waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Orgelmuziek luisteren? In ieder geval niet op Wegwijs !

Berichtdoor Cor Roeleveld » 28 feb 2004 13:18

Waar kan je orgelmuziek luisteren is de vraag, waar dit discussie-item aan opgehangen is. Nou, in ieder geval niet op de Wegwijsbeurs, waar ik voor het eerst sinds meer dan tien jaar, weer eens naar toe ben geweest.

Wat een droeve toestand en wat een laag muzikaal niveau. Geen enkel echt orgel viel er te beluisteren; slechts electronicums, die steeds heviger lijken te willen lijken op het echte orgel, maar daar toch steeds maar weer zelfs niet in de buurt kunnen komen, omdat simpelweg de techniek nog royaal tekort schiet. Daarvoor moet je echter wel een beetje kritisch willen luisteren en doet de brede massa dit, wanneer zij in de drukke beursgangen voorbijschuifelt? Ik ben bang van niet, als ik zo de ooohhs en aaahhs om mij heen beluisterde. Hoe treurig is dit eigenlijk !! Want een echt, eerlijk pijporgel, hoe klein ook, levert zo oneindig veel meer muzikaliteit. Ook Martin Mans, toch niet afkerig van het spelen op electronicums, gaf onlangs te kennen dat hij binnen een uur het spelen op zijn 'hometrainer' zat is en is stellig van mening dat zo'n apparaat niet in de kerk thuishoort. Gelukkig maar.

Johannus maakte het deze keer wel heel bont; men had een heuse kerk op de stand ingericht als afgesloten luisterruimte. In die nepkerk stonden kerkbanken opgesteld en voorin een wanstaltig grote speeltafel, in Franse imitatie Cavaillé-Coll stijl. De klanken die je over je heen kreeg leken er allerminst op. Een andere, heel bedrieglijke Judas werd aan het Refopubliek getoond in de gedaante van een heus kistorgel. Wanneer houdt dit weerzinwekkende bedrog nu eens op? Er lijkt wel geen eind aan te komen. Willen de mensen bedrogen worden? Ik ben bang van wel.

Begrijp me goed: het electronicum is een uitkomst in de woonkamer. Niet iedereen kan zich een pijporgel veroorloven, al zijn er voldoende tweedehands instrumenten voor een schappelijke prijs te koop hoor.
Maar waarom moeten neppijpen, grote speeltafels, registertrekkers en die kolderieke reclamepraat toch maar steeds het minder goed geinformeerde publiek om de tuin leiden?

Het zou goed zijn wanneer de organisatoren zich eens kritisch zouden opstellen in de richting van deze ordinaire marktkooplui, die je slechts knollen voor citroenen proberen te verkopen.

Cor
.
Laatst gewijzigd door Cor Roeleveld op 01 mar 2004 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

SDG
Luitenant
Luitenant

Re: Orgelmuziek luisteren? In ieder geval niet op Wegwijs !

Berichtdoor SDG » 28 feb 2004 17:00

Cor Roeleveld schreef:Waar kan je orgelmuziek luisteren is de vraag, waar dit discussie-item aan opgehangen is. Nou, in ieder geval niet op de Wegwijsbeurs, waar ik voor het eerst sinds meer dan tien jaar, weer eens naar toe ben geweest. Wat een droeve toestand en wat een laag muzikaal niveau.

Wat is nou de Wegwijs?
Goede boeken en slechte cd's (van allebei heel veel).
Hoedjes en auto's (ook niet weinig).
Goede doelen (heel veel, heel goed, maar nogal opdringerig).
Muziek uit alle hoeken en gaten (teveel dus, en èrg eenzijdig).
Broodjes warme worst en weggelopen kindertjes.
De Wegwijs, dat is Mans en Bogerd, Wildeman en Duo Friends.
De Wegwijs, dat is een verantwoord uitje voor de hele familie, zegt men.
Nou ja, afgezien dan van het feit dat de hebzucht wel een beetje erg veel wordt gevoed...

Tja, als je je daar niet thuis voelt, kun je maar beter thuis blijven: dan erger je je alleen maar, en da's allemaal negatieve energie.

Cor Roeleveld schreef: Willen de mensen bedrogen worden? Ik ben bang van wel.

Je geeft zelf het antwoord al: deze mensen lijken niet anders te willen. Ze voelen zich er happy bij, blijkbaar. Er zijn nu eenmaal mensen van wie de horizon niet verder weg ligt dan de laatste pagina van het RD, de Gezinsgids en het beursgidsje van de Wegwijs.
Het positieve van RefoWeb vind ik, dat je daar ook mensen aantreft die beseffen dat de wereld groter is dan het refo-eilandje. Dié mensen draaien ook nog wel àndere cd's, die horen misschien ook wel liever echte orgels, kijken naar echte schilderijen, lezen echte literatuur, enz. enz.
Nou ja, en de Wegwijs is weer afgelopen: voorlopig moet ons volksdeel het weer anderhalf jaar zònder doen :lol: :? :lol:

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 feb 2004 19:52

in ede heeft johannes orgels een nieuw gebouw neergezet, met jawel een electronicums, zoals cor ze noemt. en laat nu een bekende organist hier op hebben gespeeld. en weet je wat het mooie was. er waren 6 registers van een echt pijporgel, en de andere 14 waren van de electronicums. en laat nu deze organist er maar 2 kunnen uithalen die van een echt orgel zijn. dus het verschil is zo minimaal dat je het niet hoort.

cor, ik weet niet of je oren dicht zaten, maar ik heb peter wildeman verschillende stukken horen spelen, als ook pieter heykoop, alsmede ook van der heyden (de pianist), ook verschillende "marktkooplui" heb ik horen spellen. zelfs gewone bezoekers zaten er te spellen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 28 feb 2004 22:27

:roll: :roll: :roll:
Laatst gewijzigd door Cor Roeleveld op 01 mar 2004 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 09:33

SDG schreef:
Aragorn schreef:
mystery schreef:Wat een goed onderwerp zeg! Ik ben ook fan van Messiaen, Andriessen, etc. Dat muziekstuk dat gebaseerd is op de glas-in-lood-ramen van kunstenaar Marc Chagall zou ik graag eens willen horen! Vond ik interessant om te lezen.

Maar ik wil reageren op de discussie of je als reformatorisch persoon RK muziek kan luisteren. Als je als argument voor noemt dat je van deze muziek best mag genieten omdat de componist de gaven van zijn Schepper heeft gekregen, zou je dan ook niet kunnen zeggen dat je dan ook popmuziek (etc) kan luisteren? Deze artiesten zijn toch ook getalenteerd?

Ik weet het niet, daarom leg ik het maar aan jullie voor... ;-)

groetjes!

Daarom heb ik ook niet echt problemen met het beluisteren van popmuziek, mits het niet tegen God('s geboden) ingaat.

En, blijft er dan nog veel popmuziek over waarnaar je met een gerust geweten kunt luisteren? Gaan de teksten niet vaak over de begeerten van het vlees? Is de presentatie niet vaak een stuk uiterlijk vertoon, waarin de mens centraal staat? Maar vooral die teksten: luister eens goed wàt er gezongen wordt!

In principe heb je gelijk hoor, popmuziek is niet bij voorbaat fout omdat het popmuziek is of zo. Generalisaties gaan bijna altijd mank; elk muziekstuk moet op z'n eigen merites worden beoordeeld. Maar dan valt er toch wel èrg veel popmuziek af, vanwege de tekst, vanwege de podiumpresentatie, vanwege de mensverheerlijking eromheen.
Toch?

SDG

Uiteraard moet ik toegeven dat niet alle popmuziek goedgekeurt kan worden. Er is zelfs puur slechte popmuziek. Maar er is ook goede, zoals je zelf ook al aangaf. Ik durf geen uitspraken te doen hoe groot het goede en het slechte gedeelte zijn. Dan zou eerst de term popmuziek precies gedefinieerd moeten worden (want die kan breder of smaller geduid worden) en dan is er ook nog verschil in welk genre je kijkt. Het ene genre lijkt meer slechts te bevatten dan het andere, maar in hoeverre dat waar is kan ik ook niet zo goed beoordelen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 01 mar 2004 13:24

Cor Roeleveld schreef:Waar kan je orgelmuziek luisteren is de vraag, waar dit discussie-item aan opgehangen is. Nou, in ieder geval niet op de Wegwijsbeurs, waar ik voor het eerst sinds meer dan tien jaar, weer eens naar toe ben geweest.

** Een paar jaar geleden speelde ik daar nog muziek van Pachelbel en Telemann op een kistorgel van Witteveen uit Wageningen, dus het is niet allemaal kommer en kwel. Dit jaar ben ik niet geweest, dus ik kan niet oordelen, maar in de bakken van Lindenberg enz. is ook schitterende echte muziek te vinden, even lezen en in je hoofd horen! :lol:

Wat een droeve toestand en wat een laag muzikaal niveau. Geen enkel echt orgel viel er te beluisteren; slechts electronicums, die steeds heviger lijken te willen lijken op het echte orgel, maar daar toch steeds maar weer zelfs niet in de buurt kunnen komen, omdat simpelweg de techniek nog royaal tekort schiet. Daarvoor moet je echter wel een beetje kritisch willen luisteren en doet de brede massa dit, wanneer zij in de drukke beursgangen voorbijschuifelt?

** Een beurs is daar sowieso niet de aangewezen plaats voor. Ook een geheel andere beurs zoals de Musikmesse leent zich daar nauwelijks voor en daar staan mensen als Oberlinger en Klop met hun kistorgels, positieven en huisorgels. Bovendien Cor, het ene vonkenbakje is het andere niet, er is wel degelijk kwaliteitsverschil, als je even goed luistert. Die dingen klinken al een stuk beter als je ze niet vergelijkt met het pijporgel, maar beoordeelt op hun eigen karakter, dan ben je minder snel teleugesteld.

Ik ben bang van niet, als ik zo de ooohhs en aaahhs om mij heen beluisterde. Hoe treurig is dit eigenlijk !! Want een echt, eerlijk pijporgel, hoe klein ook, levert zo oneindig veel meer muzikaliteit.

** Veel mensen gaan nu eenmaal voor veel lampjes, veel klavieren, 32 voeters, tremulanten en de tutti-piston. Als mensen muzikaliteit niet ontdekken of hiermee tevreden zijn, ik ben daar heel nuchter in, van mij mogen ze. Waarom zou je een kistorgel laten bouwen voor 25000 euro, als jij je op een johannus van 7000 euro in de st. sulpice waant? Kijk, ik heb ook liever een klopje met enkel 8'en 4', maar velen niet, we leven in een vrij land.

Ook Martin Mans, toch niet afkerig van het spelen op electronicums, gaf onlangs te kennen dat hij binnen een uur het spelen op zijn 'hometrainer' zat is en is stellig van mening dat zo'n apparaat niet in de kerk thuishoort. Gelukkig maar.

** Nee geen chips in de kerk graag!

Johannus maakte het deze keer wel heel bont; men had een heuse kerk op de stand ingericht als afgesloten luisterruimte. In die nepkerk stonden kerkbanken opgesteld en voorin een wanstaltig grote speeltafel, in Franse imitatie Cavaillé-Coll stijl. De klanken die je over je heen kreeg leken er allerminst op.

** Specialiteit van johannus: marketing en sfeer, gratis cd's, slogans, we kennen het wel en het wordt gevreten, van mij mogen ze, het is entertainment, zie ook mijn eerdere opmerkingen, als men het verschil niet hoort, houdt het op.

Een andere, heel bedrieglijke Judas werd aan het Refopubliek getoond in de gedaante van een heus kistorgel. Wanneer houdt dit weerzinwekkende bedrog nu eens op? Er lijkt wel geen eind aan te komen. Willen de mensen bedrogen worden? Ik ben bang van wel.

** Je geeft het antwoord al, en is er sprake van bedrog, men weet toch dat het electronica is, nou en? Ik ben wel benieuwd wie het in kistorgel vorm goot, welke fabrikant?

Begrijp me goed: het electronicum is een uitkomst in de woonkamer. Niet iedereen kan zich een pijporgel veroorloven, al zijn er voldoende tweedehands instrumenten voor een schappelijke prijs te koop hoor.
Maar waarom moeten neppijpen, grote speeltafels, registertrekkers en die kolderieke reclamepraat toch maar steeds het minder goed geinformeerde publiek om de tuin leiden?

** Omdat het publiek het wil, men maakt zichzelf schuldig aan dat bedrog, een pijpenfront heeft sierwaarde, trekregisters suggereren voor de onwetenden een vlaag authenticiteit, mooi kasten verkopen. De electronica die ik veelal het best vindt klinken, heeft de lelijkste kasten, ik bedoel maar. Hoe mooier de kast, hoe beroerder het geluid, het slibt dicht, het verzuipt in de galm, het is blik.

Het zou goed zijn wanneer de organisatoren zich eens kritisch zouden opstellen in de richting van deze ordinaire marktkooplui, die je slechts knollen voor citroenen proberen te verkopen.

** Cor denk om je hart, ik zie het niet als bedrog, mensen weten wat ze kopen. En als er geadverteerd wordt met 'niet van echt te onderscheiden' dan moeten velen lachen en anderen die ermee instemmen verdienen wat mij betreft een orgel van 7000 euro, als je het onderscheidt toch niet kunt maken!

Cor
.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 01 mar 2004 13:28

johannes1 schreef:in ede heeft johannes orgels een nieuw gebouw neergezet, met jawel een electronicums, zoals cor ze noemt. en laat nu een bekende organist hier op hebben gespeeld. en weet je wat het mooie was. er waren 6 registers van een echt pijporgel, en de andere 14 waren van de electronicums. en laat nu deze organist er maar 2 kunnen uithalen die van een echt orgel zijn. dus het verschil is zo minimaal dat je het niet hoort.

** Laat ik er nu met organisten en kenners van orgelbouw over gesproken hebben en zelf het spul ook kennen en zeggen, dat zij unaniem wel het verschil horen. Ik ook overigens. Dat pijpwerk is enorm beroerd geintoneerd en das maar goed ook voor johannus, want goed geintoneerd pijpwerk zou enorm contrasteren met de digitale stemmen. Alles is op elkaar afgestemd. Zet maar een Johannus van 4 klavieren en tig stemmen in een kerk met een bescheiden pijporgel. Gooi de bak maar helemaal open, ik heb op dat pijporgel enkel prestanten 8+4+2 en een subbas nodig met koppel om die hele bak weg te spelen. Enkel spreken we dan over een goed geintoneerd orgel en dat is het probleem in ede. Johannus is goed in marketing, sfeer en reclame en wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.....

cor, ik weet niet of je oren dicht zaten, maar ik heb peter wildeman verschillende stukken horen spelen, als ook pieter heykoop, alsmede ook van der heyden (de pianist), ook verschillende "marktkooplui" heb ik horen spellen. zelfs gewone bezoekers zaten er te spellen.

** Ik weet niet of het wel Cor is, die naar de KNO-arts moet!

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2004 13:34

Beluister op deze pagina Mp3's met muziek gemaakt op content-orgels:

http://www.content-organs.com/Resolutie/1024.htm

Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 mar 2004 13:36

je wilde zeggen dat je er zelf ook wel naar toe kunt :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 01 mar 2004 13:40

johannes1 schreef:

je wilde zeggen dat je er zelf ook wel naar toe kunt :mrgreen:

Als we een gehoor test doen is het in een zaal met pijp- en digitaal orgel, dan mag jij mij blinddoeken....

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 01 mar 2004 14:44

Beluister op deze pagina Mp3's met muziek gemaakt op content-orgels:

Daar worden we niet wijzer van, Caprice: dan beluisteren we luidsprekerklanken via luidsprekers.
Ik geef toch echt de voorkeur aan natuurlijke klanken uit pijpen, zonder de tussenkomst van luidsprekers. En als 't dan toch via de speakers moet, dan graag een Mp3 van een echt orgel en niet van een luidsprekerapparaat.

Aan de geblinddoekte gehoortest wil ik ook best meedoen!

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

caprice

Berichtdoor caprice » 01 mar 2004 14:51

SDG schreef:Beluister op deze pagina Mp3's met muziek gemaakt op content-orgels:

Daar worden we niet wijzer van, Caprice: dan beluisteren we luidsprekerklanken via luidsprekers.
Ik geef toch echt de voorkeur aan natuurlijke klanken uit pijpen, zonder de tussenkomst van luidsprekers. En als 't dan toch via de speakers moet, dan graag een Mp3 van een echt orgel en niet van een luidsprekerapparaat.

Aan de geblinddoekte gehoortest wil ik ook best meedoen!

SDG

Kijk eens naar de titel van dit topic. :roll:
Je moet ook een keer tevreden zijn. :(

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 17:00

Cor Roeleveld schreef:Heel verhaal...

Het is in de orgelwereld blijkbaar al even droevig gesteld als in de populaire muziekwereld... :( (Overigens ook wel logisch, want ik krijg vaak de indruk dat orgelmuziek de refo-variant van goedkope popmuziek is, met alle gevolgen van dien...)

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 01 mar 2004 17:42

Aragorn:
Het is in de orgelwereld blijkbaar al even droevig gesteld als in de populaire muziekwereld... (Overigens ook wel logisch, want ik krijg vaak de indruk dat orgelmuziek de refo-variant van goedkope popmuziek is, met alle gevolgen van dien...)

Ik neem aan dat je doelt op al die ingeblikte elektronica, in plaats van een eerlijke gitaar, piano of drumstel. Uitzondering zou ik willen maken voor het Hammond orgel. Die heeft wel degelijk een eigen plaats verworven tussen de muziekinstrumenten en vereist ook een speciale speelaard.

Als je doelt op de orgelmuziek die over het algemeen te horen was op die beurs en die bestempelt als surrogaat popmuziek voor Refo's, ben ik het met je eens. Het lijkt wel of je, zolang je er nog af en toe een psalmmelodie of ander geestelijk lied in kunt ontdekken, vervolgens de meest smakeloze hoempapa omheen kunt bakken; het vindt dan gretig aftrek. Met orgelmuziek in de ware zin des woords heeft dat weinig te maken.........

Cor
.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2004 17:57

Ja. En vooral bedoelde ik dat goedkoop en commercieel gerammel door de grote massa's met enthousiasme begroet wordt terwijl kwalitatief hoogwaardige muziek in de top40 (en blijkbaar ook op wegwijs) weinig aftrek vind.

Terug naar “Archief”