Moderator: Moderafo's
hubert schreef:SGP, CU en CDA moeten vooral samengaan. Dat is de enige manier om nog wat macht te kunnen uitoefenen. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan zegt de Schrift. Dat geldt ook in dit geval. Een kiesdrempel van een zetel of 5 zou ik wel toejuichen.
Mortlach schreef:Laat die christelijke partijen nou gewoon doen waar ze goed in zijn: versplinteren.
meribel schreef:Even terug vraag ik me toch nog steeds af hoe Peter Blokhuis een samengaan met de SGP precies voor zich ziet.
Er zijn zo veel verschillen tussen de twee partijen, en zo'n andere achtergrond.
Als er een kiesdrempel komt voor kleine partijen dan nog zou ik me afvragen of ze zich wel zouden voegen bij de CU of gewoon het verder zo laten ( dus niet meer in de kamer komen )
meribel schreef:@sjaak84
wat gebeurt er nu met de stemmen op partijen die niet de 2e kamer halen? ( partij voor de toekomst bijv. maar ook evangelische partij )
meribel schreef:ik weet het eigenlijk ook niet
maar dan zou toch met een minimale kiesdrempel van 5 zetels toch gewoon hetzelfde gebeuren?
Sjaak84 schreef:Dat is toch heel anders. Als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel kom je gewoon in de kamer. Maar met een kiesdrempel van 5 zetels kom je dan niet in de kamer. Ik vind dat als je genoeg stemmen hebt voor 1 zetel, dat je dan gewoon in de kamer moet kunnen komen. Daarnaast word er nog iets anders vergeten. Je stemt niet alleen op een partij maar ook op een persoon.
hubert schreef:Daar ben ik zomaar voor Meribel! Waarom ga je niet in de politiek? Eén stem heb je al.
hubert schreef:Het punt is dat al die kleine partijen geen behoorlijke regering kunnen vormen. Datzelfde zie je bv in Israël, waar ze elkaar voor elke punt en komma in de haren vliegen. Voor een stabiele regering heb je grote blokken nodig en dat bereik je o.a. door een kiesdrempel en een districtenstelsel. In Duitsland werkt dat prima. Ik vind dat je beter op een programma kunt stemmen dan op een persoon.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 40 gasten