Waarom moet de zondag op zondag gevierd worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chill

Berichtdoor Chill » 19 feb 2004 09:18

Hier de chronologische tijdlijn van het Jodendom/christendom
vanaf het jaar -63 tot 2000.

Hier enkele voorbeelden uit deze tijdlijn:

In het jaar 321:
Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag.

In het jaar 338
De christelijke kerk vervangt de Joodse kalender door de zonnekalender

Het blijkt wel uit bronnen dat zeker tot het jaar 321 de Messiasbelijdende Joden en de gelovigen uit de heidenen gewoon Shabbat hielden, zoals God heeft opgedragen. En dat Constatijn de Grote hierin ongehoorzaam is geweest, onder het mom van "Christus is opgestaan op zondag", terwijl hij uiteindelijk bedoelde om alles wat "Joods" was af te schaffen.

De rest vanaf -63 tot 2000 kan je lezen onder de volgende linken (bronnen staan er bij vermeld):

http://www.christenenvoorisrael.nl/tijd ... ndom_1.tpl

http://www.christenenvoorisrael.nl/tijd ... ndom_2.tpl

http://www.christenenvoorisrael.nl/tijd ... ndom_3.tpl

http://www.christenenvoorisrael.nl/tijd ... ndom_4.tpl

Shalom in Yeshua,
Chill

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 19 feb 2004 19:57

Dag Nakdimon,

het ontbreekt mij aan tijd om inhoudelijk te reageren. Maar wellicht wil je mij jouw exegese over Kol2:16 meedelen? Ik kan er nl. geen aanmoediging in lezen.

Shalom

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 feb 2004 20:08

Fundamenteler voor de omslag is dat er na de verwoesting van J'roesjalajjiem in 70 en de opstand van Bar Kochba in 120, er geen bestuur meer vanuit J'roesjalajiem was vanuit de Joodse leiders van de Gemeente. Er was een bestuursvacuum ontstaan. Kwaadwillende lieden uit de niet-Joden zagen dit als een MACHTSvacuum en vormden eigen besturen en vergaderingen waarvan de oorspronkelijke etnische groep, namelijk de Joden, die als eerste de beloften hadden ontvangen, werden geweerd, tenzij zij naar de pijpen dansten van deze "christenen". Allerlei dagen en leerstukken uit de Torath Mosjeh werden verbannen. Te Joods!

De Sjabbath is niet vervangen door de zondag. Of dat een reden is voor een niet-Jood om de Sjabbath te houden ben ik nog niet 100 procent uit. In de toekomst zeker (Jes.66:23). In ieder geval is het goed om niet de zondag tot Sjabbath te verklaren.
Sommigen leren dat niet-Joden de inzettingen, geboden en voorschriften zouden moeten houden gelijk de Joden. Handelingen 15 en 21 beschrijft tot drie maal toe dat de niet-Joden dit alles niet behoeven te houden, zo'n beetje conform de zogenaamde Noachidische geboden uit Talmoed (hoewel Jes.42:4). Maar van de Joden die geloven in Jesjoea als Masjiach wordt verwacht dat zij wel alles onderhouden, zie Hand 21:20-25. Niet-Joden worden geen Joden door het geloof in Jesjoea, dat is volgens mij niet het doel. Paulus roept op in de roeping te blijven waarin men is geroepen, besnedenen moeten besneden blijven en die met de voorhuid moeten zich niet laten besnijden (zie 1 Kor.7:17-20), dit los van het vraagstuk of de uitvoering van alle inzettingen, voorschriften Torah meespeelt bij het behouden worden (zie Hand.15 en de Galatenbrief).
Dat kerkvaders het wat later (2e eeuw) anders zagen kan voorkomen door mijn bovengenoemde argument: vervreemd van Joodse broeders door het bestuursvacuum. Ignatius is sowieso negatief over Joodse zaken te noemen. Dit anti-judaisme komen we bevoorbeeld nog niet tegen bij Clemens van Rome. maar het is ook mogelijk dat zijn brieven later bewerkt zijn; volgens de langere versies van enigen, wordt de Sjabbath nog steeds waargenomen, zie de volgende citaten van een Engelse vertaling:
"But let every one of you keep the Sabbath after a spiritual manner, rejoicing in meditation on the law, not in relaxation of the body, admiring the workmanship of God, and not eating things prepared the day before, nor using lukewarm drinks, and walking within a prescribed space, nor finding delight in dancing and plaudits which have no sense in them. And after the observance of the Sabbath, let every friend of Christ keep the Lord’s Day as a festival, the resurrection-day, the queen and chief of all the days (Ignatius, Epistle to the Magnesians 9); "If any one fasts on the Lord’s Day or on the Sabbath, except on the paschal Sabbath only, he is a murderer of Christ" (Ignatius, Epistle to the Philippians 14).

En zie 2 eeuwen later nog eens in de Apostolische Constitutie (2e helft 3e eeuw C.E.:
"Thou shalt observe the Sabbath, on account of Him who ceased from His work of creation, but ceased not from His work of providence: it is a rest for meditation of the law, not for idleness of the hands" (II 36); "but assemble yourselves together every day, morning and evening, singing psalms and praying in the Lord’s house: in the morning saying the sixty-second Psalm, and in the evening the hundred and fortieth, but principally on the Sabbath-day. And on the day of our Lord’s resurrection, which is the Lord’s day, meet more diligently, [etc.]" (ib.:59); "But keep the Sabbath, and the Lord’s dayfestival; because the former is the memorial of the creation, and the latter of the resurrection" (VII 23); "O Lord Almighty Thou hast created the world by Christ, and hast appointed the Sabbath in memory thereof, because that on that day Thou hast made us rest from our works, for the meditation upon Thy laws. … On this account He permitted men every Sabbath to rest, that so no one might be willing to send one word out of his mouth in anger on the day of the Sabbath. For the Sabbath is the ceasing of the creation, the completion of the world, the inquiry after laws, and the grateful praise to God for the blessings He has bestowed upon men." (ib.:36)6;"I Peter and Paul do make the following constitutions. Let the slaves work five days; but on the Sabbath-day and the Lord’s day let them have leisure to go to church for instruction in piety. We have said that the Sabbath is on account of the creation, and the Lord’s day of the resurrection" (VIII 33)

Sam

Freddy

Berichtdoor Freddy » 20 feb 2004 12:17

Jezus is op de 3e dag opgestaan. Dat was op een zondag. Dat is (voor zover ik weet) de reden dat wij de rustdag op zondag houden. Ik vind het zelf trouwens ook niet fout om de rustdag op zaterdag te vieren.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 20 feb 2004 17:24

De reden van een rustdag, is enkel en alleen kerkhistorisch. Rond het jaar 300 kwam er een keizer (Constantijn) die dit bedacht

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 23 feb 2004 21:12

Nakdimon, je exegese op Kol2:16?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 mar 2004 14:20

Snorbaarder,

De zondag is een verkeerde sabbat. De zondag is een menselijke wet en een menselijk gebod. Zij heeft met geen enkel aspect van Jezus (voorbeeld) of de Schepping te maken. Die vriend van jou, die zich tot de 7e dags Adventisten meent te moeten rekenen, heeft het bij het juiste eind. Christenen behoren de Sabbat te respecteren uit liefde voor Jezus en om henzelf tot een beter inzicht te brengen, door de Heilige Geest.

Waarom zeg ik dat;

Ik ga je nu een klein stikje Bijbelstudie geven!

In Ezechiël 20:20 staat het volgende:

Ezechiël 20
20 houd mijn sabbatten in ere; want zij zijn het teken van het verbond tussen ons en herinneren u eraan dat Ik, de HERE, uw God ben.

En zo is het, ongelofelijk dat zovele Schriftgeleerden (dominees en Theologen) daarover moeten nadenken en hele dure Synodes voor moeten beleggen. Dat komt omdat Satan hen verblind. Want wie oprecht de Sabbat onderhoudt en het ook leert zien in het voorbeeld van Jezus, zal gemeenschap met Hem hebben op die dag. En dat nu heeft Satan een gloeiende hekel aan. Vandaar dat Satan door mensen een vals beeld en een vals evangelie in de wereld heeft gebracht en dus ook een valse dag van aanbidding. Satan wordt feitelijk aanbeden (een zon- negod)

De Sabbat is dus een eeuwig en onverbrekelijk teken tussen Jezus en Zijn volk. Jezus noemt het zelfs (Zijn) Zegel. Net zoals bijzondere overeenkomsten "verzegeld" worden met een "lakzegel" zo is de Sabbat een "Zegel" van het bestaansrecht voor de mensen die zeggen Jezus na te volgen. God schiep de Sabbat, in de lijn van de 10 geboden. De grondwet voor deze wereld en die van het Hemels Koninkrijk.
Helaas is Satan hier de Overste en heeft dus de Sabbat uit het zicht van de mensen gehouden en hen misleid met de Zondag, die door Rome is ingesteld. De zeergeleerde Kerkelijke leiders van Rome en haar geschiedenis hebben altijd 'eerlijk' gezegd dat zij Gods wetten zouden veranderen.

Als je dus de Rooms-katholieke 10 geboden naast die van Christus legt (eigenlijk de Almachtige Vader, de God voor Jezus maar ook zijn Vader) dan zul je de verschillen zien. Let op dat zij de "zondag" gewoonweg de Sabbat noemen maar een andere plaats heben gegeven.

In Genesis 2:1-3 leren we dat God gewoon de Sabbat heeft ingesteld want Hij zegt van die 10 geboden dat ze op de 7e dag voltooid zijn met de instelling van de (notabene geheiligde) Sabbat.

Je ziet dus Snorbaarder dat de mens eigenwijs is en alleen maar naar zijn eigen regeltjes wil luisteren en menen dat God dat goed acht.

Toen het OT volk Israël Egypte gingen verlaten, door de werking van de Heilige Geest, wees God de Vader nog eens op de belangrijkheid van het Sabbatsgebod (Exodus 20: 8-11 en Exodus 31:12-14)

De Sabbat een teken van Jezus (macht)

In Koloszenzen 1:13-17 lezen we hoe Jezus zich aan de geboden hield, feitelijk aan de Schappinsorde. Ook hier zien we Zijn trouw aan de Sabbat. Mensen kunnen zich dus nooit verschuilen achter Jezus, want Hij veranderde de wet nooit. Jezus is een trouwe en betrouwbare Meester en voorbeeld als volmaakt mens. In Hebreeën 1:1-3 zien we dat de Profeten altijd de Schappinsorde en dus de 10 geboden hebben verkondigd en zelf onderhouden en nooit (zelf) als profeten gelogen over Gods geboden en dus ook de geheiligde dag, de Sabbatdag!

In Johannes 1:1-3 en vers 14 zien we de bevestiging dat Jezus het 'Vleesgeworden' woord is geworden. Hij, Jezus onze God is dus het levende voorbeeld van dat Schriftwoord en de Profetie, zoals wij Hem kennen. Hij leefde ons dus de 10 geboden voor, ook in de Sabbat (de zaterdag) In Markus 2: 28 laat de Almachtige God en Vader van onze Heiland nog eens duidelijk blijken en voelen wat Jezus voor een standpunt daarin neemt. Omdat Jezus onze God is, laat de Vader duidelijk blijken dat Jezus -ook- Meester is over de Sabbat (Heer). Dus de Sabbat (zaterdag) is niet alleen apart gezet en geheiligd, maar zelfs onze Verlosser is er de Heer over, Hij leidt op Sabbat Zijn gemeente, door de Heilige Geest in de geheimen van het Hemelse Koninkrijk.

Zo leidt dus Satan de mensen die dus (willensen wetens) de zondag (blijven) onderhouden in de geweldadige geheimen van zijn moordadige spelletjes enoorlog tegen de mensen onderling. Hij is de Mensenmoordenaar van den beginnen!

Allen de Sabat is een teken van redding en heiliging, in relatie tot de verlossing en verwijzing naar het Hemels Koninkrijk.

De macht van Christus vinden we niet alleen in de Schepping maar ook in het verlossingsplan. We gaan als het ware een nieuw hart krijgen waar een hemelse wet in de plaats komt van een wereldse.

Waar vinden we die 'verandering' van aanbidding van wet!

Zo is dan wie in Christus is een nieuwe Schepping, het oude is voorbij gegaan.... 2 Korinthiërs 5:17.

Een nieuw hart zal Ik u geven.......(Ezechiël 36:26-28)

Door het aanvaarden en naleven van die Hemelse grondwet krijgen we dus een ander hart (Geestelijk) en een neiwu leven; we gaan een ander Rijk bewonen; nu nog in Geest, straks na de wederkomst een hemels Rijk een hemelse Stad het Hemelse Jeruzalem. Daar gelden weer de 10 geboden als werkelijke wetten. Maar nu al kunnen we die ons eigen maken en het Hemelse Koninkrijk reeds daardoor zien (Joh 3).
Als we dus bewust en weloverwogen de zondag als werelkdse rustdag onderhouden terwijl we weten dat dat een menselijk gebod is, dan zullen we het hemelse Koninkrijk nooit zien laat staan binnengaan.

Waar bevestigd Jezus nu deze feiten:

Hebreeën 7:25 Waarin Jezus vaststeld dat alelen zij die de geboden onderhoud (Christus als voorbeeld) tot de Vader kunnen komen.

Ezechiël 20:12-20 werd door de Vader in de hemel geopenbaard het middel om tot de heiliging te komen. De Almachtige Vader begint -notabene- deze profetie aan Ezechiël aldus:

Heilig Mijn Sabbatten......... Dus Snorbaarder, wat moeten wij hier nog op zeggena als we steeds maar beweren dat Jezus de wet en de Sabbat heeft afgeschafd of heeft veranderd.

In Lukas 4:16 leert de Heiland ons zelf dat Hij op Sabbat naar de Synagoghe gaat en nog gaat. De gwoonten en wetten zijn immers niet afgeschafd door Hem? Hij waarschuwde Zijn volgelingen zelfs nog er voor dat hun vlucht uit Egypte niet op een Sabbat zou plaats vinden! En dat gebeurde dus ook niet; Zo zal de wederkomst en ons vertrek naar dat Hemelse Jeruzalem ook NIET op een Sabbat plats vinden. Wij zullen immers met de Here zelf op een Sabbat samen Avondmaal hebben, juist omdat Hij dan nog steeds naar de gewoonte in de Synagoghe zal zijn, met ons en Zijn Vader.

Markus 2:27-29 waarschuwt ons ervoor dat de Sabbat een verlustiging moet zijn een geen benepen dagje moet zijn. Niet dat enge wettische, van wat je niet wen wél mag. Zelfs staat in dat zelfde vers weer de autoriteit van Jezus over de Sabbat.
Dus wat kletsen de mensen nu over de zondag!

Paulus zegt in Romeinen nog eens dat de ware Christen besneden is met een teken een zegel!

In Exodus 20:9-11
In Exodus 16:21-28
in Matheus 12:8-14
In Jesaja 66:21-24

en

Openbaringen 14:12

vindt je tenslotte nbog de bevestiging van al het geen wat ik je hierboven heb medegedeeld! Ga maar eens mee met je vriend en neem deel aan de (Jeugd-) Bijbelstudie en je zult ervaren wat het is om gelijk Jezus, naar de gewoonte in de (Hemelse-) Synagoghe te zijn, hoe menselijk ook de kerken op deze wereeld ook zijn.

Succes!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 01 mar 2004 14:42, 3 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2004 14:21

Dus waarschijnlijk zal God de zondagse prediking niet (meer) zegenen?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 01 mar 2004 14:33

Beste caprice,

Jezus ziet het hart aan! dat wil zeggen de mens wordt "gewogen" met datgeen wat hem of haar bekend is. Wat hij of zij kan weten en heeft geleerd. Zo gaat de Vader om met alle mensen! het is niet zo dat God mensen redt op grond van het onderhouden van regeltjes alleen.
Hij kijkt ook naar de omstandigheden en de achtergrond van de mens.

Waar het om gaat is; in hoeverre willen wij luisteren naar de Stem van God. Het stukje wat ik nu geschreven heb, beste vriend, zou dus een aanleiding voor sommigen moeten zijn, om de Bijbel te onderzoeken, door de Heilige Geest. Niemand kan de mens beter en oprechter veranderen dan de Heilige Geest. Je moet dus niet bij mij zijn om het tot een "groei" in geloof te laten worden, maar bij je Verlosser. Bidt hem om het je te openbaren wat je leest. ik ben even afhankelijk van Hem als jullie.

Wel is het zo dat iemand die met een ander Evangelie spreekt, ook een andere (verkeerde) boodschap kan komen. Jezus leert dat er maar één Evangelie is. maar dat er ook een vals Evangelie is.

Iemand die dus zegt dat de zondag de dag des Here is, en die iemand weet als Dominee of Theoloog dat dat onjuist is, dan liegt hij of zij en brengt daarmee het hele Evangelie verkeerd. Immers zijn fundament is niet dat van Jezus in de essentie, hij is gedwongen onjuistheden te verkondigen omdat hij of zij op grond van een verkeerde weergave van (notabene) de Bijbelse waarheden geen ander Evangelie tot zijn beschikking heeft, hij ziet de Bijbel a.h.w. door een 'andere' meester, verblindt door diens geest. Lees daarom dus ook altijd mee, als de predikant iets uitlegt, want niet de predikant, maar de Heilige Geest leert je de "Waarheid" te zien. Jezus is onze Meester en Leidsman, door de Heilige Geest

Johannes 3:3-8 is daar duidelijk over!

@@Johannes 3
3 Jezus antwoordde: "Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken."
4 "Opnieuw geboren?" vroeg Nicodémus. "Hoe kan dat? Iemand kan toch niet voor de tweede keer uit zijn moeders lichaam geboren worden?" Jezus antwoordde:
5 "Toch is het zoals Ik zeg. Als iemand na zijn natuurlijke geboorte niet ook geestelijk geboren wordt , kan hij onmogelijk in het Koninkrijk van God komen.
6 Uit mensen komt menselijk leven voort, maar uit de Geest van God komt geestelijk leven voort.
7 Het is dus helemaal niet zo vreemd dat Ik zei dat u opnieuw geboren moet worden.
8 De wind waait waarheen hij wil. Je hoort hem wel, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook als iemand door de Geest van God nieuw leven krijgt."@@

En nu zullen wel veel mensen zeggen dat "ze" de zondag eren omdat Jezus toen uit het graf opstond. Maar ten eerste staat dat er niet, er staat de 3e dag. Zondag is een heidense uitdrukking van de 1e dag der week!
En ten tweede leert Jezus ons nergens dat we die "opstanding" moeten vieren of dat we Hem moeten eren met dat feit. Dat leert Jezus eenvoudigweg niet. Jezus geeft het zelfs in dat aspect geen aandacht. Jezus vraagt ons om de Sabbat te gedenken; dus dat aspect telt! Hij wil gemeenschap met ons op de Sabbatdag niet op Zijn opstandingsdag; misbruikt door Satan om hem alle aanbidding te geven die (ook) hij zo graag wil.

Rome heeft die gedachte gestalte gegeven. Daar waar de troon van Satan staat is de gedachte ontsproten om de zondag de "Dag des Heren" te noemen, terwijl we aan de Bijbelse geschiedenis kunnen weten dat de Dag des Heren helemaal nooit op die dag heeft geslagen!

Succes bij de preek en Bijbelstudie

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 01 mar 2004 23:10

HereIam schreef:Nakdimon, je exegese op Kol2:16?

Hoi HereIam,

Ik heb jouw vraag aan mij helemaal niet gezien anders had ik wel eerder gereageerd. Graag zou ik je mijn kijk hierop willen geven:

Buiten het feit dat wij de teksten in bijbelse context behoren te zien, moeten we ze zeker ook in de historische context bekijken, oftewel geschiedkundig. Sha’ul schrijft hier aan heidenen, die tot geloof waren gekomen. Er waren natuurlijk ook veel mensen die niet geloofden. De gelovigen waren hier de buitenbeentjes en deden dingen die tegen de normale gang van zaken gingen, zoals het vieren van de Shabat, nieuwe maan, kosher eten, enz. Men kreeg daar blijkbaar commentaar over, daar Sha’ul ze geruststelt door ze te vertellen dat ze zich door niemand geoordeeld hoefden te voelen. Juist spoort hij hen aan om zich hieraan vast te houden, omdat het Yeshua beschaduwd. Kerst met zijn kerstboom niet! Pasen met zijn paashaas niet! Velen lezen deze passage alsof Sha’ul de Shabat, nieuwe maan en andere Bijbelse Feestdagen verwerpt als zijnde “slechts” een schaduw. Maar de Griekse grondtekst leert ons dat het woordje “slechts” hier niet eens voorkomt en dus is toegevoegd door de vertalers. Bovendien geeft het woord “slechts” een negatieve lading aan de tekst. De StatenVertaling heeft het hier wel goed vertaald:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.”

Sha’ul zegt hier eigenlijk dat zij juist moeten vasthouden aan die dingen, omdat die allemaal een schaduw, een voorafschaduwing zijn van de toekomende dingen. De werkelijkheid, ofwel lichaam (Yeshua) is fysiek niet bij ons, maar zijn schaduw (Tora) wél! Wij kunnen daardoor alvast proeven van wat komen gaat en doen er wél aan om hier acht op te geven. In het westers denken heeft het woord “schaduw” ook een negatieve lading. Terwijl dat in de Bijbelse denkwijze juist vaak andersom is. Denk maar aan de uitdrukkingen als “ADONAI is uw Bewaarder, ADONAI is uw schaduw aan uw rechterhand” of “Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, vernacht in de schaduw des Almachtigen” of “ja, in de schaduw van uw vleugelen zal ik schuilen, totdat het onheil voorbij is”. Het wordt allemaal nóg duidelijker als wij opmerken dat het Sha’ul hier om menselijke inzettingen (zie vers 22 en kopje "De dwaasheid van menselijke inzettingen"), te doen is, terwijl de Shabbat, de Feestdagen en de spijswetten goddelijke inzettingen zijn, die God Zelf heeft gegeven als altoosdurende inzettingen voor zowel de geboren Israëliet als ook de vreemdeling die in hun midden vertoefd! (Zie Efeziërs 2:19)

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen.”

Als Sha'ul het dus over leringen van mensen heeft, dan kan hij het dus NOOIT over de Tora en zaken aangaande Tora hebben, want dat zijn leringen van God (Het woordje Tora betekent ook geen "wet" maar "onderwijzing"). Indien er nog vragen zijn n.a.v. dit stukje, dan hoor ik het graag.

Nakdimon[/b]
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 mar 2004 00:08

Mattheus 12: 1-8
Te dien tijde ging Jezus op de sabbat door de korenvelden en zijn discipelen kregen honger en begonnen aren te plukken en te eten. 2 Maar toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot Hem: Zie, uw discipelen doen wat men op sabbat niet mag doen. 3 En Hij zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen wat David gedaan heeft, toen hij en die met hem waren honger kregen? 4 Hoe hij het huis Gods binnengegaan is en zij de toonbroden hebben gegeten, waarvan hij noch die met hem waren mochten eten, doch alleen de priesters? 5 Of hebt gij niet gelezen in de wet, dat op de sabbat de priesters in de tempel de sabbat schenden zonder schuldig te zijn? 6 Maar Ik zeg u: Meer dan de tempel is hier. 7 Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld. 8 Want de Zoon des mensen is heer over de sabbat.

De uitleg die ik hoorde over dat wij de sabbat zouden moeten vieren in plaats van de zondag is gebaseerd op vers 8 van het bovengenoemde bijbelgedeelte.

Jezus zegt van zichzelf dat hij Heer van de sabbat is, dat is het centrale in deze uitleg.
Wij zijn inmiddels weg van deze dag, wij vieren immers de zondag, en tegelijkertijd weg van Jezus.
Mensen hebben in het verleden uitgemaakt dat niet langer de sabbat de rustdag moet zijn maar de zondag. Waar wie is belangrijker, God of een mens.

De satan heeft een wig gedreven tussen ons en God, omdat wij niet langer op Zijn dag rusten, maar op een dag die vanouds werd gebruikt om de zon te aanbidden.

Dit is een korte samenvatting van deze uitleg, een uitleg waarmee ik het eens ben.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 02 mar 2004 08:25

Beste Nakdimon en Sabra,

Dank voor jullie mooie, juiste en interessante posting! Maar voor de goede orde Nakdimon; de Davidster is een occulte teken en heeft met David helemaal niets van doen. Ik heb aan de hand van enkele studies met Prof. W. Veight dit onder ogen moeten zien. Er is zelfs een foto ergens van een stenen offerblok, waar zowel de Swastika als de "David" ster naast elkaar staan, als teken aan de zonnegoden en occulte praktijken in het oude Babylon.

Nog even iets voor het algemene nut: Verstaan de lezers van dit topic dat de Sabbat een "vrije" dag is, die alleen op gezag van een Hemelse autoriteit is gegeven en dat daar geen enkel menselijk gezag daar aan ten grondslag ligt? Kunnen we daar alleen al, op dat feit, gewoonweg niet begrijpen hoe belangrijk de Almacjtige Vader ons vindt, dat Hij zelfs zijn Zoon heeft afgegeven en opgeofferd!

Zondag wordt dus op zondag gevierd omdat de zondag een teken van menselijke ingrijpen is in de wet van een Hemelse Schepper, omdat "een Mens" wetten en tijden heeft veranderd om misbruik te maken van Gods Evangelie. Omdat de zondag een Aards bedenksel is, ontsproten aan de egocentrische denkwereld van de Overste die deze wereld regeert; Satan, de Draak.

Zondag wordt gevierd op zondag omdat dat de 1e dag is en daarmee het standpunt en de plek van Satan wordt aangetoond: IK STA BOVEN DE ALLERHOOGSTE drukt Satan hiermee uit. Terwijl de Almachtige zich naast de mens en zelfs ondergeschikt maakt aan de mens, door na diens schepping pas zelf rust te nemen. Iedereen die de Sabbat negeert doet onrecht aan het Evangelie en aan de Schepper en veroordeelt zichzelf tot de eeuwige dood. Gaat uit van haar zegt Jezus; opdat gij geen deel hebt aan haar plagen. (Openbaring) Maar steevast houden de mensen liever vast een de drogredenen van veiligheid, aan een aardse Koning en een Duivelse heerser!

Shalom beste vrienden

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 mar 2004 15:41

@ Nakdimon: ik zie twee mogelijkheden n.a.v. Colossensen 2:
a. Wij moeten behalve de Sabbat ook de wetten aangaande "spijs en drank, feestdagen en nieuwe maan" houden.
b. Wij hoeven ook de Sabbat niet meer te houden.

Ik begrijp dat jij voor a. gaat? dat is dan consequent; ik neig naar b. en vind dat ook consequent. Maar de meesten zullen ergens tussenin blijven hangen. Is dat inconsequent, of zie ik het verkeerd?

@ Sabra: dat is denk ik een onmogelijke exegese, waarbij je een tekst neemt en daar vervolgens een hoop externe gegevens bij haalt. Ik lees het als volgt (Matth.12:8):
"de Zoon de Mensen is een Heer over alles, dus ook van de Sabbat" (gecursiveerde gedeelte door mij toegevoegd; is wel een logische interpretatie als je het vergelijkt met bijv. Hebr.2:7,8).
Volgens mij is de kern van dit gedeelte, dat Jezus boven de Sabbat staat (aangezien het ook over het 'ontheiligen' van de Sabbat gaat in vs. 5). Dat zou dus in kunnen houden dat de Sabbat door Jezus afgeschaft zou kunnen worden (ik zeg het voorzichtig).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 mar 2004 15:45

Beste G.

Jezus heeft de sabbat nergens afgeschaft. Het kernpunt van de sabbat is dat het door God ingesteld is, en dat wij mensen nu op een andere dag houden als rustdag, terwijl God daar geen woord over rept in de bijbel.

Wij mensen hebben ons dus boven God gesteld wat betreft het houden van de rustdag. De sabbat was de dag van God, maar wij houden deze niet langer.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 02 mar 2004 15:48

Inderdaad Sabra!

En daarmee overtreden de mensen (hoe goed ook bedoeld m.b.t. de zondag) alle andere geboden van de wet en daarom zegt Jezus in Mathheus: TEVERGEEFS aanbidden de mensen Mij. omdat ze wetten navolgen, die geboden van mensen zijn!

Terug naar “Archief”