Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het beste argument om niet te geloven. Hoe weerleggen?

Berichtdoor Mortlach » 16 aug 2012 23:16

beantsje schreef:Nou, je kan je afvragen of (afgezien van het bestaan van God) het begrip almacht in absolute zin wel bestaat.

Dat kan, maar het hoeft slechts in hypothetische zin te bestaan om deze discussie te voeren.

(en zo komen we toch weer op die steen...als almacht niet zou bestaan, zegt dat hooguit iets over de eigenschap van God, dat die wellicht niet goed beschreven is. Niets over het bestaan van God. Dat bedoel ik met domheid.)
Zoals eerder al aangegeven is, staan er ook enkele zaken in de bijbel die God niet kan. Wat bedoelen we eigenlijk precies met 'alles kunnen'? Is zoiets überhaupt denkbaar?

Er is een hoop denkbaar. Tja, Hem vragen een vierkante cirkel te maken is misschien wat minder zinvol.

Anyway, ik heb die steen-vraag eens zo beantwoord gezien: Ja, hij kan een steen maken die zwaarder is dan hij kan optillen. En dan kan hij hem TOCH optillen, zonder dat het antwoord 'Nee' wordt. Ik vond het wel een mooie poging om met de paradox om te gaan - want daar gaat deze vraag uiteindelijk om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 17 aug 2012 03:00

wauw 14 blz! een dag niet aanwezig geweest.

op het gevaar af dat het al geschreven is: God is almachtig en kan alles, maar hij beperkt (uit zichzelf, vrijwillig) zijn macht zodat de mens in staat is door zijn keuzes te laten zien of Hij bij God wil horen.
ouders kunnen hun kinderen voorschrijven wat ze moeten doen, toch laten de meeste ouders dat meer en meer na als de kinderen ouder worden. ze hopen dat de kinderen zelf hun verantwoording nemen en als volwassenen gaan leven.

de oude romeinen hadden de pater familias wet. de vader had vrouw en kinderen in eigendom en kon hen zonder straf doden of als slaaf verkopen. Zo gaat God niet met ons om. dat is islam! (onderwerping). God laat zich kennen als een vader die zijn kinderen graag volwassen beschouwt. een vader die rebelse kindern laat gaan. (verloren zoon)

Natuurrampen zijn verschrikkelijk omdat het dood, verminking, honger en ellende veroorzaakt. maar het is geen kwaad. het is a-moreel. hoe de mens in situaties reageert, dat is een morele kwestie. een -uit eigenbelang of uit afgunst- een ramp veroorzaken; dat is kwaad.
tegenwoordig vind 'men' dat onvolmaakt leven 'lijden' is en moet dat vernietigd worden (abortus van down-syndroom foetussen etc) een handicap maakt het leven niet eenvoudiger, maar vraag een gehandicapte of hij liever gearborterd wilde wezen omdat zijn leven niet waardevol zou zijn en hij kijkt je aan alsof je gek bent. ook armoede of ziekte maakt niet ongelukkig, het is maar hoe wij met die zaken omgaan. keuzes!!

wij weten dat leven doorgaat na de dood, hetzij hemel hetzij hel. dat plaats ons zijn hier in een ander perspectief. zonder dat perspectief staren we ons dood op ons welzijn nu, want wat is er anders? gaat het welzijn achteruit dat verliezen levens-waarde. tijd om te sterven?

de nieuwe aarde is ook een plek waar morele keuzes gemaakt kunnen worden. daarom komen alleen hen die door Christus veranderd zijn erin. anders wordt de nieuwe aarde al snel weer een hel.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2012 09:06

Janvanverweg schreef:op het gevaar af dat het al geschreven is: God is almachtig en kan alles, maar hij beperkt (uit zichzelf, vrijwillig) zijn macht zodat de mens in staat is door zijn keuzes te laten zien of Hij bij God wil horen.
ouders kunnen hun kinderen voorschrijven wat ze moeten doen, toch laten de meeste ouders dat meer en meer na als de kinderen ouder worden. ze hopen dat de kinderen zelf hun verantwoording nemen en als volwassenen gaan leven.

Maar o wee als ze het niet doen zoals de ouders het willen...

, maar vraag een gehandicapte of hij liever gearborterd wilde wezen omdat zijn leven niet waardevol zou zijn en hij kijkt je aan alsof je gek bent. ook armoede of ziekte maakt niet ongelukkig, het is maar hoe wij met die zaken omgaan. keuzes!!

Op dit moment speelt er een zaak in Engeland van een man die na een ongeluk alleen nog maar met zijn ogen kan knipperen, voor de rest is hij volledig verlamt. De man zit vrij letterlijk opgesloten in zijn eigen lichaam. Nu ziet die man -begrijpelijkerwijs- het leven niet meer zitten, maar omdat ze in Engeland nog een eeuw achterlopen wat betreft de euthenasiewetgeving, kan hij geen euthenasie plegen. Hij kan immers niet zelf de dodelijke dosis medicijnen innemen. De rechter heeft laatst zijn verzoek voor een uitzondering afgewezen. De man gaat in hoger beroep, maar als dat ook niet mag baten, rest hem niets dan zichzelf dood te hongeren. Je moet toch toegeven dat dat voor die man EN zijn familie niet de wenselijke optie is.

wij weten dat leven doorgaat na de dood, hetzij hemel hetzij hel. dat plaats ons zijn hier in een ander perspectief. zonder dat perspectief staren we ons dood op ons welzijn nu, want wat is er anders? gaat het welzijn achteruit dat verliezen levens-waarde. tijd om te sterven?

wij denken dat...

niva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor niva » 18 aug 2012 12:57

Janvanverweg schreef: ook armoede of ziekte maakt niet ongelukkig, het is maar hoe wij met die zaken omgaan. keuzes!!
.

Heb je zelf ooit een ernstige ziekte gehad?
- zo ja misschien heeft het jou niet ongelukkig gemaakt maar er zijn er genoeg die daar wel ongelukkig door zijn geweest... denk je dat een depressief iemand gelukkig is ondanks dat hij/zij depressief is? sommige misschien maar de meeste toch niet.
-Zo nee dan weet je al helemaal niet waar je het over hebt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 13:29

niva schreef:
Heb je zelf ooit een ernstige ziekte gehad?
- zo ja misschien heeft het jou niet ongelukkig gemaakt maar er zijn er genoeg die daar wel ongelukkig door zijn geweest... denk je dat een depressief iemand gelukkig is ondanks dat hij/zij depressief is? sommige misschien maar de meeste toch niet.
-Zo nee dan weet je al helemaal niet waar je het over hebt!

Inderdaad niva, alsof depressie of ziekte een keuze zou zijn. :? Wel de manier waarop je ermee omgaat, dat wel. En wat is nu geluk? Welk geluk wordt hier bedoeld?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 aug 2012 14:19

Janvanverweg schreef:wij weten dat leven doorgaat na de dood

Dat denken sommige mensen, ik denk dat bijvoorbeeld niet en ik ben zeker niet de enigste.

Daarom heet het volgens mij ook een geloof...
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 18 aug 2012 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 18 aug 2012 14:21

Janvanverweg schreef:ook armoede of ziekte maakt niet ongelukkig, het is maar hoe wij met die zaken omgaan. keuzes!!

Zou je bovenstaande met droge ogen tegen de meneer in het onderstaande filmpje kunnen zeggen?

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1277 ... deo__.html

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 aug 2012 14:53

L&S.... Wat in en in triest dat filmpje ....

Maar ook zijn er tegenovergestelde verhalen van ongeneeslijk zieken die zonder wanhoop weten waar ze naar toe gaan na hun overlijden, en is er voor famielieleden de wetenschap op het weerzien.

Verder ben ik het er niet mee eens dat er voor de gelovigen geen dingen bestaan die ongelukkig zullen maken op deze aarde, zelfs in het OT waren er profeten depressief.

Het is natuurlijk want anders om te stellen dat het blijvend zou zijn, want zelfs in dat diepe dal van duisternis is God aanwezig en is Hij bij machte om de mens uit dat dal te trekken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 15:04

Het was in het nieuws ook, het is inderdaad verschrikkelijk en niet voor te stellen wat dit voor die man betekent: het locked in syndroom. Gevangen in je eigen lichaam.
Zo zijn er meer "voorbeelden". Maar ik zou jullie willen aanraden op maandagavond te kijken naar: kijken in de ziel, waarin Koen Verbraak (zeg ik even uit het hoofd?) praat met verschillende artsen. Afgelopen maandag kwam ook euthanasie aan bod en de vrouwelijke huisarts gaf aan hier heel erg veel moeite mee te hebben. Ze zag veel meer goeds in een natuurlijk sterven. Ze was volgens mij niet religieus, dat maakte ik er niet uit op. Maar ook niet-religieuze artsen worden soms jaren achtervolgd door een euthanasie die ze uiteindelijk gepleegd hebben. Je laat wel eens mens sterven, ook al is hij of zij uitzichtloos ziek!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2012 15:06

Excuses, ik klikte toch even het filmpje aan, het ging niet over die man in Engeland.
Ik nam dat aan omdat dat in het nieuws was.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 aug 2012 15:45

schelpje3 schreef:Excuses, ik klikte toch even het filmpje aan, het ging niet over die man in Engeland.
Ik nam dat aan omdat dat in het nieuws was.

heb jij het over die man die na een hersenbloeding niets meer kan en nu dood wil, maar niet mag?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2012 17:19

schelpje3 schreef:Inderdaad niva, alsof depressie of ziekte een keuze zou zijn. :? Wel de manier waarop je ermee omgaat, dat wel.

Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat je bijzonder weinig keuzevrijheid ervaart tijdens een depressie hoor...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2012 17:28

schelpje3 schreef:Het was in het nieuws ook, het is inderdaad verschrikkelijk en niet voor te stellen wat dit voor die man betekent: het locked in syndroom. Gevangen in je eigen lichaam.
Zo zijn er meer "voorbeelden". Maar ik zou jullie willen aanraden op maandagavond te kijken naar: kijken in de ziel, waarin Koen Verbraak (zeg ik even uit het hoofd?) praat met verschillende artsen. Afgelopen maandag kwam ook euthanasie aan bod en de vrouwelijke huisarts gaf aan hier heel erg veel moeite mee te hebben. Ze zag veel meer goeds in een natuurlijk sterven. Ze was volgens mij niet religieus, dat maakte ik er niet uit op. Maar ook niet-religieuze artsen worden soms jaren achtervolgd door een euthanasie die ze uiteindelijk gepleegd hebben. Je laat wel eens mens sterven, ook al is hij of zij uitzichtloos ziek!

Ik zou zeggen "Je helpt een mens wiens enige overgebleven optie zichzelf doodhongeren is". Dat gaat een pretje worden voor de familie...

Ik begrijp helemaal dat het je niet in de koude kleren gaat zitten, maar uiteindelijk is een hulpverlener er om hulp te verlenen, en in extreme en trieste gevallen is de dood de enige hulp die je nog kunt bieden.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dapper genoeg is om die stap te nemen; gelukkig zijn ze er ook mensen die het wel kunnen.

Ik zeg altijd: ben je tegen euthenasie, pleeg dan geen euthenasie als je zelf voor die keuze staat, maar laat de ander de vrijheid om zijn eigen beslissing te maken. Ik heb nog nooit een goed tegenargument gezien.

antoon

Berichtdoor antoon » 18 aug 2012 17:42

Ik zeg altijd: ben je tegen euthenasie, pleeg dan geen euthenasie als je zelf voor die keuze staat, maar laat de ander de vrijheid om zijn eigen beslissing te maken. Ik heb nog nooit een goed tegenargument gezien.

Daar kan ik mij in grote lijnen in vinden, maar men (wetgevers )is bang om de eerste stap te zetten , men vermoedt dat men dan uitijndelijk te ver gaat en er Nazi methoden de intree maken

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2012 21:13

antoon schreef:Daar kan ik mij in grote lijnen in vinden, maar men (wetgevers )is bang om de eerste stap te zetten , men vermoedt dat men dan uitijndelijk te ver gaat en er Nazi methoden de intree maken

Een Godwin én een slippery slope... best knap.

Maar goed, het is wel de retoriek die je hoort. Ik denk met name aan de Amerikaanse verkiezingen waar het anti-euthenasiekamp (was het Rick Perry?) op een gegeven moment beweerde dat in Nederland oudjes in de ziekenhuizen werden doodgespoten als ze niet een speciaal polsbandje droegen.

Anyway. Hoe lang hebben we de Nederlandse euthenasiewet al? Zie jij al bruine hemden in de ziekenhuizen? Ik niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”