Refowebkids deel 16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 16

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 13:37

Is het enige 'voordeel' aan e-nummers weglaten dat kindjes rustiger worden? Ik verdiep me er ook totaal niet in omdat ik er verder geen intresse voor heb. Maar PPM, in jouw geval kan ik het me enigzins voorstellen dat je erop let wat je M geeft. Ik was vroeger ook erg druk, en heb toen ook een tijdje op de kleurstoffen moeten letten, maar als er verder geen bijzondere dingen zijn, geef ik gewoon wat ik denk dat goed is en dat is gewoon groente, fruit, diksap, en als tussendoortje iets van liga, lange vinger, soepstengel, kaakje, enz... Rozijntjes zie ik dan weer als snoeperijtje :wink:

@liefie: Jij zocht dacht ik de rozijntjes in die rode papieren doosjes? Die heb ik net bij de Wibra zien liggen!
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2012 13:49

@654321, jammer dat je zo fel reageert. Natuurlijk is er strenge wetgeving in Nederland. Maar ben jij het met alle Nederlandse wetten eens dan? Loop jij zonder zelf onderzoek te doen achter de mening van de politici aan? Nee toch? Er zijn ontzettend veel E nummers in landen verboden terwijl ze in Nederland wel mogen.
Waarom ik zo min mogelijk toevoegingen in mijn eten wil? Uit respect voor mijn Hemelse Vader die de aarde met zoveel zorg heeft geschapen incl voedsel voor de mens. Zonder chemische hulpstoffen. Ik ben ervan overtuigd dat wij het het beste 'doen' met voeding die geschikt is voor ons lichaam. In een benzine auto gooi je ook geen diesel. Je geeft de brandstof die geschikt is voor die auto, van andere gaat hij haperen of hij stopt er helemaal mee.

Persoonlijk begrijp ik niet dat er christenen falikant tegen roken kunnen zijn en ondertussen niet opletten wat voor additieven zij binnenkrijgen. Als het onwetendheid is vind ik dat een ander verhaal.

@Dippie,
Dippie schreef:Dan versta jij daar ook weer wat anders onder. Ik vind nou niet dat ik niet verantwoordelijk met mijn lichaam omga als ik niet let op de e-nummers en ontbijtkoek als tussendoortje eet of geef.

Dat zeg ik ook nergens! Ik gaf mijn eigen mening. Ik ga er wel op in over wat jij zei over het voedingscentrum. Veel mensen denken dat als het voedingscentrum het zegt, het dan goed is. Er is zoveel onwetendheid en dat vind ik onrechtvaardig want de mensen worden misleid met bepaalde keurnummers (ik kies bewust). Als je ervan op de hoogte bent is het aan jou wat je ermee doet uiteraard. Als je er maar bewust van bent dat het grote geld van het gros van de fabrikanten bóven onze gezondheid gaat.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 11 mei 2012 13:52

paprikameisje2 schreef:Mijn ncht die kraamverzorgstger is noemt het meer dan overdreven!!

Deze hier ook, alleen kan je dat tegenwoordig bijna niet hardop uitspreken want dan sta je haast gelijk aan kindermishandeling 8-[

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 14:24

Evelien schreef:Op het KDV waar S. naar toe gaat hadden ze pas een ouderavond over voeding, kwam een dieetiste over eten praten. Helaas waren wij op vakantie. Maar we kregen pas een brief mee waarin ze dingen gingen veranderen. Daar was ik echt super blij mee.
Ze geven zuivel en fruit als tussendoor. Geen smeerkaas en smeerworst op brood. Ben daar wel blij mee om te horen dat ze echt bewust kijken naar voeding.

Wij zijn nu echt wel aan het letten op eten, verzorging, kleding en speelgoed.

Zo had ik pas informatie gezocht over zonnebrand. Het schijnt dus zo te zijn dat je niet door de zon huidkanker krijgt maar juist door zonnebrand een verhoogde kans heeft op huidkanker.
http://www.greenjump.nl/Blog/post/2012/ ... anker.aspx

Geen smeerkaas en smeerworst, maar wat dan wel? :-k

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 11 mei 2012 15:00

@schelpje3; volgens mij blijft er genoeg over wat wel gezond is en waar bepaalde dingen niet inzitten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2012 15:05

Op zich begrijp ik dat, maar wat is er mis met smeerkaas? En wat is dan het alternatief voor smeerworst? In alle vleeswaren zitten toevoegingen. En een heel klein kindje kun je toch geen boterham met plakjes banaan of iets dergelijks geven? En zoetigheid is dan natuurlijk helemaal uit den boze.
Dus ik ben oprecht benieuwd wat het k.d.v. dan op de bammetjes smeert.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 15:14

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Bij ons eten ze wel gewoon smeerkaas en smeerworst...
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 mei 2012 15:15

Er zit volgens mij erg veel zout in smeerworst/kaas

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 15:17

Dat klopt volgens mij, maar wat zou je als alternatief geven dan?
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 11 mei 2012 15:23

Dippie schreef:Dat klopt volgens mij, maar wat zou je als alternatief geven dan?

Nina wil geen smeerkaas/smeerworst... Die eet appelstroop,jam,pindakaas,chocoladepasta,kipfilet,plak kaas,roomkaas,avocado

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 11 mei 2012 15:48

@ Dippie; zonder e-nummers is niet alleen dat je kind er rustiger van wordt,
maar als ik naar onze jongste kijk; ze is voor 99% van haar eczeem af!! Vind het zo fijn!

En ja, daarom kijk ik ook echt alles na op verkeerde e-nummers en eten wij als gezin e-nummer vrij.
Het meeste uitzoekwerk heb ik nu wel gehad, en ik kom steeds meer dingen tegen die wel goed zijn, dus het valt op zich best mee wat je dan nog mag!

@ Schelpje; heb je weleens gekeken hoe kaas smeerbaar gemaakt wordt? dan wil je het echt niet meer eten hoor!

vleeswaren zonder e-nummers zijn bij ons bij de verse slager te krijgen, van hem weet ik dat alles wat hij zelf maakt, dus bv boterhamworst, kipfilet, rosbief, rookvlees e.d. zonder e-nummers zijn, en omdat ik veel kant en klaar dingen niet meer koop, ben ik toch niet duurder uit dan anders!

Ook brood zijn wij nu zelf aan het maken/bakken, met volkorenmeel van de molen, lekker puur en leuk om te doen! Ons zuurdesem zal volgende week klaar zijn om mee te bakken, ben zo benieuwd! En een voordeel; ipv 5 boterhammen eten de kids nu minder, dus dat bespaard weer beleg en het brood voed meer.

Ik en mijn gezin voelen zich er veel beter bij en de klachten zoals; drukke kids, buikpijn, eczeem, overgewicht zijn zo goed als verdwenen!

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 11 mei 2012 16:20

@Schipje: Ik heb 8 kinderen GEKREGEN en had noch de tijd noch het geld om op al die dingen te letten. Geen van mijn kinderen heeft de klachten gehad die ik hier lees en nog niet ,nu ze allemaal volwassen zijn.
Gewoon elke dag verse groente aardappelen en een stukje vlees.,van de supermarkt evenals beleg en kaas. (Geen geld voor de slager)
1x in de 14 dagen patat. Op zondag allemaal wat chips en wat lekkers bij de koffie.
Verder amper snoep.
Ze hebben ook allemaal een uitstekend gebit.
Mijn ervaring is dat de zegen des Heeren ook over het voedsel gezonder maakt dan de hele dag achter E nummers etc aan te rennen.
Je kunt ook overdrijven!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 16:22

liefie schreef:Nina wil geen smeerkaas/smeerworst... Die eet appelstroop,jam,pindakaas,chocoladepasta,kipfilet,plak kaas,roomkaas,avocado

Ja, oke, maar ik vind pindakaas en pasta geen alternatief voor smeerkaas/worst...en jam zie ik zelf ook als zoetigheid.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 mei 2012 16:24

Misschien een idee om een nieuw topic te openen over voeding? :wink:

@Marloes1g, welkom! Heb je hier volgens mij nog niet eerder gezien?!
Afbeelding

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 mei 2012 16:35

M kreeg altijd roomboter op brood en dan los wat kaas erbij. Als ik kaas op z'n brood deed, at hij het er toch eerst af. Smeerkaas en -worst kun je hier niet krijgen. Al had ik het sowieso toch niet op zijn brood gedaan 8-[

Terug naar “Archief”