katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor Trajecto » 28 aug 2012 14:02

hubert schreef:
Nu begin de discussie toch wel een beetje zurig te worden. Ik begrijp de frustratie van Mohamed wel over sommig woordgebruik. De RKK ziet zichzelf als de enige ware kerk en de andere kerken hooguit als kerkgemeenschappen. Ik zou zeggen: so what? Het is een sektarische gedachte die ook in andere christelijke kerken voorkomt. Niet iets om je zo druk om te maken.
De meeste christenen zijn trouwens niet bij de RKK aangesloten, maar voelen zich wel zeker katholiek (= algemeen christelijk) De PKN is zo gezien niet van Rome, maar meer van Genève.

Hoe bedoel je, de meeste christenen zijn trouwens niet bij de RKK aangesloten?
De katholieke kerk is groot hoor, wereldwijd zeker maar ook in Nederland.
Volgens een onderzoek in 2005 zou 27% van de Nederlandse bevolking katholiek zijn en 16,6% van de bevolking protestant. Heel wat meer katholieken dus.
Nulla aetas ad discendum sera

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2012 16:10

Trajecto schreef:Hoe bedoel je, de meeste christenen zijn trouwens niet bij de RKK aangesloten?
De katholieke kerk is groot hoor, wereldwijd zeker maar ook in Nederland.
Volgens een onderzoek in 2005 zou 27% van de Nederlandse bevolking katholiek zijn en 16,6% van de bevolking protestant. Heel wat meer katholieken dus.

Dat klopt.
Wereldwijd zijn er zo'n 1,15 miljard rooms-katholieken en in totaal (dus met RK meegerekend) zo'n 2,1 miljard christenen. Ruim meer dan de helft dus en veruit de grootste kerk/stroming. Daarna komt de oosterse-orthodoxie met zo'n 240 miljoen leden. Alle Gereformeerd/Hervormd/Presbyterianisme/Calvinisme stromingen hebben in totaal zo'n 75 miljoen leden en is daarmee een behoorlijke minderheid binnen het christendom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2012 17:10

Het protestantisme als geheel kent meer gelovigen dan de verschillende kerken van de orthodoxie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2012 17:15

Optimatus schreef:Het protestantisme als geheel kent meer gelovigen dan de verschillende kerken van de orthodoxie.

Natuurlijk. Dat staat ook allemaal netjes opgesomt in de link.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2012 17:41

Het toont wel weer aan hoe lekker verdeeld het christendom is. :(
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2012 18:21

Optimatus schreef:Het toont wel weer aan hoe lekker verdeeld het christendom is. :(

Zeker, maar nog niet eens volledig want het kopje "Gereformeerd/Hervormd/Presbyterianisme/Calvinisme" is weer onder te verdelen in naar mijn schatting wel meer dan 1000 andere stukjes.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 19:58

Meer dan de helft van de christenheid behoort dus niet tot de RKK. Bovendien zijn er weinig praktiserende rooms katholieken. In Nederland nog zo"n 300,000. Net zoveel als de refo"s.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2012 20:07

hubert schreef:Meer dan de helft van de christenheid behoort dus niet tot de RKK.

Eens even kijken.
2,1 miljard christenen onderverdeeld in:

1,147 miljard katholieken
0,953 miljard andere christenen

Meer dan 50% is dus rooms-katholiek.
Maar laat maar even in een berekening zien hoe jij het dan ziet.
Bovendien zijn er weinig praktiserende rooms katholieken. In Nederland nog zo"n 300,000. Net zoveel als de refo"s.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Wie kan er in de harten van mensen kijken? De mensen die niets meer met de katholieke Kerk van doen willen hebben kunnen zich uit laten schrijven en tellen dan ook niet meer mee in de statistiek. Mensen die zich niet uit laten schrijven hebben op een of andere wijze nog een band met de katholieke Kerk ondanks dat ze wellicht niet iedere zondag naar de kerk gaan.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 28 aug 2012 21:00

Faramir schreef:Eens even kijken.
2,1 miljard christenen onderverdeeld in:

1,147 miljard katholieken
0,953 miljard andere christenen

Meer dan 50% is dus rooms-katholiek.
Maar laat maar even in een berekening zien hoe jij het dan ziet.

kleine kanttekening: niet alle katholieken zijn ook Rooms-katholiek. Er zijn bijv. ook de Grieks-katholieken en in Nederland de oud-katholieken en meer van dit soort stromingen. Ik denk dat het goed is, om duidelijk onderscheid te maken in de term katholiek, die slechts 'universeel' betekent, en de term Rooms-katholiek.
Daarnaast verbaast het me nogal dat alle andere christenen op één hoop gegooid worden; er zijn tenslotte 3 grote christelijke stromingen. Katholiek, protestant en oosters-orthodox.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2012 21:07

beantsje schreef:kleine kanttekening: niet alle katholieken zijn ook Rooms-katholiek. Er zijn bijv. ook de Grieks-katholieken en in Nederland de oud-katholieken en meer van dit soort stromingen. Ik denk dat het goed is, om duidelijk onderscheid te maken in de term katholiek, die slechts 'universeel' betekent, en de term Rooms-katholiek.

Voor alle duidelijkheid, de bron spreekt expliciet over rooms-katholieken.
De oosters-katholieke Kerken (zoals de Grieks-katholieke) zijn overigens geünieerd en zijn onderdeel van de (rooms) katholieke Kerk maar houden er een oosterse ritus op na.
Daarnaast verbaast het me nogal dat alle andere christenen op één hoop gegooid worden; er zijn tenslotte 3 grote christelijke stromingen. Katholiek, protestant en oosters-orthodox.

Volgens de bron zijn er idd 3 hoofd stromingen. Ik heb de link naar de bron er gewoon bijgegeven dus alles is door iedereen zelf te controleren. Alles wordt slechts op 1 hoop gegooid voor het rekenvoorbeeld met aantallen.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 28 aug 2012 21:13

mohamed schreef:Beste hubert, ik word inderdaad zuur van een term als medechristen, want er spreekt een stuitende arrogantie uit. Wellicht was Beantje zich daar totaal niet van bewust en mijdt ze voortaan dergelijke denigrerende termen waar ze haar volwaardige broeders en zusters in Christus mee krenkt.

Ik heb er geen problemen mee als de RKK zichzelf zo ziet, maar wat mij tegen de borst stuit is dat Beantje net doet alsof dat niet zo is. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de anderen niet als je broeders en zusters ziet. Doe niet zo schijnheilig, want dat is waar ik absoluut niet tegen kan en zeer giftig van word.

Beste mohamed, ik ben me werkelijk van geen kwaad bewust. Daar, waar ik het woord 'medechristenen' gebruik, bedoel ik niets anders dan: alle andere mensen die net als ik (met mij - mede dus) christen zijn. Echt als een synoniem voor mijn broeders en zusters in de Heer. Ik heb er juist mee bedoeld de gelijkwaardigheid mee te benadrukken.
Als ik anders overgekomen ben, spijt mij dat oprecht vooral omdat het juist mijn insteek van dit hele topic is om de gelijkwaardigheid tussen ons te benadrukken.
Wat de leer betreft; ik heb me er heus in verdiept en de RK kerk erkent andere christelijke kerken wel degelijk; waarom zou ze anders de bijv. mijn doop in de geref. kerk erkennen? Juist vóór ik katholiek werd, heb ik me daar extra in verdiept omdat ik niet zou kunnen belijden dat uitsluitend de RK kerk de weg naar het heil biedt.

Je bent te snel met je oordeel. Ik verdien het zeker niet om schijnheilig genoemd te worden.
Ik zie al mijn broeders en zusters inderdaad als volwaardig. Omgekeerd voel ik mij door protestanten niet altijd erkend als volwaardige zuster in het geloof.

Mohamed, ik erken jou zeker als volwaardige broeder in Christus. Erken jij mij als zuster?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 29 aug 2012 00:51

@ mohamed
Ik heb eens even wat gegoogled op medechristen en volgens mij heeft beantsje gelijk. Jij hoort er iets in van een bepaalde bijbedoeling, die je er helemaal niet in moet horen.
Nulla aetas ad discendum sera

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 10:07

Ik zou wel eens willen weten hoe de cijfers liggen wanneer je ze opsplitst in 'praktiserend' en 'niet-praktiserend'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 aug 2012 10:44

beantsje schreef:Mohamed, ik erken jou zeker als volwaardige broeder in Christus. Erken jij mij als zuster?

Ja, als je het zo stelt absoluut. De term medechristen kwam anders op mij over dan jij die hebt bedoeld en ik ben blij dat we dat misverstand hebben opgehelderd!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 aug 2012 10:47

Trajecto schreef:@ mohamed
Ik heb eens even wat gegoogled op medechristen en volgens mij heeft beantsje gelijk. Jij hoort er iets in van een bepaalde bijbedoeling, die je er helemaal niet in moet horen.

Ik geloof inderdaad dat Beantsje er niet mee bedoelde wat ik aanvankelijk dacht en het doet me deugd dat we dit hebben opgelost.

Terug naar “[Religie] - Open forum”