nou nou, wat een nogal voor de hand liggend orthodox standpunt allemaal niet voor vragen teweeg brengt. Ik dacht dat het een tamelijk algemeen standpunt was in orthodox Christelijk Nederland dat seks voor het huwelijk en zelfbevrediging zondig is, het is toch niet echt nieuws dat mensen hier tegen zijn?
hubert schreef:De teksten in het NT verbinden inderdaad de tekst uit het OT met een huwelijk. Daar heb ik mij in vergist en heb jij gelijk. Toch kan ik er nog steeds geen visie uit opmaken dat een antwoord kan geven op de vraag van het topic en blijf ik bij mijn visie op seksualiteit.
Verder vind ik toch dat je je teveel richt op Bijbelteksten. Het huwelijk in de Bijbel is nauwelijks vergelijkbaar met ons type huwelijk. Dan denk ik aan de veelwijverij, het zwagerhuwelijk etc.
NB Je schreef dat je vriendin 10.000 km ver weg was. Vandaar mijn opmerking: ze komt toch weer terug.
Nee dat is inderdaad de vraag, hoe ga je vervolgens met die teksten in Genesis om? Zeg je: "God heeft daar seksualiteit gegeven in het kader van het huwelijk, dus dat moet de norm zijn voor ons", of zeg je "er staat daar niets letterlijk verboden en de situatie toen was heel anders dan nu, dus die teksten hoeven niet meer normatief voor ons te zijn". Het moge duidelijk zijn dat ik de eerstgenoemde visie onderschrijf.
Overigens is het Parsifal die schreef dat zijn vriendin 10,000km ver weg is; ik moet het op het moment helaas zonder vriendin stellen.
beantsje schreef:Nou, dat gaat wel heel erg ver....ZB is wat mij betreft een heel natuurlijk stadium in de puberteit en gaat vanzelf over als je getrouwd bent.
Ik vind het nogal gezocht om die uitspraak van Paulus te betrekken op ZB. Ik denk ook echt dat we hier een redelijk persoonlijke beleving van Paulus lezen; anders zouden we immers maar helemaal niet meer moeten trouwen, tenzij we echt niet zonder kunnen...
Oh, met die tekst van Paulus wou ik meer mijn standpunt illustreren, het is niet zo dat ik tegen zelfbevrediging ben op grond van die tekst. Paulus geeft hier zijn eigen beleving overigens wel als voorbeeld voor de gemeente waar hij die brief aan schrijft.
meribel schreef:op basis van welke teksten ben je precies tegen zelfbevrediging?
En ben je dan ook tegen natte dromen? Ik bedoel ; als een man die heeft gehad is dat dan een zonde?
"Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." Matt 5:28
De gedachten die je hebt bij zelfbevrediging kunnen de toets van deze tekst niet echt doorstaan.
Ik ben niet tegen een natte droom, want daar kun je niets aan doen; hoe zou ik daar nou tegen kunnen zijn? Ik heb wel eens gehad dat ik me tijdens zo'n droom heel schuldig voelde, en toen werd ik heel blij en opgelucht wakker, zo van 'dankUwel Heere dat ik die zonde niet in het echt gedaan heb!'
Overigens, wat ik nog even kwijt wil, ik ben nu onderhand zoveel in dit topic aan het posten dat het er misschien bijna op begint te lijken alsof dit een soort obsessie is ofzoiets (zoiets opperde Hubert geloof ik al?). Maar in werkelijkheid ben ik hier niet zoveel mee bezig. Ik heb hier al lang een duidelijke mening over en ik ervaar het absoluut niet als een last of iets dergelijks om me aan die mening te houden. Dus het is niet echt een punt voor mij, in de zin van dat ik er eigenlijk, buiten dit soort discussies om, nooit mee bezig ben. Maarja, dan blijf ik maar vragen op me afgevuurd krijgen hier en dan is het toch wel zo netjes om die even te beantwoorden.