Marloes1g schreef:Met enige verbazing zit ik hier toch wel te lezen.
Is er de afgelopen 50 jaar dan zoveel veranderd bij de RK?
Qua leer niet qua geloofspraktijk in Nederland behoorlijk. Het tweede Vaticaanse concilie heeft behoorlijk veel invloed gehad en men is vandaag de dag nog bezig met de implementatie ervan. Daarnaast is de katholieke zuil niet meer wat op sociaal gebied redelijk wat veranderingen inhielden.
De 'leken' mochten geen bijbel bestuderen.
Leuk vooroordeel die r gedurende vele eeuwen goed ingeslagen is. Indien dat al het geval was dan is dat voornamelijk cultureel bepaald geweest. Geschiedkundigen hebben inmiddels al wel lang en breed aangetoond dat ook in de middeleeuwen katholieke leken de Bijbel lazen/bestudeerden.
Op school en overal werd geleerd dat Luther een grote ketter was.
Dat is hij nog steeds. Men plaatst nu echter wel veel meer nuance in het verhaal. Het is niet zo zwart/wit zoals sommigen het graag doen laten voorkomen.
Op zondag niet naar de kerk gaan was een 'doodzonde'.
De zondagsplicht geldt nog steeds. Men gaat er in de praktijk echter veel soepeler mee om.
De Index was een lijst van verboden boeken, die absoluut niet gelezen mochten worden.
De Index is in 1966 vervallen.
Maria was de middelares tussen de mensen en de Heere Jezus. (vandaag feestdag van Maria tenhemelopneming)
Dat is ze nog steeds. Vandaag is het een mooie feestdag idd.
Wordt het wees gegroet niet meer gebeden? en wel het laatste gedeelte:
"Heilige Maria, moeder van god, bidt voor ons zondaars; Nu en in het uur van onze dood."
Jazeker wordt dat nog wel gebeden. Overigens voornamelijk door de gelovigen zelf. Het weest gegroet komt in de vieringen zelden of nooit naar voren (tenzij op een speciale feestdag als vandaag).
De biecht was idd iedere maand verplicht en als 'penetentie' moest er bv 3x het onze vader en de 'oefening van berouw' worden gebeden.
De Biecht is nu jaarlijks maar kan indien gewenst vaker plaatsvinden of minder vaak maar men gaat uit van jaarlijks.
De noveen tot Maria bestaat die nog?
Dat is een gebed (of aaneenschakeling van gebeden) en een keuze van de individuele gelovige.
Opdracht aan Maria (bij Maria altaar) tijdens huwelijks mis. etc etc.
Dat kan maar dat is een keuze van de individuele gelovige zoals het altijd al was. Dat gebeurd dan overigens buiten de officiële viering.