Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 01 mar 2004 21:20

caprice schreef:Iedereen die zich niet bekeert zal de hel vinden. Of hij dat wil of niet.

oh, kan ik ook hoor: Iedereen die zich bekeert zal de hel vinden. Of hij dat wil of niet.
Makkelijk zat (en even loos).
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 mar 2004 21:21

ho is... Inteligent :shock:
Kben het er wel mee eens

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 mar 2004 21:25

ik bedoelde fons

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 01 mar 2004 23:26

BaBBa schreef:
heiden zei:
Mensen die er van overtuigd zijn dat ze ook christelijk zouden zijn als ze ergens in de arabische wereld uit twee islamitische ouders zouden zijn geboren....en ga zo maar door.

Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd. Dat vind ik ook wel een lastig probleem. Die mensen die gewoon zo opgevoed zijn die hebben dat ook maar geleerd. Weet iemand daar wat op?

Heel belangrijk punt waar blijkbaar niemand hier een antwoord op heeft. Ik heb dit in andere posts al eerder aangehaald, maar niemand die er op ingaat. Logisch ook, want dit is één van de duidelijkste punten om aan te tonen dat religie niets meer is dan cultuur......aangeleerd dus! En dat is natuurlijk precies wat de meeste mensen hier niet willlen horen.....

Mariamagdalena schreef:Nou, ik ben in ieder geval niet zo, want mij ouders zijn atheistisch, en hebben mij altijd geleerd dat God niet bestaat en dat Jezus ook nooit bestaan heeft, en dat mensen die geloven dat alleen maar doen uit angst voor de dood, dat het domme mensen zijn.
Zelf ben ik op latere leeftijd tot bekering gekomen, en zeker niet uit angst voor de dood. Ik heb gewoon heel veel gelezen, en heel veel diverse godsdiensten en sektes bezocht, en me erin verdiept. Uiteindelijk ben ik bewust Christen geworden. En niet omdat ik zo graag in de hemel wil komen, maar voor hier en nu. Ik bid dagelijks en heb een band met God door Jezus Christus. Ik , die uit een ongelovig nest kom, heb gemerkt dat bidden helpt, en dat er wel een God moet zijn, want dat er te veel dingen in mijn leven gebeuren die geen toeval kunnen zijn. Ook wonderlijke dingen!

Mariamagdalena, laten we het er maar ophouden dat jij een uitzondering bent op het punt dat ik hierboven aanhaal. Ik ken zelf namelijk niemand met niet-religieuze ouders, die kinderen hebben die tot geloof zijn gekomen, andersom des te meer. Maar goed ik ken dan ook geen mensen die er van die ideeen opnahouden zoals jij.....heeft god die man al gestraft die tegen je hand heeft geschopt? Alle mensen die kanker krijgen hebben zeker ook iets verschrikkelijks gedaan?!!!

Heiden 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 02 mar 2004 05:01

Frost schreef:
caprice schreef:Iedereen die zich niet bekeert zal de hel vinden. Of hij dat wil of niet.

oh, kan ik ook hoor: Iedereen die zich bekeert zal de hel vinden. Of hij dat wil of niet.

Weet je er nu echt zo weinig van af?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 mar 2004 07:39

Frost schreef:

Het verschil is dat carpice het baseert op de woorden van de levende god die de aarde gemaakt heeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 10:17

heiden schreef:
BaBBa schreef:
heiden zei:
Mensen die er van overtuigd zijn dat ze ook christelijk zouden zijn als ze ergens in de arabische wereld uit twee islamitische ouders zouden zijn geboren....en ga zo maar door.

Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd. Dat vind ik ook wel een lastig probleem. Die mensen die gewoon zo opgevoed zijn die hebben dat ook maar geleerd. Weet iemand daar wat op?

Heel belangrijk punt waar blijkbaar niemand hier een antwoord op heeft. Ik heb dit in andere posts al eerder aangehaald, maar niemand die er op ingaat. Logisch ook, want dit is één van de duidelijkste punten om aan te tonen dat religie niets meer is dan cultuur......aangeleerd dus! En dat is natuurlijk precies wat de meeste mensen hier niet willlen horen.....

Ik wil het best horen hoor, en ik was me er zelf ook allang van bewust. Maar dit bewijst niet dat het christendom niet waar kan zijn. Kan een religie alleen kloppen als de hele wereldbevolking hem toegedaan is? Dat lijkt me een ietwat vreemde veronderstelling. Wel kan het de vraag oproepen waar je eigen geloof op gebaseerd is: op opvoeding en gewoonte, of op eigen ervaring en relatie met de levende God?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2004 12:43

heiden schreef:
Mariamagdalena schreef:Nou, ik ben in ieder geval niet zo, want mij ouders zijn atheistisch, en hebben mij altijd geleerd dat God niet bestaat en dat Jezus ook nooit bestaan heeft, en dat mensen die geloven dat alleen maar doen uit angst voor de dood, dat het domme mensen zijn.
Zelf ben ik op latere leeftijd tot bekering gekomen, en zeker niet uit angst voor de dood. Ik heb gewoon heel veel gelezen, en heel veel diverse godsdiensten en sektes bezocht, en me erin verdiept. Uiteindelijk ben ik bewust Christen geworden. En niet omdat ik zo graag in de hemel wil komen, maar voor hier en nu. Ik bid dagelijks en heb een band met God door Jezus Christus. Ik , die uit een ongelovig nest kom, heb gemerkt dat bidden helpt, en dat er wel een God moet zijn, want dat er te veel dingen in mijn leven gebeuren die geen toeval kunnen zijn. Ook wonderlijke dingen!

Mariamagdalena, laten we het er maar ophouden dat jij een uitzondering bent op het punt dat ik hierboven aanhaal. Ik ken zelf namelijk niemand met niet-religieuze ouders, die kinderen hebben die tot geloof zijn gekomen, andersom des te meer. Maar goed ik ken dan ook geen mensen die er van die ideeen opnahouden zoals jij.....heeft god die man al gestraft die tegen je hand heeft geschopt? Alle mensen die kanker krijgen hebben zeker ook iets verschrikkelijks gedaan?!!!

Heiden 8)

Toch zijn er heeeeeel veel christenen die geen christen-ouders hebben. Vooral nu de Alpha-cursus op veel plaatsen wordt gegeven, worden mensen weer christen, terwijl ze niet christelijk zijn opgevoed. En kijk eens naar het programma 'De Verandering' , dat loopt al jaren en steeds vinden ze weer mensen die tot geloof zijn gekomen op een bijzondere manier, vaak komen ze niet uit een christelijk gezin.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 02 mar 2004 12:46

ik denk aan elia die dacht dat hij alleen was maar er waren nog 3000 man die niet voor baäl hadden gebogen... het christendom stopt nooit!
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 02 mar 2004 13:16

Inderdaad, God werkt nog steeds, ook in Nederland!!! Hij voert zijn plan uit, Haleluja!!!!

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 13:51

Iemand stelde hier de vraag: of een religie alléén kan kloppen als heel de wereld die religie aanhangt (of in soortgelijke woorden). Ik kan de letterlijke tekst zo gauw niet terug vinden.

Nou vind ik de bewering: 'Deze religie 'klopt' (of: klopt niet) al zeer bijzonder. Hoe zo 'kloppen'? Kloppen als een zwerende vinger? Kloppen met… vul maar in? "Hij/zij is diep religieus. ""Dat kan zijn, maar hij/zij klopt niet" (Of wel natuurlijk). Vreemd taalgebruik voor mij.

En… bepaalt het aantal aanhangers van het een of ander de waarde en/of waarheid van hetgeen wordt aangehangen? Welk aantal zou het grootste zijn, dat van degenen die b.v. het scheppingsverhaal in Genesis wel of die het niet als de werkelijke gang van zake tijdens de schepping zien?

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 13:55

Ja, die iemand was ik! Met kloppen bedoel ik: (objectief) waar zijn. Volgens heiden is het christendom niet waar. Volgens christenen wel.
De opmerkingen van heiden impliceren dat het christendom niet waar kan zijn omdat veel mensen geen christen zouden zijn als ze in een islamitisch gezin geboren zouden zijn.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 14:41

Dag Aragorn,

Ja, die iemand was ik! Met kloppen bedoel ik: (objectief) waar zijn. Volgens heiden is het christendom niet waar. Volgens christenen wel.

O, was jij dat! Nu realiseer ik me ook pas dat 'heiden' iemand op dit forum is. Al die nicks ook! :(

Natuurlijk is het christendom waar volgens de christenen. Tenminste volgens een al dan niet groot aantal christenen. :)

Maar... als ik het christendom, zoals het zich nu voordoet, vergelijk met de oproep van Jezus, dan heb ik het sombere vermoeden (eigenlijk meer dan dat) dat de oproep van Jezus behoorlijk is gedegenereerd tot een pakket onbegrijpelijke, niet uit te leggen en overbodige leerstellingen. En blijkbaar denken de christenen er op een of andere manier hetzelfde over, want ze zijn het onder elkaar niet over alle leerstellingen eens. Om het zachtzinnig uit te drukken.

Ik vind dat de boodschap van Hem, die mens 'geworden' zou zijn, onverantwoord is ontmenselijkt. En volgens mij is het christendom, zoals het nu is, aan een zéér ingrijpende renovatie toe. Tenminste als het wil voorstellen wat het - in mijn ogen - volgens Jezus behoort te zijn. Maar het lijkt me nogal wat om na 20 eeuwen verkondigd te hebben dat je gelijk hebt, nu ineens toe te moeten geven dat je je op verschillende punten hebt vergist (laat ik het zo noemen).

De opmerkingen van heiden impliceren dat het christendom niet waar kan zijn omdat veel mensen geen christen zouden zijn als ze in een islamitisch gezin geboren zouden zijn.

Als hij dat heeft beweerd vind ik dat ook een flut bewering. Ik zou er me maar niet druk om maken. :)
Dat veel, wellicht de meeste mensen het geloof aan hangen van het milieu waarin ze zijn geboren, die bewering lijkt me wel waar. Objectief waar, bedoel ik. :)

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 14:54

FonsV schreef:

Als hij dat heeft beweerd vind ik dat ook een flut bewering. Ik zou er me maar niet druk om maken. :)
Dat veel, wellicht de meeste mensen het geloof aan hangen van het milieu waarin ze zijn geboren, die bewering lijkt me wel waar. Objectief waar, bedoel ik. :)

Groeten.

Fons.

Zijn we het toch nog eens... :wink:

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 02 mar 2004 17:09

Een veel gebruikt argument tegen het christelijk geloof is ook dat als God bestaat waarom al die ellende dan in de wereld is. Ik kreeg daar een heel goed mailtje over dus dat zal ik hieronder ff neerzetten. Misschien kent iedereen hem al, maar misschien ook niet!! Het heeft ook wel een beetje te maken met dat niet iedereen gelooft.

BESTAAT GOD ?

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard bij te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en spraken over vele zaken.
Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel bestaat.
De kapper zei: "Kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets ?" - Vroeg de man.
"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als God echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn? Nee, Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit allemaal kan toestaan.
De man was even stil maar zei verder niets.
De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de zaak. Onderweg naar huis zag hij een oude man op straat met heel lang haar en ongetrimde baard.
De man ging onmiddellijk weer terug naar de kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPER S BESTAAN NIET !"
"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor je. " antwoordde de kapper."
"NEE!" - schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op de wereld."
De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons komen. "
"Exact!" - ging de man verder. "Dat is het hem nou juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist de mensen die niet naar hem gaan en Hem niet opzoeken en daarom is er zoveel ellende op de wereld.

Goed he?

Terug naar “Archief”