beantsje schreef:Nou, je kan je afvragen of (afgezien van het bestaan van God) het begrip almacht in absolute zin wel bestaat.
Dat kan, maar het hoeft slechts in hypothetische zin te bestaan om deze discussie te voeren.
(en zo komen we toch weer op die steen...als almacht niet zou bestaan, zegt dat hooguit iets over de eigenschap van God, dat die wellicht niet goed beschreven is. Niets over het bestaan van God. Dat bedoel ik met domheid.)
Zoals eerder al aangegeven is, staan er ook enkele zaken in de bijbel die God niet kan. Wat bedoelen we eigenlijk precies met 'alles kunnen'? Is zoiets überhaupt denkbaar?
Er is een hoop denkbaar. Tja, Hem vragen een vierkante cirkel te maken is misschien wat minder zinvol.
Anyway, ik heb die steen-vraag eens zo beantwoord gezien: Ja, hij kan een steen maken die zwaarder is dan hij kan optillen. En dan kan hij hem TOCH optillen, zonder dat het antwoord 'Nee' wordt. Ik vond het wel een mooie poging om met de paradox om te gaan - want daar gaat deze vraag uiteindelijk om.