Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2012 14:04

Tweeten? Allergie? Voor mij zit het hooikoortsseizoen er op. Ik ben net gestopt met de pil.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2012 14:10

Boer schreef:ZONDAG 38
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden a, en dat ik,
inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot
de gemeente Gods naarstiglijk kome.

Typisch een geval van citeren van dat wat je uitkomt.

De hele zondag 38 (waarom gebruik je in vredesnaam die oude taal, dat je de SV in de oorspronkelijke taal leest snap ik nog, maar de HC?)
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw.: Ten eerste dat de dienst van de Kerk of de prediking en de scholen in stand gehouden worden; en dat ik vooral op de sabbat, dat is de rustdag, trouw tot Gods gemeente kom om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God de Here openlijk aan te roepen en de armen christelijke hulp te betonen.
In de tweede plaats dat ik alle dagen van mijn leven mijn boze werken opgeef, de Here door Zijn Geest in mij laat werken en aldus de eeuwige sabbat reeds in dit leven aanvang.

Vooral dat "ten tweede" - houd je je eraan? Durf je dat benoemen?
En wat "de armen christelijke hulp te betonen" betreft: wordt de collecte bedoeld, of ga je op de rustdag even iemand helpen met bv. een maaltijd bereiden, of wat dan ook? Of geldt dat niet op de rustdag?

Vergeet je niet dat de HC ook een interpretatie is van de Bijbel, maar niet Gods Woord zelf? En God niet veranderlijk? Zou in een wereld die totaal veranderd is sinds die welke de Bijbel heeft beschreven, Hij niet ook mee veranderen?

God is niet veranderd, nee. Maar slechts op één ding: Zijn Liefde. Zijn liefde voor de wereld, zo groot, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf. Dát is onveranderlijk...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2012 14:12

De posting boven de mijne bevat woorden van wijsheid, geschreven door een mens met ervaring in en met het leven.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 22 jul 2012 14:54

Riska schreef:Typisch een geval van citeren van dat wat je uitkomt.

De hele zondag 38 (waarom gebruik je in vredesnaam die oude taal, dat je de SV in de oorspronkelijke taal leest snap ik nog, maar de HC?)
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw.: Ten eerste dat de dienst van de Kerk of de prediking en de scholen in stand gehouden worden; en dat ik vooral op de sabbat, dat is de rustdag, trouw tot Gods gemeente kom om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God de Here openlijk aan te roepen en de armen christelijke hulp te betonen.
In de tweede plaats dat ik alle dagen van mijn leven mijn boze werken opgeef, de Here door Zijn Geest in mij laat werken en aldus de eeuwige sabbat reeds in dit leven aanvang.

Vooral dat "ten tweede" - houd je je eraan? Durf je dat benoemen?
En wat "de armen christelijke hulp te betonen" betreft: wordt de collecte bedoeld, of ga je op de rustdag even iemand helpen met bv. een maaltijd bereiden, of wat dan ook? Of geldt dat niet op de rustdag?

Vergeet je niet dat de HC ook een interpretatie is van de Bijbel, maar niet Gods Woord zelf? En God niet veranderlijk? Zou in een wereld die totaal veranderd is sinds die welke de Bijbel heeft beschreven, Hij niet ook mee veranderen?

God is niet veranderd, nee. Maar slechts op één ding: Zijn Liefde. Zijn liefde voor de wereld, zo groot, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf. Dát is onveranderlijk...

Nou nee, ik citeerde iets om de aandacht te vestigen op waar hier de meeste mensen naar proberen te leven.
In het vierde gebod wordt de joden(!) bevolen de zaterdag als rustdag te houden, niets minder, niets meer.
Zondag 38 is niet alleen een interpretatie, maar een toevoeging van zaken welke God helemaal niet heeft gezegd in het vierde gebod.

Daarbij wordt in zondag 38 de zaterdag ten onrechte gelijkgesteld aan de zondag, de eerste dag
van de week, de waarschijnlijke opstandingsdag van de Heere.
Maar de Bijbel zelf heb ik nergens een link zien leggen tussen het gedenken van een dag, vanwege de opstanding van Jezus.En al helemaal niet dat deze dag ons nu wordt opgelegd.
Integendeel de een houdt een dag om de Heere, de ander houdt geen speciale dag, en doet dat ook om de Heere.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2012 15:13

Daar ben ik het geheel mee eens...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2012 20:52

boer schreef:Integendeel de een houdt een dag om de Heere, de ander houdt geen speciale dag, en doet dat ook om de Heere.

Ik denk dat we elkaar hier op dit punt gevonden hebben.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 jul 2012 19:07

boer schreef:Nou nee, ik citeerde iets om de aandacht te vestigen op waar hier de meeste mensen naar proberen te leven.
In het vierde gebod wordt de joden(!) bevolen de zaterdag als rustdag te houden, niets minder, niets meer.
Zondag 38 is niet alleen een interpretatie, maar een toevoeging van zaken welke God helemaal niet heeft gezegd in het vierde gebod.

Daarbij wordt in zondag 38 de zaterdag ten onrechte gelijkgesteld aan de zondag, de eerste dag
van de week, de waarschijnlijke opstandingsdag van de Heere.
Maar de Bijbel zelf heb ik nergens een link zien leggen tussen het gedenken van een dag, vanwege de opstanding van Jezus.En al helemaal niet dat deze dag ons nu wordt opgelegd.
Integendeel de een houdt een dag om de Heere, de ander houdt geen speciale dag, en doet dat ook om de Heere.

Hoewel ik het grotendeels met je eens ben vraag ik me toch af wat jij verstaat onder een jood. Want tegen een ieder die beweert dat joden de sabbat nog moeten houden spreek ik vrijpostig met een vrije interpretatie van de woorden van Paulus:

Jij die als een heiden leeft, waarom noodzaak jij de joden om als een jood te leven?

Galaten 2
15 Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.
17 Maar als wij, die in Christus verlangen gerechtvaardigd te worden, ook zelf zondaars blijken te zijn, is Christus dan een dienaar van de zonde? Volstrekt niet!
18 Want als ik dat wat ik afgebroken heb, weer opbouw, dan bewijs ik daarmee dat ik zelf een overtreder ben.
19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
20 Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.
21 Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 jul 2012 19:54

Denk je dat je in plaats van joden, ''besnedenen'' kunt lezen, maar dat de betekenis van lichmelijk naar geestelijk is gegaan..
Met in het achterhoofd, dat de lichamelijke besnijdenis een geestelijke is geworden?
En wie geestelijk besneden is, is de ware gelovige, niet de lichamelijk besnedene...?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 23 jul 2012 21:14

boer schreef:Denk je dat je in plaats van joden, ''besnedenen'' kunt lezen, maar dat de betekenis van lichmelijk naar geestelijk is gegaan..
Met in het achterhoofd, dat de lichamelijke besnijdenis een geestelijke is geworden?
En wie geestelijk besneden is, is de ware gelovige, niet de lichamelijk besnedene...?

@boer zou je dit eens verder uit kunnen leggen, geestelijk besneden te zijn, wat is de uitwerking daarvan t.o.v. lichamelijke besnedenen konden toch ook ware gelovigen zijn voor Christus verzoeningswerk? Na het scheuren van het voorhangsel in de tempel was dat niet meer nodig.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 jul 2012 21:46

marin schreef:

@boer zou je dit eens verder uit kunnen leggen, geestelijk besneden te zijn, wat is de uitwerking daarvan t.o.v. lichamelijke besnedenen konden toch ook ware gelovigen zijn voor Christus verzoeningswerk? Na het scheuren van het voorhangsel in de tempel was dat niet meer nodig.

Ik zal het eens proberen ;)
Sinds de opgewekte Christus de lichamelijke dood heeft overwonnen en daarmee een geestelijke bedeling inluidde, zijn de rituelen die destijds vooruitwezen naar wat komen moest, vervallen, vervuld.
gebrekkige rituelen, die toegepast werden op onbewuste jongetjes en herhaalde offers versus geestelijke levendmaking door een Hogepriester die alles vervuld heeft gedurende deze ''aangename genadetijd''.
Iemand die geestelijk besneden is, heeft zichzelf veroordeeld, zoals God daarvoor de zonde in het vlees oordeelde met een lichamelijk teken, de besnijdenis van het zondige vlees.
Het vlees is bij de levendgemaakte wedergeborene de oude mens, ''dood'' naar de werken ervan.
Omdat het hart, de geest dus, nu besneden is.
Besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, zegt Paulus, maar of we een nieuwe schepping zijn, (of we een besneden hart hebben)
Col 2;11,12.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jul 2012 09:14

@ Boer, ik ben het roerend met je eens, de ware besnijdenis is die van het hart (Rom 2,29) en voor dezulken is elke dag sabbat! :)

'Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen....' (Heb 4,.3)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 jul 2012 09:38

[quote="boer"]

Ik zal het eens proberen
Sinds de opgewekte Christus de lichamelijke dood heeft overwonnen en daarmee een geestelijke bedeling inluidde, zijn de rituelen die destijds vooruitwezen naar wat komen moest, vervallen, vervuld.
gebrekkige rituelen, die toegepast werden op onbewuste jongetjes en herhaalde offers versus geestelijke levendmaking door een Hogepriester die alles vervuld heeft gedurende deze ''aangename genadetijd''.
Iemand die geestelijk besneden is, heeft zichzelf veroordeeld, zoals God daarvoor de zonde in het vlees oordeelde met een lichamelijk teken, de besnijdenis van het zondige vlees.
Het vlees is bij de levendgemaakte wedergeborene de oude mens, ''dood'' naar de werken ervan.
Omdat het hart, de geest dus, nu besneden is.
Besneden zijn of niet besneden zijn betekent niets, zegt Paulus, maar of we een nieuwe schepping zijn, (of we een besneden hart hebben)
Col 2;11,12.

@Boer, ik kan mij voorstellen dat mensen met ‘een nieuwe schepping’ moeite mee hebben, wat betekent dat nou in het dagelijks leven, dat blijkt vaak uit de commentaren, velen willen vanuit zichzelf de veranderde werking toepassen (eigenlijk nog in het vlees), terwijl de Geest van God volledig het werk van Christus wil openbaren en uitwerken door het in het dagelijks leven van toepassing te brengen.

Nu vat je iets samen met ‘iemand die geestelijk besneden is, heeft zichzelf veroordeeld’ wat bedoel hiermee.

Een vraag: Wat nu is het werk van Christus onze Middelaar en Verlosser nu…dienstdoende in het Hemels Heiligdom? En voor wie? Voor de wereld of voor Zijn volk die zich kan voorbereiden op Christus komst.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 24 jul 2012 10:12

mohamed schreef:... en voor dezulken is elke dag sabbat! :)

Mooi gezegd.
Maarreh... concreet, voor het leven van alledag betekent dit...?
Ik ben benieuwd wat het praktische verschil dan zal zijn met degenen die Gods Sabbats inzetting volledig negeren.
Ik bedoel: de Schepper Zelf geeft een inzetting, een periodiek moment / een steeds terugkerende, apart gezette dag van bezinning; heilzaam voor het dagelijks leven en rijk van betekenis voor het geestelijke leven.
En ineens geldt voor de 'besnedenen van hart' dat dit speciale vervalt en er dus geen verschil meer is met andere dagen.
Het onderscheid met hen die volstrekt niets met de Enige God hebben is er niet meer. Dat is m.i. niet echt een verrijking en ik meen dat dit niet de bedoeling is.

Vandaar mijn vraag: wat betekent "voor dezulken is elke dag sabbat" concreet voor het leven van alledag?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jul 2012 19:01

Beste Pitboel, bedankt voor je compliment. Soms brengt nuchter denken meer inzicht dan theologische constructies,want waarom zou een wekelijkse rustdag zo belangrijk zijn voor God? Dat is toch helemaal niet logisch? Er zijn immers zoveel foefjes te bedenken om er onderuit te komen en toch te werken terwijl je rust? Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God. Nu we de rust in Christus echter zijn ingegaan en volwassen zijn geworden in geloof is het houden van de wekelijkse sabbat niet meer nodig en kenmerkt het slechts een groep mensen die de rust niet zijn ingegaan vanwege hun ongeloof zoals indertijd de Israëlieten. Wat het concreet betekent in de huidige tijd? Het betekent dat we geen haast hebben.

'...hij die gelooft, haast niet.' (Jes 28,16)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 jul 2012 23:14

Hier is een erg goede beschrijving van de sabbat en zondag- ''problematiek'', en geheel bijbelgetrouw.

http://www.in-geest-en-waarheid.nl/sabbat.htm

Terug naar “[Religie] - Open forum”