mohamed schreef:Beste hubert, ik word inderdaad zuur van een term als medechristen, want er spreekt een stuitende arrogantie uit. Wellicht was Beantje zich daar totaal niet van bewust en mijdt ze voortaan dergelijke denigrerende termen waar ze haar volwaardige broeders en zusters in Christus mee krenkt.
Ik heb er geen problemen mee als de RKK zichzelf zo ziet, maar wat mij tegen de borst stuit is dat Beantje net doet alsof dat niet zo is. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je de anderen niet als je broeders en zusters ziet. Doe niet zo schijnheilig, want dat is waar ik absoluut niet tegen kan en zeer giftig van word.
Beste mohamed, ik ben me werkelijk van geen kwaad bewust. Daar, waar ik het woord 'medechristenen' gebruik, bedoel ik niets anders dan: alle andere mensen die net als ik (met mij - mede dus) christen zijn. Echt als een synoniem voor mijn broeders en zusters in de Heer. Ik heb er juist mee bedoeld de gelijkwaardigheid mee te benadrukken.
Als ik anders overgekomen ben, spijt mij dat oprecht vooral omdat het juist mijn insteek van dit hele topic is om de gelijkwaardigheid tussen ons te benadrukken.
Wat de leer betreft; ik heb me er heus in verdiept en de RK kerk erkent andere christelijke kerken wel degelijk; waarom zou ze anders de bijv. mijn doop in de geref. kerk erkennen? Juist vóór ik katholiek werd, heb ik me daar extra in verdiept omdat ik niet zou kunnen belijden dat uitsluitend de RK kerk de weg naar het heil biedt.
Je bent te snel met je oordeel. Ik verdien het zeker niet om schijnheilig genoemd te worden.
Ik zie al mijn broeders en zusters inderdaad als volwaardig. Omgekeerd voel ik mij door protestanten niet altijd erkend als volwaardige zuster in het geloof.
Mohamed, ik erken jou zeker als volwaardige broeder in Christus. Erken jij mij als zuster?