@tcb Ik kan inderdaad geen Grieks. En ik spreek ook niet in talen, maar ik denk wel dat deze gave bij andere mensen aanwezig is. Let wel: het is een gave, niet iedereen zal hem ontvangen. En laten we niet verachten wat een ander heeft gekregen(1 kor 12:12-27).
Blijft staan dat het woordje
want in die tekst volgens mij zeker belangrijk is: niet brabbelen, want: je wordt niet verhoord door de veelheid van je woorden. Maar goed, dit zal voor jou geen argument zijn aangezien je blijft hangen aan het begin van die tekst.
Dan dat andere griekse woord, glossa. Dat betekent talen, zoals je zelf al zegt(heb het even nagevraagd bij een (andere) theoloog

). Nu is er de mogelijkheid(die jij verwerpt) dat het een hemelse, en dus bestaande, taal is. Mij is alleen niet duidelijk waarom dit te verwerpen is. Even een paar teksten: Wie namelijk in een andere taal spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand begrijpt het, maar in zijn geest spreekt hij geheimenissen.(1 kor 14:2)
Talen spreken is dus tot God, en verder tot opbouw van jezelf, zoals in 1 kor 14:4 staat. Jij stelt: hoe kan het nou tot opbouw van jezelf zijn, als je het zelf niet begrijpt(je spreekt geheimenissen, onbegrijpbare dingen). Dit staat echter in gewoon in de Bijbel, en mag het ook een wonder zijn? Dat mensen zichzelf stichten op een on(be)grijpbare manier?
Jij classificeert het talen spreken als brabbelen. Dit is inderdaad een uitleg die jij ervan kunt geven, maar omdat we iets niet begrijpen hoeft het nog niet 'gebrabbel' te zijn. Ik herken het helemaal niet als gebrabbel(en nee, ik heb het inderdaad nog niet vaak gehoord, maar de keren dat ik het gehoord heb was het niet echt gebrabbel). Sterker nog, ik was een keer in Frankrijk in een 'charismatische gemeente' en er werd in tongen gesproken(niet helemaal de bedoeling, zoals je ook uit 1 korinthe 14 kunt halen, maar het gebeurde wel), en na de dienst spraken we er over en een iemand zei: 'ik dacht eigenlijk dat het zo'n streektaal was, Baskisch ofzo'. Wat ik hiermee wil aantonen: het heeft echt niet de kenmerken van het gebrabbel van een peuter. Maar dit zijn allemaal empirische argumenten en daar zul je ongetwijfeld geen genoegen mee nemen.
Dan 1 kor: 9, schijnbaar een argument vóór het brabbelen, het gaat hier nog steeds over het 'in talen spreken': 'Zo is het ook als u door de taal geen goed verstaanbaar woord voortbrengt'. Het
is dus kennelijk niet te verstaan, het staat gewoon in de Bijbel! Dan moet het dus óf uitgelegd worden, óf je doet het zelf in je binnenkamer, maar de taal zelf is dus niet te verstaan.
Als laatste: je zei dat de heidenen het ook konden, dat het in sekten gebeurde en dat medicijnmannen er ook bedreven in waren. Dat kan. Ik weet niet of je 1 korinthe 12 weleens gelezen hebt: daarin staat ook dat er een gave is van 'bestuurlijke gaven'. Komt die niet bij de heidenen voor dan? En kon Bileam ook niet profeteren? De duivel kan alles 'faken', dat is duidelijk.
Samengevat: ik kan uit 1 kor 12 en 14 halen dat de gave van het spreken in talen zeker wel aanwezig is in een taal die mensen niet kunnen bevatten, of zoals anderen het noemen: brabbelen. En ik zie ook niet in waarom gaven van de Geest tijdelijk zouden zijn. Omdat de kerk toen in opbouw was, zeg je. Zou kunnen, maar de kerk blijft in opbouw. Nog steeds. En hier in Nederland lijkt het meer op afbraak, zo nu en dan.
Groet