De muur in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 01 mar 2004 12:24

No offence KLaas, take it easy ;-)

Klaas schreef:
Sabra schreef:De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.

Klaas schreef:Daar hebben we jou voor.

Kena schreef:Jammer Klaas Ik ben beter van je gewend als jouw mening een goede tegenargument krijgt.

Ik begrijp deze kritiek niet helemaal en wel om de volgende redenen:

´Daar hebben we jou voor´ is persoonlijk en niet inhoudelijk! Discussies dienen m.i. inhoudelijk te zijn.
1) Er wordt gevraagd naar onze mening over de veiligheidsmuur. Ik geef aan dat ik het bouwen van deze muur zie in het verlengde van overige schendingen van de mensenrechten van de kant van Israël. Dat is mijn mening en daar werd naar gevraagd. Als iemand mijn mening wil weten over het Palestijnse terrorisme geef ik die ook.

Jouw mening staat los van een persoonlijke steek.
2) Je haalt één klein zinnetje uit een conversatie waarin ik mijn standpunt m.i. telkens beargumenteerd heb.

zie vorige punt
3) Ik ben van mening dat er een kern van waarheid in mijn reactie zit.

ABSOLUUT!
Fanatieke Israël-aanhangers (die we hier ook genoeg vinden)

deze mensen dienen net zo goed toe te geven dat jij inderdaad een kern van de waarheid hebt aangegeven. Maar ook andersom! Jij dinet toe te geven dat wij een kern van waarheid te pakken hebben en in die GULDENMIDDENWEG dienen wij als broeders en zusters van elkaar en van Israël te bewegen!

Ik als van Joods Aramese afkomst zou dan ook zeggen: ´wie dit ontkent snapt de situatie niet!´ Of jij mijn mening ontkent of wie dan ook. Jij hebt een kern van gelijk, maar Sabra net zo goed!

staan vaak voorop om de wandaden van de Palestijnen aan de kaak te stellen.

let op, maar lees ook mijn vorige zinnen alvorens je tegen het volgende ingaat:
Echter ik WEET van ooggetuigen en Palestijnse christenen dat die wandaden géén oorlogsmisdaden bevatten zoals de media dat laat denken. Joden blazen zichzelf niet in een centrum op waar Palestijnse (kinderen) burgers rondlopen. Dat is een feit. Dus er moet wèl enigszins onderscheid gemaakt worden. Echter vind ik niet dat Israël het altijd handig aanpakt en spelen soms die duivelse haat in de kaart.

Voor het broodnodige evenwicht geef ik aan dat Israël ook niet alles zo netjes aanpakt.

Je hebt helemaal gelijk. Wie dit tegenspreekt is of naïef of kan de waarheid niet ogen ogen zien.
Het is een beetje een pot-verwijt-de-ketel-argument om dan te zeggen dat ik eenzijdig ben.

eens.
Ik heb overigens jouw artikel gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het niet een heel duidelijk verhaal maar ik denk dat de kern van het probleem zit in de manier waarop bijbelse gegevens geïnterpreteerd worden. We hebben het daar al vaker over gehad en zoals je weet verschillen we wat dat betreft redelijk fundamenteel.

Nee, het geeft ons feitelijke geschiedkundige lessen waarvan jij had moeten schrikken. Zo niet, of je gelooft het niet (maar dan raad ik je aan een middagje in de bieb te gaan speuren) of je leest het niet goed.
Waar ik de grootste moeite mee heb zijn twee zaken. Beide zijn gebaseerd op de gedachte dat de oprichting van de staat Israël en de uitbreiding van het grondgebied Gods werk zijn.

Klopt ook. Zie Ezechiel en Jesaja. Oja, Yeshua Mashiach was ook erg duidelijk. Geen tegenargument over mogelijk.
Uitgaande van het feit dat dat ook zo is mis ik enerzijds de christelijke visie op e.e.a. De minister heeft daar een op het OT gebaseerde visie op. Nemen we dat als christenen gewoon over?

Mwaahhaha deze minister is rabbijn en kent de TeNaCH iets beter dan welke theoloog dan ook. Dat zijn ook feiten die G´ddank door het christelijke wereldje, mn de dominees, eindelijk langzaam erkent gaat worden.
Geeft het feit dat de Messias reeds gekomen is ons niet een wat ander zicht op het geheel? Wat is de rol van Jezus als het gaat om het herstel van Israël?

Zacharia, mijn beste...
Het tweede probleem dat ik signaleer is de manier waarop Gods beloften bewerkt worden. Ik heb een aantal zaken aangekaart die m.i. nooit of te nimmer als rechtvaardig kunnen worden aangemerkt. Voert de Rechtvaardige zijn plannen uit door onrechtvaardige middelen? Ik geloof er niets van...

Klaas

Klaas,

Je hebt voor mijn gevoel duidelijk het artikel met één oog gelezen (ik maak dit op dat je het niet door had dat we met een rabbijn te maken en hebben en om het feit dat je de geschiedkunidge feiten van de excellentie niet aanpuntte) en dan kan je niets over zeggen. Geeft verder niets, misschien zou ik het ook niet doen. Dat ten eerste.

Ten tweede heb je op bepaalde punten zeker gelijk. Maar wat jij MOET doen is bidden voor Jeruzalem, voor Israël. Ga nu je wat minder aantrekken en minder ergeren wat die Jidden daar in het Middenoosten doen (dat is voorlopig ons probleem wel), maar bidt wèl voor ze. Dat is jouw plicht als christen (zie Psalmen!!!). Dan zullen wij onze taak oppakken door idd niet klakkeloos alles goed te keuren wat de regering van Israël doet.

Dan zijn we er toch? :mrgreen:

Hartelijke groet!
Kena
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 12:50

Kena:
´Daar hebben we jou voor´ is persoonlijk en niet inhoudelijk! Discussies dienen m.i. inhoudelijk te zijn.

Nergens om, maar Sabra verwijt mij van alles op het persoonlijke vlak. Waarom haal je dan 1 zin uit mijn reactie terwijl je die van Sabra niet benoemd? Overigens vind ik mijn uitlating niet op het persoonlijke vlak liggen. Feit is dat er anderen zijn (waaronder Sabra) die de wandaden van de Palestijnen aan de kaak stellen. Dat is geen (persoonlijk) verwijt maar gewoon een observatie. Het is hun goed recht (of zelfs plicht) om dit te doen, maar is voor mij reden om dit niet nog eens te gaan herhalen.

Kena:
Jij dinet toe te geven dat wij een kern van waarheid te pakken hebben

Ik heb het Palestijns terrorisme toch duidelijk genoeg afgekeurd?

Kena:
Nee, het geeft ons feitelijke geschiedkundige lessen waarvan jij had moeten schrikken.

Zoals gezegd vond ik het artikel niet al te duidelijk. Kun je aangeven wat je als geschiedenisles bestempelt en waar ik van had moeten schrikken? Ik ben eerlijk gezegd geen zaken tegen gekomen waar ik niet mee bekend was.

Kena:
Klopt ook. Zie Ezechiel en Jesaja. Oja, Yeshua Mashiach was ook erg duidelijk. Geen tegenargument over mogelijk.

Daarover verschillen we dan van mening.

Kena:
Mwaahhaha deze minister is rabbijn (heb je het artikel echt goed gelezen, Klaas??? Ik vraag het me af) en kent de TeNaCH iets beter dan welke theoloog dan ook. Dat zijn ook feiten die G´ddank door het christelijke wereldje, mn de dominees, eindelijk langzaam erkent gaat worden.

Krijgen we nu het denigrerende toontje weer? Over persoonlijke kritiek gesproken....

Verder is dit een non-argument dat juist mijn standpunt illustreert. De rabbijn en ik verschillen hoogstwaarschijnlijk ook wat betreft de interpretatie van messiaanse gedeelten die ik op Jezus betrek. Moet ik dan zeggen: hij is rabbijn dus zijn interpretatie is juist? Dan ben ik volgens mij direct christen-af.

Kena:
Je hebt duidelijk het artikel met één oog gelezen en dan kan je niets over zeggen.

Flauwe reactie hoor. Ik heb het artikel wel degelijk gelezen maar heb gewoon een andere mening. Blijkbaar is dat belachelijk en moeilijk te accepteren.

Kena:
Maar wat jij MOET doen is bidden voor Jeruzalem, voor Israël.

En wie zegt dat ik dat niet doe?

Kena:
Ga nu je wat minder aantrekken en minder ergeren wat die Jidden daar in het Middenoosten doen (dat is voorlopig ons probleem wel), maar bidt wèl voor ze.

Even recapituleren. Ik voel me verbonden met de Joden omdat ze het volk van God zijn. Dezelfde God waar ik ook in geloof. Om die verbondenheid bid ik voor Israël maar heb ik ook kritiek op bepaalde zaken. Blijkbaar is dat laatste echter niet geoorloofd. Je wilt wel de positieve inbreng maar zo gauw het kritiek wordt moet ik m'n mond houden. Mooie instelling.

Kena:
Dan zullen wij onze taak oppakken door idd niet klakkeloos alles goed te keuren wat de regering van Israël doet.

Ik hoop idd dat dat zal gebeuren. Ik merk echter dat de zaken die ik aan de orde stelde niet echt bekend zijn. Sabra noemde ze zelfs fabeltjes. Ik vind dat je als christen idd Israël moet steunen maar dat moet je dan wel doen met kennis van zaken en niet op basis van een zorgvuldig gefilterd ideaalbeeld.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 12:54

Klaas schreef:Kena:

Nergens om, maar Sabra verwijt mij van alles op het persoonlijke vlak. Waarom haal je dan 1 zin uit mijn reactie terwijl je die van Sabra niet benoemd? Overigens vind ik mijn uitlating niet op het persoonlijke vlak liggen. Feit is dat er anderen zijn (waaronder Sabra) die de wandaden van de Palestijnen aan de kaak stellen. Dat is geen (persoonlijk) verwijt maar gewoon een observatie. Het is hun goed recht (of zelfs plicht) om dit te doen, maar is voor mij reden om dit niet nog eens te gaan herhalen.

Ja maar hij deed het ook, juffrouw... :mrgreen: oke, ik weet het, offtopic, ik hou m'n mond alweer... :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 12:59

Ja maar hij deed het ook, juffrouw...

In een Amerikaanse rechtbankfilm zou er in zo'n geval gezegd worden:

'Your honour, this goes to show tendency"

o.i.d. ;-)

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 01 mar 2004 22:06

Klaas,

Sorry als ik denigerend overkwam, was a b s o l uu t niet de bedoeling en ik denk dat je me ´goed´ genoeg ´kent´ om te weten dat ik ook niet zo ben ;-) Dus chill een beetje. Je schiet zo in de verdediging omdat ik persoonlijk vond dat je Sabra persoonlijk aanviel. Ik was netjes en genuanceerd.

Even de kern eruit halen:

Klaas schreef:Even recapituleren. Ik voel me verbonden met de Joden omdat ze het volk van God zijn. Dezelfde God waar ik ook in geloof. Om die verbondenheid bid ik voor Israël maar heb ik ook kritiek op bepaalde zaken. Blijkbaar is dat laatste echter niet geoorloofd. Je wilt wel de positieve inbreng maar zo gauw het kritiek wordt moet ik m'n mond houden. Mooie instelling.

Wat schreef ik je vanmiddag ook al weer?
Dan zullen wij onze taak oppakken door idd niet klakkeloos alles goed te keuren wat de regering van Israël doet.[/b]

Dan moet je dat ook aannemen ipv:

Ik hoop idd dat dat zal gebeuren.

En lack of trust... jammer. Zo komen we nergens.

Ik merk echter dat de zaken die ik aan de orde stelde niet echt bekend zijn. Sabra noemde ze zelfs fabeltjes.

Ik schreef dat jullie beide een kern van waarheid kennen en weten. Beiden. Beiden betekent m.i. ook jij. M.a.w sommige zaken zijn waar die jij aankaart, want de eerste perfecte natie moet nog opstaan. Maar Sabra heeft ook gelijk dat er ook fabels over de Israëlieten de wereld in geholpen wordt.
Ik vind dat je als christen idd Israël moet steunen maar dat moet je dan wel doen met kennis van zaken en niet op basis van een zorgvuldig gefilterd ideaalbeeld.

Klaas

Dan zijn we er toch? Jij EN Sabra? Waarom niet een hand schudden en elkaar respecteren voor een ieders mening als onderdeel van dat ene Lichaam? Ik geloof je namelijk WEL direct als je zegt dat je als christen genuanceerd achter Israël staat!!!

Dasj!
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 23:22

Kena:
Sorry als ik denigerend overkwam, was a b s o l uu t niet de bedoeling en ik denk dat je me ´goed´ genoeg ´kent´ om te weten dat ik ook niet zo ben.

OK excuses geaccepteerd. Wellicht dat het helpt als je de volgende keer geen smalende lach vooraf laat gaan aan een reactie...

Kena:
Je schiet zo in de verdediging omdat ik persoonlijk vond dat je Sabra persoonlijk aanviel.

Zoals gezegd was de gewraakte uitspraak niet zo bedoeld.

Kena:
Wat schreef ik je vanmiddag ook al weer?

Dan zullen wij onze taak oppakken door idd niet klakkeloos alles goed te keuren wat de regering van Israël doet.

Dan moet je dat ook aannemen ipv:

Ik hoop idd dat dat zal gebeuren.

En lack of trust... jammer. Zo komen we nergens.

Sorry Kena, maar ik vind dit iets te makkelijk. Enerzijds ben je ontzettend blij als niet-Joden het Joodse volk steunen. Als ik dat echter op mijn manier uit krijg ik van je te horen dat ik me met m'n eigen zaakjes moet bemoeien. OK, dat zijn m'n eigen woorden, maar dat was in feite wel wat je zei. Gaat het om steun aan Israël dan is Israëls politiek geen interne zaak maar als het om kritiek gaat weer wel. Ik vind dat niet helemaal consequent.

Klaas:
Ik merk echter dat de zaken die ik aan de orde stelde niet echt bekend zijn. Sabra noemde ze zelfs fabeltjes.

Kena:
Ik schreef dat jullie beide een kern van waarheid kennen en weten. Beiden. Beiden betekent m.i. ook jij. M.a.w sommige zaken zijn waar die jij aankaart, want de eerste perfecte natie moet nog opstaan. Maar Sabra heeft ook gelijk dat er ook fabels over de Israëlieten de wereld in geholpen wordt.

Bovenstaande schreef ik ook niet zozeer aan jou. Ik merk gewoon dat er onder veel Israël-aanhangers weinig kennis van zaken over deze dingen is. Ik hoorde onlangs nog een uitleg van een christen over de situatie in Israël waarbij deze persoon een uiteenzetting gaf van het ontstaan van het probleem. In het verhaal kwam het jaartal 1967 niet eens voor.... Vandaar ook dat ik vooral zaken aandraag die de andere kant van de zaak belichten.

Kena:
Dan zijn we er toch? Jij EN Sabra? Waarom niet een hand schudden en elkaar respecteren voor een ieders mening als onderdeel van dat ene Lichaam? Ik geloof je namelijk WEL direct als je zegt dat je als christen genuanceerd achter Israël staat!!!

Om dat laatste ben ik blij. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om Sabra als broeder in Christus te erkennen. Absoluut nul komma nul. Op een aantal punten verschillen we (behoorlijk) van mening maar dat moet kunnen. Als ik zijn berichten lees dan stromen deze echter over van achterdocht en dat begrijp ik niet.

Misschien dat hij zelf maar weer eens moet reageren want jij en ik kunnen uiteraard niet voor hem spreken.

Groet,
Klaas

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 mar 2004 23:52

Ik ben allesbehalve achterdochtig ten opzichte van jou, Klaas. Ik bemerk alleen een bepaalde teneur in jouw argumentaties, en dat is dat vooral Israël schuld draagt en zich zou moeten aanpassen.

Daarnaast denk ik dat wij dusdanig van mening verschillen dat we het nooit eens zullen worden, alle goudenmiddenwegen van Kena ten spijt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mar 2004 00:01

Ik ben allesbehalve achterdochtig ten opzichte van jou, Klaas. Ik bemerk alleen een bepaalde teneur in jouw argumentaties, en dat is dat vooral Israël schuld draagt en zich zou moeten aanpassen.

Met alle respect Sabra, maar volgens mij spreek je jezelf in deze zinnen tegen. Enerzijds zeg je dat je niet achterdochtig bent maar anderzijds geloof je me niet op m'n woord.

Ik zeg niet dat vooral Israël schuld draagt. M.i. dragen beide partijen schuld. Ik vind ook dat zowel de Palestijnen als Israël zich moeten aanpassen om tot vrede te komen. In mij reacties heb ik het initiatief vooral bij Israël gelegd. Enerzijds omdat daar mijn focus lag, maar anderzijds ook omdat ik van mening ben dat Israël hierin een grote verantwoordelijkheid heeft. Dat ik het initiatief bij Israël leg wil echter niet zeggen dat ik daarme van mening ben dat Israël ook het meeste schuld heeft. God heeft geen enkele schuld aan onze zonden maar namwel het initiatief om ons te redden...

Klaas

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 mar 2004 00:13

Beste Klaas,

Ik interpreteer jouw bijdrages, en concludeer daar wat uit. Het wil niet zeggen dat ik je niet op je woord geloof of dat ik me achterdochtig opstel ten opzichte van jou.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 02 mar 2004 00:44

...Zoals de waard vertrouwt hij zijn gasten...

Klaas, ik heb het geprobeerd. Je ziet overal spoken, ik zou tegen jou inpliceren dat je er niet mee moest bemoeien. Ik heb het geprobeerd om enigszinds op een leuke wijze een leuke middenweg te vinden. Jij wilt dit niet, ook al zeg je het wel. Daarbij was ik nooit cynisch or whatever en bood jou mijn excuses aan om JOU tegemoed te komen. Wel, ik trek ze terug. Jij bent zo onzeker dat iedere vorm van opbouwende kritiek door jou als een mega probleem wordt beschouwd en je zoekt overal wat achter. Je maakt het jezelf enorm moeilijk.

Was het niet ´juffrouw´ Kena volgens Aragon, wat je zooo grappig vond? Wel, juffrouw Kena heeft genoeg van die kinderachtige insinuaties van mensen die hun gelijk eisen en denken alles te weten. Ik heb geen tijd voor zulke onzinnig gedoe. De voor jouw impossible princess hobbelt verder. Jammer Klaas, ik hoopte dat je zou ontdooien... met jou ben ik helemaal uitgepraat en wacht op de bergen kritiek (ik heb een brede rug en kan wat hebben hoor). Alleen zal ik absoluut niet meer op jou reageren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sabra, ga je de 17e ook? :wink:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mar 2004 09:56

Beste Kena,

Ik begrijp in alle eerlijkheid niet waar ik deze reactie aan te danken heb. Ik heb m'n laatste bericht aan jou nog eens doorgelezen en ik snap het echt niet. Ik heb geen zin in ellenlange welles-nietes discussies maar omdat het niet de eerste keer is dat we op deze manier botsen wil ik toch graag weten waar het mis gaat. Communicatie is een zaak waarin twee partijen betrokken zijn en bij beide kan er iets mis gaan. Als je het niet erg vind wil ik een aantal zaken even langslopen zodat we in de toekomst e.e.a. kunnen voorkomen.

Bij het doorlezen van mijn laatste reactie aan jou bemerkte ik twee puntjes waar ik kritiek op jou had. Allereerst geef ik aan dat het wellicht beter is geen smalende lach weer te geven in je reacties. Ik doel dan op het volgende: Mwaahhaha. Wellicht dat je dit anders bedoeld maar kun je begrijpen dat zoiets makkelijk verkeerd begrepen wordt? M.i. was dit gewoon een puntje van opbouwende kritiek om miscommunicatie te voorkomen? Big deal?

Het tweede punt dat ik aankaarte was het feit dat je me m.i. vertelde dat ik me maar niet met deze zaken moest bemoeien. Je letterlijke woorden waren:

Maar wat jij MOET doen is bidden voor Jeruzalem, voor Israël. Ga nu je wat minder aantrekken en minder ergeren wat die Jidden daar in het Middenoosten doen (dat is voorlopig ons probleem wel), maar bidt wèl voor ze.

Ik lees daar toch in dat je me min of meer zegt dat bepaalde dingen me niet aangaan. Als je dat anders bedoelt kun je dat toch gewoon uitleggen i.p.v. uit je slof te schieten?

Kena:
Jij bent zo onzeker

Dat is nieuw voor me. De meeste mensen verwijten me dat ik zo rete-eigenwijs ben ;-)

Kena:
Was het niet ´juffrouw´ Kena volgens Aragon, wat je zooo grappig vond?

Dit is volgens mij ook een typisch voorbeeld van miscommunicatie dan wel onduidelijkheid. Volgens mij was Aragorns opmerking bedoeld als kritiek op mij en niet op jou. Jij maakte een opmerking over persoonlijke aanvallen en ik vroeg vervolgens waarom je dan niet op soortgelijke opmerkingen van Sabra reageerde. Aragorn vindt dit, als ik hem goed begrijp, een opmerking die vergelijkbaar is met een kind dat tegen de juf zegt: "Maar hij deed het ook..." Nogmaals, volgens mij is dat kritiek op mij en niet op jou.

Kena:
Wel, juffrouw Kena heeft genoeg van die kinderachtige insinuaties

Hier ga je zelf op de persoonlijke toer. Mag ik weten wat ik insinueer?

Kena:
Jammer Klaas, ik hoopte dat je zou ontdooien...

Ik ben volgens mij nooit bevroren geweest.

Kena:
en wacht op de bergen kritiek (ik heb een brede rug en kan wat hebben hoor). Alleen zal ik absoluut niet meer op jou reageren.

Dat laatste vind ik erg jammer. Waarom wil je e.e.a. niet uitpraten? Ik vind het op z'n zachtst gezegd niet erg charmant dat je me eerst een heleboel verwijten maakt en vervolgens er het zwijgen toe doet.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mar 2004 09:58

Sabra schreef:Ik interpreteer jouw bijdrages, en concludeer daar wat uit. Het wil niet zeggen dat ik je niet op je woord geloof of dat ik me achterdochtig opstel ten opzichte van jou.

Da's mooi, dan kunnen we weer inhoudelijk verder. Er staat nog steeds een inhoudelijk reactie van mij waar je niet op gereageerd hebt...

Klaas

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 mar 2004 15:50

Klaas schreef:
Ik zeg niet dat vooral Israël schuld draagt. M.i. dragen beide partijen schuld. Ik vind ook dat zowel de Palestijnen als Israël zich moeten aanpassen om tot vrede te komen. In mij reacties heb ik het initiatief vooral bij Israël gelegd. Enerzijds omdat daar mijn focus lag, maar anderzijds ook omdat ik van mening ben dat Israël hierin een grote verantwoordelijkheid heeft. Dat ik het initiatief bij Israël leg wil echter niet zeggen dat ik daarme van mening ben dat Israël ook het meeste schuld heeft. God heeft geen enkele schuld aan onze zonden maar namwel het initiatief om ons te redden...

Klaas

Ik ben blij dat je zegt dat de schuld niet eenzijdig bij Israël ligt, waarvoor dank.

Ik ben van mening dat er nooit meer vrede zal komen. Wij vergeten vaak één ding, en dat het vooral een religieuze strijd is, tussen God en satan, uitgebeeld in het Jodendom en de Islam.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat wij als mensen naar vrede zouden moeten streven, maar het onderlinge wantrouwen is zo groot dat een oplossing ver weg is.

Wist je trouwens dat niet Sharon maar Barak degene is die opdracht heeft gegeven tot de bouw van de muur, dat zet Sharon toch net in een iets anders perspectief.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mar 2004 17:16

Sabra:
Ik ben van mening dat er nooit meer vrede zal komen.

Nooit meer? Dat geloof je toch niet echt? ;-)

Sabra: Wij vergeten vaak één ding, en dat het vooral een religieuze strijd is, tussen God en satan, uitgebeeld in het Jodendom en de Islam.

Dat het ten diepste een geestelijke strijd is ben ik met je eens. Zoals jij het stelt vind ik het alleen een beetje link omdat het eenvoudig tot verkeerde conclusie kan leiden.

Sabra:
Dit neemt natuurlijk niet weg dat wij als mensen naar vrede zouden moeten streven, maar het onderlinge wantrouwen is zo groot dat een oplossing ver weg is.

Helaas heb je daarin gelijk.

Sabra:
Wist je trouwens dat niet Sharon maar Barak degene is die opdracht heeft gegeven tot de bouw van de muur, dat zet Sharon toch net in een iets anders perspectief

Dat feitje was me nog niet bekend. Ik had het idee dat het plan voor de muur vooral bij de bevolking vandaan kwam en dat de regering eigenlijk met wat tegenzin akkoord ging. Die tegenzin beruste trouwens niet op hunaitaire gronden maar op het feit dat veel orthodoxe Joden de muur afkeuren omdat daarmee wordt aangegeven dat de bezette gebiede niet bij Israël horen...

Klaas

Terug naar “Archief”