="schaapje"Dankje voor je toelichting hierboven beantsje
Maar waarom denk je dat de straf op de zonde niet door God is gegeven?
En vergeving van zonden kunnen wij natuurlijk niet verdienen, want dan is het geen genade!
We kunnen het een straf noemen of een gevolg noemen, een waarschuwing,... als je van deze boom eet zult gij sterven.....
Het ligt heel dicht bij elkaar, het zit hem erin van wie die straf dan afkomstig is.
Waarom zou God mensen voor eeuwig straffen?
Het zit hem hierin, als de mens nog steeds blijft denken dat hij als god is, kennende het goed en kwaad, dan is het onmogelijk om in vrede met God te hebben, want het kwaad heeft geestelijk bezit genomen van de mens en is de mens geestelijk dood.
Om ons te corrigeren? Dat is dus een beetje mosterd na de maaltijd, als het om de eeuwigheid gaat.
Ik vind dit een rare uitspraak, God wil de mens redden omdat Hij de mens lief heeft, God wil de mens weer geestelijk tot leven wekken uit Liefde niet om te corrigeren, want de mens is in zijn vlees niet te corrigeren, zonder wedergeboorte.
Om te vergelden?
God is bereid ons te vergeven; waarom was het dan nodig om Jezus te offeren?
Omdat God eerst de Wet had gegeven, zodat de mens zou zien wat zonde was, niemand kon deze Wet houden in het vlees, alleen de Zoon heeft de Wet volkomen vervuld, voor de mensheid, zodat Hij de dood heeft overwonnen voor de mensheid, zodat Hij de vrede is voor God voor de mensheid, zodat de Zoon heeft betaald voor alle zonden van de mensheid, voor een ieder die dat gelooft.
omdat het anders niet 'eerlijk' zou zijn? Ten opzichte van wie dan?
Ik begrijp niet wat je hier zeggen wilt,... omdat het anders niet 'eerlijk' zou zijn.....Moest God ons redden? Moet God vergeven?
Wat betekent het woord genade voor jou, het lijkt alsof genade iets is wat je verdienen kan.
Het is een nuanceverschil; maar ik denk dat wijzelf door de zonde ons al of niet moedwillig overgeven aan de dood. Het is een keuze die wijzelf hebben gemaakt; niet God. Ook als je Romeinen 5 en 6 in zijn geheel leest, staat er duidelijk in dat God de genade geeft, en dat het loon van de zonde de dood is. Niet, dat God de dood geeft/oplegt.
De barmhartige God geeft genade door het geloof in Zijn Zoon Jezus, wat een heerlijke boodschap is dat.
En het loon van de zonde is de dood, hoe je dat ook zal noemen...het is gegeven door God.
God zal oordelen en besluiten of Hij jou genade schenkt, of niet. En dat heeft alles te maken met jouw bereidheid om die genade te accepteren. Doe je dat niet, dan zal God zijn handen van jou aftrekken en zal je de gevolgen - de dood - moeten dragen. Maar ik geloof niet, dat dat dan Gods expliciete wil is. God wìl mensen niet doden, Hij wil ze redden. De keuze is aan ons.
Voor een ieder die niet gelooft is er al het oordeel, voor een ieder die wel gelooft is er al genade.
God wil mensen niet doden schrijf je, ik lees dat mensen die niet geloven al dood zijn.
Alleen Hij kan ze tot leven wekken, door de gave van geloof, en inderdaad de mens moet dat wel aanemen.
Misschien een beetje raar vergelijk, maar toch, ik waag het erop;
ik zie het als het verschil in passieve en actieve euthanasie/moord.
Passief: je besluit een zieke niet meer te behandelen, waardoor hij/zij sterft.
Actieve euthanasie/moord; je veroorzaakt actief het sterven van iemand.
Ik zie Gods oordeel meer als de arts die passieve euthanasie toepast (of besluit de patient te redden), dan als iemand die actieve euthanasie of moord pleegt.
NB!! Bovenstaande is bedoeld als beeldspraak!! Het geeft op geen enkele manier mijn mening over euthanasie weer!!!!
Is inderdaad een rare vergelijking

Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.