Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 03 aug 2012 09:52

Maarten: Het huwelijk is de grens. En binnen het huwelijk dient het ook op een natuurlijke manier te gebeuren, die gericht is op liefde, en de eenheid tussen de man en zijn vrouw, en niet gericht op lust of een fijn gevoel.

Het topic gaat over seks vóór het huwelijk. Dat wordt in sommige refokerken ook afgeschilderd als een taboe (vandaar dit topic) en daar ben ik het dus niet mee eens. Beslagen ten ijs komen voor het grote avontuur dat hier huwelijk genoemd is een eerste vereiste.
Een over die lust en passie (die jij hopelijk ook eens mag smaken :P) beweer ik dat dat niet los verkrijgbaar is. Seks zonder dat is niks en met liefde erbij fantastisch! Zonde als je dit geschenk van de Schepper laat voor wat het is.
God wil niet dat de mens alleen is! Jij wel?
Laatst gewijzigd door hubert op 03 aug 2012 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 aug 2012 09:53

hubert schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat de Bijbel over trouw gaat. Dat gaat trouwens veel verder dan trouw op seksueel gebied.
Waar het mij om gaat is dat je niet zonder (enige) seksuele ervaring in het diepe moet springen! Dat voorkomt een hoop ongelukken.

Dat vraag ik me af. Als dat zo zou zijn, dan zou je bij Christenen die trouw zijn aan hun principes en sterk genoeg (het is lastig dat weet ik ook wel en er zijn er best wat onder ons die vallen) over het geheel minder gelukkige huwelijken moeten zien. Ik heb niet het idee dat dat het geval is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 aug 2012 10:00

Nou, ik ken er wel een paar! Pas nog een 60-jarige bruiloft gehad van een oom en tante die absoluut niet van elkaar hielden en pasten. Een 'motje', ook nog! Tsja, scheiden mag niet dus dan ga je maar door. Lang zullen ze leven in de gloria! Ze hebben trouwens wel een leuk nageslacht gekregen, dus dat is positief!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 aug 2012 10:07

hubert schreef:Nou, ik ken er wel een paar! Pas nog een 60-jarige bruiloft gehad van een oom en tante die absoluut niet van elkaar hielden en pasten. Tsja, scheiden mag niet dus dan ga je maar door. Lang zullen ze leven in de gloria! Ze hebben trouwens wel een leuk nageslacht gekregen, dus dat is positief!

Ja, gebrek aan liefde en de wil om lief te hebben is een groot probleem. Of scheiding nu een oplossing is. Tweede huwelijken stranden vaak. Ik meen statistieken gezien te hebben waaruit bleek dat mensen die met seks wachten tot in het huwelijk, over het algemeen een hogere waardering geven voor hun seksleven dan mensen die dit niet gedaan hebben ook het algemene geluksgevoel lijkt hoger onder hen die wachten. Dit onderzoek was uitgevoerd in de VS, en zegt niet per definitie iets over Nederland. Wel weet ik dat buiten liefde ook trouw en zekerheid een belangrijke rol spelen in geluksgevoel. Het idee dat scheiden geen optie is en dat je partner je niet zomaar verlaat als je niet goed presteert is ook wat waard toch?

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 03 aug 2012 10:21

sjefdevries schreef:Nee, je spreekt over een "andere" wijze van liefde bedrijven.
en je kan misschien niet wettisch zijn / of je denkt dat misschien, maar je komt zo wel over!

Over die 'andere' manier: ik bedoelde absoluut niet de dingen die jij opnoemt. Liefde kun je ook tonen door er te zijn zoals je bent of een bloemetje/kaartje te sturen of welke manier dan ook!

Op welke manier kom ik dan wettisch over? Ik heb een degelijke opvoeding gehad, waarin wettisch wel sterk naar voren kwam, maar ben absoluut niet meer zoals ik opgevoed ben. Ik heb wel bepaalde normen/waarden/tradities als bagage bij me ja, maar wettisch... nee... dan weet jij niet wat wettisch is. Maar ja, wettisch of wettisch is nog wel een verschil. Waarschijnlijk ben ik dan zwaar wettisch opgevoed, waardoor ik nu licht-wettisch ben... Who know's...??
Szent az Úr

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 aug 2012 10:22

Parsifal: Ja, gebrek aan liefde en de wil om lief te hebben is een groot probleem. Of scheiding nu een oplossing is. Tweede huwelijken stranden vaak. Ik meen statistieken gezien te hebben waaruit bleek dat mensen die met seks wachten tot in het huwelijk, over het algemeen een hogere waardering geven voor hun seksleven dan mensen die dit niet gedaan hebben ook het algemene geluksgevoel lijkt hoger onder hen die wachten. Dit onderzoek was uitgevoerd in de VS, en zegt niet per definitie iets over Nederland. Wel weet ik dat buiten liefde ook trouw en zekerheid een belangrijke rol spelen in geluksgevoel. Het idee dat scheiden geen optie is en dat je partner je niet zomaar verlaat als je niet goed presteert is ook wat waard toch?

Dat laatste zeker. Er wordt tegenwoordig veel te snel gescheiden. en meestal omdat men seksueel op elkaar uitgekeken is en wat nieuws wil (is mijn indruk); de kinderen zijn de dupe. Ik pleit dus voor meer kwaliteit in de relatie. Ook op seksueel gebied. Maar oefening baart kunst. Dus zal je dat voor je huwelijk moeten ontdekken. Als je na het huwelijk ontdekt dat je niet bij elkaar past, is het te laat. Denk ook aan homoseksualiteit in dit verband. Hoe moet je daar achter komen zonder experimenteren? Van dat laatste zie ik heel veel ongelukken.
De mensen die met seks wachten tot in het huwelijk, hebben vaak veel ervaring opgedaan met anderen. Dat wordt wel eens vergeten! Kijk naar de moslimwereld!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 aug 2012 10:45

hubert schreef:Dat laatste zeker. Er wordt tegenwoordig veel te snel gescheiden. en meestal omdat men seksueel op elkaar uitgekeken is en wat nieuws wil (is mijn indruk); de kinderen zijn de dupe. Ik pleit dus voor meer kwaliteit in de relatie. Ook op seksueel gebied. Maar oefening baart kunst. Dus zal je dat voor je huwelijk moeten ontdekken. Als je na het huwelijk ontdekt dat je niet bij elkaar past, is het te laat. Denk ook aan homoseksualiteit in dit verband. Hoe moet je daar achter komen zonder experimenteren? Van dat laatste zie ik heel veel ongelukken.
De mensen die met seks wachten tot in het huwelijk, hebben vaak veel ervaring opgedaan met anderen. Dat wordt wel eens vergeten! Kijk naar de moslimwereld!

Ook als er geen kinderen zijn is de onzekerheid die de mogelijkheid tot scheiding geeft niet wenselijk (al zeg ik ook meteen dat voor partners van mensen van slechte wil de mogelijkheid tot scheiding een grote bescherming is). Voor je andere opmerkingen zou ik graag wat meer onderbouwing zien. Het lijkt me ook wel wat hebben om samen met je vrouw/man alles te leren en zo samen in een veilige situatie, waarin je op elkaars trouw en begrip kunt rekenen leren de liefde te bedrijven. Het is toch ook weer niet zo dat je binnen het huwelijk al helemaal afgetraind moet zijn en iedere keer als een gouden-medaille wedstrijd moet zien?

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 03 aug 2012 11:00

parsifal schreef: Het lijkt me ook wel wat hebben om samen met je vrouw/man alles te leren en zo samen in een veilige situatie, waarin je op elkaars trouw en begrip kunt rekenen leren de liefde te bedrijven. Het is toch ook weer niet zo dat je binnen het huwelijk al helemaal afgetraind moet zijn en iedere keer als een gouden-medaille wedstrijd moet zien?

Helemaal mee eens! =D>
Szent az Úr

maaarten

Berichtdoor maaarten » 03 aug 2012 13:39

hubert schreef:Ja, dat is heel gek! Je gelooft toch bv. ook niet meer dat de aarde plat is? Of dat hij in 6 dagen geschapen is? Los van het onderwerp: Christenen hebben door de eeuwen van alles geloofd. Aan ons de opdracht te geloven in deze tijd en dat is best moeilijk, maar je kunt toch niet meer aankomen met onhoudbare stellingen.

Een lesje kerkgeschiedenis voor jou kan geen kwaad. Augustinus bijvoorbeeld, een heilige uit de 4e eeuw - die unaniem gewaardeerd wordt in het westerse Christendom, van de RKK tot reformatorische kerken - geloofde helemaal niet in een zes daagse schepping. Met betrekking tot een ronde aarde zijn er vanaf het vroegste Christendom ook al allerlei invloedrijke schrijvers te vinden die helemaal niet geloven dat de aarde plat is.

Maar wat jij van het huwelijk en seksualiteit maakt, dat is niets dan een echo van onze seculiere cultuur, en is geheel en al vreemd aan het Christendom.

hubert schreef:Beslagen ten ijs komen voor het grote avontuur dat hier huwelijk genoemd is een eerste vereiste.
Een over die lust en passie (die jij hopelijk ook eens mag smaken :P) beweer ik dat dat niet los verkrijgbaar is. Seks zonder dat is niks en met liefde erbij fantastisch! Zonde als je dit geschenk van de Schepper laat voor wat het is.
God wil niet dat de mens alleen is! Jij wel?

Waarom blijf je toch de hele tijd doen alsof ik zeg dat er geen ruimte is voor lust/passie in seks? Ik heb alleen gezegd dat het daar niet om moet gaan in een relatie. :?

Natuurlijk wil God de mens niet alleen, en natuurlijk wil ik dat geschenk niet laten liggen. Ik wil dat geschenk echter wel op de juiste manier gebruiken, zoals God dat aan de mensen in Zijn Woord bekend heeft gemaakt.

Maar jij lijkt alles wat God ons geopenbaard heeft over Zijn bedoeling met huwelijk en seksualiteit overboord te slaan en als een kip zonder kop alles wat onze cultuur er over zegt aan te nemen. "Beslagen te ijs komen", "oefening baart kunst", "experimenteren"; walgelijk gewoon. In een auto neem je een proefritje voor je hem koopt, of te kijken of de auto lekker rijdt; maar jij behandelt een vrouw blijkbaar net zo. Alsof relatie niets anders is een een manier om je verlangens te bevredigen. Alsof je het gewoon consumeert bijna. Lees je wel wat je zelf schrijft? Dat op hol geslagen, slecht opgevoede, en ongelovige jongeren zo omgaan met seks is tot daar aan toe, maar dat een volwassen kerkgaande man alle moraal zo heeft laten varen kan ik echt niet bij. Wat een armoede. :(

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 03 aug 2012 20:22

parsifal schreef:Ja, gebrek aan liefde en de wil om lief te hebben is een groot probleem. Of scheiding nu een oplossing is.

Het lijkt mij dat een huwelijk gebaseerd is op liefde. Dus ja als dat weg is lijkt me het beste om er mee op te houden.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 aug 2012 20:42

Sjaak84 schreef:Het lijkt mij dat een huwelijk gebaseerd is op liefde. Dus ja als dat weg is lijkt me het beste om er mee op te houden.

Of te proberen de liefde weer nieuw leven in te blazen. Begrijp me goed, ik ben zelf (nog) niet getrouwd en ken de problemen niet van binnen. Wel geloof ik iets van de claim van C.S. Lewis dat als je een tijd bidt en handelt alsof je iemand lief hebt die liefde wel eens terug kan komen. Verder is het huwelijk ook gebaseerd op trouw.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 03 aug 2012 20:45

parsifal schreef:Of te proberen de liefde weer nieuw leven in te blazen. Begrijp me goed, ik ben zelf (nog) niet getrouwd en ken de problemen niet van binnen. Wel geloof ik iets van de claim van C.S. Lewis dat als je een tijd bidt en handelt alsof je iemand lief hebt die liefde wel eens terug kan komen. Verder is het huwelijk ook gebaseerd op trouw.

Dat lukt alleen niet altijd.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

maaarten

Berichtdoor maaarten » 03 aug 2012 20:57

Sjaak84 schreef:Dat lukt alleen niet altijd.

Maar aan wie ligt dat?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 aug 2012 09:03

Sjaak84 schreef:
Dat lukt alleen niet altijd.

Dat is waar. Toch denk ik dat het wel eens te vroeg wordt opgegeven. Ouders die hun kinderen opgeven omdat ze niet meer van de kinderen houden worden gezien als slechte ouders. Liefhebben van kinderen is een soort van plicht. Nu wil ik niet zeggen dat een getrouwd paar wat niet meer van elkaar houdt uit slechte echtelieden bestaat, ik denk wel dat we er een dubbele standaard op na houden door in het geval van een huwelijk liefde als een soort lot te zien en in het geval van kinderen liefde als een plicht. In dit alles scheelt het wel een hoop of je het huwelijk als een heilig iets ziet of als een puur menselijke constructie.

sjefdevries
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sjefdevries » 04 aug 2012 09:17

Waarom blijf je toch de hele tijd doen alsof ik zeg dat er geen ruimte is voor lust/passie in seks? Ik heb alleen gezegd dat het daar niet om moet gaan in een relatie. :?

Natuurlijk wil God de mens niet alleen, en natuurlijk wil ik dat geschenk niet laten liggen. Ik wil dat geschenk echter wel op de juiste manier gebruiken, zoals God dat aan de mensen in Zijn Woord bekend heeft gemaakt.

Maar jij lijkt alles wat God ons geopenbaard heeft over Zijn bedoeling met huwelijk en seksualiteit overboord te slaan en als een kip zonder kop alles wat onze cultuur er over zegt aan te nemen. "Beslagen te ijs komen", "oefening baart kunst", "experimenteren"; walgelijk gewoon. In een auto neem je een proefritje voor je hem koopt, of te kijken of de auto lekker rijdt; maar jij behandelt een vrouw blijkbaar net zo. Alsof relatie niets anders is een een manier om je verlangens te bevredigen. Alsof je het gewoon consumeert bijna. Lees je wel wat je zelf schrijft? Dat op hol geslagen, slecht opgevoede, en ongelovige jongeren zo omgaan met seks is tot daar aan toe, maar dat een volwassen kerkgaande man alle moraal zo heeft laten varen kan ik echt niet bij. Wat een armoede. :([/quote]

moet sex, begeerte en lust niet gaan in een relatie????
Weet niet of, en zo ja, wat voor relatie jij hebt, maar sex, begeerte, passie, aantrekkingskracht en lust zijn van ESSENTIEEL belang in een relatie!!! Het is niet het enige, maar het is wel een variabel die essentieel aanwezig hoort te zijn. Sex is als het ware het glijmiddel in een relatie: het verzacht, het heelt en het brengt de partners weer en nog bij elkaar
vrijdenker

Terug naar “Archief”