Mag je naar een gebedsgenezingsdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 feb 2004 19:17

je zegt dat iemand als jan zijlstra alleen maar bepaalde kwaaltjes geneest. Zelfs als zou dat zo zijn zegt dat nog niets
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 19:37

Beste @mic,
Ik blijf er tegen protesteren, dat jullie het er over hebben alsof Jan Zijlstra zou genezen, Hij kan nog geen vingernagel genezen.

Elke ware christen die in geloof bidt kan het zelfde bereiken, omdat niet hij geneest maar God.
Weest blij in de Heer !

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2004 20:04

wina schreef:Beste @mic,
Ik blijf er tegen protesteren, dat jullie het er over hebben alsof Jan Zijlstra zou genezen, Hij kan nog geen vingernagel genezen.

Elke ware christen die in geloof bidt kan het zelfde bereiken, omdat niet hij geneest maar God.

Dus waarom zou je naar Jan toe gaan?

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 20:45

joepie schreef:
wina schreef:Beste @mic,

Nou kom ik weer op het punt dat ik al eerder aanhaalde :

Als in de kerken de gaven weer zouden gaan werken, die God ons door de Heilige Geest geschonken heeft, dan was Jan Zijlstra binnen de kortste keren werkeloos.
Weest blij in de Heer !

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2004 20:59

Dan zouden ze de artsen ook naar huis kunnen sturen?
En je wilt zeggen dat er in de kerken niet gebeden wordt?
Of geen ware Christenen zitten die bidden om genezing?
Gelukkig maak ik het dan anders mee.
Jan Zijlstra is helemaal niet nodig, we kunnen zonder tussenkomst van hem rechtstreeks naar God gaan met onze noden.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 feb 2004 21:14

joepie schreef:Dan zouden ze de artsen ook naar huis kunnen sturen?
Jan Zijlstra is helemaal niet nodig, we kunnen zonder tussenkomst van hem rechtstreeks naar God gaan met onze noden.

Waarom lopen ze dan allemaal zo hard naar J.Z ? Dan kwamen ze wel bij jullie.
Weest blij in de Heer !

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 21:49

@mic schreef:je zegt dat iemand als jan zijlstra alleen maar bepaalde kwaaltjes geneest. Zelfs als zou dat zo zijn zegt dat nog niets

O, het zegt dus niets als een gebedsgenezer zich nadrukkelijk beperkt tot de kwaaltjes waarvan het publiek niet direct kan controleren of het wel zuivere koffie is, precies zoals bewezen oplichters ook doen.

Weer wat geleerd; bedankt. :roll:

(Hint: je zou verwachten dat een eerlijke gebedsgenezer de schijn van oplichterij zou willen vermijden)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 28 feb 2004 21:51

wina schreef:Waarom lopen ze dan allemaal zo hard naar J.Z ? Dan kwamen ze wel bij jullie.

Omdat J.Z., net als Jomanda, een beter propaganda-apparaat heeft.
Een methode hoeft heus geen resultaat op te leveren om populair te zijn.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 feb 2004 23:56

joepie schreef:Dan zouden ze de artsen ook naar huis kunnen sturen?

wat wordt er bij jullie in de kerk gedaan met de gave van het genezen?
of hoe zie je die gave?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 feb 2004 11:51

Waarom zegt Jezus uberhaupt in de bijbel dat we wonderen kunnen doen. Waarom gaat het in de bijbel over genezing als gave?

Kijk, het is goed dat je kijkt of het uit God komt... maar zoals hier geredeneerd wordt is er helemaal geen reden om naar een gebedsgenezer te gaan... Dan keur je niet alleen Jan Zijlstra af maar een gave van God omdat 1 iemand misschien niet goed met die gave omgaat.

Of past dat bij onze Nederlandse cultuur en bij onze traditionele kerkcultuur... doe maar gewoon... als die bijzondere dingen zijn eigenlijk maar eng.... is dat nou nodig? Kijk dus uit dat je gaven van God niet afkeurt, maar de mensen die die gaven gebruikt toetst aan Gods woord.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 feb 2004 13:19

Alle mensen die er niet zelf zijn geweest mogen m.i. niet op basis van subjectieve verhaaltjes op het internet hier even vertellen hoe het zit met JZ.

Voor de rest gelooft iedereen toch wel wat hij wil geloven.
..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 feb 2004 13:39

Frost schreef:
@mic schreef:je zegt dat iemand als jan zijlstra alleen maar bepaalde kwaaltjes geneest. Zelfs als zou dat zo zijn zegt dat nog niets

O, het zegt dus niets als een gebedsgenezer zich nadrukkelijk beperkt tot de kwaaltjes waarvan het publiek niet direct kan controleren of het wel zuivere koffie is, precies zoals bewezen oplichters ook doen.

(Hint: je zou verwachten dat een eerlijke gebedsgenezer de schijn van oplichterij zou willen vermijden)
Hoezo oncontroleerbare kwaaltjes? Ik ken iemand die twee ongelijke voeten had, (echt vrij fors verschil) en na een gebedsgenezing allebei z'n voeten genezen waren. Je kon gewoon de voeten zien groeien. Of 10 aidspatient waar mee gebeden werd en vervolgens nogmaals de diagnose gestelt werd en allemaal genezen waren.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 29 feb 2004 14:57

Invincible schreef:Alle mensen die er niet zelf zijn geweest mogen m.i. niet op basis van subjectieve verhaaltjes op het internet hier even vertellen hoe het zit met JZ.

Voor de rest gelooft iedereen toch wel wat hij wil geloven.

Wat een onzin.
"Iedereen die niet bij Hitler geweest is mag niet op basis van subjectieve verhaaltjes op het internet hier even vertellen hoe het zit met A.H."

Confucius

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 29 feb 2004 15:22

@mic schreef:Hoezo oncontroleerbare kwaaltjes? Ik ken iemand die twee ongelijke voeten had, (echt vrij fors verschil) en na een gebedsgenezing allebei z'n voeten genezen waren. Je kon gewoon de voeten zien groeien.

Dat geloof je toch zeker zelf niet? Waren het voeten of benen? Het goocheltruukje waarbij het net lijkt alsof een been een stukje aangroeit is een standaardprocedure van goochelaars en gebedsgenezers. Zo oud als de weg naar Kralingen.
Voor je naar een figuur als J.Z. of Jomanda gaat is het een goed idee om eerst wat goochel-voorstellingen bij te wonen, dan zie je hoe eenvoudig het is om mensen om de tuin te leiden.

Of 10 aidspatient waar mee gebeden werd en vervolgens nogmaals de diagnose gestelt werd en allemaal genezen waren.

Bron? Welke onafhankelijke medische stelde de diagnose 'aids', en welke onafhankelijke medische instantie stelde de diagnose 'genezen'? (idem dito voor de groeiende voet)

Als ik vandaag zou merken dat ik er op een of andere nogal onwaarschijnlijke manier aan kon bijdragen dat mensen genezen, dan zou ik niet net als Jomanda en J.Z. mijn eigen prive-theater gaan organiseren, maar een aantal onafhankelijke instanties uitnodigen om de genezingen te controleren, en statistieken en dossiers bij te houden van de patienten zodat iedereen het kan controleren. Het feit dat J.Z. en Jomanda zoiets niet op eigen initiatief doen zegt mij voldoende: ze hebben iets te verbergen. Zij willen geen skeptici, omdat die een gevaar vormen voor hun goochelarij. Zij willen alleen goedgelovige burgers, en die trek je over de streep met een redelijke PR-machine, een paar niet-gecontroleerde anekdotische verhaaltjes en een goed in elkaar gezette show. Mond-op-mond reklame doet de rest.

Confucius

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 feb 2004 17:38

@mic schreef:
Frost schreef:

Hoezo oncontroleerbare kwaaltjes? Ik ken iemand die twee ongelijke voeten had, (echt vrij fors verschil) en na een gebedsgenezing allebei z'n voeten genezen waren. Je kon gewoon de voeten zien groeien. Of 10 aidspatient waar mee gebeden werd en vervolgens nogmaals de diagnose gestelt werd en allemaal genezen waren.

Dit zijn dus de "subjectieve verhaaltjes" waar Invincible het over heeft.
10 aidspatienten genezen is natuurlijk een sprookje, want als het echt waar zou zijn, dan had het alle kranten en het journaal gehaald. En zou het ook tot gevolg hebben dat voortaan alle aids-patienten naar gebeds-diensten à la Zijlstra gaan.

Terug naar “Archief”