meribel schreef:( 'nee wij aanbidden Maria niet, natuurlijk niet! Ze is geen godin, maar wij vereren haar, ze is de moeder van Jezus, dus de moeder van God ' )
Tsja, dat moet wel een van de slechtse en meest gebruikte excuses voor afgoderij zijn wat de mens bedacht heeft. Volgens mij gaat dit terug op twee verschillende Griekse woorden (δουλεία/λατρεία in het Grieks en veneratio/latria in het Latijn). Er klopt in ieder geval geen kant van. Ik ben twee keer in Rome geweest en daar allerlei Roomse kerken en ook het Vaticaan bezocht, en ik stond versteld van de schaamteloze afgoderij die daar overal te zien is. Dat woordspelletje met vereren en aanbidden is leuk, maar ga naar Rome en zie hoe ze daar knielen voor beelden, en al die afbeeldingen van Maria. Ik kan er echt niet meer van maken dan afgoderij. Het is daar in Rome trouwens wel veel erger dan in Nederland.
meribel schreef:verdrietig vertelde over hoe afgrijselijk hij de leer van de uitverkiezing vond hoe die geleerd wordt in heel strenge gereformeerde kerken.
Dan moet hij Augustinus, die door de RKK vereerd wordt als heilige en de titel 'doctor gratia' heeft aangemeten gekregen eens lezen over uitverkiezing.
meribel schreef:Het vertelde zijn persoonlijke getuigenis hoe Maria zijn leven heeft gered. Ik zet het hier niet neer maar ik geloof daar elk woord van. Wie ben ik om te zeggen dat God niet zo werkt? Om basis van mijn armzalige poging tot interpreteren van de Bijbel? Terwijl diezelfde Bijbel is samengesteld door?...ja wie ook alweer
De Bijbel leert 'toets alles en behoud het goede'. Maar dergelijke praatjes over dode mensen die aan iemand verschijnen klinkt mij in de oren als bijgeloof, en lijkt mij ook bijzonder onchristelijk.
meribel schreef:De meneer en ik, in ons gesprek vonden we elkaar in de lichamelijke opstanding van Christus. Dat was de grond voor ons beide geloof. Aan het eind zei hij, laten we voor elkaar bidden. Ik was echt geroerd.
Dat is ook mijn ervaring. Over de peilers van het Christelijk geloof kunnen (niet-vrijzinnige) Protestanten en Katholieken het wel eens worden. Als we een vruchtbare dialoog willen voeren met de RKK moet dat daarin ook centraal staan. Beide groepen leren dat de Heere Jezus is gestorven en opgestaan voor onze verlossing. Het verbaast me soms dat Katholieken zoveel doen en leren waarvan ik niet anders kan dan het benoemen als afgoderij en bijgeloof en anderssoortige ernstige dwalingen, maar toch nog het Evangelie geloven. Andere 'dwalende' groeperingen, zoals Jehova's getuigen of Mormonen, gaan ook aan de haal met het Evangelie, maar mijn ervaring met wat conservatievere Katholieken is inderdaad dat ze dat helemaal niet doen. Ik heb ook uit reformatorische en evangelische hoek wel wat positiefs gehoord over de boeken van de huidige paus over het leven van Jezus. Die wil ik eigenlijk nog eens lezen.

meribel schreef:Of ik de rk kerk als gelijkwaardig beschouw? Het is volgens de katholieken de Enige Kerk. Maar geen enkele katholiek heb ik ooit horen zeggen dat ik minderwaardig ben.
Ik heb ook nog nooit een Protestant over een individuele Katholiek horen zeggen dat die minderwaardig is. Maar het moge duidelijk zijn dat Protestanten de RKK kerk als minderwaardig beschouwen en dat omgekeerd de RKK de Protestantse kerken als minderwaardig beschouwt.