Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Ons kind van bijna 3 eet geen groente en aardappelen

Berichtdoor meribel » 12 jun 2012 11:56

mohamed schreef:Nee dwingen is nooit goed, maar het oog wil ook wat en kinderen leer je spelenderwijs het beste eten. Mijn nichtje van drie is gewend om alles te proberen en heeft liever een goede pasta gemaakt van verse ingrediënten dan een bord patat, dat geldt voor nagenoeg alle Italiaanse kinderen.

sorry hoor, maar dit is een kwestie van het gras lijkt groener aan de overkant maar in werkelijkheid?

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... ropa.dhtml

"italiaanse kinderen dikste van europa"

Pizza, patat en ijs...; de populairste gerechten onder italiaanse kinderen.

Ongetwijfeld niet bij jouw nichtje hoor...die is het ideale kind betreft eten natuurlijk.....maar ik geloof er verder geen zak van dat er onder de italiaanse peutertjes en kleutertjes geen nee-schuddertjes en 'ikke lusse nie' zitten omdat italie geen aardappels groente vlees kent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2012 12:21

pannenkoek schreef:Ik schrik een beetje vd reacties.

Misschien dat dit verhelderend werkt.

Hij probeert nooit wat.
- Het brood bij een vriendje zat in een andere zak als thuis: hij regelt een bord brintapap (want ik denk dat ik dat bruine brood niet lust)
- Als hij ergens is en ze hebben geen ranja drinkt hij niets (lust geen sap en prik)
- Ben je ergens op visite en ze houden en koek voor zegt hij 'nee', Houden ze een andere koek voor zegt hij 'nee'
- chips die in een andere zak zit wordt met argwanende ogen naar gekeken 'die is vast niet lekker'
- yoghurt uit een ander pak zal vast ook anders smaken.

Het is met veeeeele dingen zo. Wat een boer niet kent dat eet ie niet.

Vaak tot schamens toe bij ons.

Het bord hoefde echt niet leeg. Hij moest proeven, daar ging het ons om.

Hieke, wij ontzegden onze zoon zijn eten niet. Er stond een bord voor hem met een klein portie!

Ik HAD er ook zo eentje, wilde nooit wat, zag van een kilometer afstand als iets van een ander merk was. Wilde nooit iets nieuws proeven, proberen, nou dan niet.
Maar op een dag kwam het wel.
Je hebt mensen die stoppen alles ongezien in hun mik en je hebt mensen die zeer kritisch zijn op hun eten. Er kan "angst" achter zitten, bang voor iets nieuws/verandering. Misschien is het een heel gevoelige jongen? Of heeft hij mogelijk een autistische beperking? vraag ik voorzichtig!!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jun 2012 12:25

mohamed schreef: Het is omdat pasta veel lekkerder is dan aardappels, dus als je dat krijgt een keer in de week eet je je buikje rond!

Jij vindt pasta veel lekkerder dan aardappels :wink: Ik daarentegen niet.

@ meribel :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2012 13:41

mohamed schreef:Nee dwingen is nooit goed, maar het oog wil ook wat en kinderen leer je spelenderwijs het beste eten. Mijn nichtje van drie is gewend om alles te proberen en heeft liever een goede pasta gemaakt van verse ingrediënten dan een bord patat, dat geldt voor nagenoeg alle Italiaanse kinderen.

meribel schreef:sorry hoor, maar dit is een kwestie van het gras lijkt groener aan de overkant maar in werkelijkheid?

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... ropa.dhtml

"italiaanse kinderen dikste van europa"

Pizza, patat en ijs...; de populairste gerechten onder italiaanse kinderen.

Ongetwijfeld niet bij jouw nichtje hoor...die is het ideale kind betreft eten natuurlijk.....maar ik geloof er verder geen zak van dat er onder de italiaanse peutertjes en kleutertjes geen nee-schuddertjes en 'ikke lusse nie' zitten omdat italie geen aardappels groente vlees kent.

Misschien moet je het artikel zelf ook even lezen lol.

De wetenschappers van het Duitse instituut voor Epidemiologie en Preventieonderzoek van de Universiteit in Bremen schrijven de oprukkende vetzucht in de zuidelijke landen toe aan verandering van het eetpatroon. Er wordt minder fruit en groenten gegeten, terwijl de consumptie van chips en frisdranken sterk is toegenomen.

Waarom zijn Italiaanse kinderen dik? Omdat ze hun oude eetgewoonten opgeven. Bedankt voor het bevestigen van mijn stelling dat Italiaans eten gezond is, maar ik heb niet gezegd alle kindertjes braaf hoor! Sinds ook Italië vergiftigd wordt met fastfood gaat de gezondheid van het volk achteruit en dat is wel het beste bewijs dat je kan krijgen dat pasta, brood, vlees en verse groenten (en rode wijn voor pappa) gezond zijn!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2012 13:55

mohamed schreef: Het is omdat pasta veel lekkerder is dan aardappels, dus als je dat krijgt een keer in de week eet je je buikje rond!

ajl schreef:Jij vindt pasta veel lekkerder dan aardappels :wink: Ik daarentegen niet.

@ meribel :lol:

Dat komt omdat Nederlanders geen pasta kunnen koken, tenzij ze bereid zijn naar Italie te gaan en daar te leren hoe mamma de sugo voor di pasta maakt. Zo leer je dat je pasta al dente kookt voor de bite maar ook omdat je er minder dik van wordt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jun 2012 14:14

Opnieuw een verkeerde aanname. Ik kan prima koken, ook italiaans en kwak het niet binnen een kwartier op tafel maw er wordt tijd besteeds aan een maaltijd. Ook in Italië kan het mij na een week al niet meer bekoren en snak ik naar een bord aardappels

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2012 14:26

ajl schreef:Opnieuw een verkeerde aanname. Ik kan prima koken, ook italiaans en kwak het niet binnen een kwartier op tafel maw er wordt tijd besteeds aan een maaltijd. Ook in Italië kan het mij na een week al niet meer bekoren en snak ik naar een bord aardappels

Laatst hadden we een paar dagen achter elkaar bij vrienden en in een restaurant gegeten, dan snak ik weer naar mijn eigen keuken om een maaltijd te bereiden. :D
Ben niet zo'n pastafan, ik heb toevallig voor vanavond verse! tagliatelle gehaald. Met gerookte zalm, spinazie en een sausje erdoor.
Er wordt vaak zo badinerend gedaan over de Hollandse saaie keuken, aardappelen groenten en vlees, maar in Italië is het immer de tomaat als basis, die gaat overal op, over en door.
Een goed bereide Hollandse maaltijd is supergezond en bevat alles.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 12 jun 2012 14:59

Ik HAD er ook zo eentje, wilde nooit wat, zag van een kilometer afstand als iets van een ander merk was. Wilde nooit iets nieuws proeven, proberen, nou dan niet.
Je hebt mensen die stoppen alles ongezien in hun mik en je hebt mensen die zeer kritisch zijn op hun eten. Er kan "angst" achter zitten, bang voor iets nieuws/verandering. Misschien is het een heel gevoelige jongen? Of heeft hij mogelijk een autistische beperking? vraag ik voorzichtig!![/quote]

Kijk dit is een heel ander antwoord.
Gevoelig is hij wel, maar ook eigenwijs. Heeft geen autistische beperking. Als het brood maar in een andere zak zit, zit ie al te kijken..... Soms schaam je je echt omdat hij veel dingen niet lust. Het ging ons om het proeven, en dat vertikt hij vaak, en deze keer hielden wij 'onze poot stijf' plat gezegd. Pas was de ranje uit het assortiment, nou, dan is het weer een gepuzzel welke ik meeneem. Onze dochter van 8 lust ook meerdere dingen niet. Proefde vd wk spa-appel, en dat vond ze lekker, ondanks de prik. Het gaat ons om het proeven, meer niet.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2012 15:06

pannenkoek schreef:Ik HAD er ook zo eentje, wilde nooit wat, zag van een kilometer afstand als iets van een ander merk was. Wilde nooit iets nieuws proeven, proberen, nou dan niet.
Je hebt mensen die stoppen alles ongezien in hun mik en je hebt mensen die zeer kritisch zijn op hun eten. Er kan "angst" achter zitten, bang voor iets nieuws/verandering. Misschien is het een heel gevoelige jongen? Of heeft hij mogelijk een autistische beperking? vraag ik voorzichtig!!

Kijk dit is een heel ander antwoord.
Gevoelig is hij wel, maar ook eigenwijs. Heeft geen autistische beperking. Als het brood maar in een andere zak zit, zit ie al te kijken..... Soms schaam je je echt omdat hij veel dingen niet lust. Het ging ons om het proeven, en dat vertikt hij vaak, en deze keer hielden wij 'onze poot stijf' plat gezegd. Pas was de ranje uit het assortiment, nou, dan is het weer een gepuzzel welke ik meeneem. Onze dochter van 8 lust ook meerdere dingen niet. Proefde vd wk spa-appel, en dat vond ze lekker, ondanks de prik. Het gaat ons om het proeven, meer niet.[/quote]
====================================================
De mijne heeft dus ook geen aut. beperking, maar is heel gevoelig en blijkt nu een zeer gerichte smaak en keus te hebben.
Hij wilde vroeger als schooljongetje alleen de appel-perzik dubbelfriss, niks anders, geen ander merk. Dus ik nam altijd zelf pakjes mee, want veel mensen hebben dit niet in de koelkast en kun je ook niet verlangen.
Het gaat er maar om, hoe star je dit vindt als moeder, zeker als je andere kinderen wel alleslusters zijn. Maar kinderen die zo zeker zijn wat ze wel of niet eten, worden misschien wel mensen die bewuste keuzes maken.
Er is zoveel om uit te kiezen! Misschien daarom!
Als ik in de supermarkt loop, verbaas ik me soms om de hoeveelheid pakken fris die er staan, light, met bubbels, zonder, aanmaaksiroop, flessen met koolzuur, tig soorten mineraalwater. Je wordt er toch niet goed van eigenlijk?
En ik zou me niet schamen hoor Pannekoek, als moeder. Ben je mal. Als hij zich verder keurig gedraagt maar happy is met een glaasje melk of water, laat het dan los.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2012 15:45

ajl schreef:Opnieuw een verkeerde aanname. Ik kan prima koken, ook italiaans en kwak het niet binnen een kwartier op tafel maw er wordt tijd besteeds aan een maaltijd. Ook in Italië kan het mij na een week al niet meer bekoren en snak ik naar een bord aardappels

Dan ben je de uitzondering die de regel bevestigd! ;)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 jun 2012 16:45

mohamed schreef:Misschien moet je het artikel zelf ook even lezen lol.

De wetenschappers van het Duitse instituut voor Epidemiologie en Preventieonderzoek van de Universiteit in Bremen schrijven de oprukkende vetzucht in de zuidelijke landen toe aan verandering van het eetpatroon. Er wordt minder fruit en groenten gegeten, terwijl de consumptie van chips en frisdranken sterk is toegenomen.

Waarom zijn Italiaanse kinderen dik? Omdat ze hun oude eetgewoonten opgeven. Bedankt voor het bevestigen van mijn stelling dat Italiaans eten gezond is, maar ik heb niet gezegd alle kindertjes braaf hoor! Sinds ook Italië vergiftigd wordt met fastfood gaat de gezondheid van het volk achteruit en dat is wel het beste bewijs dat je kan krijgen dat pasta, brood, vlees en verse groenten (en rode wijn voor pappa) gezond zijn!

o, je hebt gelijk hoor.
Het was de allereerste google hit op italiaans kinderen dik

tsja.

Ik wil niet ontkrachten dat italiaans eten ongezond is..daar ging het me niet om.
Want gewoon normaal denkend eten en met mate kan ook niet ongezond zijn lijkt me.

Maar het ging me omdat je schreef dat nagenoeg alle italiaanse kinderen een bord pasta prefereren boven junkfood ( en zo gezond zijn..en alles eten..enz. )

Dat geloof ik gewoon niet

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 jun 2012 22:10

maar nu ehbbenw e het over wat wel en niet gezond is. Maar het is allen, eet en drink met mate ook van gezonde dingen. Als ik drie doosjes druiven op een dag leegeet is het ook niet gezond! aangezien je dan behoorlijk wat calorien binnenkrijgt!

Zelf hebben wij een mix van alles op tafel. Vandaag de kids aardappel met erwten met een beetje vlees van ons en wij een pittige bami schotel met rauwkost en kip in ketjap!

We eten alles, alleen varkensvlees en paling ed niet! Mijn vader gaf eens aan dat die dieren op de joodse spijskaart als onrein waren en blijken in werkelijkheid, vooral varkensvlees veel vetten in te zitten.

Ben zelf geen harde met eten! we proeven veel, laten kinderen veel proeven of proberen, soms prikken we vlees aan de vork en een stuk groente en dan hap grote hap en verdwijnt zonder dat ze het door hebben! soms dan! Marijn heeft het trucje door en zevert zo bijvoorbeeld de broccoli ertussen uit!
Maar we blijven het gewoon trouw aanbieden!

Hier op dit moment wekelijks wel patatdag, die wil ik straks als marijn weer wat rustiger is omzetten tot de kinderdag. Samen kijken wat ze willen eten, samen halen samen bereiden en samen eten!
Ik ken een gezin waarbij in het weekend vrijdag, zaterdag en zondag alle drie de kinderen mogen bepalen wat ze mogen eten en samen bereiden. Een erg leuk terug kerend ritueel waarbij een kind ook enorm veel leert en zelf mag kiezen wat die eet!

Ooooh en veruit favoriet is hier Soep!! alles soorte maakt niet uit, liefst tomaat.. mar de rest gaat er ook goed in, met heerlijk stokbrood mmmmmm, al vinden sommige mensen dat geen maaltijd, maar een lunch.. wij doen het als warme maaltijd!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 13 jun 2012 07:08

sorry, maar daar ga niet aan beginnen 2 gerechten koken. Dan is eind zoek denk ik, hoe meer kinderen hoe meer gerechten. Ze hoeven niet met honger naar bed te gaan, maar de ene dag wat meer eten als de andere dag vind ik niet erg.

Samen (kinder) maaltijd maken vind ik ook een leuk idee. Als ik zie hoe leuk H annah het nu al vind om te helpen en bijvoorbeeld in de winkel het toetje uit mag kiezen. En ook hier is soep favoriet. Terwijl wij het eigenlijk niet zo vaak eten, maar ze krijgt standaard bij oppas opa en oma 's middags soep. Dat weet ze ook, als ze binnen komt 's ochtends is het het al gelijk: H annah soep alstublieft.

Merk wel dat ze aardig lust wat wij ook eten, alleen aardappels wil ze echt niet, daar moet je echt moeite voor doen. Nou is dat ook ons lievelings kostje niet. Wij zijn meer van de pasta's en rijst.
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2012 07:48

paprikameisje2 schreef:We eten alles, alleen varkensvlees en paling ed niet! Mijn vader gaf eens aan dat die dieren op de joodse spijskaart als onrein waren en blijken in werkelijkheid, vooral varkensvlees veel vetten in te zitten.

Eet je de rest ook kosjer dan? In vlees zit wat vet, inderdaad, maar wat is daar precies het probleem mee? Ik snijd de vetrandjes er altijd gewoon af voordat ik het bak of grill, en wat er verder dan nog in zit, ach, een beetje vet heb je ook nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jun 2012 10:33

jeepeecee schreef:sorry, maar daar ga niet aan beginnen 2 gerechten koken. Dan is eind zoek denk ik, hoe meer kinderen hoe meer gerechten. Ze hoeven niet met honger naar bed te gaan, maar de ene dag wat meer eten als de andere dag vind ik niet erg.

.

HOezo meer gerechten? Manlief heeft op maandag aardappelen gemaakt voor de kids met vlees en erwtjes, wij hadden pittige wraps, wat niks is voor kinderen. OMdat er genoeg aardappelen konden de kinderen de dag ernaa uit de magnetron aardappelen en vlees kon van ons en lekkere boontjes! oid. Het is echt niet meer koken, ik had nog een pit over. Ik heb liever kinderen die tevreden zijn en rustig eten, aangezien ons tafelmoment al niet rustig.
BEn niet van plan dit altijd te doen, maar vind het voor onze marijn erg belangrijk dt hij goed eet! omdat hij behoorlijk onder de maat is, Hji verbrand zooo veel met die energie die hij heeft at ik wil dat hij goed eet, zodat hij goed slaapt ed!
Zodra hij weinig eet, is het s nachts altijd, vanwege de rommelende maag, als er geen andere reden is

en wat betreft kosjer eten! nee dat doen we niet, we eten wel zoutloos, omdat er aan eten ed al voldoende zout is toegevoegd. SInds we gestopt zijn met varkensvlees eten heeft manlief hier geen last meer van steenpuisten ed, als we een weekje hotel nemen en daar wel varkensvlees eten heeft hij er zo weer last van!

Het vlees is zelf vet, je kan de randjes er niet afsnijden. Een speklap kan je braden in zijn eigen vet! zoveel als daarin zit!

Terug naar “Archief”