Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 11:37

hubert schreef:
Beter geen dan slechte seks zou ik zeggen, maar om daar nu voor te gaan scheiden! Ik denk dat Schelpje bedoelt dat er zoveel meer is dan seks in een relatie. Zeker op oudere leeftijd! Ik ken genoeg oudere stellen die niet zoveel hardcore seks meer (nodig) hebben, maar wel lekker tegen elkaar aanliggen en knuffelen. Dat kan natuurlijk ook nog!
Op jongere leeftijd ligt dat naar mijn gevoel anders en moet je er alles aan doen om gezamenlijk van de seks te genieten. Dus veel oefenen vóór het huwelijk, veel stimulerende geluiden maken en ook zeker ook variatie inbouwen. Hou het luchtig en lach veel, want het is toch bijzonder komisch. Alles mag toch in een huwelijk? Of zijn er grenzen voor christenen? Mag alles wat kan?

Ik bedoelde dat inderdaad. Als een huwelijk op louter "goede seks" (wat dat dan ook moge zijn) is gebaseerd, is het maar een treurige zaak. Want als de slechte tijden komen, ziekte, pijnen, is de grond voor dat huwelijk weg.
Nee, niet alles mag in een huwelijk! En sowieso niet tegen de wil van de ander!
Er zijn wel zeker grenzen. Ik ga hier verder niet in details treden, maar een weldenkend mens kan dit wel invullen.

Mango

Berichtdoor Mango » 25 aug 2012 19:41

Ik sluit me aan bij het 'oneerbiedige' antwoord van lock&stock ;)
Veel vrouwen durven het niet snel te zeggen als ze iets niet zint in bed, waardoor ze minder plezier hebben, geen seks meer willen, man gefrustreerd etc.
Weet je zelf wel wat je fijn vind? Veel vrouwen weten dat namelijk zelf ook niet eens en vinden het dan allemaal wel best wat de man doet. Is er afwisseling? Moeten er misschien nieuwe dingen geprobeerd worden? Oké, dit klinkt ook erg oneerbiedig, maar het is wel goed bedoeld.
Het kan daar namelijk wel echt aan liggen! Je kunt niet altijd alles afschuiven op de man/vrouw verschillen wat seksualiteit betreft.

Slechte of weinige seks kan wel bijdragen aan een sfeerverslechtering en spanningen in een huwelijk. pas daar dus wel echt op!
Veel mensen zeggen: seks is voor mijn man belangrijk, maar voor mij niet zo. Dat gaat naar mijn idee niet op! Je bent getrouwd! Als mijn man later heel erg van modeltreintjes houdt, en mij boeien die niet heel erg, dan ga ik me daar ook in verdiepen en af en toe meedoen. Sure, niet altijd, en soms heb ik ook geen zin en dan ga ik weer fantasy lezen (ik noem maar wat). Maar als je man iets belangrijk vindt wordt/is dat voor de vrouw ook automatisch belangrijk. Stel: je houdt als vrouw enorm van bakken en je man vindt het altijd maar vervelend dat je dat wil doen, wil er niet over praten, wordt kribbig als je het weer eens laat vallen in een gesprek, dan wordt jij ook boos! (ik wel althans) Praat met je man erover en probeer alle aspecten van het probleem te belichten:
Frequentie, locatie, tijdstip, wat, hoe lang, afwisseling, slapen de kinderen, etc, etc.

Libido van de vrouw neemt in de loop der jaren ook af en blijft bij een man vaker op het zelfde niveau, maar dat wil niet zeggen dat als je een gesprek voert over bovenstaande zaken je er niet uitkomt.

Veel succes!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 13:51

Mango geeft naar mijn idee een aardig beeld van wat een relatie betekent. Openstaan en interesse tonen voor je partner in brede zin. Seks maakt daar uiteraard deel van uit, maar is niet het belangrijkste. Belangrijker is dat je maatjes met elkaar bent, elkaar steunt en opvangt in moeilijke tijden. Kortom Samen door het leven stapt.
Verder neemt het libido bij de man ook gestadig af, merk en hoor ik van vrienden. Dus uiteindelijk komt het wel goed.
Te veel seks is trouwens ook een probleem. Je zal maar een nymfomane getrouwd hebben en dat niet gecheckt hebben vooraf :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 15:13

hubert schreef:Mango geeft naar mijn idee een aardig beeld van wat een relatie betekent. Openstaan en interesse tonen voor je partner in brede zin. Seks maakt daar uiteraard deel van uit, maar is niet het belangrijkste. Belangrijker is dat je maatjes met elkaar bent, elkaar steunt en opvangt in moeilijke tijden. Kortom Samen door het leven stapt.
Verder neemt het libido bij de man ook gestadig af, merk en hoor ik van vrienden. Dus uiteindelijk komt het wel goed.
Te veel seks is trouwens ook een probleem. Je zal maar een nymfomane getrouwd hebben en dat niet gecheckt hebben vooraf :mrgreen:

He bah [-X

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 15:36

Kun je niet tegen een grapje Schelpje? Graag over de inhoud!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 15:46

hubert schreef:Kun je niet tegen een grapje Schelpje? Graag over de inhoud!

Ik kan best tegen een grapje, maar overal is een tijd en plaats voor!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 15:48

Over de inhoud. Helaas is het in de praktijk zo, wat ik om me heen zie, dat er vrijwel altijd eentje de sterkste schouders heeft. Men wil wel samen, maar dat lukt niet altijd. Niet iedereen is sterk op dit gebied of één van de partners heeft weinig inlevingsvermogen.
Seksualiteit binnen het huwelijk is ook om kinderen te kunnen krijgen. Laten we dit aspect niet ondersneeuwen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 aug 2012 16:21

meest belangrijke in een huwelijk is communicatie. Ook als het over seks gaat vlgs mij.
Heb je goede seks, slechte seks, te veel of te weinig,
praat met elkaar erover! T'is het meest sneue als de één denkt dat het prima is terwijl de ander zo graag wat anders wil...Het niet durft te zeggen terwijl de één het geen probleem zou vinden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 16:27

meribel schreef:meest belangrijke in een huwelijk is communicatie. Ook als het over seks gaat vlgs mij.
Heb je goede seks, slechte seks, te veel of te weinig,
praat met elkaar erover! T'is het meest sneue als de één denkt dat het prima is terwijl de ander zo graag wat anders wil...Het niet durft te zeggen terwijl de één het geen probleem zou vinden.

Toch kan dat best lastig zijn meribel. De generatie die nu opgroeit heeft minder taboes dan wij hadden en misschien hebben. Mijn moeder praatte al helemaal nooit over seks dus laat staan dat mij geleerd is om tegen mijn man te zeggen wat ik leuk of niet prettig vind.
ik vond dat best lastig in het begin van ons huwelijk. Gelukkig hebben wij op dat gebied geen problemen, maar om te benoemen wat je absoluut niet of wel wil, tja, toch drempeltje hoor af en toe :oops:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 aug 2012 17:01

ja natuurlijk!
ik snap de drempel.
ik ben nu ong. 10 jr getrouwd en had in het begin die drempel ook natuurlijk...wie niet?

maar ja, daarom zeg ik het juist. Want tjonge, wat is het fijn als je ook over zulke dingen gewoon praat! Fijn voor allebei ( dus pas of nog niet getrouwde; zie het als een tip )

wat dat betreft , ben ik heel dankbaar dat ik inmiddels 10 jr getrouwd ben en verlang niet terug naar 1 jr getrouwd

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 aug 2012 08:36

Meribel noemt een goed woord voor een succesvol leven en huwelijk: communicatie. Juist nu in deze wereld waarin communicatie vooral via apparaten gaat moeten wij gewoon met elkaar praten over alles wat dwars zit en vooral ook wat prettig is. Geef elkaar eens een compliment en laat merken dat je van elkaar houdt. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zou over het topic (ingeval ik wel kinderen zou hebben) toch ook wel een say willen hebben. Kinderen geloven - als het goed is - onvoorwaardelijk in hun ouders en verwachten (onbewust?) naar een stuk begeleiding. Het hoort er allemaal bij.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 28 aug 2012 11:19

Communicatie is zeker heel belangrijk in een huwelijk, als dat er niet is wat stelt een huwelijk dan voor.

Maar seksualiteit is tegenwoordig zo'n ding, het draait alleen maar om sex, mooie vrouwen etc.
Schuine moppen, iedereen weet wat ik bedoel....walgelijk gewoon.
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2012 11:34

pipgirl schreef:Maar seksualiteit is tegenwoordig zo'n ding, het draait alleen maar om sex, mooie vrouwen etc.

Echt waar? Daar merk ik in mijn dagelijks leven helemaal niets van. Niet vervelend bedoeld, maar dit klinkt nu echt als een typische stukje klagen over de cultuur, lekker vaag want "iedereen weet toch wat je bedoelt"... Ach en wee en o en vreselijk, vroeger was alles beter. Terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk lang niet zo beroerd is als je het wilt laten lijken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2012 11:55

pipgirl schreef:Communicatie is zeker heel belangrijk in een huwelijk, als dat er niet is wat stelt een huwelijk dan voor.

Maar seksualiteit is tegenwoordig zo'n ding, het draait alleen maar om sex, mooie vrouwen etc.

Inderdaad. Zelfs in een keurige quiz zoals "de slimste" komen er af en toe vragen voorbij.... :-&
Walgelijk. Ook NCRV!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 aug 2012 12:02

Mortlach schreef:Echt waar? Daar merk ik in mijn dagelijks leven helemaal niets van.
Heel concreet: in Nederland hoef je maar naar de voorpagina van de Telegraaf of het AD te kijken (al raad ik het niet aan) om daar berichten die alles met seks, overspel, naakt enz. te maken hebben te zien. Elke dag.
Maar misschien is het in Ierland (toch nog een katholiek land) anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”