Moderator: Moderafo's
Geloven is m.i. dan ook meer een zoekconcept dan een statisch 'zeker weten' of het beamen van dogma's of het onderschrijven van leerregels.
Bertiel schreef:Al een paar keer en vond er wel wat ik zocht. Maar ga ook nog steeds in m'n eigen gemeente, durf nog niet om zomaar op te stappen.
schelpje3 schreef:Zoals jij zijn er vele. sMorgens in eigen gemeente, smiddags ergens anders. Je mag er best de tijd voor nemen om je keuze te bepalen, maar het is wel zaak om tot een keuze te komen! Dus niet jarenlang halfslachtig te zijn. Bij ons was er een echtpaar, ze gingen elders eens kijken, vrouw had het daar prima naar de zin, maar man niet. Man keerde terug naar ons, vrouw bleef daar kerken. Volgens mij is dat ook niet de weg, zoals het moet. Hun kinderen waren toen gelukkig bijna allemaal volwassen. Maar het ene kind ging met moeder mee, het andere met vader. Zo raakt een gezin toch verdeeld?
Dat ligt er helemaal aan hoe je het aanpakt. Of dat uitleggend is zonder de ander te willen kwetsen of aanvallend.schelpje3 schreef:Ik kan best begrijpen dat dat moeilijk is, want zo'n man zal zich toch persoonlijk aangevallen voelen, ook al zegt hij van niet. Probeer dan goed bij de inhoud te blijven en niet hoe en wat hij zegt.
Ik wens je veel wijsheid Bertiel. Maak er een biddende zaak van. (maar dat doe je misschien al?)
mw schreef:Inderdaad, dat aangevallen voelen ligt aan hoe je het gesprek aanpakt. Ik denk dat ik eerst een brief zou schrijven met daarin puntsgewijs de dingen waar ik moeite mee zou hebben. Dan de wijkouderlingen bellen, en dan pas de dominee. De wijkouderlingen vind ik een minder hoge drempel![]()
@Bertiel: vergeet niet dat die beste man nog niet eens zo lang in jullie gemeente is, dus veel dingen heeft hij nog niet kunnen veranderen of niet mogen veranderen.
hubert schreef:Er wordt merk ik, vanuit verschillende gezichtspunten naar mijn quote gekeken. Voor de duidelijkheid daarom het volgende. Het gaat er mij niet om geloven op één lijn te brengen met de ratio, want dan is het geen geloven meer. Maar je hoeft niet alles te geloven wat soms op de preekstoel naar voren gebracht wordt. Het is vaak beter zelf de Schrift te onderzoeken.
Daarin lees je dan ook de bemoedigende woorden: zoekt en u zult vinden, klopt en u zal worden open gedaan. Zo moeilijk is dat niet, maar ja, je moet het wel zelf doen!!!!!!!!
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten