Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor schelpje3 » 21 apr 2012 17:59

Wilsophie schreef:
Een dominee kan toch even 10 minuten wijden aan de kinderen en daarna meedelen dat hij nu tegen de ouders gaat praten en dat ze mee mogen luisteren, ze hoeven dat niet te begrijpen, maar ze leren de taal te verstaan en leren stil zitten, is dat zo schadelijk? Ik ben er niks minder van geworden.
En dat alles verandert vind ik geen argument. Niet elke verandering is een verbetering.
Zkken snoep heb ik nooit gehad en mijn kinderen ook niet.
Wel een eigen kinderbijbel en eigen zangboekje toen ze konden lezen.

Verrassend wilsophie, dat wij het zo eens kunnen zijn :wink:
Kindjes zijn meer prinsjes en prinsesjes geworden. En als dat niet zo is, is het een frustratie van de ouders.
(Ruim) een uur schijnt voor sommigen niet om dóór te komen te zijn.
Wat jij zegt is een prima argument! Ze wennen zo aan het taalgebruik en dat is tegenwoordig al lang niet zo moeilijk meer als vroeger. Het is nog maar zelden dat ik een dominee hoor, waarvan ik denk: praat nu even gewoon Nederlands.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2012 18:32

Als kind leerden wij het Psalmversje tijdens de preek. :wink:
Je begon met luisteren om globaal te weten waar het over ging (al was het de tekstverwijzing maar), want daar werd naar gevraagd. En daarna was het leren geblazen.

Mijn kinderen zijn altijd naar de knd gegaan en vonden dat heerlijk.
Ze wisten precies ook wanneer ze stil moesten zijn.

Tegenwoordig zie ik jongeren én kinderen met mobiel bezig spelletjes te doen en zo.
Of dat nu de bedoeling is...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2012 09:47

Maar al met al vinden de meeste ouders het heerlijk als ze ongestoord naar de boeiende preken van tegenwoordig kunnen luisteren. Dus ik blijf voorstander van een zekere separatie, eventueel vooraf gegaan van een praatje door en met de dominee. Dat levert trouwens ook wel eens hilarische antwoorden van de kids op. In de trant van 'oma is in de Hema'!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 apr 2012 10:45

God heb ik lief want die Getrouwde Heer.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 apr 2012 10:57

Het blijft leuk! :D :D :D

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 apr 2012 09:05

Maar terug naar het topic! Ik ben pas bij een evangelische dienst geweest en je wil niet weten hoe men daar de massa entertaint. Daar zijn onze kinderdiensten helemaal niks bij. Je wordt bij de deur verwelkomt door een stel heel leuke en vlotte vrouwen en daarna van koffie voorzien. Het liefst noteren ze ook je naam en e-mailadres want dan kunnen ze je eventueel vinden. De kinderen worden bij binnenkomst ook gelijk al liefdevol meegetroond naar een hoek met fleurig speelgoed etc en krijgen ranja. Je babbelt wat met je medemens en loop met je beker de zaal in waar al een beetje begonnen wordt met inzingen voor de grote lofprijzing. Deze start op de aangegeven tijd en een combo met heel leuke vlotgeklede, lachende meiden (en jongens) start met de zing-in. Dat is nog wel wat anders dan ons orgel! De (oppervlakkige) liedjes worden duizend keer herhaald en dan denk je: gaat het nooit over. De meeste mensen vinden het echter prachtig en zwaaien met hun armen en dansen een beetje. Na een half uur komt er 'verdieping' in de vorm van een toneelstukje, gevolgd door een preekje met lichtbeelden omlijst door zachte meditatieve muziek. Het ging niet verder dan God is geweldig en wij ook! Succesvol leven door te geloven en verder wat normerende opmerkingen over goed en kwaad en hoe daarmee om te gaan.

Ik denk dat wij met onze doorsnee kerken daar niet tegenop kunnen en willen, maar een grote(re) zorg voor de kinderen is wel gewenst en absoluut nodig wil niet iedereen naar dergelijke, commerciële en qua marketing op Amerikaanse leest geschoeide, diensten gaan. En laten we vooral ook wat leuke dames uit de gemeente de gasten verwelkomen. Kortom: uw hartelijkheid sta overal bekend!
Ik raad iedereen aan om ook eens te gaan kijken en wellicht verlang je dan - net als ik - hevig naar een klassieke dienst, maar denk aan de kinderen! Dat is de toekomst! Er valt nog heel wat te leren. De tijd van vrouw Holle is voorbij.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 apr 2012 09:17

@hubert,
ik ben ook eens bij zo'n dienst geweest...sommige kinderanimatoren zelfs verkleed als eekhoorn. Ja het was tijdens een 'kerkdienst', maar ik kreeg er de slappe lach van. Vond het meer een soort animatieteam op een vakantiepark.

was niet mijn ding zullen we maar zeggen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 apr 2012 09:32

Aan mij is het ook niet besteed, maar waar ik voor pleit is dat wij in onze 'normale' kerken iets kunnen leren wat de omgang met kinderen raakt. Zou een deel van de leegstand niet komen doordat er te weinig aandacht voor de kleintjes is? Daarom heb ik even een inkijkje gegeven bij de 'concurrentie' in de hoop dat de ogen in refokringen eindelijk opengaan. De Schrift verbiedt nergens om slim om te gaan met de verbreiding van het Evangelie.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 apr 2012 09:37

nee ik denk dat je zeker na moet denken over hoe je daar mee om moet gaan ( met slim het evangelie verspreiden en met kinderen in je dienst )

maar ik denk eigenlijk niet dat als je het maar super gezellig maakt voor kinderen ze wel blijven hangen als ze groot zijn.
ik denk ook dat de leegstand van de kerken niet enkel als oorzaak heeft dat het niet gezellig genoeg is voor kinderen. ( en dat de oplossing ook niet ligt in het 'gezellig maken') Ik denk dat er heel veel meer redenen voor zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 apr 2012 09:58

Ik vraag mij af of het slim is.
Kindernevendienst is zeker geen leiding verkleed als eekhoorn of zo.
Oke, er wordt wat geknutseld, of gekleurd, maar de kinderen kunnen je als ze terugkomen in de kerkzaal uitstekend vertellen wat het verhaal was.

Ik ben allergisch als het om de hierboven beschreven diensten gaat.
Het is precies zoals je zegt Hubert: oppervlakkig.

Welkom kan altijd verzorgd worden.
In onze kerk staan altijd de tweede ouderling en een diaken bij de ingang van de kerkzaal om mensen die op bezoek zijn, of nieuwkomers, welkom te heten.
Zeker in de zomer komen er gasten, vanwege campings in de buurt.
Bij bijzondere diensten (bv. doop en/of belijdenis) worden gasten altijd naar hun plaatsen begeleid - die voor ze gereserveerd zijn.
Dat is een stukje gastvrijheid die niks kost, maar aan de andere kant ook niet overdreven overkomt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 apr 2012 10:27

Ik denk dat er heel veel meer redenen voor leegstand zijn.

Dat denk ik ook wel, maar we hebben het nu hierover! En er zijn ook schrijvers die absoluut niets willen veranderen in hun kerkdienst en dat lijkt mij niet slim. Men schiet zo snel in de verdediging. Daarom mijn uitgebreide impressie van hoe anderen het doen. Misschien kunnen we er iets van opsteken. Maar van mij hoeft niks hoor. Als je denkt de kerk vol te houden door niets te doen, dan moet je dat vooral doen. Maar met die kids heb ik te doen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 24 apr 2012 18:49

hubert schreef:Dat denk ik ook wel, maar we hebben het nu hierover! En er zijn ook schrijvers die absoluut niets willen veranderen in hun kerkdienst en dat lijkt mij niet slim. Men schiet zo snel in de verdediging. Daarom mijn uitgebreide impressie van hoe anderen het doen. Misschien kunnen we er iets van opsteken. Maar van mij hoeft niks hoor. Als je denkt de kerk vol te houden door niets te doen, dan moet je dat vooral doen. Maar met die kids heb ik te doen.

maar als in een kerk niemand wat wil veranderen aan de kerkdienst, waarom zou dat dan nodig zijn?
Ik zie dan ook het nut niet zo in. Ik heb niet echt met die kids te doen, de ouders die erin zitten hebben zelf ook die kerkdiensten altijd als kind zo ervaren en hebben daar ongetwijfeld juist positieve ervaringen mee ..anders zouden ze het wel veranderen.

bij ons in de kerk wil inmiddels een groter gedeelte wat gaan aanpassen zodat het ook voor kinderen wat toegankelijker wordt. Ik juich dat zeker toe. ( nog geen kindernevendienst maar wellicht een soort kindermoment ofzo )
Maar zulk soort veranderingen moet je alleen doen als het breed gedragen wordt, het moet geen mensen in het harnas jagen denk ik.

belangrijkste is dat we het met elkaar in een gemeente eens zijn dat we het beste voor hebben met de kinderen.
En voor sommigen betekent dat juist géén kindermoment/nevendienst of wat dan ook. En voor sommigen juist wel.
Zolang je er in een gemeente maar onderling geen ruzie over gaat krijgen of wat dan ook..want dan zit je sowieso op de verkeerde weg.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 apr 2012 10:39

Ik ben het helemaal met je eens Meribel, geen ruzies, maar als je moet wachten tot echt de allerlaatste oude van dagen het ermee eens is dan gebeurd er echt nooit wat.
Een christelijke gemeente moet toch toekomst gericht zijn. Als ik nu kijk naar de grote afval die plaats vindt dan moet je toch heel voorzichtig omgaan met het zaad der gemeente? Je moet de kinderen koesteren en in welke vorm moet iedereen zelf uitmaken. Maar ik zie in de praktijk dat het goed werkt als je extra aandacht besteedt aan kinderen. Als een aparte kindernevendienst (nog) niet haalbaar is, dan toch zeker een moment nemen voor een praatje o.i.d. Ik denk ook aan een apart kinderlied. Misschien kunnen kinderen een lied instuderen. Kortom er zijn mogelijkheden genoeg. Waarom zou je t wachten totdat het laatste gezin overgegaan is naar evangelische groeperingen, waar men wel veel aandacht voor gezinnen heeft. Het voordeel van de PKN is wel dat je nu makkelijker binnen het kerkverband kunt kiezen voor een kerk die al wel veel aandacht aan kinderen besteedt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 apr 2012 12:38

hubert schreef: Maar ik zie in de praktijk dat het goed werkt als je extra aandacht besteedt aan kinderen.

op de korte termijn wel, maar op de lange termijn? Misschien wel , misschien niet.
Ik ben zelf vrijgemaakt, en die komt uit de gereformeerde kerk ( synodaal ) voort. In die kerk zijn ze in de jaren 70 gestart met kindernevendiensten. In de vrijgemaakten juíst niet.
Wat 10 jr geleden de opvatting was in de vrijgemaakte kerk; 'kijk eens bij de synodalen, daar zijn juist nog maar heel weinig kinderen en de kerk slinkt steeds meer, bij ons niet , juist omdat we de kinderen altijd in de dienst hebben gehouden en er dus ook nooit een overgang is geweest van kindernevendienst naar de hele kerkdienst uitzitten. Dat is nl vaak wel een breekpunt'
Inmiddels zijn er ook bij veel vrijgemaakte kerken kindernevendienst ( en slinkt ook de gkv trouwens ) Alhoewel het nog steeds erg gevoelig ligt( en herinneringen aan de synodalen oproept ) , daarom wordt dit wel vaak anders genoemd ( creche plus, kinderverteldienst enz. maar is allemaal hetzelfde )
Of de vrijgemaakten gelijk hadden met hun opvatting vroeger; ik weet het niet, er zijn zo tál van redenen waarom kerken verlaten worden, dat elke opvatting die je in één zin zegt al te kort door de bocht is.

Dat mensen omdat er weinig aandacht aan kinderen gegeven wordt dan evangelisch worden dat betwijfel ik toch wel hoor. Dan zullen ze toch ongetwijfeld ook moeite hebben gekregen met de gereformeerde belijdenis en de kinderdoop en meer van dat soort breekpunten.

hubert schreef:maar als je moet wachten tot echt de allerlaatste oude van dagen het ermee eens is dan gebeurd er echt nooit wat.

maar we hoeven toch ook niet over ze heen te walsen. Als we zelf oud mogen worden dan hebben we ook opvattingen uit vroegertijden en is het ook fijn als er naar je geluisterd wordt en niet zo van; laat die oudjes maar mopperen we doen het toch.

overigens, de ouden van dagen bij ons in de kerk vinden het niet goed als kinderen uit de dienst gaan maar zijn over het algemeen allemaal verrassend positief over een kindermoment in de dienst.

uiteindelijk zoek je een compromis waar de hele kerk, zowel jong en oud zich fijn bij voelt. denk ik hoor.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 apr 2012 12:52

ik vind dit ontzettend moeilijk. In de wijk waar wel kindernevendiensten gehouden worden, slinkt het aantal bezoekers......
en bij ons zitten heel veel kids terwijl er geen een woord voor de kinderen bij is.
daarom bezoeken we af en toe andere diensten. 2 maanden geleden bijv. toen werd er in een dienst het verhaal vertelt van Krummeltje en Billie de bij die van alles deed wat niet mocht.
Dat hebben ze vanmiddag nog terugverteld, dus het kindermoment is wel heel erg blijven hangen....

Terug naar “Archief”