katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2012 10:35

Janvanverweg schreef:@ faramir,
laat ik nou net, voordat ik het schreef idd me erover ingelezen hebben :)
wat het is, hoe het gebruikt wordt, etc. de officiele leer erachter interessert me niet. bidden is praten met God. ik heb een vrouw die soms hetzelfde dubbel verteld. de derde ik onderbreek ik haar omdat ik het al weet. hoevaak moet de dode maria horen dat ze gegroet wordt? hoeveel keren maakt het herhalen van het onze vader dat gebed beter?
je kan het een keer bewust bidden; daarna communiceer je niet meer. (nu bedoel ik niet 'een keer in je leven' maar als tegenovergestelde van talloze herhalingen.)

zoveel keer bidden na biechten rozekransen bidden; daar zit God op te wachten! wat een communicatie!

sommige vorem van 'gebed' zijn niet op God gericht maar op onze religieuze beleving. brr

Altijd leuk, die vermenselijking van God. Dus je mag/moet/hoeft God alles maar 1 keer te zeggen? Wat doen mensen dan toch elke week in die kerk, (en ongetwijfeld thuis ook) dezelfde gebeden bidden, dezelfde psalmen zingend...

Of moet alles na een week weer eens een keertje worden herhaald, voor het geval God is vergeten dat Mientje nog steeds ziek is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

niva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor niva » 15 aug 2012 11:13

ik vraag me wel is af, wat de biecht nou precies is en inhoud?

ik heb katholieke vrienden gehad ( achja je wordt ouder en de een gaat studeren en de ander werken en dan verwaterd dat) maar die vertelde mij dat als je een zonde had begaan bijv. je had je moeder uitgescholden, dan ging je naar de priester en dan vertelde je wat je had gedaan en die zei dan uit naam van de Heere zijn je zonden vergeven en dan ging ze weer weg...

ik heb hierdoor altijd het idee gehad dat het eigenlijk best makkelijk is, je doet iets niet goed je gaat biechten en alles is je vergeven en je hoeft je nergens meer druk om te maken....

absoluut niet verwijtend hoor! vraag me alleen af of dat nou echt is zoals het gaat of dat me vrienden gewoon stoer wouden doen en het allemaal een beetje makkelijker maakte...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 12:18

Janvanverweg schreef:@ faramir,
laat ik nou net, voordat ik het schreef idd me erover ingelezen hebben :)

Dat blijkt niet uit je reactie.
wat het is, hoe het gebruikt wordt, etc. de officiele leer erachter interessert me niet.

Uit de reacties alhier blijkt ook dat je je niet interesseert voor hoe iets ervaren wordt (door de topicstarter) en dus hoe het gebruikt wordt.

Blijft eigenlijk over dat je enkel geïnteresseerd bent in je eigen vooroordelen en hoe die in stand te houden. Spijtig dat jij zo in het leven/geloof staat. Ik kan daar eigenlijk enkel medelijden mee hebben. Tevens begrijp ik dan niet waarom je überhaupt deelneemt aan dit gesprek. Maar dat laatste zal wel aan mij liggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 12:35

niva schreef:ik vraag me wel is af, wat de biecht nou precies is en inhoud?

In het verleden ten tijde van het rijke roomse leven was de biecht in de praktijk van de katholieke zuil in Nederland verplicht om wekelijks te doen. Uit die periode komen veel vooroordelen (ook bij katholieken zelf) omdat het meer een verplicht nummertje was dan dat het daadwerkelijk het geestelijk leven opbouwde.

Wat de biecht zo'n beetje inhoud en/of betekend is dat je zelf goed onderzoek doet naar je eigen zonden. Dat je die zonden beleid tegenover een priester die daar namens God zit. Namens God kan hij je vervolgens vergeven voor de zonden die je begaan hebt en waar je oprecht spijt van hebt.

Voor mijzelf houd het in de praktijk in dat ik een afspraak maak met mijn biechtvader. Die afspraak plannen we ergens in de nabije toekomst zodat ik eerst nog voldoende tijd heb om voor mijzelf duidelijk te krijgen waar ik tekort ben geschoten en waar ik oprecht spijt van heb. Voor dat proces trek ik een paar weken uit (naast de gewone dagelijkse bezigheden natuurlijk). Ik schrijf voor mijzelf op waar ik het over wil hebben en dergelijke. Vervolgens duurt het gesprek een uurtje meestal en daarin heb ik zeg maar een pastoraal gesprek met de biechtvader. Aan het eind van het gesprek vat ik kort samen waar ik vergeving voor zou willen ontvangen en wat ik eraan gedaan heb of eraan zal doen om niet in dezelfde zonde te vervallen. Het kan zijn dat de biechtvader een opdracht geeft om verder gewetensonderzoek te doen maar veelal gaat hij dan over tot de daadwerkelijke biecht waarin mij mijn zonden worden kwijtgescholden.

En dat kwijtschelden van je zonden en de kans die je wederom krijgt om je leven meer naar Gods beeld in te richten dat is een geweldig gevoel van opluchting, van genade. Het geeft energie om je leven te beteren, je opnieuw te bekeren tot Jezus Christus.

De Biecht is een sacrament en op Wikipedia staat er ook wat informatie over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht
De vorige paus heeft er ook een brief over geschreven: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=661

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 12:51

het topic gaat over rkk vs protestant
de overeenkomsten en verschillen; waarom alleen de overeenkomst noemen (het hebben van de apos geloofsbelijdenis) en de verschillen in leer, gebruik etc onbenoemd laten.

hoe je iets ervaart zegts niets over goed of slecht. we leven niet uit ons gevoel. tenminste niet als je uit geloof leeft :)

kan je aangeven waar mijn 'vooroordelen' niet kloppen. het klopt dat ik dingen schrijf over de rkk die aardig ver-oordelend zijn. maar niet elk oordeel is een voor-oordeel :mrgreen:

je hoeft trouwens niet op de man te spelen hoor, gewoon werlegen wat ik schrijf mag ook best hoor
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 13:29

Janvanverweg schreef:het topic gaat over rkk vs protestant
de overeenkomsten en verschillen; waarom alleen de overeenkomst noemen (het hebben van de apos geloofsbelijdenis) en de verschillen in leer, gebruik etc onbenoemd laten.

Dan heb je de openingspost niet goed gelezen.
hoe je iets ervaart zegts niets over goed of slecht. we leven niet uit ons gevoel. tenminste niet als je uit geloof leeft :)

Leven enkel uit het verstandelijke lijkt mij een zeer doods leven. Als jij daar vrede mee kan hebben voor jezelf is dat prima maar gevoel en verstand staan bij mij in verbinding met elkaar.
kan je aangeven waar mijn 'vooroordelen' niet kloppen. het klopt dat ik dingen schrijf over de rkk die aardig ver-oordelend zijn. maar niet elk oordeel is een voor-oordeel :mrgreen:

je hoeft trouwens niet op de man te spelen hoor, gewoon werlegen wat ik schrijf mag ook best hoor

Weerleggen? Vooroordelen kunnen slechts weerlegt worden als degene met de vooroordelen daarvoor open staat. Ik speel niet op de man, ik verwoord slechts een observatie. En nee, ik heb weinig zin in een woordenstrijd. De tijd kan ik beter gebruiken voor opbouwende dingen.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 15 aug 2012 13:33

Met enige verbazing zit ik hier toch wel te lezen.
Is er de afgelopen 50 jaar dan zoveel veranderd bij de RK?

De 'leken' mochten geen bijbel bestuderen.
Op school en overal werd geleerd dat Luther een grote ketter was.
Op zondag niet naar de kerk gaan was een 'doodzonde'.
De Index was een lijst van verboden boeken, die absoluut niet gelezen mochten worden.
Maria was de middelares tussen de mensen en de Heere Jezus. (vandaag feestdag van Maria tenhemelopneming)
Wordt het wees gegroet niet meer gebeden? en wel het laatste gedeelte:
"Heilige Maria, moeder van god, bidt voor ons zondaars; Nu en in het uur van onze dood."
De biecht was idd iedere maand verplicht en als 'penetentie' moest er bv 3x het onze vader en de 'oefening van berouw' worden gebeden.
De noveen tot Maria bestaat die nog?
Opdracht aan Maria (bij Maria altaar) tijdens huwelijks mis. etc etc.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 aug 2012 13:35

En dat kwijtschelden van je zonden en de kans die je wederom krijgt om je leven meer naar Gods beeld in te richten dat is een geweldig gevoel van opluchting, van genade. Het geeft energie om je leven te beteren, je opnieuw te bekeren tot Jezus Christus.

je hoeft mij als oud katholiek niets te vertellen, ik ken dat gevoel, maar is die regeling ook een regeling van god

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 aug 2012 13:49

Faramir schreef:Dan heb je de openingspost niet goed gelezen.

beantsje schreef:Nu heb ik toch de indruk dat sommigen uit de 'refohoek' de RK kerk (en ik zeg bewust niet het RK geloof omdat het volgens mij allemaal het Christelijk geloof is) als 'minderwaardig' of 'niet (volwaardig) christelijk' beschouwen.
Klopt dat?

In alle openheid; Hoe kijken jullie dan aan tegen de zin uit de apostolische geloofsbelijdenis:
Citaat:
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
en hoe rijm je dit met het afwijzen van andersdenkende medechristenen die dezelfde geloofsbelijdenis in hart en handelen onderschrijven?

beantsje wijst op de overeenkomst die ik noemde en vraagt waarom de rkkk niet als christelijk gezien wordt.
wel, dat laten we zien. hierin wijzen we niet op een formlier maar op de praxis, toevoegingen naast en boven de bijbel, wat er gedoogd, toegestaan en gepromoot wordt etc etc. we wijzen op alle onheilige extra's die van de rkk een onbijbelse religie maken.

dat mag je best vooroordelen noemen, maar ik noem het gewoon fijtelijk. en fijten kan je weerleggen als ze niet kloppen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 aug 2012 13:51

Apostolische Brief Rosarium Virginis Mariae
over de allerheiligste rozenkrans, aan de bisschoppen, geestelijkheid en gelovigen

Inleiding

1. De rozenkrans van de Maagd Maria (‘Rosarium Virginis Mariae’), die zich geleidelijk onder leiding van Gods Geest in het tweede millennium heeft ontwikkeld, is een gebed dat geliefd was bij veel heiligen en is aangemoedigd door het leerambt. In zijn eenvoud en diepzinnigheid blijft de rozenkrans ook in het zojuist begonnen millennium een gebed van grote betekenis, dat is voorbestemd vruchten van heiligheid te oogsten.

Ik weet niet in woorden uit te drukken hoe erg ik de uitspraak vind, dat het bidden met die kralenketting, onder leiding van Gods Geest zou zijn ontwikkeld! [-X =;
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 13:57

Marloes1g schreef:Met enige verbazing zit ik hier toch wel te lezen.
Is er de afgelopen 50 jaar dan zoveel veranderd bij de RK?

Qua leer niet qua geloofspraktijk in Nederland behoorlijk. Het tweede Vaticaanse concilie heeft behoorlijk veel invloed gehad en men is vandaag de dag nog bezig met de implementatie ervan. Daarnaast is de katholieke zuil niet meer wat op sociaal gebied redelijk wat veranderingen inhielden.
De 'leken' mochten geen bijbel bestuderen.

Leuk vooroordeel die r gedurende vele eeuwen goed ingeslagen is. Indien dat al het geval was dan is dat voornamelijk cultureel bepaald geweest. Geschiedkundigen hebben inmiddels al wel lang en breed aangetoond dat ook in de middeleeuwen katholieke leken de Bijbel lazen/bestudeerden.
Op school en overal werd geleerd dat Luther een grote ketter was.

Dat is hij nog steeds. Men plaatst nu echter wel veel meer nuance in het verhaal. Het is niet zo zwart/wit zoals sommigen het graag doen laten voorkomen.
Op zondag niet naar de kerk gaan was een 'doodzonde'.

De zondagsplicht geldt nog steeds. Men gaat er in de praktijk echter veel soepeler mee om.
De Index was een lijst van verboden boeken, die absoluut niet gelezen mochten worden.

De Index is in 1966 vervallen.
Maria was de middelares tussen de mensen en de Heere Jezus. (vandaag feestdag van Maria tenhemelopneming)

Dat is ze nog steeds. Vandaag is het een mooie feestdag idd.
Wordt het wees gegroet niet meer gebeden? en wel het laatste gedeelte:
"Heilige Maria, moeder van god, bidt voor ons zondaars; Nu en in het uur van onze dood."

Jazeker wordt dat nog wel gebeden. Overigens voornamelijk door de gelovigen zelf. Het weest gegroet komt in de vieringen zelden of nooit naar voren (tenzij op een speciale feestdag als vandaag).
De biecht was idd iedere maand verplicht en als 'penetentie' moest er bv 3x het onze vader en de 'oefening van berouw' worden gebeden.

De Biecht is nu jaarlijks maar kan indien gewenst vaker plaatsvinden of minder vaak maar men gaat uit van jaarlijks.
De noveen tot Maria bestaat die nog?

Dat is een gebed (of aaneenschakeling van gebeden) en een keuze van de individuele gelovige.
Opdracht aan Maria (bij Maria altaar) tijdens huwelijks mis. etc etc.

Dat kan maar dat is een keuze van de individuele gelovige zoals het altijd al was. Dat gebeurd dan overigens buiten de officiële viering.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 13:58

antoon schreef:je hoeft mij als oud katholiek niets te vertellen, ik ken dat gevoel, maar is die regeling ook een regeling van god

Als oud-katholiek zal je dan weten dat het een Sacrament is en dus per definitie van God komt en dat God erin werkzaam is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2012 14:00

Janvanverweg schreef:dat mag je best vooroordelen noemen, maar ik noem het gewoon fijtelijk. en fijten kan je weerleggen als ze niet kloppen.

Het zijn vooroordelen veelal ook nog eens gebaseerd op drogredenen zoals valse tegenstellingen, stropoppen enz enz. Weerleggingen accepteer je niet blijkt uit het topic dus kan ik enkel tot de conclusie komen dat je zeer content bent met de vooroordelen die je op dit moment hebt. Dan heeft een daadwerkelijk gesprek geen enkele zin meer.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 15 aug 2012 14:17

Bedankt Faramir voor je eerlijke antwoorden.
Dan is het dus ,voor mij, Maria als middelares die ons scheidt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 aug 2012 14:29

Marloes1g schreef:Bedankt Faramir voor je eerlijke antwoorden.
Dan is het dus ,voor mij, Maria als middelares die ons scheidt.

daar ligt inderdaad wel een vrij essentieel verschil tussen protestant en katholiek denk ik ook.

Klopt het dat roomsen geloven dat Maria vanaf de geboorte zonder (erf)zonde was of is dat een verkeerde veronderstelling?

Terug naar “[Religie] - Open forum”