waarom toch zo ruimdenkend?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

waarom toch zo ruimdenkend?

Berichtdoor gravo » 18 jun 2012 23:57

Mijn bijdragen op dit forum kenmerken zich door het innemen van ruime tot zeer ruime standpunten, gemeten op het spectrum van gereformeerde protestantse theologie.
Ik zal hier altijd een pleidooi houden voor een gunnende en ruime prediking, voor de noodzaak om een serieus antwoord te geven op een welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders van de Evangelie-prediking. Nooit zal ik mij begeven in speculaties die suggereren dat het heil van God maar voor een klein aantal mensen beschikbaar zal zijn. Dat is juist mijn grote bezwaar in veel bevindelijk gereformeerde prediking: de orthodoxe leerstukken van verkiezing en raad Gods wordt alle troost ontnomen, wanneer die gepaard gaat met de voorstelling dat slechts enkelen verkoren zijn of dat er maar een paar mensen de hemel zullen beërven.

Waarom neem ik bewust zo'n ruime positie in? Waarom zo licht? waarom zo links? Waarom neig ik eerder naar een in plaats en tijd brede en wijde verzoening dan naar beperkingen van Gods genade?

Dat doe ik, vanwege mijn onwetendheid. Ik weet niet welke mensen zalig worden. Op geen enkele manier kan ik in de raad Gods blikken.

Wat te doen met deze blinde vlek?

Verlegen met deze onkunde houd ik me dan maar aan wat ik in de Bijbel in grote lijnen over God aantref. Mijn beeld van God is dan dat Hij altijd barmhartiger is dan wij denken. Dat de relatie tussen God en mensen altijd gekenmerkt wordt door veel geduld van Godswege, maar bovenal door oneindige liefde. Niet alleen in de schepping van de mens, maar ook in het heil dat God wil schenken na de zondeval blijkt dit, maar bovenal in de ultieme blik in het hart van God in de Persoon van Jezus. Zijn opofferende liefde, vergevingsgezindheid en genade is onovertroffen.

Tegenover alle 'ja, maars' (als het gaat over Gods bereidwilligheid om genade te verlenen) stel ik dus vrijuit mijn geloof dat God genadiger is dan wij in onze genadigste ogenblikken kunnen denken.

Tegenover elke tegenwerping stel ik Gods liefde nog vrijmoediger centraal. Als iemand zegt dat God goed is, roep ik vol goede moed: "God is nog beter".

Tegenover elke angst dat God misschien niet erg veel mensen of misschien maar weinig mensen of misschien wel bijna helemaal geen mensen roept, trekt, bekeert of rechtvaardigt neem ik de boude stelling in dat God meer doet dan wij kunnen denken of bidden.
Gods werk is niet tevergeefs, niet karig, niet klein, niet beperkt. Gods gedachten zijn hoger dan de onze. En dan neem ik aan dat Gods gedachten genadiger zijn, barmhartiger, liefderijker. Dat Hij eerder geneigd is Zich te ontfermen dan wij. Dat Hij niet wil weten van enige afwijzing of van het verloren gaan van ook maar een enkel mensenkind.

Welke tegenwerping ik ook krijg over de breedte, diepte, hoogte van Gods liefde in Christus: steeds weer zal ik proberen om over God in de overtreffende trap te spreken. Genade op genade. Genade voor recht. Het "toch nog" van het geloof. Het ongedachte, het onverdiende. Al zouden mij duizend Bijbelteksten met bezwaren voor de voeten geworpen worden, dan nog zal ik me niet laten overtuigen: Gods genade is sterker. Gods liefde is vasthoudender.

Geloof het of niet.

Zo. Even een verzuchting, omdat het op een reformatorisch forum af en toe een zonde lijkt, wanneer men zich vrijmoedig uitlaat over zijn geloof dat God overstelpend goed is. En omdat ik maar niet kan begrijpen waarom het toch zo belangrijk is om alsmaar weer (ook op dit forum) mensen en/of medechristenen te waarschuwen dat Gods genade er niet voor alle mensen is.

Een brede en wijde verzoening? Meen je dat nu echt? Zoveel genade? Zomaar voor jan en alleman?
Let wel, ik neig hiernaar omdat ik geen kwaad woord van God wil horen en omdat ik onwetend ben op dit gebied. Wie heeft ooit God gezien? (niemand toch?): Zijn eniggeboren Zoon heeft Hem voor ons verklaard.
In Jezus Christus is het voor mij wel allemaal heel duidelijk geworden. Als ik tenminste kan afgaan op Zijn verklaring omtrent God, de Vader in de hemel. Ik doe dat maar wel.
Dat is de reden dat ik beter kan aannemen dat God altijd nóg genadiger is dan je denkt. Dat lijkt mij de meest bijbelse aanname.

Welk belang dien ik er mee om aan te nemen dat Gods genade slechts voor een enkeling is? Is dat wat Jezus bedoelt met de groei van Gods Koninkrijk? Of met een schare die niemand tellen kan?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

hubert
Majoor
Majoor

Re: waarom toch zo ruimdenkend?

Berichtdoor hubert » 19 jun 2012 15:09

Roepende in de Woestijn! Er zijn er nog wel meer op dit forum die zo denken als jij Gravo. Een uitgebreid epistel trouwens en helemaal waar! De Bijbel kan het korter: God is Liefde. En dat klopt heb ik (door genade) mogen ervaren. Voor het hele leven genoeg. Dank voor je ontboezeming en ga vooral door met het ventileren van je hoopvolle visie en het opkomen voor de verdrukten. Dan doe ik het ook. Er is een (refo) wereld te winnen. Er is een grote honger naar bevrijdende woorden. Fonteinen van levend water kunnen zomaar opborrelen. Heerlijke gedachte in deze zomertijd.
Kom, ga met ons en doe als wij.................

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 jun 2012 10:51

gravo schreef:Ik zal hier altijd een pleidooi houden voor een gunnende en ruime prediking, voor de noodzaak om een serieus antwoord te geven op een welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders van de Evangelie-prediking. Nooit zal ik mij begeven in speculaties die suggereren dat het heil van God maar voor een klein aantal mensen beschikbaar zal zijn. Dat is juist mijn grote bezwaar in veel bevindelijk gereformeerde prediking: de orthodoxe leerstukken van verkiezing en raad Gods wordt alle troost ontnomen, wanneer die gepaard gaat met de voorstelling dat slechts enkelen verkoren zijn of dat er maar een paar mensen de hemel zullen beërven.

Gelukkig geloven de meeste gereformeerden zowel in een welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders van de Evangelie-prediking, alsook het leerstuk van van verkiezing. Als ik jouw post zo lees, snap je volgens mij niet zo veel van dat leerstuk van uitverkiezing. Want juist in de uitverkiezing wordt Gods genade het grootst gemaakt. Juist de uitverkiezingsleer geeft mij ontzettend veel troost.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2012 11:17

maaarten schreef:Gelukkig geloven de meeste gereformeerden zowel in een welgemeend aanbod van genade aan alle hoorders van de Evangelie-prediking, alsook het leerstuk van van verkiezing. Als ik jouw post zo lees, snap je volgens mij niet zo veel van dat leerstuk van uitverkiezing. Want juist in de uitverkiezing wordt Gods genade het grootst gemaakt. Juist de uitverkiezingsleer geeft mij ontzettend veel troost.

En waarvoor ben je dan uitverkoren, en wat heeft de uitverkiezing met het aanbod van genade te maken?

Atro

Berichtdoor Atro » 20 jun 2012 11:28

De uitverkiezing is een wonder van Gods Genade. Dat er 'nog' een uitverkiezing is! De Heere zou rechtvaardig zijn als Hij ons voor eeuwig buiten zou laten. Maar nee ... in de volle raad Gods heeft Hij Zich overgegeven om de Wil van Zijn Hemelse Vader te doen. Is dat geen vertroosting? Dat er een bewijs is dat de Heere het echt meent? Dat de Heere nog naar ons wil omzien? Terwijl wij alles verbeurd hebben. Dat is voor mij de troost van de verkiezing Gods! Dat Hij nog mensen laat toekomen die Hem mogen aanschouwen in Heerlijkheid .. alles komt bij God vandaan, want als er geen uitverkiezing was dan was er niemand die God zocht, ook niet één. Maar Hij zoekt ons op! Dat is toch een heerlijk Evangelie?

Het aanbod van Genade heeft er wel daadwerkelijk mee te maken. Het aanbod komt tot iedereen, maar wij zijn horende doof en ziende blind. Hij roept ons telkens bij namen, maar wij willen niet. Maar om dat God geen welgevallen heeft in de dood van een zondaar, maar in het feit dat hij leve! Is er een uitverkiezing. Hem komt alle eer toe!

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 20 jun 2012 15:07

Volgens mij was de bedoeling van Gravo om duidelijk te maken waarom hij zo 'ruimdekkend' is. Inderdaad, tussen haakjes, want ik zou het geen ruimdekkend noemen. Maar dat terzijde.
Ik denk niet dat het zijn bedoeling was om weer een hele discussie op gang te brengen over de uitverkiezing. Laat dat dan ook niet gebeuren!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2012 16:03

... schreef:Volgens mij was de bedoeling van Gravo om duidelijk te maken waarom hij zo 'ruimdekkend' is. Inderdaad, tussen haakjes, want ik zou het geen ruimdekkend noemen. Maar dat terzijde.
Ik denk niet dat het zijn bedoeling was om weer een hele discussie op gang te brengen over de uitverkiezing. Laat dat dan ook niet gebeuren!

Stippeltje stippeltje stippeltje, er staat ruimdeNkend, en niet ruimdekkend! Dat zou een heel ander topic geven nl. :lol:

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 20 jun 2012 16:54

Oeps, typfoutje!!! Mijn excuses.. :P

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 jun 2012 17:57

1a2b3c schreef:En waarvoor ben je dan uitverkoren, en wat heeft de uitverkiezing met het aanbod van genade te maken?

Uitverkiezing is nog nodig bovenop het welgemeend aanbod, omdat we anders helemaal niet ingaan op dat welgemeend aanbod. Ik geloof dus in meer genade: met alleen maar een welgemeend aanbod zou ons behoud staan of vallen bij onze keuze om het aan te nemen, bij onze werken dus; en onze werken zijn kwaad na de zondeval, en onze natuur boos. Als het van onze keuze af zou hangen, dan zou iedereen verloren gaan. Maar er is nog meer genade dan enkel het aanbod: de Heere werkt in sommigen ook het geloof in de Heere Jezus , zodat zij het aanbod aannemen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 jun 2012 18:15

maaarten schreef:
Uitverkiezing is nog nodig bovenop het welgemeend aanbod, omdat we anders helemaal niet ingaan op dat welgemeend aanbod. Ik geloof dus in meer genade: met alleen maar een welgemeend aanbod zou ons behoud staan of vallen bij onze keuze om het aan te nemen, bij onze werken dus; en onze werken zijn kwaad na de zondeval, en onze natuur boos. Als het van onze keuze af zou hangen, dan zou iedereen verloren gaan. Maar er is nog meer genade dan enkel het aanbod: de Heere werkt in sommigen ook het geloof in de Heere Jezus , zodat zij het aanbod aannemen.

De angel zit in het woord 'sommigen'. Waarom niet: " de Heere werkt in velen ook het geloof..." ?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 20 jun 2012 20:53

gravo schreef:De angel zit in het woord 'sommigen'. Waarom niet: " de Heere werkt in velen ook het geloof..." ?

gravo

Omdat er niet velen geloven.

"Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden." (Matt 7:13-14)

Hoe vaak Jezus ook oproept tot bekering - en ik ben het met je eens, dat is een welgemeend aanbod, voor iedereen, het aanbod is zeker niet enkel voor de uitverkorenen -, toch is Hij er Zelf van overtuigd dat er maar weinigen door de enge poort ten leven zullen gaan. Wie ben ik om Jezus, God de Zoon, tegen te spreken?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2012 08:59

1a2b3c: En waarvoor ben je dan uitverkoren, en wat heeft de uitverkiezing met het aanbod van genade te maken?
maaarten schreef:Uitverkiezing is nog nodig bovenop het welgemeend aanbod, omdat we anders helemaal niet ingaan op dat welgemeend aanbod. Ik geloof dus in meer genade: met alleen maar een welgemeend aanbod zou ons behoud staan of vallen bij onze keuze om het aan te nemen, bij onze werken dus; en onze werken zijn kwaad na de zondeval, en onze natuur boos. Als het van onze keuze af zou hangen, dan zou iedereen verloren gaan. Maar er is nog meer genade dan enkel het aanbod: de Heere werkt in sommigen ook het geloof in de Heere Jezus , zodat zij het aanbod aannemen.

Wat er nodig is eer een mens het aanbod aanneemt doet niets af van het aanbod zelf. Daar mankeert niets aan en dat is ruim voldoende om de mensen te redden. Het aanbod van genade staat op geen enkele manier onder de beheersing van de uitverkiezing.
Verder is het voluit Bijbels dat we afgerekend worden op onze keuze 'gij hebt niet gewild' zegt Hij. Als een mens positief kiest komt dat door het werk van de Heilige Geest, maar de mens kiest wel zelf! Kiezen/aannemen/geloven is geen werk, maar het aannemen/vertrouwen/geloven van Jezus en Zijn werk.

De uitverkiezing is niet 'jou wil Ik wel en jou hoef Ik niet' (ik zeg niet dat jij dat zegt;) God zegt duidelijk dat Hij wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
Mensen worden niet uitverkoren om het aanbod wel of niet aan te nemen, maar om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig worden: Rom.8:29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn.
Alleen gelovigen zullen aan het beeld van Christus gelijkvormig worden, tegen hen zegt Paulus: Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

Dus om zalig te worden is geloof nodig: geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden Hand.16:31. En de gelovigen zijn uitverkoren om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te worden. Rom.8:29. of zoals in Efz. staat 'opdat wij (net als Jezus) heilig en smetteloos zullen zijn'.

Toch nog even voor de duidelijkheid: ik zeg dus niet dat een mens er zelf voor zorgen kan dat hij uitverkoren is door te geloven, want wanneer de mens gelooft gaat dat niet buiten de Heilige Geest om.
Als je de uitverkiezing bij het aanbod van genade betrekt is dat niet Bijbels, dat is een conclusie omdat we alles nou eenmaal rationeel willen verklaren.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2012 12:59

maaarten schreef:Uitverkiezing is nog nodig bovenop het welgemeend aanbod.............

Als de uitverkiezing bovenop het het aanbod nodig is, dan is het helemaal geen blijde boodschap meer, want je kunt van te voren nooit weten of je wel of niet verkoren bent.
Aan de uitverkiezing valt niet aan te tornen want die is van voor de grondlegging der wereld. Het werk van de Heilige Geest is nodig bovenop het aanbod van genade.
En dat neemt niets van de blijde boodschap weg want God heeft belooft Zijn Geest te geven aan een ieder die Hem daarom bidt, en Hij heeft belooft dat als we bidden naar Zijn wil, Hij het zal geven. En God wil ons behoud Ezch.33:11, Hij wil Zijn Geest geven Luk.11:13.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jun 2012 15:03

Ik doe zeker niet mee aan deze discussie, maar het lijkt wel of de respondenten een andere Bijbel lezen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 21 jun 2012 15:15

1a2b3c schreef:Wat er nodig is eer een mens het aanbod aanneemt doet niets af van het aanbod zelf. Daar mankeert niets aan en dat is ruim voldoende om de mensen te redden. Het aanbod van genade staat op geen enkele manier onder de beheersing van de uitverkiezing.
Verder is het voluit Bijbels dat we afgerekend worden op onze keuze 'gij hebt niet gewild' zegt Hij. Als een mens positief kiest komt dat door het werk van de Heilige Geest, maar de mens kiest wel zelf! Kiezen/aannemen/geloven is geen werk, maar het aannemen/vertrouwen/geloven van Jezus en Zijn werk..

Jij maakt het aanbod toch meer dan een aanbod. Ik laat de uitverkiezing niet heersen over het aanbod, maar een aanbod moet worden aangenomen. De Bijbel is er duidelijk over dat wij dat aanbod niet uit onszelf aannemen. Je citeert zelf de tekst 'gij hebt niet gewild'! Zie je? was er alleen het aanbod, dan zou niemand behouden worden; het gaat erom dat de Heilige Geest de bekering in ons werkt. Dat vers " En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt." (Joh 5:40) wordt zo vaak gebruikt in een poging te bewijzen dat het Bijbels gezien toch allemaal van onze keuze afhangt. Spurgeon maakt daar korte metten mee: http://www.spurgeon.org/sermons/0052.htm

Voor de rest ben ik het denk ik wel met je eens dat verworpenen afgerekend worden op hun keuze. Ik wil namelijk ook helemaal niet zitten aan de vrijheid van die keuze. Ik wil alleen stellen dat men uit zichzelf de zonde verkiest boven God, met hun eigen vrije keuze. God weerhoudt niemand ervan om zich tot Hem te bekeren, sterker nog, Hij nodigt iedereen ertoe uit om zich tot God te bekeren! Het enige wat ik beweer is dat er nog meer genade is dan enkel die nodiging, God werkt Zelf namelijk ook de bekering. Ik probeer helemaal niet de uitverkiezing te laten heersen over het aanbod, maar juist het aanbod uit te breiden, niet minder maar meer genade. En het aanbod en de vervulling van dat aanbod zijn van God. Dat is juist ook heel troostend. Veel meer dan dat alles zou staan of vallen bij hoe hard ik wel niet mijn best doe om de juiste keuzes te maken. Stel je voor: elke dag zou ik weer de toorn van God en het oordeel mij op de hals kunnen halen met een verkeerde keuze! Hoe kan ik daar nou troost en geloofszekerheid uit putten, wanneer ik zo makkelijk weer door mijn eigen verkeerde keuze zou vallen? Nee, juist wanneer ik in mijn Bijbel lees dat God zowel het willen als het werken werkt, dat troost mij! Dat noem ik nou genade.

Terug naar “Archief”