Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
gravo schreef:@ maaarten
Ik ben natuurlijk een verklaring verschuldigd over mijn wat cryptische antwoord.
Wilsophie schreef:Dank voor je antwoord Wim, het woord Hethieten herken ik beter.
Net als al die andere "tieten".
Wilsophie schreef:De Bijbel is gedeeltelijk ook een geschiedkundig boek, al zou ik dan spreken over His Story.
De geschiedenis van Israël wordt rijkelijk ontvouwd en al eerder in een ander topic haalde ik de connectie aan van Paulus met het Britse Koningshuis, daar ga ik nu niet op in.
Wilsophie schreef:[...] naslagwerk raadplegen in de ongewijde geschiedenis.
Wilsophie schreef:
(...)
En als je de Bijbelse geschiedenis ( zoals dat vroeger op school heette) beschouwt als menselijke verzinsels, dan hebben we het over onkruid, fantasie, fabels en dwaling.
(...)
dalethvav schreef:En, wat is er door het christendom aan de TeNaCH gewijzigd om het in één lijn te brengen met het christendom? ZOu je dat eens toe kunnen lichten of aan kunnen wijzen?
Wat bedoel je met deze zin die mij wat vreemd aandoet?
Je bedoelt waarschijnlijnlijk te zeggen dat je wat in de Bijbel beschreven staat, als zuivere geschiedsschrijving beschouwt en dat je vindt dat dat voor jou een voorwaarde is om de Bijbel waardevol voor je te laten zijn -- dat het een onlosmakelijk deel van je geloof in de Schrift is?
Of bedoel je er iets anders mee?
Wilsophie schreef:[...]
Dan lees ik dat in de overtuiging dat dit klopt.
Waarom? Omdat men de Bijbel als referentiekader gebruikt.
En dat is nu net het probleem van archeologie. Vroeger ging men er vanuit dat de bijbel correct was zonder twijfel, inclusief de beschreven geschiedenis. (Dit is echter geen houdbare intellectuele positie.) Alle vindingen werden dan ook geïnterpreteerd in het kader van de bijbel.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten