Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Boer schreef:ZONDAG 38
Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt,
en de scholen onderhouden worden a, en dat ik,
inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot
de gemeente Gods naarstiglijk kome.
Riska schreef:Typisch een geval van citeren van dat wat je uitkomt.
De hele zondag 38 (waarom gebruik je in vredesnaam die oude taal, dat je de SV in de oorspronkelijke taal leest snap ik nog, maar de HC?)
Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw.: Ten eerste dat de dienst van de Kerk of de prediking en de scholen in stand gehouden worden; en dat ik vooral op de sabbat, dat is de rustdag, trouw tot Gods gemeente kom om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God de Here openlijk aan te roepen en de armen christelijke hulp te betonen.
In de tweede plaats dat ik alle dagen van mijn leven mijn boze werken opgeef, de Here door Zijn Geest in mij laat werken en aldus de eeuwige sabbat reeds in dit leven aanvang.
Vooral dat "ten tweede" - houd je je eraan? Durf je dat benoemen?
En wat "de armen christelijke hulp te betonen" betreft: wordt de collecte bedoeld, of ga je op de rustdag even iemand helpen met bv. een maaltijd bereiden, of wat dan ook? Of geldt dat niet op de rustdag?
Vergeet je niet dat de HC ook een interpretatie is van de Bijbel, maar niet Gods Woord zelf? En God niet veranderlijk? Zou in een wereld die totaal veranderd is sinds die welke de Bijbel heeft beschreven, Hij niet ook mee veranderen?
God is niet veranderd, nee. Maar slechts op één ding: Zijn Liefde. Zijn liefde voor de wereld, zo groot, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf. Dát is onveranderlijk...
boer schreef:Integendeel de een houdt een dag om de Heere, de ander houdt geen speciale dag, en doet dat ook om de Heere.
boer schreef:Nou nee, ik citeerde iets om de aandacht te vestigen op waar hier de meeste mensen naar proberen te leven.
In het vierde gebod wordt de joden(!) bevolen de zaterdag als rustdag te houden, niets minder, niets meer.
Zondag 38 is niet alleen een interpretatie, maar een toevoeging van zaken welke God helemaal niet heeft gezegd in het vierde gebod.
Daarbij wordt in zondag 38 de zaterdag ten onrechte gelijkgesteld aan de zondag, de eerste dag
van de week, de waarschijnlijke opstandingsdag van de Heere.
Maar de Bijbel zelf heb ik nergens een link zien leggen tussen het gedenken van een dag, vanwege de opstanding van Jezus.En al helemaal niet dat deze dag ons nu wordt opgelegd.
Integendeel de een houdt een dag om de Heere, de ander houdt geen speciale dag, en doet dat ook om de Heere.
boer schreef:Denk je dat je in plaats van joden, ''besnedenen'' kunt lezen, maar dat de betekenis van lichmelijk naar geestelijk is gegaan..
Met in het achterhoofd, dat de lichamelijke besnijdenis een geestelijke is geworden?
En wie geestelijk besneden is, is de ware gelovige, niet de lichamelijk besnedene...?
marin schreef:
@boer zou je dit eens verder uit kunnen leggen, geestelijk besneden te zijn, wat is de uitwerking daarvan t.o.v. lichamelijke besnedenen konden toch ook ware gelovigen zijn voor Christus verzoeningswerk? Na het scheuren van het voorhangsel in de tempel was dat niet meer nodig.
mohamed schreef:... en voor dezulken is elke dag sabbat!![]()
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast