Berichtdoor Pluk01 » 23 aug 2012 15:45
Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut niet voor overdreven stimuleren van lezen etc. Ik bedoel met mijn verhaal te zeggen dat ik het fijn vind als een school het kind stimuleert waar het uitdaging nodig heeft. En dat kan bij het ene kind assertiviteit zijn, bij het andere kind sociale vaardigheden en weer bij een ander kind het lezen etc. Elk kind moet naar mijn idee op zijn eigen niveau begeleidt worden. Wat ik bij sommige scholen zie is dat ze gewoon een bepaald programma volgen en alle kinderen doen mee, zonder dat ze kijken naar de persoonlijke ontwikkeling van een kind.
Een van de kinderen uit onze familiekring is behoorlijk slim. Hij wordt in de klas uitgedaagd met pluswerk etc. Maar daarbij is hij sociaal heel erg onhandig, heeft geen vriendjes, wordt gepest etc. De juffen en de school doen met dat aspect niet zoveel. Het hoort bij hem, hij is nu eenmaal niet zo sociaal... En dan denk ik: waarom geef je dat kind allerlei pluswerk etc. terwijl er op een ander gebied nog zoveel in te halen is. Waarom stuur je dat kind, in plaats van pluswerk, niet naar een sociale vaardigheidstraining o.i.d. Hij heeft blijkbaar heel veel hulp nodig op dat sociale vlak, maar ze stimuleren hem bijna alleen maar op het vlak van lezen, rekenen etc.
En natuurlijk is het spelen etc. in de kleutergroepen belangrijk! Alleen vanuit mijn beroepspraktijk weet ik wat er mis kan gaan als er niets extra's gedaan wordt met een kind wat boven de groep uitstijgt. Ik ben ook niet voor versnellen (klassen overslaan), maar ik ben wel heel erg voor verdieping en verbreding van de leerstof binnen de eigen groep. Ze blijven dan gewoon bij hun leeftijdgenootjes, zodat ze sociaal en emotioneel goed mee kunnen komen, maar krijgen bij uitval naar boven of beneden een programma op maat binnen hun eigen groep. Dit zorgt voor een mooie en leuke diversiteit aan leerlingen in een klas die ook goed leren omgaan met elkaar. Juist op scholen die deze manier van werken hanteren, wordt veel minder gepest etc. Kinderen wordt geleerd elkaar te accepteren zoals ze zijn, met de talenten en gaven die ze hebben. Omdat ze allemaal hun eigen programma volgen binnen de klas (verdeeld in 3 niveau's) krijg je ook veel minder rivaliteit tussen kinderen onderling.
Maar ik denk niet dat elke ouder zich in dit soort dingen verdiept, en dat geeft ook niet, maar ik begrijp PPM wel. De kleuterschool is echt niet alleen maar om te spelen, en daarom zei ik in mijn vorige post dat het jammer is dat heel veel ouders dit niet inzien. In mijn omgeving zie ik heel veel ouders roepen: ach joh, de kleuterschool is vooral lekker spelen, de rest komt vanzelf in groep 3. Maar als diezelfde kinderen in groep 3 met een achterstand beginnen omdat ze op de kleuterschool alleen maar mochten spelen, hoor ik heel veel boze geluiden van ouders t.o.v. de school. Terwijl ze het beleid van de school eerder wel prima vonden.
Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld tegenover de mensen die het anders zien hoor! Dit is gewoon hoe ik het bekijk. Het zal voor elk kind anders zijn en ook voor elk kind anders uitpakken. Als ouders ken je je kind het best, daar moet de school ook niet zomaar overheen walsen.