Toeleidende weg?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Toeleidende weg?

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 23:02

maassluisje schreef:Toeleidende weg??? Wat een rare uitdrukking eigenlijk. is het een soort geruststelling ofzo? Dat men al op de goede weg is naar de Zaligheid, maar daar nog niet aangekomen? Of is het een uitdrukking van de gerusten te Sion?

Wij trekken naar het hemelse Sion, danwel, wij zijn op reis naar 't Paradijs, 't Jeruzalem daar boven, daar zullen wij met d'éngelenrei de Naam van Jezus loven.

Ik geloof best wel dat God met Zijn Zijn volk een weg gaat. Maar als men reeds berust, als men op een bepaalde weg is, dan is men toch wel heel fout bezig.

God gaat met Zijn volk Israël een weg, absoluut, maar dan moeten de dorre doodsbeenderen eerst tot leven komen.
Maar ons wijst Hij een weg die nog uitnemender is.

Een toeleidende weg biedt geen enkele garantie voor de zaligheid.

De Here Jezus zegt: "Ik ben de ware levende weg. Een verse nieuwe weg die bereid is door dood en opstanding en wie die weg kiest, kiest voor dat eeuwige leven en ontvangt van God Zijn Geest en wordt opnieuw geboren, namelijk van Boven geboren.

Sterker nog, men gaat daar totaal mee verloren. Het zal pas achteraf vast te stellen zijn, of er sprake was van een toeleidende weg. Als men echt bekeerd is, dan zal men kunnen zeggen. Ja, nu zie ik welk een weg God met me ging. Maar was ik op die weg vergaan, ik was reddeloos verloren.

Als je je bekeert tot de levende God en je laat je verzoenen met God dan is de toegang vrij tot de troon der genade en zal niets of iemand je kunnen scheiden van de liefde Gods, Welke is in Christus Jezus.

Daarom wil ik jullie van harte oproepen, om dat begrip toeleidende weg uit je hersens weg te bannen, want het brengt je geen eeuwigheidswaarde. Alleen degenen die in Christus geborgen zijn, die kunnen gerust sterven, die kunnen deze oude mens, en deze oude wereld afleggen.

Al de weg leidt mij mijn Heiland, wat verlangt mijn ziel nog meer. En de oude mens is al afgelegd en in de dood gebracht toen de Heer stierf, want Eén is gestorven dus zijn allen gestorven en daardoor is ook deze wereld in de dood gebracht, want God gaf Zijn Zoon tot redding van de hele wereld.
De keuze is aan de individuele wereldburger om daarna eruit getrokken te worden en gezet te worden in het koninkrijk van de Zoon Zijner liefde.

Als ik op vakantie ga, dan kan ik pas zeggen als ik op mn bestemming ben aangekomen; gelukkig, ik ben er, nu kan ik van mn vakantie genieten. Zolang ik onderweg ben, kan er vanalles gebeuren. Dan ben ik op de toeleidende weg, en bereik ik mn bestemming misschien nooit.

Leer mij uw weg o Heer, leer mij Uw weg. En dat is een weg in het Licht, en wandel ik in het licht met Jezus en ik laat het donkere dal achter mij.
En onderweg, wast Hij mijn voeten die hier op aarde vuil worden en onderweg is Zijn Woord een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.

Mensen, stel u niet gerust met die flauwekul vooraf. Wie niet in Jezus is, gaat reddeloos verloren, al ben je op weg.

Je kunt niet op weg zijn als je dood bent.

Dat is een harde boodschap misschien, maar het is niet anders
De overste Leidsman en Voleinder des geloofs, daar komt het op neer. Hebr. 12

Het is nog veel harder om mensen iets voor te houden wat helemaal niet mogelijk is. De wereld is in de dood gebracht en alleen hij die ontwaakt en opstaat uit de dood over hem zal Christus lichten.

Er is zoveel gerustheid in de ger. gezindte. Alleen al op grond van geloof, dat men het aanneemt. Hoe neem je Hem aan dan? Heb je daar handen des geloofs voor gekregen? Of lig je nog in het dal met de dorre doodsbeenderen.
Het dal uit Ez.28 betreft de staat Israël en niet de gelovigen van vandaag. Je bedoelt waarschijnlijk berustheid en dat mag ik gerust zeggen want dat is wat anders.

Vergis jullie niet, Christus is niet zomaar iemand, niet een vriendje die naast je woont, geen buurman, nee Hij is God en als zodanig wil Hij ook gediend worden. Helaas wordt Hij tegenwoordig anders voorgesteld. Iemand die onze broer is, onze vriend, onze gelijke. Het zal velen nog zwaar vallen Hem te ontmoeten.

De Heer Jezus zegt: 'Ik schaam Mij niet om u Mijn broederen te noemen.
En wij zijn één plant met Hem geworden en zullen Hem zien gelijk Hij is en wij zullen dan Hem gelijk zijn, maar ook nu mag ik zingen: "Welke een vriend is onze Jezus Die in onze plaats wil staan."
Welk een voorrecht dat ik door Hem altijd vrij tot God mag gaan.
En jaja "Eens zal ik mijn Heer ontmoeten, zien Zijn aangezicht zo rein en juichend zal ik Hem begroeten en voor altijd met Hem zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2012 07:56

Gravo schreef;
Mijn theologie is anders: ik geloof in God en klamp me zo vast aan Zijn genade

Zijn genade ligt in de Here Jezus die voor mensen gestorven is aan het kruis en zo verzoening heeft gedaan voor allen.

dat niet alleen ik door Hem gekend en bemind wordt, maar dat ik er van uitga dat God alle mensen lief heeft, zonder onderscheid.

Inderdaad God heeft alle mensen lief, zonder onderscheid, maar gelooft die mens dat hij verloren gaat en nooit instaat is tot die liefdevolle God te komen, zonder het offer van Zijn Zoon?

Er is niet één weg naar God, er zijn net zoveel wegen als er mensen zijn(*).

Er is maar EEN weg tot God en dat is dóór de Here Jezus Christus, dat Zijn de Woorden
van Hem; Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!

God sluit niemand uit, dus ook geen enkel pad waarop een mens Hem, of waarop God een mens vindt.

Zoals ik al zei, is dat pad de Here Jezus, die voor ons gestorven is en opgestaan uit de dood en nu aan de rechterhand van God is om voor ons te bidden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jun 2012 08:46

En zo is het Schaapje.
" Niemand komt tot de Vader dan door Mij! "

Veel gelovigen beseffen niet dat God nu een werk doet zoals je laatste vertelt, n.l. Hij doet nu een werk aan gelovigen, het werk van de Hogepriester , dus Hij reinigt onze voeten, Hij bidt en pleit voor ons bij de Vader, want het werk aan de wereld is 2000 jaar geleden volbracht.

God doet nu niets in de wereld. Hij heeft de wereld losgelaten en overgegeven aan satan en daarom is er zoveel narigheid en ellende.
God zwijgt, Hij heeft gesproken en al wat Hij gesproken heeft is de kinderkens ( wij dus) geopenbaard.

Iedereen die niet gelooft in dat verzoenend werk van Christus en zich niet heeft laten verzoenen met God zal Zijn Woord nooit begrijpen en nergens leert de Bijbel dat de gelovige een proces moet ondergaan van een periode of leerpunten de Bijbel leert wel dat de gelovige onderweg is naar morgen, maar dat is niet wat de term bedoelt , denk ik.
Er is geen proef examen. Het geloof wordt je ook niet gegeven, want daar komen deze onbijbelse gedachten vandaan.
Omdat men een tekst uit de Bijbel anders leest en zegt dat geloof je gegeven moet worden.
Nou mensen dan kan ik vandaag stoppen met onze tentevangelisatie nu in Anna Palauwna en volgende week in Katwijk en dan in Hoorn, want dan heeft dat geen zin, iedereen komt blijkbaar wel een keer aan de beurt.
Onzin!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 13 jun 2012 09:55

Wilsophie schreef:En zo is het Schaapje.
" Niemand komt tot de Vader dan door Mij! "

Veel gelovigen beseffen niet dat God nu een werk doet zoals je laatste vertelt, n.l. Hij doet nu een werk aan gelovigen, het werk van de Hogepriester , dus Hij reinigt onze voeten, Hij bidt en pleit voor ons bij de Vader, want het werk aan de wereld is 2000 jaar geleden volbracht.

God doet nu niets in de wereld. Hij heeft de wereld losgelaten en overgegeven aan satan en daarom is er zoveel narigheid en ellende.
God zwijgt, Hij heeft gesproken en al wat Hij gesproken heeft is de kinderkens ( wij dus) geopenbaard.

Iedereen die niet gelooft in dat verzoenend werk van Christus en zich niet heeft laten verzoenen met God zal Zijn Woord nooit begrijpen en nergens leert de Bijbel dat de gelovige een proces moet ondergaan van een periode of leerpunten de Bijbel leert wel dat de gelovige onderweg is naar morgen, maar dat is niet wat de term bedoelt , denk ik.
Er is geen proef examen. Het geloof wordt je ook niet gegeven, want daar komen deze onbijbelse gedachten vandaan.
Omdat men een tekst uit de Bijbel anders leest en zegt dat geloof je gegeven moet worden.
Nou mensen dan kan ik vandaag stoppen met onze tentevangelisatie nu in Anna Palauwna en volgende week in Katwijk en dan in Hoorn, want dan heeft dat geen zin, iedereen komt blijkbaar wel een keer aan de beurt.
Onzin!

Hoi wilsophie wil je dit nog even uitleggen, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Ik geloof nm dat God niet zwijgt, maar spreekt in de wereldgeschiedenis, vroeger en nu nog.
Ik zeg dus dat het geloof wel gegeven wordt, maar niet in passieve zin dat de mens een lijdelijk voorwerp is, God zegt: Zonder Mij kun je niets doen, als je dat alleen op het geloof betrek en voor de rest je hele leven zelf in vult is dit heel krom.
De Heere zegt Zoek Mij en leef, de Heere zegt ook Jullie hebben Mij niet uitverkoren, maar Ik jullie.
Dit lijkt een tegen stelling, maar is het zeker niet, De ene tekst speelt de fluit bruiloftsliederen, de andere keer begrafenis liederen, alles om het behoud van een zondaar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 09:57

Ik denk wel zeker dat de Heere spreekt. In Zijn oordelen, maar schijnbaar niemand verstaat het. Het is toeval, of een ongeluk, of domme pech.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 13 jun 2012 10:07

schelpje3 schreef:Ik denk wel zeker dat de Heere spreekt. In Zijn oordelen, maar schijnbaar niemand verstaat het. Het is toeval, of een ongeluk, of domme pech.

Ja Schelpje maar ook in Zijn uitreddingen, als we de geschiedenis van ons land lezen zien we duidelijk uitreddingen die niet op mensen terug te leiden zijn, alleen het feit dat de reformatie hier in ons land is door gezet, dat ook nu nog het zuivere evangelie verkondigd wordt.
Het is zeker ook zo dat we het moeten koesteren, want de ontwikkeling van een land zonder God gaan heel snel.
De duivel zaait al jaren onrust in de kerken, dat is zijn werk al vanaf het begin af diabolos, onrustzaaier, tussenwerper.
De Heere zegt weest waakzaam!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 10:22

Ook waar!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jun 2012 16:22

schelpje3 schreef:Ik denk wel zeker dat de Heere spreekt. In Zijn oordelen, maar schijnbaar niemand verstaat het. Het is toeval, of een ongeluk, of domme pech.

Hoi wilsophie wil je dit nog even uitleggen, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Ik geloof nm dat God niet zwijgt, maar spreekt in de wereldgeschiedenis, vroeger en nu nog.
Ik zeg dus dat het geloof wel gegeven wordt, maar niet in passieve zin dat de mens een lijdelijk voorwerp is, God zegt: Zonder Mij kun je niets doen, als je dat alleen op het geloof betrek en voor de rest je hele leven zelf in vult is dit heel krom.
De Heere zegt Zoek Mij en leef, de Heere zegt ook Jullie hebben Mij niet uitverkoren, maar Ik jullie.
Dit lijkt een tegen stelling, maar is het zeker niet, De ene tekst speelt de fluit bruiloftsliederen, de andere keer begrafenis liederen, alles om het behoud van een zondaar.

Helaas God spreekt nu niet. en zeker niet t.a.v een oordeel in deze genade tijd.
God zwijgt, Hij heeft gesproken en Hij zegt:"
Te dien dage zal ik Mij ganselijk verbergende, verbergen. "

Dat van het spelen op de fluit begrijp ik niet. En zeker niet om behoud van een zondaar. Noem dan alsjeblieft de tekst waar je het over hebt.
Evenals de andere tekst over het uitverkoren zijn.
Ik kan niet ruiken waar het dan over gaat.
Niet de hele Bijbel gaat over "ons" als heidenen, integendeel.
En als je zegt dat God vandaag spreekt in de wereldgeschiedenis dan heb jij een andere God dan ik.
Waarop baseer je dat?
En de uitspraak :: "Zonder Mij kunt gij niets doen, kun je niet zomaar lanceren? Tegen wie zegt God dat dan? Tegen ongelovigen of gelovigen , citeer een tekst binnen een bepaalde tekst anders kan ik er geen touw aan vast knopen.
Volgens mij zegt God dat tegen gelovigen. De wereld kan makkelijk zonder God, sterker nog ,ze zijn dood.

@Schelpje wat bedoel je met domme pech? Over wie gaat het dan?
En wie verstaat wat niet?
En wat is het ongeluk in dit verband?
En toeval voor wie?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2012 16:36

Wilsophie schreef:
@Schelpje wat bedoel je met domme pech? Over wie gaat het dan?
En wie verstaat wat niet?
En wat is het ongeluk in dit verband?
En toeval voor wie?

Zo redereneert de wereld. Al die zieke dieren door varkenspest, Q koorts, domme pech, toeval.
Maar nu het opmerken hiervan. (dat is beter dan het vette der ramme, staat er in de Bijbel)
God KAN spreken door natuurrampen, oorlogen, ernstige ziektes.
Als dat ten tijde van de plagen in Egypte kon, kan dat nu ook.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jun 2012 17:18

schelpje3 schreef:
Zo redereneert de wereld. Al die zieke dieren door varkenspest, Q koorts, domme pech, toeval.
Maar nu het opmerken hiervan. (dat is beter dan het vette der ramme, staat er in de Bijbel)
God KAN spreken door natuurrampen, oorlogen, ernstige ziektes.
Als dat ten tijde van de plagen in Egypte kon, kan dat nu ook.

Wat de wereld zegt zou ons niet interesseren, want wij zijn uit die "ruisende kuil" getrokken.
Wat is het vette der ramme?
God spreekt nooit door natuurrampen en oorlogen en ernstige ziektes ook niet ten tijde van de plagen die over Egypte kwamen.
Weet dat Zijn volk niet met die plagen belast werd.
Bovendien zijn wij geen Israël, wij zijn een volk geroepen uit Jood en heiden uit Handelingen 15.
En wat Gods spreken betreft lees Hebr. 1 vers1. God spreekt tot ons via Zijn Zoon en tot de wereld spreekt Hij niet.
Laat mij 1 tekst zien waar staat dat God na Zijn werk aan de wereld tot hen spreekt.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 14 jun 2012 20:27

Helaas God spreekt nu niet. en zeker niet t.a.v een oordeel in deze genade tijd.
God zwijgt, Hij heeft gesproken en Hij zegt:"
Te dien dage zal ik Mij ganselijk verbergende, verbergen. "

Dit spreekt de Heere door Mozes net voor Jozua het leiderschap over moet nemen, dit gaat niet over deze tijd en wel over de Joden.

De fluit, de Heere jezus zegt dit in een gelijkenis over de kinderen op de markt
in Mattheus 11 en Lukas 7

Uitverkoren:
Dit staat in joh. 15 : 16
Efeze 1: 4
En nog veel meer teksten,
Ik schreef ook dat er staat: zoek Mij en leef, er zijn twee kanten aan de medaille.

De ene is joh 15 : 5 in de rank geent en zonder Hem kunnen we niets doen.
dan andere teksten waar de Heere oproept om Hem te zoeken.
Ook nu, Hij spreekt door Zijn woord, en nodigt mensen om tot Hem te komen.
Het wereld gebeuren is nooit losgelaten, anders bestond de wereld allang niet meer.
Wil je God spreken zien?
Kijk alleen maar naar de natuur.

Ook in de vaderlandse geschiedenis of wereldwijd, zijn er dingen gebeurt of gebeuren er dingen die zouden allemaal toeval zijn?
Ik zal er een paar opzoeken dan kom ik er op terug.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 14 jun 2012 20:32

En wat Gods spreken betreft lees Hebr. 1 vers1. God spreekt tot ons via Zijn Zoon en tot de wereld spreekt Hij niet.
Laat mij 1 tekst zien waar staat dat God na Zijn werk aan de wereld tot hen spreekt.

oa Handelingen 26

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jun 2012 12:17

Lees de rede van Paulus op de Areopagus maar:
God verkondigt alle mensen alom dat zij zich bekeren zullen.

Als God niet tot de wereld spreekt, hoe zullen er dan mensen komen die in Hem geloven?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2012 22:49

Race406 schreef:In de vragenrubriek is een levendige discussie ontstaan over toeleidende wegen etc.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Is er een toeleidende weg, kent de verloste zondaar Christus nog niet? Is bedekte schuld nog geen vergeven schuld? Is een begeerde Christus nog geen geopenbaarde Christus?
Barst maar eens los... ;-) Laten we niet gaan "Rechts-bashen", ondanks dat dat misschien wel heel gemakkelijk lijkt..!

Ik heb een predikant eens horen ontkennen dat er een toeleidende weg is. Ik vermoed dat hij dan bovenstaande ideeën in gedachten had. Hij zei: Je bent in Christus, of buiten Hem, en niet ergens halverwege.
Toch heb ik kort geleden een lezing beluisterd die stelt dat er een toeleidende weg bestaat. En dat ging op een heel nuchtere manier, vooral vanuit het oogpunt van: een mens komt niet zomaar uit zichzelf tot Christus, maar zal daar pas toe gedrongen worden als hij zijn zondennood kent. Dan heb je het dus niet meer over 'ergens halverwege zitten', zoals met 'wel een bedekte schuld maar geen vergeven schuld hebben'. Die benadering sprak mij toch wel erg aan, moet ik zeggen.
De lezing is in 1999 gehouden door dr. P. de Vries, en is hier te vinden: http://downloadpreken.nl/preken/spreker ... _de/2/4618
(Totale tijdsduur: 1 uur en 22 minuten.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”