Het Joodse jaar 3031 is inderdaad een sabbatsjaar geweest en het jaar 3062 jaar niet
klopt.
Ook klopt het dat het moeilijk is we hebben te maken met overgang in jaren
Het lijkt erop dat de koningen vanaf 14 Nisan het godsdienstig jaar begonnen te tellen, helaas worden er geen maanden bij naam genoemt in de bijbel, we moeten een stukje aanname incalculeren, ook loopt het Joodse jaar niet gelijk met ons jaar, en we moeten nog eens terugtellen in de tijd.
Maar er zijn ook een paar aardige zekerheden, en dat is onderandere de routing van Sabbatsjaren, het jaar 731BC.
komt dus overeen met 38 de inname van Jeruzalem en ook met de belegering van Antiochus V Eupator in 164 wat door Flavius en 1 Makkabeeën een sabbatsjaar genoemd wordt. alsook de het jaar na de dood van Simon Makkabeeës 136
Het is nu belangrijk om voor de 2 chronologische intepretaties dezelfde rekenformules te hanteren, waarbij we inderdaad rekening moeten houden met een tolerantie van een jaar
Voor het laten passen bij de sabbatsjaren hoef je maar een paar jaar te verschuiven en niet 31 jaar terug ten opzichte van 3031
Als de bijbel klopt dan hoeft er
niet/nergens waar dan ook verschoven te worden, maar moet het zonder meer een match zijn, ik ga ervan uit dat Gods woord het juiste is
Begrijp even goed
ik verschuif niet ik reken naar de match toe met 7tallen en
kom op de bijbelse terecht en niet op de kerkse/wereldse
Belangrijk is natuurlijk ook om te weten dat het 1e regeringsjaar
731 niet zomaar uit de lucht valt, ik zal het kort houden
537 einde van de ballingschap
70 jaar terug maakt 607
daar gaat af
11 jaar zedekia
11 jaar jojakim
02 jaar manasse
31 jaar josia
02 jaar amon
55 jaar manasse
29 jaar hizkia
maakt 141 jaar
dit trekken we af van 607 terugtellend in de tijd natuurlijk komt nabij 748
maar er is een nog betere verdichting en die wil ik graag behandelen
jesaja heeft
40 jaar geprofeteerd tot de ballingschap en begon in het 13e jaar van josia
40 jaar van de ballingschap maakt zijn begin op 647
en het 1e jaar van josia moet dan zijn 659 gelukkig kunnen we nu een rits koningen overslaan
nu is het zaak om van het 1e jaar josia terug te rekenen tot 1e jaar hizkia
31 jaar josia
02 jaar amon
55 jaar manasse
29 jaar hizkia
= 117 jaar 659 – 119=748
Nog even dit
(en zoiets als het 0e jaar koningschap bestaat natuurlijk niet -- bij het aantreden begint direct het 1e jaar koningschap en na een jaar, als het 2e jaar gaat starten, is iemand dan 1 jaar koning).
Er lijken dus aanwijzingen dat het 1e jaar vanaf het eerstvolgende 14 Nisan telt, ik zal het een keer apart bespreken, in ieder geval ga ik bij deze 2 soorten chronologie op exact dezelfde manier te werk.
Maar ik begrijp je wel, ik zal nog een andere formule beschouwen even geduld
2 Kronieken 30:1-27
1 Hizkia zond nu een boodschap aan heel Israël en Juda, en hij schreef zelfs brieven naar Efraïm en Manasse, om naar het huis van Jehovah in Jeruzalem te komen
ten einde het Pascha voor Jehovah,
de God van Israël, te vieren.Dit kan in 746 voorgevallen zijn in dat geval kan het 1e officiele jaar 745 zijn Na het Pacha (wat tevens het begin van het nieuwe Godsdienstige jaar was) begonnen zijn in dat geval kan je de nullen wegdenken
714
___ 01
___________________ 745
___ 01 1e jaar Hizkia
713
___ 02
___________________ 744
___ 02
712
___ 03
___________________ 743
___ 03
711
___ 04
___________________ 742
___ 04
710
___ 05
___________________ 741
___ 05
709
___ 06
___________________ 740
___ 06
708
___ 07
___________________ 739
___ 07
707
___ 08
___________________ 738
___ 08
706
___ 09
___________________ 737
___ 09
705
___ 10
___________________ 736
___ 10
704
___ 11
___________________ 735
___ 11
703
___ 12
___________________ 734
___ 12
702
___ 13
___________________ 733
___ 13
701
___ 14
___________________ 732
___ 14 Inval Sanherib
700
___ 15
___________________ 731
___ 15 Sabbatsjaar
er is een site die over het eerste regeringsjaar van koningen gaar gaat ik ben op zoek als ik meer heb meld ik het
Het was alom de gewoonte om vanaf nisan te rekenen overigens
Esther7:12 In de eerste maand van het twaalfde regeringsjaar van koning Ahasveros,
de maand nisan,
Ezra 1:1-11
1 En in het eerste jaar van Cyrus, de koning van Perzië — opdat Jehovah’s woord uit de mond van Jeremia vervuld zou worden — wekte Jehovah de geest van Cyrus, de koning van
Perzië, op, zodat hij in heel zijn rijk, en ook in geschrifte, een oproep liet rondgaan, luidend:
Ezra 3:1-13
1 Toen de
zevende maand aanbrak, waren de zonen van Israël in [hun] steden. En. 4 Toen vierden zij het
loofhuttenfeest (Als de 7e maand oktober was dan moet de 1e maand maart/april oftewel nisan geweest zijn, Dus ook de Perzen gingen uit van Nisan, de tocht naar Jeuzalem duurt 6 maanden, zij kwamen de 7e maand aan dus het decreet moet in het 1e jaar van Cyrus en in nisan uitgegeven zijn
Jeremia 37
22 En de koning was gezeten in het winterhuis, in de negende maand, met een brandend kolenbekken voor zich.
December is de kou maand in Isreal als dat de 9e maand was is nisan dus de eerste
Steeds gaat men vanaf NISAN uit Het 1e regeringsjaar van Hizkia moet vanaf nisan 745 worden gerekend, wat dus overeenkomt met het Sabbatsjaar