Er staat nog een vraag van TheKeimpe:
En hoe lees je dan Hebreën 9:27:
En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
De Heere Jezus is alleen gestorven voor hen, waar de Heilige Geest in hun harten werkt.
En niet voor de gehele mensheid. Maar velen zullen Hem openlijk verwerpen, anderen bedekt.
Laten we dit niet te licht opvatten Wilsophie, want het zou kunnen zijn dat God tegen ons zou moeten zeggen:
Ga weg, Ik heb u nooit gekend! Denk jij dat daar alleen maar heidenen bij zullen zijn?
Je kunt een kerkbank versleten hebben en Hem toch nooit echt gekend hebben!
Er worden nu allerlei teksten uit zijn verband gehaald.
Hebr. 9 schrijft over het volmaakte offer van Christus met tegenstellingen. Dus het bloed van bokken tegenover het bloed van Christus enz..
Het gaat altijd in Hebr. over hogere dingen.
Alles onder het oude verbond is een heenwijzing naar het nieuwe verbond. Beelden en tegenbeelden
Christus heeft éénmaal geleden en is éénmaal en voor altijd en voor gelovigen de hemelen doorgegaan met het bloed van het nieuwe verbond.
En zoals het de mens is gezet éénmaal te sterven en daarna het oordeel zo is Christus éénmaal geofferd om veler zonden weg te nemen. en zal ten andere male ( dus bij Zijn opstanding) zonder zonde gezien worden door degenen die Hem verwachten tot zaligheid.
Het sterven van Adam vertaald in de mens inclusief het oordeel want dat wacht alle OT gelovigen en de ongelovigen van alle tijden staat haaks op het éénmalig offer van Jezus Christus wat het Leven in Zich draagt en welk leven wordt geopenbaard in de opstanding.
Dat is niet voor de wereld, maar voor degenen die geloven want zij krijgen deel aan de opstanding.
Als je niets gelooft van bedelingen dan kom je in de problemen zo blijkt.
Want de gelovigen van nà de opstanding dus uit de bedeling van de genade hebben een geheel andere positie en vallen niet onder welk oordeel danook.
Als je de vervanginstheologie aanhangt komt je zo blijkt er niet uit.
De Gemeente danwel het Lichaam van Christus maakt op dit alles een uitzondering want zij verschijnt niet voor de Witte Troon op de Dag des Heeren, maar zoals Paulus duidelijk zegt : "Wij verschijnen voor de Rechterstoel van Christus" en daar heeft het van alles van doen met loon en kroon. Dat staat er achter in die tekst.