Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2012 07:54

Mortlach schreef:Grappig hoor, die gender-bias. De metafoor van de proefrit gaat natuurlijk even goed op als de vrouw de chauffeur is en de man de auto...

maar die gender bias zit er vrij breed in in de maatschappij. Een jongen die veel meisjes in bed krijgt is een soort van held, een vrouw die het met veel jongens doet is een del enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2012 09:23

is dat niet iets van 20 jaar geleden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 aug 2012 15:20

Leuker kunnen we het niet maken!!! En Maaarten moet gewoon eens een goed boek over seks gaan lezen en daarna in praktijk brengen en dan nog eens die bijbelteksten lezen.
Nu is het teveel theorie en te weinig praktijk. Het lukt zo niet echt de grenzen aan te geven!
Geen seks is uiteraard het veiligst, maar dat is niet de bedoeling van Schepper. Waarom anders die hormonen en die kriebels?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 aug 2012 15:52

hubert schreef:Leuker kunnen we het niet maken!!! En Maaarten moet gewoon eens een goed boek over seks gaan lezen en daarna in praktijk brengen en dan nog eens die bijbelteksten lezen.
Nu is het teveel theorie en te weinig praktijk. Het lukt zo niet echt de grenzen aan te geven!
Geen seks is uiteraard het veiligst, maar dat is niet de bedoeling van Schepper. Waarom anders die hormonen en die kriebels?

Dat is wel een heel slecht argument. Er zijn best veel dingen waar een mens lichamelijk toe gedreven wordt en die niet goed zijn. Er zijn mensen die seks willen met heel jonge kinderen. Er zijn veel mensen die zich vet willen vreten, er zijn mensen die roken prettig vinden en er zijn heel wat egoistische motieven die in een samenleving als slecht worden gezien. Daarbij, als we allemaal de natuurlijke drang zouden volgen dan werd er wat afgedropen en was HIV een groter probleem dan het nu al is.

Geen seks voor het huwelijk is het veiligst. Het lijkt me ook de manier die de Bijbel voorhoudt (en de Bijbel is voor veel mensen hier toch nog de duidelijkste manier om Gods bedoeling te leren kennen). De grens van geen seks voor het huwelijk is zo'n beetje de duidelijkste die je kunt wensen. Dus ik begrijp "Nu is het teveel theorie en te weinig praktijk. Het lukt zo niet echt de grenzen aan te geven!"

Ik moet zeggen dat ik ook geen expert ben op dit gebied. Geen seks voor het huwelijk gehad en hoop binnen niet al te lange tijd te trouwen. Echter ik geloof nog steeds dat de God van de Bijbel wel heel goed weet waar Hij het over heeft en vertrouw maar op Hem. Dan zullen mijn aanstaande en ik er ook wel uitkomen.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 aug 2012 16:10

maaarten schreef:
Ik heb verder niet zo heel veel behoefte meer om deel te nemen aan dit topic, maar dit wil ik toch nog even recht zetten: ik gaf niet aan dat jij er zo over denkt, en dat ik dat walgelijk vind, om een vrouw te behandelen als een auto.

"Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden."

Even een vrouw uitproberen voordat je trouwt lijkt mij niet "leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer".

En vergeet vooral niet het dreigement wat Petrus erbij zet voor degenen die dat dus niet doen

Gelukkig dat er nog verstandige postings tussen staan hier. Ik weet niet of ik nog in dit topic deelneem. Want ik zie het alweer ontsporen. :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2012 21:54

parsifal schreef:Ik moet zeggen dat ik ook geen expert ben op dit gebied. Geen seks voor het huwelijk gehad en hoop binnen niet al te lange tijd te trouwen. Echter ik geloof nog steeds dat de God van de Bijbel wel heel goed weet waar Hij het over heeft en vertrouw maar op Hem. Dan zullen mijn aanstaande en ik er ook wel uitkomen.

Ik kijk dan toch met een andere bril natuurlijk. De Bijbel is een document uit een tijd dat er a) geen voorbehoedingsmiddelen bestonden, en b) de trouwleeftijd (hoogstwaarschijnlijk) een heel stuk lager lag. Als je trouwt op het moment dat je geslachtsrijp bent, is dat gebod allemaal niet zo'n bezwaar. Nu ligt het toch allemaal wat anders. Mensen trouwen nu op leeftijden dat de antieke Hebreeërs al grootouders waren.

Nu ik het me zo bedenk, zou het verbod op voorbehoedsmiddelen niet deels zijn ingegeven omdat alleen dan het verbod op seks beter is vol te houden? Of ben ik dan erg cynisch?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2012 06:22

Mortlach schreef:
Ik kijk dan toch met een andere bril natuurlijk. De Bijbel is een document uit een tijd dat er a) geen voorbehoedingsmiddelen bestonden, en b) de trouwleeftijd (hoogstwaarschijnlijk) een heel stuk lager lag. Als je trouwt op het moment dat je geslachtsrijp bent, is dat gebod allemaal niet zo'n bezwaar. Nu ligt het toch allemaal wat anders. Mensen trouwen nu op leeftijden dat de antieke Hebreeërs al grootouders waren.

Nu ik het me zo bedenk, zou het verbod op voorbehoedsmiddelen niet deels zijn ingegeven omdat alleen dan het verbod op seks beter is vol te houden? Of ben ik dan erg cynisch?

Ik denk dat het verbod op voorbehoedmiddelen binnen de RK kerk (in andere kerken heb je het oficieel niet) best is terug te voeren op Augustinus' theologie (en natuurlijk andere mensen in de vroege kerk) waarbij het lichamelijke als zondig wordt gezien en seksualiteit als een noodzakelijk kwaad. Als de noodzaak wegvalt doordat het doel geblokeerd wordt, dan blijft alleen het kwaad over.

We moeten trouwens ook weer niet seks voor het huwelijk als de grootste zonde zien. In het OT als dit gebeurde moest de man aan de vader van de bruid geld betalen (wat sowieso gewoon was) en per direct trouwen. Als de vader van de vrouw echter niet toestemde dan ging het hele feest niet door en moest de man nog steeds geld aan de vader betalen. We hebben nogal eens de neiging om seksuele zonden als de enige noemenswaardige zonden te maken. Echter dat neemt niet weg, dat de manier waarop sommige voorstanders van seks voor het huwelijk hier spreken volledig in tegenspraak is met wat de Bijbel erover zegt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2012 10:09

parsifal schreef:We moeten trouwens ook weer niet seks voor het huwelijk als de grootste zonde zien. In het OT als dit gebeurde moest de man aan de vader van de bruid geld betalen (wat sowieso gewoon was) en per direct trouwen. Als de vader van de vrouw echter niet toestemde dan ging het hele feest niet door en moest de man nog steeds geld aan de vader betalen. We hebben nogal eens de neiging om seksuele zonden als de enige noemenswaardige zonden te maken. Echter dat neemt niet weg, dat de manier waarop sommige voorstanders van seks voor het huwelijk hier spreken volledig in tegenspraak is met wat de Bijbel erover zegt.

Ik ben toevallig een aardig boek aan het leven over de geschiedenis van geld/schuld. Daar wordt beargumenteert dat die bruidsschatten enkel symbolisch zijn.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 25 aug 2012 10:36

parsifal schreef:Dat is wel een heel slecht argument. Er zijn best veel dingen waar een mens lichamelijk toe gedreven wordt en die niet goed zijn. Er zijn mensen die seks willen met heel jonge kinderen. Er zijn veel mensen die zich vet willen vreten, er zijn mensen die roken prettig vinden en er zijn heel wat egoistische motieven die in een samenleving als slecht worden gezien.Daarbij, als we allemaal de natuurlijke drang zouden volgen dan werd er wat afgedropen en was HIV een groter probleem dan het nu al is.
[/quote]

Waarom heeft God dan zulke mensen geschapen? Is dat een soort zieke grap van hem of zo?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Mango

Berichtdoor Mango » 25 aug 2012 10:52

Ik denk dat de vergelijking met seks willen met kinderen en de gewone aandrang tot seks hier niet helemaal opgaat. Dat eerste is namelijk iets wat gelukkig maar heeeel weinig mensen hebben. De aandrang tot 'gewone' seks heeft bijna iedereen, een uitzondering daargelaten.

En waarom mensen die geen seks hebben voor het huwelijk vaker bij elkaar blijven? Omdat dat vaak gebeurt in een situatie waarin scheiden taboe is, dus een christelijke omgeving. Ik ken eigenlijk geen enkel ongelovig iemand die maagd wil blijven tot het huwelijk.
Ook mooi, ik ken een katholiek stel, ongetrouwd, die seks hebben. Toen ik daar verbaasd naar vroeg (ze zijn verder namelijk wel behoorlijk gelovig) zeiden ze: ja, maar we gaan toch over een paar jaar trouwen dan maakt het niet meer uit....

Maar we hadden het erover waar de grens ligt! Ik denk dat dat wel persoonlijk is. Sommige zien zoenen al als seks, andere pas 'de daad'. Maar ik denk dat iedereen dat laatste sowieso als seks zal zien, en dus als de grens

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 25 aug 2012 12:44

ik anders wel vaker dat (niet-gelovige)meisjes die al met meerdere jongens naar bed geweest zijn. er wel spijt van hebben, en liever nog maagd waren geweest

en dat wetenschappelijk bewezen is dat het lastiger is om een goede relatie aan te gaan. als je met meerdere naar bed ben geweest

http://www.weet-magazine.nl/home/home/38

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2012 13:05

Nu is Weet-magazine niet echt de meest betrouwbare bron van kennis, natuurlijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2012 13:11

Mortlach schreef:Nu is Weet-magazine niet echt de meest betrouwbare bron van kennis, natuurlijk.

Mortlach: jouw status past niet geheel bij je avatar :wink: (onderschrift)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 aug 2012 13:13

@Mortlach waar is dat kuffeldier, ik zie er ook geen :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 25 aug 2012 13:27

Mortlach schreef:Nu is Weet-magazine niet echt de meest betrouwbare bron van kennis, natuurlijk.

ik vind dat niet echt natuurlijk. kun je me dat uitleggen waarom weet-magazine niet echt een betrouwbare bron is?

ik vind dat ze duidelijke argumenten hebben.

Terug naar “Archief”