Cor Roeleveld schreef:Waar kan je orgelmuziek luisteren is de vraag, waar dit discussie-item aan opgehangen is. Nou, in ieder geval niet op de Wegwijsbeurs, waar ik voor het eerst sinds meer dan tien jaar, weer eens naar toe ben geweest.
** Een paar jaar geleden speelde ik daar nog muziek van Pachelbel en Telemann op een kistorgel van Witteveen uit Wageningen, dus het is niet allemaal kommer en kwel. Dit jaar ben ik niet geweest, dus ik kan niet oordelen, maar in de bakken van Lindenberg enz. is ook schitterende echte muziek te vinden, even lezen en in je hoofd horen!
Wat een droeve toestand en wat een laag muzikaal niveau. Geen enkel echt orgel viel er te beluisteren; slechts electronicums, die steeds heviger lijken te willen lijken op het echte orgel, maar daar toch steeds maar weer zelfs niet in de buurt kunnen komen, omdat simpelweg de techniek nog royaal tekort schiet. Daarvoor moet je echter wel een beetje kritisch willen luisteren en doet de brede massa dit, wanneer zij in de drukke beursgangen voorbijschuifelt?
** Een beurs is daar sowieso niet de aangewezen plaats voor. Ook een geheel andere beurs zoals de Musikmesse leent zich daar nauwelijks voor en daar staan mensen als Oberlinger en Klop met hun kistorgels, positieven en huisorgels. Bovendien Cor, het ene vonkenbakje is het andere niet, er is wel degelijk kwaliteitsverschil, als je even goed luistert. Die dingen klinken al een stuk beter als je ze niet vergelijkt met het pijporgel, maar beoordeelt op hun eigen karakter, dan ben je minder snel teleugesteld.
Ik ben bang van niet, als ik zo de ooohhs en aaahhs om mij heen beluisterde. Hoe treurig is dit eigenlijk !! Want een echt, eerlijk pijporgel, hoe klein ook, levert zo oneindig veel meer muzikaliteit.
** Veel mensen gaan nu eenmaal voor veel lampjes, veel klavieren, 32 voeters, tremulanten en de tutti-piston. Als mensen muzikaliteit niet ontdekken of hiermee tevreden zijn, ik ben daar heel nuchter in, van mij mogen ze. Waarom zou je een kistorgel laten bouwen voor 25000 euro, als jij je op een johannus van 7000 euro in de st. sulpice waant? Kijk, ik heb ook liever een klopje met enkel 8'en 4', maar velen niet, we leven in een vrij land.
Ook Martin Mans, toch niet afkerig van het spelen op electronicums, gaf onlangs te kennen dat hij binnen een uur het spelen op zijn 'hometrainer' zat is en is stellig van mening dat zo'n apparaat niet in de kerk thuishoort. Gelukkig maar.
** Nee geen chips in de kerk graag!
Johannus maakte het deze keer wel heel bont; men had een heuse kerk op de stand ingericht als afgesloten luisterruimte. In die nepkerk stonden kerkbanken opgesteld en voorin een wanstaltig grote speeltafel, in Franse imitatie Cavaillé-Coll stijl. De klanken die je over je heen kreeg leken er allerminst op.
** Specialiteit van johannus: marketing en sfeer, gratis cd's, slogans, we kennen het wel en het wordt gevreten, van mij mogen ze, het is entertainment, zie ook mijn eerdere opmerkingen, als men het verschil niet hoort, houdt het op.
Een andere, heel bedrieglijke Judas werd aan het Refopubliek getoond in de gedaante van een heus kistorgel. Wanneer houdt dit weerzinwekkende bedrog nu eens op? Er lijkt wel geen eind aan te komen. Willen de mensen bedrogen worden? Ik ben bang van wel.
** Je geeft het antwoord al, en is er sprake van bedrog, men weet toch dat het electronica is, nou en? Ik ben wel benieuwd wie het in kistorgel vorm goot, welke fabrikant?
Begrijp me goed: het electronicum is een uitkomst in de woonkamer. Niet iedereen kan zich een pijporgel veroorloven, al zijn er voldoende tweedehands instrumenten voor een schappelijke prijs te koop hoor.
Maar waarom moeten neppijpen, grote speeltafels, registertrekkers en die kolderieke reclamepraat toch maar steeds het minder goed geinformeerde publiek om de tuin leiden?
** Omdat het publiek het wil, men maakt zichzelf schuldig aan dat bedrog, een pijpenfront heeft sierwaarde, trekregisters suggereren voor de onwetenden een vlaag authenticiteit, mooi kasten verkopen. De electronica die ik veelal het best vindt klinken, heeft de lelijkste kasten, ik bedoel maar. Hoe mooier de kast, hoe beroerder het geluid, het slibt dicht, het verzuipt in de galm, het is blik.
Het zou goed zijn wanneer de organisatoren zich eens kritisch zouden opstellen in de richting van deze ordinaire marktkooplui, die je slechts knollen voor citroenen proberen te verkopen.
** Cor denk om je hart, ik zie het niet als bedrog, mensen weten wat ze kopen. En als er geadverteerd wordt met 'niet van echt te onderscheiden' dan moeten velen lachen en anderen die ermee instemmen verdienen wat mij betreft een orgel van 7000 euro, als je het onderscheidt toch niet kunt maken!
Cor
.