hubert schreef: Maar ik zie in de praktijk dat het goed werkt als je extra aandacht besteedt aan kinderen.
op de korte termijn wel, maar op de lange termijn? Misschien wel , misschien niet.
Ik ben zelf vrijgemaakt, en die komt uit de gereformeerde kerk ( synodaal ) voort. In die kerk zijn ze in de jaren 70 gestart met kindernevendiensten. In de vrijgemaakten juíst niet.
Wat 10 jr geleden de opvatting was in de vrijgemaakte kerk; 'kijk eens bij de synodalen, daar zijn juist nog maar heel weinig kinderen en de kerk slinkt steeds meer, bij ons niet , juist omdat we de kinderen altijd in de dienst hebben gehouden en er dus ook nooit een overgang is geweest van kindernevendienst naar de hele kerkdienst uitzitten. Dat is nl vaak wel een breekpunt'
Inmiddels zijn er ook bij veel vrijgemaakte kerken kindernevendienst ( en slinkt ook de gkv trouwens ) Alhoewel het nog steeds erg gevoelig ligt( en herinneringen aan de synodalen oproept ) , daarom wordt dit wel vaak anders genoemd ( creche plus, kinderverteldienst enz. maar is allemaal hetzelfde )
Of de vrijgemaakten gelijk hadden met hun opvatting vroeger; ik weet het niet, er zijn zo tál van redenen waarom kerken verlaten worden, dat elke opvatting die je in één zin zegt al te kort door de bocht is.
Dat mensen omdat er weinig aandacht aan kinderen gegeven wordt dan evangelisch worden dat betwijfel ik toch wel hoor. Dan zullen ze toch ongetwijfeld ook moeite hebben gekregen met de gereformeerde belijdenis en de kinderdoop en meer van dat soort breekpunten.
hubert schreef:maar als je moet wachten tot echt de allerlaatste oude van dagen het ermee eens is dan gebeurd er echt nooit wat.
maar we hoeven toch ook niet over ze heen te walsen. Als we zelf oud mogen worden dan hebben we ook opvattingen uit vroegertijden en is het ook fijn als er naar je geluisterd wordt en niet zo van; laat die oudjes maar mopperen we doen het toch.
overigens, de ouden van dagen bij ons in de kerk vinden het niet goed als kinderen uit de dienst gaan maar zijn over het algemeen allemaal verrassend positief over een kindermoment in de dienst.
uiteindelijk zoek je een compromis waar de hele kerk, zowel jong en oud zich fijn bij voelt. denk ik hoor.