SGP en CU moeten fuseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: SGP en CU moeten fuseren

Berichtdoor hubert » 26 apr 2012 11:00

SGP, CU en CDA moeten vooral samengaan. Dat is de enige manier om nog wat macht te kunnen uitoefenen. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan zegt de Schrift. Dat geldt ook in dit geval. Een kiesdrempel van een zetel of 5 zou ik wel toejuichen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2012 12:33

hubert schreef:SGP, CU en CDA moeten vooral samengaan. Dat is de enige manier om nog wat macht te kunnen uitoefenen. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan zegt de Schrift. Dat geldt ook in dit geval. Een kiesdrempel van een zetel of 5 zou ik wel toejuichen.

Laat die christelijke partijen nou gewoon doen waar ze goed in zijn: versplinteren. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2012 12:34

Mortlach schreef:Laat die christelijke partijen nou gewoon doen waar ze goed in zijn: versplinteren. :-)

Ongeveer 1.5 jaar terug heeft zelfs het cda er een goede poging gedaan.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2012 12:35

meribel schreef:Even terug vraag ik me toch nog steeds af hoe Peter Blokhuis een samengaan met de SGP precies voor zich ziet.
Er zijn zo veel verschillen tussen de twee partijen, en zo'n andere achtergrond.

Als er een kiesdrempel komt voor kleine partijen dan nog zou ik me afvragen of ze zich wel zouden voegen bij de CU of gewoon het verder zo laten ( dus niet meer in de kamer komen )

Wat als een partij 4 zetels zou hebben maar dus niet in de kamer komen. Wat zou er met die 4 zetels moeten gebeuren? Naar andere partijen? Dat vind ik zeer ondemocratisch!

Christopher Hitchens

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 apr 2012 12:39

@sjaak84

wat gebeurt er nu met de stemmen op partijen die niet de 2e kamer halen? ( partij voor de toekomst bijv. maar ook evangelische partij )

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2012 12:48

meribel schreef:@sjaak84

wat gebeurt er nu met de stemmen op partijen die niet de 2e kamer halen? ( partij voor de toekomst bijv. maar ook evangelische partij )

Niks?

Christopher Hitchens

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 apr 2012 13:18

ik weet het eigenlijk ook niet

maar dan zou toch met een minimale kiesdrempel van 5 zetels toch gewoon hetzelfde gebeuren?

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 26 apr 2012 15:46

meribel schreef:ik weet het eigenlijk ook niet

maar dan zou toch met een minimale kiesdrempel van 5 zetels toch gewoon hetzelfde gebeuren?

Dat is toch heel anders. Als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel kom je gewoon in de kamer. Maar met een kiesdrempel van 5 zetels kom je dan niet in de kamer. Ik vind dat als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel, dat je dan gewoon in de kamer moet kunnen komen. Daarnaast word er nog iets anders vergeten. Je stemt niet alleen op een partij maar ook op een persoon.

Christopher Hitchens

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 apr 2012 16:03

Het punt is dat al die kleine partijen geen behoorlijke regering kunnen vormen. Datzelfde zie je bv in Israël, waar ze elkaar voor elke punt en komma in de haren vliegen. Voor een stabiele regering heb je grote blokken nodig en dat bereik je o.a. door een kiesdrempel en een districtenstelsel. In Duitsland werkt dat prima. Ik vind dat je beter op een programma kunt stemmen dan op een persoon.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 apr 2012 17:09

Sjaak84 schreef:Dat is toch heel anders. Als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel kom je gewoon in de kamer. Maar met een kiesdrempel van 5 zetels kom je dan niet in de kamer. Ik vind dat als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel, dat je dan gewoon in de kamer moet kunnen komen. Daarnaast word er nog iets anders vergeten. Je stemt niet alleen op een partij maar ook op een persoon.

dat is toch makkelijk op te lossen? Halveer ( of nog minder ) het aantal mensen in de kamer.
Zo heb je het dubbele aantal stemmen nodig voor 1 zetel.

Is de kiesdrempel automatisch al hoger.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 apr 2012 15:56

Daar ben ik zomaar voor Meribel! Waarom ga je niet in de politiek? Eén stem heb je al.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 apr 2012 18:23

hubert schreef:Daar ben ik zomaar voor Meribel! Waarom ga je niet in de politiek? Eén stem heb je al.

:lol: maar dat is weer niet genoeg voor de nieuwe kiesdrempel..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2012 22:58

hubert schreef:Het punt is dat al die kleine partijen geen behoorlijke regering kunnen vormen. Datzelfde zie je bv in Israël, waar ze elkaar voor elke punt en komma in de haren vliegen. Voor een stabiele regering heb je grote blokken nodig en dat bereik je o.a. door een kiesdrempel en een districtenstelsel. In Duitsland werkt dat prima. Ik vind dat je beter op een programma kunt stemmen dan op een persoon.

Duitsland heeft een gemengd stelsel. Je kunt daar twee stemmen uitbrengen bij verkiezingen voor de Bondsdag: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duits_kiessysteem
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 14 jun 2012 16:19

Voormalig minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing (nu Eerste Kamerlid en ex-burgemeester van Nijmegen) heeft al eens een aanzet gedaan daartoe. Wellicht interessant om eens door te lezen: http://www.parlement.com/9353000/1f/j9v ... nnmt7jydzf

In dat systeem blijft de SGP vertegenwoordigd met twee zetels: een rechtstreekse (1/75) en een district (in de bible-belt). Het ironische is dat dit systeem slecht zou zijn voor D66. Anderzijds krijg je wel meer een lokale binding in het parlement. Dat zou er nu moeten zijn in de Eerste Kamer, maar dat mislukt hopeloos door de koehandel van stemmen daar.

Terugkomend naar een mogelijke fusie tussen CU en SGP: die zie ik niet gebeuren. Vanaf het leiderschap van Rouvoet zijn die partijen sociaal-economisch nogal uit elkaar gegaan. Om het misschien wat overdreven te zeggen, de CU is de christelijk-sociale versie van de PvdA en de SGP de conservatief-confessionele versie van de VVD. En de PvdA en de VVD zie ik ook nog niet zo snel fuseren.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jun 2012 20:26

Dat laatste zie ik ook niet snel gebeuren al is de pvda tegenwoordig meer sociaal-liberaal.
Toch hoop ik dat er grotere blokken komen. Dat zou de werkbare democratie ten goede komen.
Of een soort districtenstelsel.
Zoals het nu is werkt het op den duur niet meer.

Terug naar “Archief”