Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor ajl » 08 mei 2012 20:12

Rienuku schreef:Koolhydraten schijnen toch niet zo verschrikkelijk goed voor je te zijn, en die zitten onder andere in brood, pasta, rijst, en aardappels, etc

Bron?

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 08 mei 2012 20:53

Google maar even op het boek: Eet jezelf mooi, slank en gelukkig!

Al geloof ik ook niet alles daarvan.... Maar die gaat uit van pure producten....

Ik eet ook voornamelijk, groente, vlees, fruit, noten en ei.
Vind het heerlijk. Ik eet bijna geen toegevoegde suikers... Al mis ik ze soms wel.
Mijn moeder heeft de ziekte van Crohn. Dus die weet niet beter....!
Omdat ze dat pas sinds kort weet ben ik mee gaan doen...
Ik heb veel minder buikpijn. Hoera! En mijn buikje verdwijnt. Ook fijn!

Veel mensen schijnen tarwe ook slecht te kunnen verteren. Dus zou je beter spelt kunnen eten....

Maar goed er word in het land heel veel beweerd.

Ik heb vanavond lekker gezwommen en ik spring elke dag een paar keer touwtje!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

sis
Mineur
Mineur

Berichtdoor sis » 08 mei 2012 21:28

Hallo refowebbers,
wat een interessant forum. Eentje waar ik wel belang bij zou hebben.
ik haat koken en sporten hou van chips en chocolade en ben vaak alleen thuis...
willen jullie mij een beetje steunen in de strijd tegen de kilo's?
hebben jullie nog tips e.d.?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 08 mei 2012 21:41

@Funlover en Rieneke: bij het dieet wat ik volg, het EGA-dieet, mag je als je 's morgens kiest voor een boterham, 's avonds geen aardappelen. Als je 's morgens Brinta, Muesli of Cruesli eet mag je bij de warme maaltijd 100 gram aardappelen of 40 gram (ongekookte) rijst/pasta. Bij de lunch mag je 2 boterhammen. Echt heel veel brood/rijst/pasta/aardappelen is dat niet denk ik. Van die aardappelen laat ik ook gerust een gedeelte staan bij bepaalde groenten. Vanavond aten we bijv. worteltjes, dan eet ik maar de helft van die 100 gram.
Dat het niet snel gaat heeft ook te maken met het feit dat ik de laatste 2, 3 weken veel buiten de deur gegeten heb. Dus: niet zelf gekookt, de hoeveelheden op de gok etc. Dat is niet echt handig als je probeert af te vallen...

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 08 mei 2012 22:46

Tja... minder koolhydraten eten, en meer eiwitten, werkt dus blijkbaar wel. (bij mij in ieder geval)

Momenteel eet ik zelf geen brood, geen rijst, geen pasta, en dat gaat prima
Wel gewoon mager vlees (geen varken) en groente, en als ontbijt fruit.
Tussendoor een soepstengel :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 00:03

ajl schreef:Terwijl ze dat juist bij de ww helemaal afraden om het jojoeffect te voorkomen. Vaak hebben de mensen de neiging om veel te weinig te eten en komen daarom weer snel aan na het afvallen.

O, maar ik eet zeker niet te weinig, ook niet als ik geen pasta/aardappels eet op een dag. Een flinke biefstuk, ui, championnetjes en een pannetje verse spinazie *400 gram, maar geen idee hoeveel daar na het koken van over blijft. Dan heb je daarna echt geen honger meer hoor :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 00:06

Rienuku schreef:Koolhydraten schijnen toch niet zo verschrikkelijk goed voor je te zijn, en die zitten onder andere in brood, pasta, rijst, en aardappels, etc

Nou ja, het hangt er natuurlijk wel helemaal vanaf welke koolhydraten het zijn. Suiker is een koolhydraat. Zonder glucose leef je niet lang hoor. (de 'brandstof van het leven' is glucose, letterlijk alle cellen in elk organisme lopen erop). Fructose schijnt dan weer niet zo goed te zijn. Alcohol is in prinicpe ook een koolhydraat trouwens :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 00:24

sis schreef:Hallo refowebbers,

Steunen, uiteraard! Bij deze! :-)

Tips, tja, leren houden van sporten en koken is het eerste wat me te binnen schiet, al kan ik me voorstellen dat je dit nou net niet wilt horen. Maar toch, waarom 'haat' je koken? Kun je het (nog) niet? Dan is de tip: oefenen! Zeker met het internet als oneindig groot kookboek kun je echt wel makkelijke en toch lekkere gerechten vinden, al zijn het maar gehaktballen of pannekoeken (niet te veel stroop op die laatste, hè?)

Ik vond koken vroeger ook niets, maar sinds ik echt helemaal op mezelf woon, heb ik het wel geleerd, en nu doe ik het echt graag. Nou ja, het koken an sich is niet bijzonder, maar het eten daarna is gewoon zo veel lekkerder dan een pizza of een magnetronmaaltijdje. Oefenen, oefenen, oefenen.

Met sporten, tja, eigenlijk hetzelfde. Zoek een sport die je wél leuk vind. Is er een sportschool in de buurt die groepslessen geeft? Steps, Spinning, dat soort dingen? En ja, dat is de eerste paar keer niet leuk, sterker nog, de eerste paar keer spinning ga je zowat van je stokje halverwege. Toch, als je het volhoudt, 2 keer per week, gaat het na 2 maanden echt ontzettend veel beter, dat durf ik je uit eigen ervaring te garanderen. Als ik eenmaal lekker in het ritme zit, baal ik gewoon als ik een dagje moet overslaan vanwege andere verplichtingen.

Dan wat betreft die chips en dat chocola. Ja, dat blijft lastig. Gezonde alternatieven zijn een goed begin. Fruit, wortels om op te knagen 's avonds, noten/amandelen (ongezouten). Allemaal zo veel lekkerder dan chips. En een klein stukje chocola kan zo nu en dan best.

Het hangt ook allemaal met elkaar samen. Als je weet hoeveel moeite je moet doen om een bepaalde hoeveelheid calorieën 'weg te trainen', dan is het laten staan van die zak chips ineens een stukje makkelijker.

Even voor het overzicht: een gemiddelde vrouw (ben je, neem ik aan) heeft gemiddeld 2 000 kcal per dag nodig (mannen 2 500 kcal). Nu heb ik hier een zak chips van 175 gram. Zo'n zak eet ik met gemak in 1 avond leeg. 540 kcal per 100 gram, dus 175 gram = bijna 1 000 kcal. De HELFT van wat je op een dag nodig hebt. En dat eet je dan dus EXTRA! Dus tenzij je echt de discipline hebt om een kleine portie (30 gr. ofzo) te nemen en het daarbij te laten, kun je de zak beter dicht laten. :mrgreen:

Dus: bewegen, koken, bewust snacken, dan gaat dat helemaal goed komen. Ik weet zeker dat je hier heel veel steun zult vinden, en dat is ook voor mij een steuntje in de rug.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 09:45

sis schreef:... en ben vaak alleen thuis...

Hier dacht ik nog even aan nadat ik gisteren de pc had uitgezet. Je vermeldt het extra dus vormt dit deel van het probleem? Eet je dan uit verveling of heb je iemand nodig die jou 'tegenhoudt'?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 mei 2012 09:55

sis schreef:Hallo refowebbers,

ja een sportmaatje zoeken, is dat geen optie?

als je niets in huis hebt, ga je dan ook lopen snaaien?

verder sluit ik me aan bij mortlachs vraag; wat de reden is waarom je eet.

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 09 mei 2012 12:24

ik heb laten wegen op de sportschool
moet flink wat afvallen. :oops:
met vetpercentage was 37%
maar hij zei dat je jonge meiden daar niet te veel op moesten letten (geen idee waarom)

ik heb gisteren en eergisteren flink gesport 2 u en 3u
en eergisteren met een zwaar lesje meegedaan
ik heb er nog verschrikkelijk spierpijn van, vooral in m'n bovenbenen en me buik.
kon vanmorgen amper overend komen, en traplopen ging ook wat moeilijker,
maar ik heb ook nu wat oefeningen die ik thuis kan doen vooral me buikspieren trainingen dus
en me rugspieren.

maar het geeft wel voldoening, vandaag nog geen tussendoortjes gehad, heb vanavond wel een bruilloft, maar als ik vandaag verder niet tussendoor eet mag ik vanmezelf vanavond wel wat lekkers.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 09 mei 2012 16:48

linde schreef:Nou over afvallen gesproken ben al enkele maanden fanatiek aan het sporten en mn vetpercentage is zo'n 10% gedaald :) qua kilo's zit ik nu rond de -5.
Wil er eigenlijk nog 5 af!(nog liever 8 maar eerst maar es naar de -10)

Wat voor sport doe je? Fitness of wat anders? Heb je ook specifieke dingen gedaan om je vetpercentage te verminderen?

Inmiddels frustreerd het mij behoorlijk... 6 weken geleden was m'n vetpercentage 32,6%. Vanaf januari heb ik een tijdje niet gesport en daarna heb ik het in februari weer opgepakt. De ene keer gaat het beter als de andere keer maar dat hangt er ook vanaf hoe m'n lichaam zich gedraagt. Iig was m'n conditie duidelijk verbeterd (laatste test augustus toen) en zit ik op ruim normaal niveau. Qua gewicht was ik 4,5 kg aangekomen en me vetpercentage was ook gestegen. Al vond ik dit niet zo verwonderlijk gezien me vreetbuiten (frustratie/emotie) en dat ik een aantal maanden minder of niet gesporten had. Advies van de instructeur was gezond eten, bewegen, 1,5-2 liter water per dag en zoveel mogelijk groene thee. Doordat ik met fitnessen weer aardig op me tempo zat verwachtte hij dat het er wel weer af zou gaan.

Gisteravond nieuwe weegpoging, vetpercentage was nu 32,2 maar ik ben wel 0,6 aangekomen. Al kon het zo wezen dat het vanmorgen minder zou zijn, maarde vorige weging was ook 's avonds. Te dik ben ik absoluut niet, maar heb altijd rond de 65 gezeten sinds vorig jaar zat ik op 67 het liefst wil ik daar weer na terug :oops:. Al vind ik het belangrijker dat m'n vetpercentage na beneden gaat, ik zit nu tegen de bovengrens aan. Het advies van de instructeur was om te varieren in de programma's, interval fietsen en verder om over 2 weken een afspraak te plannen en dan misschien een heel ander fitnessprogramma op te zetten.

Verder ga ik maar eens even met de fysio in overleg of ik inmiddels weer buik- en rugspieroefeningen mag doen, misschien helpt dat om me buikje weer plat te krijgen.

In april (7x) heb ik 2252 caloriën verbrand en 15,554 kg getild 8).
Wat de toekomst brengen moge........

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mei 2012 17:20

Ik heb toch maar besloten om eerst te proberen wat spieren te kweken. Dit betekent dus eigenlijk dat ik niet echt minder ga eten, maar wel wat regelmatiger en hopelijk gezonder. Hierbij vraag ik me trouwens ook af wat suplementen doen. Ik gebruik eigenlijk nooit iets wat niet direct natuurlijk lijkt, op af en toe vitamine oplostabletten na en bij echt vreselijke hoofdpijn paracetamol. Als ik echter op internet lees over creatine, dan krijg ik het idee dat het eigenlijk een goedje is wat goed is voor de concentratie (wat ik voor het werk wel kan gebruiken) en goed voor spierherstel (dus na spieren trainen tot ze op zijn, groei van spieren) en verder geen bijeffecten heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 09 mei 2012 17:29

ik doe fitniss
en gisteren heeft een instructeur een schema voor mij gemaakt, om al spiergroepen te trainingen om af te vallen

@parsifal

veel eiwit eten, je hebt eiwitten nodig om spieren te kweken

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2012 18:02

parsifal schreef:Ik heb toch maar besloten om eerst te proberen wat spieren te kweken. Dit betekent dus eigenlijk dat ik niet echt minder ga eten, maar wel wat regelmatiger en hopelijk gezonder. Hierbij vraag ik me trouwens ook af wat suplementen doen. Ik gebruik eigenlijk nooit iets wat niet direct natuurlijk lijkt, op af en toe vitamine oplostabletten na en bij echt vreselijke hoofdpijn paracetamol. Als ik echter op internet lees over creatine, dan krijg ik het idee dat het eigenlijk een goedje is wat goed is voor de concentratie (wat ik voor het werk wel kan gebruiken) en goed voor spierherstel (dus na spieren trainen tot ze op zijn, groei van spieren) en verder geen bijeffecten heeft.

Persoonlijk blijf ik bij kreatine uit de buurt. Want geen bijeffecten, daar geloof ik niet zo in. Het is echt zo'n goedje voor serieuze bodybuilders. Met 'gewoon' hard werken en een beetje wei-eiwitpoeder zo nu en dan moet je al een heel eind komen.

Als je serieus voor wat meer spieren gaat, zit het er dik in dat je juist MEER moet gaan eten - wel gezonder/bewuster, uiteraard.

Verder pro tip: deadlifts, squats en chinups. Geweldige spierenkwekers die 3 oefeningen :-)

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”