Wilsophie schreef:[...]
Dan lees ik dat in de overtuiging dat dit klopt.
Waarom? Omdat men de Bijbel als referentiekader gebruikt.
En dat is nu net het probleem van archeologie. Vroeger ging men er vanuit dat de bijbel correct was zonder twijfel, inclusief de beschreven geschiedenis. (Dit is echter geen houdbare intellectuele positie.) Alle vindingen werden dan ook geïnterpreteerd in het kader van de bijbel.
Op die wijze kun je echter elk willekeurig boek bewijzen zolang je alles gewoon interpreteert (en dit is de rede waarom dit geen houdbare positie is) totdat het past in het gewenste kader. In de huidige archeologie laat men echter bevindingen voor zich spreken, hierin moet de bijbel aan geloofwaardigheid sterk inboeten maar kan men nu wel ook _alle_ andere bevindingen (die anders echt niet passen) met elkaar vergelijken en zo een duidelijk historisch beeld scheppen.
Bijvoorbeeld kunnen zo de vondsten uit Kuntillet Ajrud en Khirbet el-Kom nu wel een plaatst krijgen waar Yahweh met zijn vrouw Asherah afgebeeld en beschreven staat waaruit blijkt dat de eerste Hebreeuwse nederzettingen polytheïstisch waren (net als naburige volkeren) en langzaam naar monotheïsme evolueerden. Dit viel ook te kenmerken viel bij hun buren zoals Babylon waar enkel Marduk nog vereerd werd, zij evolueerden echter niet volledig naar monotheïsme maar bleven bij monolatrisme.
Deze bredere kijk op geschiedenis verklaart op zijn beurt dan ook weer verschillende passages uit de bijbel die wijzen op de evolutie van polytheïsme, monolatrisme, henotheisme naar monotheïsme.
een aantal voorbeelden van (vormen van) polytheïsme uit de bijbel:
Elohim: meervoudige vorm van god (El), dit is geen verwijzing naar één god maar naar een godendom.
Exodus 20:3 : Vereer naast mij geen andere goden.
Deuteronomium 10:17 : Want de heer, uw god, is de hoogste god en heer.
Deuteronomium 13:3 : [...] en hij verbindt daaraan een oproep om andere, u onbekende goden te volgen en te dienen
Psalmen 82:6 : Ooit heb ik gezegd: “U bent goden, zonen van de allerhoogste, allemaal.”