Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn hier die problemen ervaren op het gebied van eigen familie en schoonfamilie. Ik zelf soms wel!! Kort enkele problemen: Mijn familie is veel meer 'los zand', weinig betrokken, weinig open en best wel hard naar elkaar. De familie van mijn vriend is op elkaar betrokken en staat voor elkaar klaar, is open en laat duidelijk merken dat ze van elkaar houden. Gevolg: het botst nog wel eens als we bij ons gezin zijn en het is eigenlijk veel fijner om bij mijn vriend te zijn. Plus dat mijn vriend er niet goed tegen kan, hoe er op hem en op elkaar wordt gereageerd. Hij trekt zich terug, heeft het niet naar zijn zin. Ik weet niet wat ik doen moet... want ik houd van mijn vriend en van mijn familie! Het erover hebben helpt niet, want dat is al vaak gebeurd. Het lijkt er niet op dat er nog iets gaat veranderen.
In het boekje van Elsemarie van Eerembeemt 'De liefdesladder' noemen ze dit een loyaliteitsconflict. De verticale en horizontale loyaliteit komen elkaar tegen en daar moet je zelf een evenwicht in vinden. (Contextuele gedachtegoed). Wie heeft er net als mij moeite in het vinden van dat evenwicht en wat heb je gedaan om het wel te vinden? Welke houding wordt hierin van mij en van mijn vriend gevraagd? Hoe voorkom je het verscheurde gevoel... het gevoel te moeten kiezen?
Als het al ergens anders hierover gaat, dan hoor ik het graag! Verder ben ik erg benieuwd naar jullie reacties!!