Fundamenteler voor de omslag is dat er na de verwoesting van J'roesjalajjiem in 70 en de opstand van Bar Kochba in 120, er geen bestuur meer vanuit J'roesjalajiem was vanuit de Joodse leiders van de Gemeente. Er was een bestuursvacuum ontstaan. Kwaadwillende lieden uit de niet-Joden zagen dit als een MACHTSvacuum en vormden eigen besturen en vergaderingen waarvan de oorspronkelijke etnische groep, namelijk de Joden, die als eerste de beloften hadden ontvangen, werden geweerd, tenzij zij naar de pijpen dansten van deze "christenen". Allerlei dagen en leerstukken uit de Torath Mosjeh werden verbannen. Te Joods!
De Sjabbath is niet vervangen door de zondag. Of dat een reden is voor een niet-Jood om de Sjabbath te houden ben ik nog niet 100 procent uit. In de toekomst zeker (Jes.66:23). In ieder geval is het goed om niet de zondag tot Sjabbath te verklaren.
Sommigen leren dat niet-Joden de inzettingen, geboden en voorschriften zouden moeten houden gelijk de Joden. Handelingen 15 en 21 beschrijft tot drie maal toe dat de niet-Joden dit alles niet behoeven te houden, zo'n beetje conform de zogenaamde Noachidische geboden uit Talmoed (hoewel Jes.42:4). Maar van de Joden die geloven in Jesjoea als Masjiach wordt verwacht dat zij wel alles onderhouden, zie Hand 21:20-25. Niet-Joden worden geen Joden door het geloof in Jesjoea, dat is volgens mij niet het doel. Paulus roept op in de roeping te blijven waarin men is geroepen, besnedenen moeten besneden blijven en die met de voorhuid moeten zich niet laten besnijden (zie 1 Kor.7:17-20), dit los van het vraagstuk of de uitvoering van alle inzettingen, voorschriften Torah meespeelt bij het behouden worden (zie Hand.15 en de Galatenbrief).
Dat kerkvaders het wat later (2e eeuw) anders zagen kan voorkomen door mijn bovengenoemde argument: vervreemd van Joodse broeders door het bestuursvacuum. Ignatius is sowieso negatief over Joodse zaken te noemen. Dit anti-judaisme komen we bevoorbeeld nog niet tegen bij Clemens van Rome. maar het is ook mogelijk dat zijn brieven later bewerkt zijn; volgens de langere versies van enigen, wordt de Sjabbath nog steeds waargenomen, zie de volgende citaten van een Engelse vertaling:
"But let every one of you keep the Sabbath after a spiritual manner, rejoicing in meditation on the law, not in relaxation of the body, admiring the workmanship of God, and not eating things prepared the day before, nor using lukewarm drinks, and walking within a prescribed space, nor finding delight in dancing and plaudits which have no sense in them. And after the observance of the Sabbath, let every friend of Christ keep the Lord’s Day as a festival, the resurrection-day, the queen and chief of all the days (Ignatius, Epistle to the Magnesians 9); "If any one fasts on the Lord’s Day or on the Sabbath, except on the paschal Sabbath only, he is a murderer of Christ" (Ignatius, Epistle to the Philippians 14).
En zie 2 eeuwen later nog eens in de Apostolische Constitutie (2e helft 3e eeuw C.E.:
"Thou shalt observe the Sabbath, on account of Him who ceased from His work of creation, but ceased not from His work of providence: it is a rest for meditation of the law, not for idleness of the hands" (II 36); "but assemble yourselves together every day, morning and evening, singing psalms and praying in the Lord’s house: in the morning saying the sixty-second Psalm, and in the evening the hundred and fortieth, but principally on the Sabbath-day. And on the day of our Lord’s resurrection, which is the Lord’s day, meet more diligently, [etc.]" (ib.:59); "But keep the Sabbath, and the Lord’s dayfestival; because the former is the memorial of the creation, and the latter of the resurrection" (VII 23); "O Lord Almighty Thou hast created the world by Christ, and hast appointed the Sabbath in memory thereof, because that on that day Thou hast made us rest from our works, for the meditation upon Thy laws. … On this account He permitted men every Sabbath to rest, that so no one might be willing to send one word out of his mouth in anger on the day of the Sabbath. For the Sabbath is the ceasing of the creation, the completion of the world, the inquiry after laws, and the grateful praise to God for the blessings He has bestowed upon men." (ib.:36)6;"I Peter and Paul do make the following constitutions. Let the slaves work five days; but on the Sabbath-day and the Lord’s day let them have leisure to go to church for instruction in piety. We have said that the Sabbath is on account of the creation, and the Lord’s day of the resurrection" (VIII 33)
Sam