Refowebkids deel 17

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bumba
Kapitein
Kapitein

Re: Refowebkids deel 17

Berichtdoor Bumba » 22 aug 2012 20:59

Ik begrijp PPM wel, want wij hebben ongeveer dezelfde discussie gehad met onze school. Er wordt bij ons op school van uit gegaan dat bij de groepen 1 en 2 de nadruk ligt op spelen. En achteraf gezien ben ik het daar ook mee eens, echt leren en werken kunnen ze de hele schoolperiode en dan verlangen ze vaak terug naar de poppenhoek.

Mijn dochter wilde in groep 2 graag boekjes lezen, omdat zij ook al kon lezen. De boekjes die zij wilde waren niet in groep 2, alleen plaatjesboeken. Zij ging samen met nog drie kindjes op woensdag naar de plus-klas om boekjes te lezen of andere dingen en de rest deed ze gewoon mee met de andere kindjes. Dat is een ideale combi.

Inmiddels zit ze in groep 4/5 en doet ze de dingen van groep 5 als extra, maar ze blijft in groep 4, zodat ze geen einzelganger wordt. Kun je zoiets niet voorstellen bij jouw school ppm? Er zijn vast wel meer kindjes die wat meer uitdaging kunnen gebruiken. Maar nogmaals: spelen is ook heel belangrijk en vervelen is ook maar relatief natuurlijk.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2012 07:54

@Gempa, alvast gefeliciteerd met A.bel. Gaan jullie het uitgebreid vieren?

Hier mijn mannetje. Nog 4 weken en 1 dag en dan is hij gewoon 1. . :mrgreen:

Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 23 aug 2012 07:59

Wat lijkt hij op jou evelien :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 aug 2012 08:17

haha ja hij lijkt wel het meeste op mij, maar heeft echt het mondje van mijn man z'n kant. :wink:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 aug 2012 08:26

Wat een heerlijk kereltje Evelien! En wat gaat het snel he

Qua school zijn ze hier volgens mij wel goed bezig met aanbieden wat een kind kan. En dat vind ik heel goed. maar ik blijf erbij dat ik assertiviteit een beter talent vind dan heel goed kunnen lezen. En ook die talenten heeft God mijn kinderen gegeven (hoop ik ;) ) en ik wil dat de school daar ook goed op in gaat.
Daarnaast gaan ze in groep 0 aan het eind van het jaar wel kijken of er kinderen zijn die door kunnen naar groep 2. Dus daar letten ze ook wel op.

Jurian is overigens dolblij met zijn doosje met stukjes mandarijn. Volgens mij net zo blij als een ander kind met zijn koekjes. Hij vindt het al een belevenis dat het zijn tas is, met zijn bakje en zijn beker. En of er nou mandarijn of koek in zit, maakt hem volgens mij niks uit. Hij geniet van beiden. Zolang hij dat nog oke vindt, denk ik dat er mooi alleen fruit in het bakje gaat
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 23 aug 2012 12:41

Wauw, wat een mooi ventje Evelien!

Ik herken (gelukkig) ook niets van de ervaringen van ppm op school. Hier zijn ze juist erg bezig met de kinderen te stimuleren te doen wat ze kunnen. Scheelt ook wel dat het hier alle kleuters bij elkaar zitten, dus groep 0/1/2 zit bij elkaar, ze kijken dan ook al heel veel van elkaar af.
Timon was altijd heel geinteresseerd in letters, cijfers, lezen en rekenen, maar richt zich nu toch ineens op heel andere dingen. Hij is nu heel erg bezig met klimmen, klauteren, hard fietsen en 'stoer' doen, terwijl het eerder best een bangerik was. Ik ben dus wel blij dat school niet heel erg dat lezen enzo is gaan stimuleren, maar dat hij nu juist ook de kans krijgt om zich motorisch meer te ontwikkelen.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 23 aug 2012 15:45

Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet voor overdreven stimuleren van lezen etc. Ik bedoel met mijn verhaal te zeggen dat ik het fijn vind als een school het kind stimuleert waar het uitdaging nodig heeft. En dat kan bij het ene kind assertiviteit zijn, bij het andere kind sociale vaardigheden en weer bij een ander kind het lezen etc. Elk kind moet naar mijn idee op zijn eigen niveau begeleidt worden. Wat ik bij sommige scholen zie is dat ze gewoon een bepaald programma volgen en alle kinderen doen mee, zonder dat ze kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van een kind.

Een van de kinderen uit onze familiekring is behoorlijk slim. Hij wordt in de klas uitgedaagd met pluswerk etc. Maar daarbij is hij sociaal heel erg onhandig, heeft geen vriendjes, wordt gepest etc. De juffen en de school doen met dat aspect niet zoveel. Het hoort bij hem, hij is nu eenmaal niet zo sociaal... En dan denk ik: waarom geef je dat kind allerlei pluswerk etc. terwijl er op een ander gebied nog zoveel in te halen is. Waarom stuur je dat kind, in plaats van pluswerk, niet naar een sociale vaardigheidstraining o.i.d. Hij heeft blijkbaar heel veel hulp nodig op dat sociale vlak, maar ze stimuleren hem bijna alleen maar op het vlak van lezen, rekenen etc.

En natuurlijk is het spelen etc. in de kleutergroepen belangrijk! Alleen vanuit mijn beroepspraktijk weet ik wat er mis kan gaan als er niets extra's gedaan wordt met een kind wat boven de groep uitstijgt. Ik ben ook niet voor versnellen (klassen overslaan), maar ik ben wel heel erg voor verdieping en verbreding van de leerstof binnen de eigen groep. Ze blijven dan gewoon bij hun leeftijdgenootjes, zodat ze sociaal en emotioneel goed mee kunnen komen, maar krijgen bij uitval naar boven of beneden een programma op maat binnen hun eigen groep. Dit zorgt voor een mooie en leuke diversiteit aan leerlingen in een klas die ook goed leren omgaan met elkaar. Juist op scholen die deze manier van werken hanteren, wordt veel minder gepest etc. Kinderen wordt geleerd elkaar te accepteren zoals ze zijn, met de talenten en gaven die ze hebben. Omdat ze allemaal hun eigen programma volgen binnen de klas (verdeeld in 3 niveau's) krijg je ook veel minder rivaliteit tussen kinderen onderling.

Maar ik denk niet dat elke ouder zich in dit soort dingen verdiept, en dat geeft ook niet, maar ik begrijp PPM wel. De kleuterschool is echt niet alleen maar om te spelen, en daarom zei ik in mijn vorige post dat het jammer is dat heel veel ouders dit niet inzien. In mijn omgeving zie ik heel veel ouders roepen: ach joh, de kleuterschool is vooral lekker spelen, de rest komt vanzelf in groep 3. Maar als diezelfde kinderen in groep 3 met een achterstand beginnen omdat ze op de kleuterschool alleen maar mochten spelen, hoor ik heel veel boze geluiden van ouders t.o.v. de school. Terwijl ze het beleid van de school eerder wel prima vonden.

Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld tegenover de mensen die het anders zien hoor! Dit is gewoon hoe ik het bekijk. Het zal voor elk kind anders zijn en ook voor elk kind anders uitpakken. Als ouders ken je je kind het best, daar moet de school ook niet zomaar overheen walsen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 aug 2012 16:20

Pluk01 schreef:
Een van de kinderen uit onze familiekring is behoorlijk slim. Hij wordt in de klas uitgedaagd met pluswerk etc. Maar daarbij is hij sociaal heel erg onhandig, heeft geen vriendjes, wordt gepest etc. De juffen en de school doen met dat aspect niet zoveel. Het hoort bij hem, hij is nu eenmaal niet zo sociaal... En dan denk ik: waarom geef je dat kind allerlei pluswerk etc. terwijl er op een ander gebied nog zoveel in te halen is. Waarom stuur je dat kind, in plaats van pluswerk, niet naar een sociale vaardigheidstraining o.i.d. Hij heeft blijkbaar heel veel hulp nodig op dat sociale vlak, maar ze stimuleren hem bijna alleen maar op het vlak van lezen, rekenen etc.
.

waarom mag hij dan geen pluswerk? waarom en niet pluswerk en een sociotraining! dat leerkrachten dat maar gewoon kunnen laten.. ik kan het niet begrijpen dat die leerkrachten nog steeds voor de klas staan!!! :shock: :shock:

Verder ben ik het gewon met je eens :)

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 23 aug 2012 19:47

@ pluk1; ben het gedeeltelijk wel met je eens maar als naar jouw idee elk kind begeleidt moet worden op zijn/haar niveau.... waar zijn we dan op een gegeven moment mee bezig? Als leerkracht echt niet te doen hoor of je moet tig begeleiding krijgen van oa'ers etc. (wat niet haalbaar is met de bezuinigingen waar scholen ook last van hebben) Momenteel geven leerkrachten al op op veel scholen op verschillende niveaus rekenen, taal etc. Het is allemaal goed maar als leerkracht wordt je er echt af en toe dol van.

Natuurlijk is het goed dat kinderen leren in de kleutergroepen maar als je hoort van kleuterjuffen hoe zwaar die (vernieuwde) cito-toetsen zijn geworden...

@ Evelien; wat een mooie lieve foto van S.! Het gaat echt hard joh dat hij al bijna 1 jaar is! Leuk hoor!

@ vpk; bedankt voor je advies. We gaan het morgen maar eens proberen....

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 23 aug 2012 20:25

@ haai: Hier ook een meisje dat thuis heel veel met letters en woorden bezig is, zit constant woorden te hakken en te plakken. Maar op school taalt ze er niet naar! Daar wil ze spelen en vindt ze de werkjes 'stom'. Ze zit nu net in groep 2 en loopt op alles eigenlijk wel behoorlijk voor, terwijl ze nog maar vier is! Officieel hoort ze eigenlijk nog in groep 1 te zitten, maar omdat ze vorig jaar in groep 1 is gestart ipv in groep 0 loopt ze dus in principe een leerjaar voor. Betekent wel dat ze volgend jaar al naar groep 3 'moet'. En dan komt voor mijn ook het sociale aspect om de hoek kijken: qua gecijferd- en geletterdheid kan ze het waarschijnlijk prima aan. Maar ze speelt nog zo ontzettend graag en wil helemaal niet werken op school. Of gedraagt ze zich zo doordat ze zich verveelt? Poe, ik vind het echt wel moeilijk, hoor :( Ik begrijp jou ook wel PPM, ik werk zelf ook in het onderwijs en weet er inmiddels ook best wel wat van af, maar soms weet ik met mijn eigen kinderen echt niet waar ik goed aan doe...en ben ik het ook totaal niet met de leerkracht eens... :roll: Moeilijk.

Pluk01

Berichtdoor Pluk01 » 23 aug 2012 20:31

@PPM: ja tuurlijk moet hij beide krijgen. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er blijkbaar alleen wordt gekeken naar zijn cijfers en prestaties. Als daar wat extra nodig is zijn ze er als de kippen bij (bij wijze van spreken). Alles wat daar omheen gebeurd laten ze een beetje gebeuren lijkt wel. Zo af en toe doen ze eens wat om hem te stimuleren tot buitenspelen oid, maar dat is het ook. Elke dag gaat hij huilend naar school en hij staat de hele pauze in een hoekje van het plein te mokken. Ik vind dat echt hartverscheurend om te zien (als ik er langs rij) en ik begrijp werkelijk niet dat je als juf daar genoegen mee neemt!

@juffiejuf: ik begrijp wat je bedoeld. Maar op de school hier gaat het heel goed gelukkig!

@Merisja: ja met je eigen kids is het altijd lastiger vind ik. Maar het is wel fijn als je met de leerkracht op 1 lijn zit daarin! Zeker als je zelf ervaring hebt op dat vakgebied.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 aug 2012 20:49

Wij hebben het, geloof ik, wel erg getroffen met school. De kinderen die het nodig hebben krijgen plusstof maar ze kijken ook heel erg naar het sociale. Een klas overspringen gebeurt bijna niet om het sociale. Zoonlief krijgt plusstof, kan ws nog meer aan maar zal het dan ws sociaal niet meer goed doen en dus krijgt hij geen meer aangeboden.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 23 aug 2012 21:47

Memmem schreef:Wij hebben het, geloof ik, wel erg getroffen met school. De kinderen die het nodig hebben krijgen plusstof maar ze kijken ook heel erg naar het sociale. Een klas overspringen gebeurt bijna niet om het sociale. Zoonlief krijgt plusstof, kan ws nog meer aan maar zal het dan ws sociaal niet meer goed doen en dus krijgt hij geen meer aangeboden.

Daar ben ik ook heel erg voor ja. Je ziet toch vaak dat kleuters die vervroegd doorstromen naar groep 3 later op sociaal gebied problemen krijgen. Wat dat betreft ben ik ook echt voorstander om het kind niet door te laten stromen. Maar dan moet er wel een plan van aanpak gemaakt worden, zodat het kind niet gaat lopen vervelen. Dat wordt bij ons op school ook gedaan, maar omdat mijn jongste nu al in groep 2 zit en dus op groep 2 niveau les krijgt denk ik dat de school wel voorstander is om haar door te laten gaan naar 3. E daar heb ik dus nog wel mijn bedenkingen bij...maar goed, we hebben nog een jaar :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 aug 2012 09:26

Ach, zo zijn er veel voors en tegens. Ik ken nl ook kinderen die soicaal enorm opgeknapt zijn doordat ze een klas over ochten slaan. Eerst erg teruggetrokken en emotioneel en nadat ze een klas oversloegen veel mondiger.

Ik denk wel dat heel veel ouders te snel vinden dat hun kind een klas over kunnen slaan. Iedere ouder vindt zijn kind nl leuk, slim, bijdehand etc. Cijfers herkennen en alvast woorden maken zegt vaak niets over het intellect. Als ze maar lang genoeg naar Sesamstraat kijken en als de ouders veel oefenen kan ( bijna) elk kind dat snel oppakken. intellegentie hangt van veel meer factoren af dan al op de kleuterschool woorden vormen.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 24 aug 2012 12:37

Pluk01 schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet voor overdreven stimuleren van lezen etc. Ik bedoel met mijn verhaal te zeggen dat ik het fijn vind als een school het kind stimuleert waar het uitdaging nodig heeft. En dat kan bij het ene kind assertiviteit zijn, bij het andere kind sociale vaardigheden en weer bij een ander kind het lezen etc. Elk kind moet naar mijn idee op zijn eigen niveau begeleidt worden.

En natuurlijk is het spelen etc. in de kleutergroepen belangrijk! Alleen vanuit mijn beroepspraktijk weet ik wat er mis kan gaan als er niets extra's gedaan wordt met een kind wat boven de groep uitstijgt. Ik ben ook niet voor versnellen (klassen overslaan), maar ik ben wel heel erg voor verdieping en verbreding van de leerstof binnen de eigen groep. Ze blijven dan gewoon bij hun leeftijdgenootjes, zodat ze sociaal en emotioneel goed mee kunnen komen, maar krijgen bij uitval naar boven of beneden een programma op maat binnen hun eigen groep. Dit zorgt voor een mooie en leuke diversiteit aan leerlingen in een klas die ook goed leren omgaan met elkaar.

Mooi verwoord, ik ben er mee eens!
Maar ik vind het te vroeg om het al over pluswerk enzo te hebben terwijl je kind nog amper meedraaid op de kleuterschool! Misschien komen daar wel heel andere kanten van je kind naar voren. Misschien vind ze het spelen helemaal geweldig en taalt ze ineens niet meer naar cijfers en letters. Misschien is het al een hele 'uitdaging' voor haar om goed met alle andere kindjes om te gaan. Misschien vraagt het al heel wat van haar om goed te luisteren, om op een goede manier met terleurstellingen om te gaan, om geduldig te zijn enz. enz. enz. Wacht dat dan gewoon rustig af...!

Maar even serieus; wat leert een kindje op de kleuterschool dan behalve assertiviteit, samen spelen, stil zitten op een stoeltjes, zn verhaal te vertellen, netjes opruimen, een stukje zelfstandigheid, fantasie vergroten enz.
Ik weet dat echt niet....

Terug naar “Archief”