Wat te denken van een tekst als Jesaja 56:2
'Welzalig een sterveling die zo handelt, het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,'
of Jezus opmerking in Matth. 24:'20:
'En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet op een sabbat.'
De sabbath is nog altijd de 7e dag van de week, niet de zondag. Ik vind het onbegrijpelijk dat predikanten elke zondag de wet voorlezen "- Gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt - en dan gewoon de zondag invullen...
Een tekst die nogal eens wordt aangehaald om te 'bewijzen' dat de sabbat is vervangen door de zondags is Openbaring 1:10. Maar als we de teksten uit het OT lezen, zien we dat 'de dag des Heren' niet de zondag is, maar de periode van oordeel is die over de wereld zal gaan komen. ( zie bijv. Jes 2:12, Ez 30:3, Joel 1:15, 2:1,11, Zef 1:7, Mal 4:5 enzzzzzzz) Johannes was in genoemde tekst in de geest op de oordeelsdag, niet op een zondag.
Een andere tekst die wel interessant is, is Hand. 20:7-8
'En op de eerste dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren...'
Messiasbelijdende Joden waren hier samen gekomen om het brood te breken, iets wat niet verwonderlijk was, want in Hand.2:46 lezen we dat ze dat praktisch elke dag deden: 'En dagelijks eendrachtelijk in de tempelvolhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij tesamen met verheuging en eenvoudigheid de harten.'
De dagen beginnen in de Bijbel en op de Joodse kalender op de avond, en dus begint op zaterdag na zonsondergang de nieuwe dag: de zondag. Zo hielden zij in directe aansluiting op de sabbatdienst een bijeenkomst waar ze het brood bij braken met elkaar. Ook deze tekst geeft geen vervanging aan van de sabbat naar de zondag.
Het was geen ochtend, maar avond: er brandden lampen (vers
