Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Is de Bijbel een geschiedkundig boek of is het anders?

Berichtdoor Trajecto » 18 jun 2012 10:07

@ antoon

Het Joodse jaar 3031 is inderdaad een sabbatsjaar geweest en het jaar 3062 jaar niet. Waarom de geschiedskundigen er zo véél naast zouden zitten is me overigens niet duidelijk, Voor het laten passen bij de sabbatsjaren hoef je maar een paar jaar te verschuiven en niet 31 jaar terug ten opzichte van 3031.

In je lijst zit trouwens ook nog iets raars. Als 732 v.Chr het 14e jaar van Hizkia's koningschap is, is 745 het 1e jaar. Niet 746 dus. Daarbij heb je ook 00 gezet (en zoiets als het 0e jaar koningschap bestaat natuurlijk niet -- bij het aantreden begint direct het 1e jaar koningschap en na een jaar, als het 2e jaar gaat starten, is iemand dan 1 jaar koning).
Maar goed, op zich zal Hizkia ook niet precies bij het begin van een kalenderjaar koning geworden zijn. (En Joodse jaren lopen ook niet gelijk met onze kalender trouwens; dat maakt het allemaal ingewikkeld.)
Nulla aetas ad discendum sera

antoon

Berichtdoor antoon » 18 jun 2012 11:32

Het Joodse jaar 3031 is inderdaad een sabbatsjaar geweest en het jaar 3062 jaar niet

klopt.
Ook klopt het dat het moeilijk is we hebben te maken met overgang in jaren
Het lijkt erop dat de koningen vanaf 14 Nisan het godsdienstig jaar begonnen te tellen, helaas worden er geen maanden bij naam genoemt in de bijbel, we moeten een stukje aanname incalculeren, ook loopt het Joodse jaar niet gelijk met ons jaar, en we moeten nog eens terugtellen in de tijd.

Maar er zijn ook een paar aardige zekerheden, en dat is onderandere de routing van Sabbatsjaren, het jaar 731BC.
komt dus overeen met 38 de inname van Jeruzalem en ook met de belegering van Antiochus V Eupator in 164 wat door Flavius en 1 Makkabeeën een sabbatsjaar genoemd wordt. alsook de het jaar na de dood van Simon Makkabeeës 136

Het is nu belangrijk om voor de 2 chronologische intepretaties dezelfde rekenformules te hanteren, waarbij we inderdaad rekening moeten houden met een tolerantie van een jaar

Voor het laten passen bij de sabbatsjaren hoef je maar een paar jaar te verschuiven en niet 31 jaar terug ten opzichte van 3031

Als de bijbel klopt dan hoeft er niet/nergens waar dan ook verschoven te worden, maar moet het zonder meer een match zijn, ik ga ervan uit dat Gods woord het juiste is
Begrijp even goed ik verschuif niet ik reken naar de match toe met 7tallen en kom op de bijbelse terecht en niet op de kerkse/wereldse

Belangrijk is natuurlijk ook om te weten dat het 1e regeringsjaar 731 niet zomaar uit de lucht valt, ik zal het kort houden
537 einde van de ballingschap
70 jaar terug maakt 607
daar gaat af
11 jaar zedekia
11 jaar jojakim
02 jaar manasse
31 jaar josia
02 jaar amon
55 jaar manasse
29 jaar hizkia
maakt 141 jaar
dit trekken we af van 607 terugtellend in de tijd natuurlijk komt nabij 748

maar er is een nog betere verdichting en die wil ik graag behandelen
jesaja heeft 40 jaar geprofeteerd tot de ballingschap en begon in het 13e jaar van josia
40 jaar van de ballingschap maakt zijn begin op 647
en het 1e jaar van josia moet dan zijn 659 gelukkig kunnen we nu een rits koningen overslaan

nu is het zaak om van het 1e jaar josia terug te rekenen tot 1e jaar hizkia
31 jaar josia
02 jaar amon
55 jaar manasse
29 jaar hizkia
= 117 jaar 659 – 119=748

Nog even dit
(en zoiets als het 0e jaar koningschap bestaat natuurlijk niet -- bij het aantreden begint direct het 1e jaar koningschap en na een jaar, als het 2e jaar gaat starten, is iemand dan 1 jaar koning).

Er lijken dus aanwijzingen dat het 1e jaar vanaf het eerstvolgende 14 Nisan telt, ik zal het een keer apart bespreken, in ieder geval ga ik bij deze 2 soorten chronologie op exact dezelfde manier te werk.

Maar ik begrijp je wel, ik zal nog een andere formule beschouwen even geduld
2 Kronieken 30:1-27
1 Hizkia zond nu een boodschap aan heel Israël en Juda, en hij schreef zelfs brieven naar Efraïm en Manasse, om naar het huis van Jehovah in Jeruzalem te komen ten einde het Pascha voor Jehovah,
de God van Israël, te vieren.
Dit kan in 746 voorgevallen zijn in dat geval kan het 1e officiele jaar 745 zijn Na het Pacha (wat tevens het begin van het nieuwe Godsdienstige jaar was) begonnen zijn in dat geval kan je de nullen wegdenken

714 ___ 01 ___________________ 745 ___ 01 1e jaar Hizkia
713 ___ 02 ___________________ 744 ___ 02
712 ___ 03 ___________________ 743 ___ 03
711 ___ 04 ___________________ 742 ___ 04
710 ___ 05 ___________________ 741 ___ 05
709 ___ 06 ___________________ 740 ___ 06
708 ___ 07 ___________________ 739 ___ 07
707 ___ 08 ___________________ 738 ___ 08
706 ___ 09 ___________________ 737 ___ 09
705 ___ 10 ___________________ 736 ___ 10
704 ___ 11 ___________________ 735 ___ 11
703 ___ 12 ___________________ 734 ___ 12
702 ___ 13 ___________________ 733 ___ 13
701 ___ 14 ___________________ 732 ___ 14 Inval Sanherib
700 ___ 15 ___________________ 731 ___ 15 Sabbatsjaar

er is een site die over het eerste regeringsjaar van koningen gaar gaat ik ben op zoek als ik meer heb meld ik het
Het was alom de gewoonte om vanaf nisan te rekenen overigens
Esther7:12 In de eerste maand van het twaalfde regeringsjaar van koning Ahasveros, de maand nisan,

Ezra 1:1-11
1 En in het eerste jaar van Cyrus, de koning van Perzië — opdat Jehovah’s woord uit de mond van Jeremia vervuld zou worden — wekte Jehovah de geest van Cyrus, de koning van
Perzië, op, zodat hij in heel zijn rijk, en ook in geschrifte, een oproep liet rondgaan, luidend:

Ezra 3:1-13
1 Toen de zevende maand aanbrak, waren de zonen van Israël in [hun] steden. En. 4 Toen vierden zij het loofhuttenfeest (Als de 7e maand oktober was dan moet de 1e maand maart/april oftewel nisan geweest zijn, Dus ook de Perzen gingen uit van Nisan, de tocht naar Jeuzalem duurt 6 maanden, zij kwamen de 7e maand aan dus het decreet moet in het 1e jaar van Cyrus en in nisan uitgegeven zijn

Jeremia 37
22 En de koning was gezeten in het winterhuis, in de negende maand, met een brandend kolenbekken voor zich.
December is de kou maand in Isreal als dat de 9e maand was is nisan dus de eerste
Steeds gaat men vanaf NISAN uit Het 1e regeringsjaar van Hizkia moet vanaf nisan 745 worden gerekend, wat dus overeenkomt met het Sabbatsjaar

antoon

Berichtdoor antoon » 18 aug 2012 15:50

Schepping of evolutie
We zien hier dat deze bronnen aangeven, dat de bijbelse chronologie te verdedigen is, het is voor iedereen die belangstelling voor de schrift heeft aan teraden om hiet nota van te nemen.

antoon

Berichtdoor antoon » 21 aug 2012 10:27

De Byzantijnse kroniekschrijver Constantinus Manasses (d. 1187) schreef dat de Egyptische staat 1663 jaar stand hield. Als dit juist is, en we rekenen terug naar de periode dat Cambyses, koning van Perzië, in 526 v. CHR., Egypte veroverde, dan komen we uit op het jaar 2188 v. CHR. voor de oprichting van Egypte, [3] ongeveer 60 jaar na de geboorte van Peleg. In deze periode leidde Mizraim, de zoon van Cham zijn kolonie naar Egypte. Vandaar dat het Hebreeuwse woord voor Egypte Mizraim [4] is (of soms ‘het land van Cham’ bijv. in Psalm 105:23, 27).
zie voorgaand gegeven site
Met dit gegeven kunnen we verder rekenen:
2188 1e jaar Farao Menes

1e Dynastie 297 jaar
2e Dynastie 146 jaar
3e Dynastie 17 jaar

01e jaar Djoser is dan 1728
18e jaar Djoser is dan 1710

Zetten we dit af tegen de bijbelse chronologie dan zien we dat er maar 20 jaar tussenzit, dat is waarschijnlijk te verklaren met de 1e en 2e farao van de eerste Dynastie waarover enige onzekerheid is
1737 Jozef staat voor Farao, hij is 30 jaar Genesis 41:44
1730 Waarschijnlijk het eerste jaar van de hongersnood

Voor de goede orde Djoser is dus waarschijnlijk de farao van Josef gezien de inscriptie op de hongersnoodstele:
In het 18e jaar van koning Djoser toen Madir de prins van Erpa en Ha was en gouverneur van het tempeldomein van het noorden en het zuiden, alsmede
de leider van de Khenti te Elefantine werd er een bericht van de koning aan hem afgeleverd waarin Zijne Majesteit hem schreef:
Mijn hart is bezwaard vanwege de ramp die zich voltrekt, want de Nijl is in zeven jaar niet buiten zijn oevers getreden. Er is geen graan, er zijn geen groentes, er is geen voedsel.
Eenieder berooft zijn buurman. Mensen willen lopen maar kunnen zich niet bewegen.
De jongeling sleep zijn leden voort, de harten van de ouderen zijn verslagen in wanhoop. Hun benen laten hen in de steek, zij zakken te neer en grijpen hun lichaam vast in pijn.
De raadgevers staan verstomd en niets dan wind komt uit de graanopslag als deze geopend wordt. Alles is in staat van verval...

De bijbel schrijft werkelijk historie
[/size]

Leon78

Berichtdoor Leon78 » 24 aug 2012 08:54

De pastoor tijdens de kerstmis van twee jaar geleden verwoorde het naar mijn idee mooi. Hij vergeleek de Bijbel met een reisgids maar gaf daarbij ook een waarschuwing: als ik een reisgids schrijf van mijn fietstoch naar Rome, dan zullen mensen dat op een bepaalde manier interpreteren en wellicht niet op de wijze waarop ik bedoeld heb.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 aug 2012 09:10

antoon schreef:[/color]In het 18e jaar van koning Djoser toen Madir de prins van Erpa en Ha was en gouverneur van het tempeldomein van het noorden en het zuiden, alsmede
de leider van de Khenti te Elefantine werd er een bericht van de koning aan hem afgeleverd waarin Zijne Majesteit hem schreef:
Mijn hart is bezwaard vanwege de ramp die zich voltrekt, want de Nijl is in zeven jaar niet buiten zijn oevers getreden. Er is geen graan, er zijn geen groentes, er is geen voedsel.
Eenieder berooft zijn buurman. Mensen willen lopen maar kunnen zich niet bewegen.
De jongeling sleep zijn leden voort, de harten van de ouderen zijn verslagen in wanhoop. Hun benen laten hen in de steek, zij zakken te neer en grijpen hun lichaam vast in pijn.
De raadgevers staan verstomd en niets dan wind komt uit de graanopslag als deze geopend wordt. Alles is in staat van verval...

en waar in dit stukje valt te lezen dat een zeker Jozef graan heeft opgeslagen?
Er staat juist: er komt niets dan wind uit de graanopslag....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 aug 2012 09:23

Leon78 schreef:De pastoor tijdens de kerstmis van twee jaar geleden verwoorde het naar mijn idee mooi. Hij vergeleek de Bijbel met een reisgids maar gaf daarbij ook een waarschuwing: als ik een reisgids schrijf van mijn fietstoch naar Rome, dan zullen mensen dat op een bepaalde manier interpreteren en wellicht niet op de wijze waarop ik bedoeld heb.

Er zijn vele wegen die leiden naar Rome en niet iedereen houdt van fietsen. ;)

antoon

Berichtdoor antoon » 25 aug 2012 07:55

en waar in dit stukje valt te lezen dat een zeker Jozef graan heeft opgeslagen?
Er staat juist: er komt niets dan wind uit de graanopslag....

inderdaad bevreemd mij ook, het kan zijn dat alles niet vlekkeloos verliep of dat er dingen overdreven werden, ik had ook graag meer details

maar de matches zijn intrigerend zoals de 7 jaar
Vervolgens komt volgens Constantinus Manasses (zie citaat) zeer dicht bij farao Djoser - tot ongeveer 20 jaar verschil - die ook mentuhotep in dienst had waarvan verondersteld wordt dat hij de bijbelse Josef is

Chronologisch gerekend naar Neferhotep I die volgens mij de farao van de uittocht is kom je ook op weinig verschil
voor dit alles zijn ook zeer veel matches

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 25 aug 2012 08:43

Leon78 schreef:De pastoor tijdens de kerstmis van twee jaar geleden verwoorde het naar mijn idee mooi. Hij vergeleek de Bijbel met een reisgids maar gaf daarbij ook een waarschuwing: als ik een reisgids schrijf van mijn fietstoch naar Rome, dan zullen mensen dat op een bepaalde manier interpreteren en wellicht niet op de wijze waarop ik bedoeld heb.

Hoe weet je wat de juiste interpretatie van de bijbel is?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2012 09:56

je kunt natuurlijk ook eens een echt geschiedenisboek lezen, bijvoorbeeld over het Egyptische rijk. Daar wordt die hele uittocht niet eens in genoemd, als ik het me goed herinner.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 26 aug 2012 07:33

Hoe weet je wat de juiste interpretatie van de bijbel is?

schreef Sjaak84
De vraag is niet aan mij gericht, ik zal wel antwoorden
De bijbel kent een interne historie met chronologische ankerpunten, punten waar de geschiedenis en bijbelse chronologie op een jaar samenvallen een jaar ook waaronder wereldse chronologen een consensus van zekerheid bestaat.

539 bc is zo een jaar in oktober valt babylon voor de Medo Perzische leger onder Cyrus
van dat jaar kunnen vooruit en achteruit rekenen en bijbelse gebeurtenissen fixeren op vaststaande jaren, we komen dan op de conclusie

539 Val van Babylon
537 Einde ballingschap
607 Begin 70 jaar ballingschap*
997 begin 390 jaar koningen in noordelijk en zuidelijk gebiedsdeel
1034 Salomo begint tempelbouw in vierde jaar van zijn regering
1513 Uittocht uit Egypte
4026 Schepping via Abraham via aartsvaders en zonen van Adam komen we tot op de schepping van Adam

* dit jaar is ook geschiedkundig te rechtvaardigen

jaar

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 26 aug 2012 19:49

Mortlach schreef:je kunt natuurlijk ook eens een echt geschiedenisboek lezen, bijvoorbeeld over het Egyptische rijk. Daar wordt die hele uittocht niet eens in genoemd, als ik het me goed herinner.

Je moest eens weten wat sommige regeringen aan geschiedvervalsingen doen, door zaken waar ze liever niet aan herinnerd worden, de geschiedenisboeken uit te wissen...
Nederlands Batavia in Indonesie, om maar een voorbeeld te noemen, en de USSR destijds hebben heel wat gummetjes versleten, hoor.
Wie weet b.v dat de engelsen de uitvinders waren van concentratiekampen, waar ze ruim een eeuw geleden 27000 kinderen en vrouwen systematisch verhongerden?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:LizzieVanZyl.jpg

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 aug 2012 20:52

boer schreef:Je moest eens weten wat sommige regeringen aan geschiedvervalsingen doen, door zaken waar ze liever niet aan herinnerd worden, de geschiedenisboeken uit te wissen...
Nederlands Batavia in Indonesie, om maar een voorbeeld te noemen, en de USSR destijds hebben heel wat gummetjes versleten, hoor.
Wie weet b.v dat de engelsen de uitvinders waren van concentratiekampen, waar ze ruim een eeuw geleden 27000 kinderen en vrouwen systematisch verhongerden?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:LizzieVanZyl.jpg

Er is geen enkele historische of archeologische reden om het bijbelse verhaal over de zondvloed, de plagen en de uittocht letterlijk op te vatten. zelfs theologisch valt er wel iets op aan te merken, zoals God, die expres het brein van de Farao beïnvloed om zoveel mogelijk wonderen te kunnen doen, dat wil zeggen, de burgers van Egypte treffen met wrede maatregelen en alle dieren uitroeien. (die desondanks toch nog bleven leven)

Tijdens de zondvloed werkten de Egyptenaren rustig aan de piramide, en als al die plagen en de uittocht van minstens anderhalf miljoen mensen echt gebeurt zouden zijn was heel Egypte tot aan de afgrond toe bankroet geweest: geen oogsten, al het vee dood en het grootste deel van de bevolking weg.

Elk historisch geschrift zou namen genoemd hebben i.p.v. 'de Farao'. Dat zegt al genoeg. Het OT is is verre van historisch.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2012 22:23

Hé hettys, terug van weggeweest? leuk!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 28 aug 2012 06:43

Ik constateer dat je niet ingaat op de door mij geboden data, van geschiedschrijving, trouwens de punten die je noemt zijn te weerleggen.

De oude volken en zeker de Egyptenarenn tekenden gewoon geen vernederingen op, de bijbelschrijvers daarentegen deden dat wel nuchter werd alles - triomfen maar ook fouten- opgeschreven, accuraat en met verankeringen naar de algemene geschiedenis, en daar waar een condlict bestaat blijkt de bijbel altijd betere geschiedschrijving te presenteren.

1 Naam van Farao
2 Ecomomie zou instorten
en mog meer
Farao is de titel die wordt gebruikt om koningen of koninginnen (met goddelijke status) van Boven en Beneden-Egypte vanaf ongeveer 1500 voor Chr. aan te geven
Wiki

Namen van farao’s werden doorgaans niet vermeld. Pas in de 10e eeuw BC werd dit de gewoonte. in de bijbel met Sisak 1 Kon.14: 25

ik kom er nog op terug

Terug naar “[Religie] - Open forum”