol
een oneigenlijke discussietechniek is.

Constatering: in de Bijbel kun je geen duidelijke en eenduidige richtlijnen vinden m.b.t. sex voor het huwelijk.
Conclusie: je zult een eigen keuze moeten maken.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 aug 2012 10:56

nou nou, wat een nogal voor de hand liggend orthodox standpunt allemaal niet voor vragen teweeg brengt. Ik dacht dat het een tamelijk algemeen standpunt was in orthodox Christelijk Nederland dat seks voor het huwelijk en zelfbevrediging zondig is, het is toch niet echt nieuws dat mensen hier tegen zijn?

hubert schreef:De teksten in het NT verbinden inderdaad de tekst uit het OT met een huwelijk. Daar heb ik mij in vergist en heb jij gelijk. Toch kan ik er nog steeds geen visie uit opmaken dat een antwoord kan geven op de vraag van het topic en blijf ik bij mijn visie op seksualiteit.
Verder vind ik toch dat je je teveel richt op Bijbelteksten. Het huwelijk in de Bijbel is nauwelijks vergelijkbaar met ons type huwelijk. Dan denk ik aan de veelwijverij, het zwagerhuwelijk etc.

NB Je schreef dat je vriendin 10.000 km ver weg was. Vandaar mijn opmerking: ze komt toch weer terug.

Nee dat is inderdaad de vraag, hoe ga je vervolgens met die teksten in Genesis om? Zeg je: "God heeft daar seksualiteit gegeven in het kader van het huwelijk, dus dat moet de norm zijn voor ons", of zeg je "er staat daar niets letterlijk verboden en de situatie toen was heel anders dan nu, dus die teksten hoeven niet meer normatief voor ons te zijn". Het moge duidelijk zijn dat ik de eerstgenoemde visie onderschrijf. :mrgreen:

Overigens is het Parsifal die schreef dat zijn vriendin 10,000km ver weg is; ik moet het op het moment helaas zonder vriendin stellen.

beantsje schreef:Nou, dat gaat wel heel erg ver....ZB is wat mij betreft een heel natuurlijk stadium in de puberteit en gaat vanzelf over als je getrouwd bent.
Ik vind het nogal gezocht om die uitspraak van Paulus te betrekken op ZB. Ik denk ook echt dat we hier een redelijk persoonlijke beleving van Paulus lezen; anders zouden we immers maar helemaal niet meer moeten trouwen, tenzij we echt niet zonder kunnen...

Oh, met die tekst van Paulus wou ik meer mijn standpunt illustreren, het is niet zo dat ik tegen zelfbevrediging ben op grond van die tekst. Paulus geeft hier zijn eigen beleving overigens wel als voorbeeld voor de gemeente waar hij die brief aan schrijft.

meribel schreef:op basis van welke teksten ben je precies tegen zelfbevrediging?
En ben je dan ook tegen natte dromen? Ik bedoel ; als een man die heeft gehad is dat dan een zonde?

"Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." Matt 5:28

De gedachten die je hebt bij zelfbevrediging kunnen de toets van deze tekst niet echt doorstaan.

Ik ben niet tegen een natte droom, want daar kun je niets aan doen; hoe zou ik daar nou tegen kunnen zijn? Ik heb wel eens gehad dat ik me tijdens zo'n droom heel schuldig voelde, en toen werd ik heel blij en opgelucht wakker, zo van 'dankUwel Heere dat ik die zonde niet in het echt gedaan heb!' :lol:

Overigens, wat ik nog even kwijt wil, ik ben nu onderhand zoveel in dit topic aan het posten dat het er misschien bijna op begint te lijken alsof dit een soort obsessie is ofzoiets (zoiets opperde Hubert geloof ik al?). Maar in werkelijkheid ben ik hier niet zoveel mee bezig. Ik heb hier al lang een duidelijke mening over en ik ervaar het absoluut niet als een last of iets dergelijks om me aan die mening te houden. Dus het is niet echt een punt voor mij, in de zin van dat ik er eigenlijk, buiten dit soort discussies om, nooit mee bezig ben. Maarja, dan blijf ik maar vragen op me afgevuurd krijgen hier en dan is het toch wel zo netjes om die even te beantwoorden. :mrgreen:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 aug 2012 11:44

Heel goed Maarten dat je op dit moment geen last hebt van je tamelijk bijzondere mening over het onderwerp. Ik kan me niet voorstellen dat je mening gemeengoed is in de refowereld, maar dat kan ik niet onderbouwen. Mijn vader van 89 vindt het nu nog steeds jammer dat hij zich in zijn jeugd zoveel gelegen heeft laten liggen aan deze en andere orthodoxe visies.
Ik vind het prima dat je je onthoudt van elke vorm van seksualiteit. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd.
Ik vroeg mij nog af wat je vindt van gelovigen die wel veel aan seks doen en daar van genieten. Mogen die hun gang gaan en maakt het jou niet uit of zou je er consequenties aan willen verbinden?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 aug 2012 11:49

Mens: Constatering: in de Bijbel kun je geen duidelijke en eenduidige richtlijnen vinden m.b.t. sex voor het huwelijk.
Conclusie: je zult een eigen keuze moeten maken.

Ik ben blij met je reactie. Dat denk ik namelijk ook, maar ik wordt daar toch wel erg op aangevallen. Ik ga er maar vanuit dat er veel medestanders zijn die niet durven reageren. Bang om aangezien te worden voor losbollig.
Het is blijkbaar nog echt een taboe in de orthodoxe wereld.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 aug 2012 15:39

hubert schreef: Ik kan me niet voorstellen dat je mening gemeengoed is in de refowereld,

Ehm, bij zowel Evangelischen als bij Refomatorischen en eigenlijk alle orthodoxe gelovigen is het standpunt "seks voor het huwelijk is een zonde" en "zelfbevrediging is een zonde" erg normaal hoor.

hubert schreef:Ik vind het prima dat je je onthoudt van elke vorm van seksualiteit. Voor de meeste mensen is dit niet weggelegd.

Ik onthoud me helemaal niet van elke vorm van seksualiteit; ik onthoud me van elke vorm van seksualiteit buiten het huwelijk. Het is niet als of ik celibatair wil leven ofzoiets. Seks is iets moois en goeds, maar net als alle andere mooie en goede dingen kan het verkeerd gebruikt worden en dan is het niet meer mooi en goed, dan is het zondig.

hubert schreef:Ik vroeg mij nog af wat je vindt van gelovigen die wel veel aan seks doen en daar van genieten. Mogen die hun gang gaan en maakt het jou niet uit of zou je er consequenties aan willen verbinden?

Gelovigen die veel aan seks doen en daar van genieten, met hun echtgenote/echtgenoot heb ik geen enkel probleem mee, lijkt me een goede zaak, het zou mooi zijn als iedereen dat zou hebben.

Wanneer het buiten het huwelijk om gebeurt is het een ander verhaal.......
Ik denk dat er nog genoeg kerkjes bestaan in ons reformatorische landje waar samenwonen voor het huwelijk al censurabel is, laat staan seks voor het huwelijk en in dat beleid kan ik me prima vinden. Overigens bij evangelicalen noemen ze het misschien niet censurabel, maar ik ken ook genoeg evangelische gemeentes waar ze vergelijkbare maatregelen hanteren.

Terug naar “Archief”