Klaas schreef:Sabra schreef:De schendingen van Israël zijn zeker af te keuren, maar jou hoor ik nooit over de schendingen begaan door de Palestijnen of door Arafat begaan tegen zijn eigen bevolking.
Klaas schreef:Daar hebben we jou voor.Kena schreef:Jammer Klaas Ik ben beter van je gewend als jouw mening een goede tegenargument krijgt.
Ik begrijp deze kritiek niet helemaal en wel om de volgende redenen:
´Daar hebben we jou voor´ is persoonlijk en niet inhoudelijk! Discussies dienen m.i. inhoudelijk te zijn.
1) Er wordt gevraagd naar onze mening over de veiligheidsmuur. Ik geef aan dat ik het bouwen van deze muur zie in het verlengde van overige schendingen van de mensenrechten van de kant van Israël. Dat is mijn mening en daar werd naar gevraagd. Als iemand mijn mening wil weten over het Palestijnse terrorisme geef ik die ook.
Jouw mening staat los van een persoonlijke steek.
2) Je haalt één klein zinnetje uit een conversatie waarin ik mijn standpunt m.i. telkens beargumenteerd heb.
zie vorige punt
3) Ik ben van mening dat er een kern van waarheid in mijn reactie zit.
ABSOLUUT!
Fanatieke Israël-aanhangers (die we hier ook genoeg vinden)
deze mensen dienen net zo goed toe te geven dat jij inderdaad een kern van de waarheid hebt aangegeven. Maar ook andersom! Jij dinet toe te geven dat wij een kern van waarheid te pakken hebben en in die GULDENMIDDENWEG dienen wij als broeders en zusters van elkaar en van Israël te bewegen!
Ik als van Joods Aramese afkomst zou dan ook zeggen: ´wie dit ontkent snapt de situatie niet!´ Of jij mijn mening ontkent of wie dan ook. Jij hebt een kern van gelijk, maar Sabra net zo goed!
staan vaak voorop om de wandaden van de Palestijnen aan de kaak te stellen.
let op, maar lees ook mijn vorige zinnen alvorens je tegen het volgende ingaat:
Echter ik WEET van ooggetuigen en Palestijnse christenen dat die wandaden géén oorlogsmisdaden bevatten zoals de media dat laat denken. Joden blazen zichzelf niet in een centrum op waar Palestijnse (kinderen) burgers rondlopen. Dat is een feit. Dus er moet wèl enigszins onderscheid gemaakt worden. Echter vind ik niet dat Israël het altijd handig aanpakt en spelen soms die duivelse haat in de kaart.
Voor het broodnodige evenwicht geef ik aan dat Israël ook niet alles zo netjes aanpakt.
Je hebt helemaal gelijk. Wie dit tegenspreekt is of naïef of kan de waarheid niet ogen ogen zien.
Het is een beetje een pot-verwijt-de-ketel-argument om dan te zeggen dat ik eenzijdig ben.
eens.
Ik heb overigens jouw artikel gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het niet een heel duidelijk verhaal maar ik denk dat de kern van het probleem zit in de manier waarop bijbelse gegevens geïnterpreteerd worden. We hebben het daar al vaker over gehad en zoals je weet verschillen we wat dat betreft redelijk fundamenteel.
Nee, het geeft ons feitelijke geschiedkundige lessen waarvan jij had moeten schrikken. Zo niet, of je gelooft het niet (maar dan raad ik je aan een middagje in de bieb te gaan speuren) of je leest het niet goed.
Waar ik de grootste moeite mee heb zijn twee zaken. Beide zijn gebaseerd op de gedachte dat de oprichting van de staat Israël en de uitbreiding van het grondgebied Gods werk zijn.
Klopt ook. Zie Ezechiel en Jesaja. Oja, Yeshua Mashiach was ook erg duidelijk. Geen tegenargument over mogelijk.
Uitgaande van het feit dat dat ook zo is mis ik enerzijds de christelijke visie op e.e.a. De minister heeft daar een op het OT gebaseerde visie op. Nemen we dat als christenen gewoon over?
Mwaahhaha deze minister is rabbijn en kent de TeNaCH iets beter dan welke theoloog dan ook. Dat zijn ook feiten die G´ddank door het christelijke wereldje, mn de dominees, eindelijk langzaam erkent gaat worden.
Geeft het feit dat de Messias reeds gekomen is ons niet een wat ander zicht op het geheel? Wat is de rol van Jezus als het gaat om het herstel van Israël?
Zacharia, mijn beste...
Het tweede probleem dat ik signaleer is de manier waarop Gods beloften bewerkt worden. Ik heb een aantal zaken aangekaart die m.i. nooit of te nimmer als rechtvaardig kunnen worden aangemerkt. Voert de Rechtvaardige zijn plannen uit door onrechtvaardige middelen? Ik geloof er niets van...
Klaas
Klaas,
Je hebt voor mijn gevoel duidelijk het artikel met één oog gelezen (ik maak dit op dat je het niet door had dat we met een rabbijn te maken en hebben en om het feit dat je de geschiedkunidge feiten van de excellentie niet aanpuntte) en dan kan je niets over zeggen. Geeft verder niets, misschien zou ik het ook niet doen. Dat ten eerste.
Ten tweede heb je op bepaalde punten zeker gelijk. Maar wat jij MOET doen is bidden voor Jeruzalem, voor Israël. Ga nu je wat minder aantrekken en minder ergeren wat die Jidden daar in het Middenoosten doen (dat is voorlopig ons probleem wel), maar bidt wèl voor ze. Dat is jouw plicht als christen (zie Psalmen!!!). Dan zullen wij onze taak oppakken door idd niet klakkeloos alles goed te keuren wat de regering van Israël doet.
Dan zijn we er toch?

Hartelijke groet!
Kena