Oude en nieuwe verbond

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Oude en nieuwe verbond

Berichtdoor elbert » 21 apr 2012 13:42

Wilsophie schreef:"Elbert": Dat de Heere Jezus de Eersteling wordt genoemd is juist, maar Hij is de Eersteling van hen die lichamelijk opgestaan zijn en daarna nooit meer zullen sterven

Om uit het hele betoog maar 1 ding te nemen wat tevens de kern is, namelijk bovenstaande zin is niet juist.
En waarom is dat niet juist? Het staat letterlijk zo in 1 Kor. 15:

20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.
22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.

Wie zegt dat dit niet allereerst over de lichamelijke opstanding gaat, heeft gewoon dit Schriftgedeelte tegen zich.

Wilsophie schreef:Het opstaan uit de dood en het opstaan uit de doden dus van tussen de doden uit symboliseert 2 dingen.
In 1 Kor. 15 gaat het niet om symboliek, maar om de opstanding van het lichaam. Het is wel zo dat die opstanding ingebed is in het hele werk van Christus: Hij is degene die een nieuwe heilswerkelijkheid heeft aangebracht. Dat laat onverlet dat Hij de Eersteling is in verband met Zijn lichamelijke opstanding uit de dood en niet i.v.m. een (geestelijke) wedergeboorte. Dat er voor ons wedergeboorte nodig is om te delen in die nieuwe heilswerkelijkheid, is helemaal waar, maar daarom wordt Jezus niet de Eersteling genoemd.

Over het algemeen wordt met de term "opstanding der doden"/"opstanding uit de doden" in de Bijbel de lichamelijke opstanding aangeduid. Een uitzondering is bijv. Ef. 5:14, waar het duidelijk om een geestelijke opstanding gaat.
Met wedergeboorte wordt de opstanding uit de geestelijke dood bedoeld.

Wilsophie schreef:En wat de site betreft, ik had een klein stukje hieruit gelezen en als ik het noem is het niet goed en als ik het niet noem wordt het weggehaald en ik ben zo vrij om te raadplegen wat ik wil en ik toets alles aan de Schrift en dat de site niet conform de Schrift is kunt u niet uit 1 citaatje van mij halen, daarmee doet u mensen tekort.
Als je iets citeert, dien je inderdaad de bron te vermelden.
Als je de bron vermeldt, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik het er inhoudelijk mee eens moet zijn.
Ik baseer me inderdaad niet alleen op 1 citaatje van jou. Mijn ervaringen met internetsites die allemaal hun eigen leer promoten, zijn dusdanig dat ik er niet voetstoots vanuit ga dat ze Bijbels gezond zijn.

Wilsophie schreef:1 Thess 4 vers 3 gaat niet over de jongste dag, maar over de opname van de Gemeente, en ik zou danook de wedergeboorte niet vereenzelvigen met dit gedeelte waar het de doden betreft die tevens wedergeboren zijn en geen andere gelovigen.
1 Thess 4 en 5 gaan over de opname van de Gemeente op de jongste dag. Volgens jou volgt er nog een duizendjarig rijk na die opname, maar dat staat helemaal niet in dit gedeelte. Integendeel, er staat duidelijk bij dat het hier om de dag des Heeren gaat (1 Thess. 5:2). Sommigen plaatsen tussen 1 Thess. 4 en 5 duizend jaar, maar dit is onhoudbaar: dat staat er niet en het gaat hier duidelijk om 1 en dezelfde dag in 1 en hetzelfde bijbelgedeelte.

Wilsophie schreef:Ongelovigen en gelovigen onder het Oude Verbond wachten niet op de opname van de Gemeente maar op de Jongste dag, dus dit Bijbelgedeelte is niet van toepassing.
En mijn lichaam zal niet opstaan op de Jongste dag, maar bij de opname van de Gemeente want ik verschijn niet voor de Witte Troon op de Jongste Dag maar voor de Rechterstoel van Christus.
Daar denken we dan geheel verschillend over, want de opname van de Gemeente vindt volgens mij plaats op de jongste dag en de Witte troon (Op. 20:11) is wel degelijk ook de Rechterstoel van Christus. Want je kunt maar 1 keer geoordeeld worden en van zowel de witte troon als de rechterstoel wordt gezegd dat alle mensen daarvoor geoordeeld worden. Ik denk ook dat hier een verschillende interpretatie van het boek Openbaring aan ten grondslag ligt. Sommigen leggen de Bijbel zo uit dat de verschillende beschrijvingen van de laatste dingen allemaal over verschillende perioden gaan. Maar zelf geloof ik meer in een parallelle uitleg: vaak wordt hetzelfde in andere bewoordingen aan ons verhaald, vaak ook met een eigen nuance om een bepaald aspect te benadrukken. Een voorbeeld is bijv. Mattheus 25 waar er in 3 perikopen over hetzelfde eindoordeel wordt gesproken.
Voor mijn visie op Openbaring, zie viewtopic.php?t=16915 (mijn eerste post).
Een schema van progressief parallellisme in Openbaring kun je vinden op bijv. deze site (tja, laat ik ook maar eens naar een site verwijzen): http://www.slideshare.net/Lieverse/open ... -schema-pl
Daarom geloof ik niet in meerdere Evangeliën, meerdere opstandingen, meerdere Koninkrijken, meerdere eindoordelen enz. maar geloof ik in 1 Evangelie, 1 opstanding, 1 oordeel en 1 Koninkrijk.

Wilsophie schreef:Het verschil zit in de toekomst van gelovigen onder het OV en onder het NV.
Dood maakt een einde van het leven, of Elbert en andere lezers of forumleden...."weet je niet dat zovelen als in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijkerwijze Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding.
Dit wetende dat onze oude mens met Hem gekruisigd is , opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zou worde, opdat wij niet meer de zonden dienen.
Want die gestorven is die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij NU met Christus gestorven zijn, zo geloven wij ook dat wij met Hem zullen leven.
Als zo oog gijlieden Elbert, reken er mee dat gij wel der zonde dood zijt, maar voor God levend zijt in Christus Jezus"

Hoezoe wedergeboorte is niet gelijk aan dood en opstanding en staat niet in de Bijbel.
Waar gaat dit dan over?
Het gaat hier over de geestelijke opstanding die wedergeboorte heet.
Dat is nog wat anders dan de opstanding der doden, wat een lichamelijke opstanding is.

Dus nogmaals:
wedergeboorte = geestelijke opstanding
opstanding der doden = lichamelijke opstanding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 apr 2012 13:47

Wilsophie schreef:Al die oudtestamentische gelovigen waren inderdaad ook niet wedergeboren.
Hen was beloofd dat ze zouden wedergeboren worden op de Jongste Dag.

De oudtestamentische gelovigen zijn gestorven, maar als ze niet wedergeboren waren hoe kan het dan dat Mozes en Elia met Jezus spraken op de berg der verheerlijking? (dat Elia lichamelijk niet gestorven zegt in jouw theorie toch niets over de wedergeboorte? Dan zou hij geestelijk dood in de hemel zijn)

Mark.12: 26 En wat betreft de doden, dat zij opgewekt zullen worden: hebt u niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in de doornstruik tot hem sprak: Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? 27 Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden.
Als ze pas op de jongste dag worden wedergeboren worden zou er toch niet staan: Ik BEN de God van Abram, Izak en Jakob, want Hij IS geen God van doden. Dan zou er moeten staan: Ik wordt de God van Abram, Izak en Jakob.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 17:23

Het verschil zit in de toekomst van gelovigen onder het OV en onder het NV.
Dood maakt een einde van het leven, of Elbert en andere lezers of forumleden...."weet je niet dat zovelen als in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijkerwijze Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding.
Dit wetende dat onze oude mens met Hem gekruisigd is , opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zou worde, opdat wij niet meer de zonden dienen.
Want die gestorven is die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij NU met Christus gestorven zijn, zo geloven wij ook dat wij met Hem zullen leven.
Als zo oog gijlieden Elbert, reken er mee dat gij wel der zonde dood zijt, maar voor God levend zijt in Christus Jezus"
Hoezoe wedergeboorte is niet gelijk aan dood en opstanding en staat niet in de Bijbel.
Waar gaat dit dan over?
Het gaat hier over de geestelijke opstanding die wedergeboorte heet.
Dat is nog wat anders dan de opstanding der doden, wat een lichamelijke opstanding is.

Dus nogmaals:
wedergeboorte = geestelijke opstanding
opstanding der doden = lichamelijke opstanding

Inderdaad, maar ik begreep dat je zei dat dood en opstanding niets met wedergeboorte te maken had en nu bevestig je het door het citaat van Romeinen.
Dan zijn we het daar over eens, dat de dood en opstanding van de Here Jezus in geestelijk opzicht alles van doen heeeft met wedergeboorte in deze bedeling voor de gelovigen van nà de opstanding en niet voor de gelovigen van daarvoor, dat kon niet.

1 Korinthe 15 gaat over de volgorde van de opstandingen, waarbij de Here Jezus de Eersteling wordt genoemd van degenen die ontslapen zijn, dan zou je moeten lezen dat Hij de Eersteling is van de doden en niet van de levenden. Ik lees dat Hij de Eersteling is van een Nieuwe Schepping;
1 Petrus 1 vers 3 : "Geloofd zij God namelijk de Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden".Een directe link naar opstanding van Christus en wedergeboorte.
En geen link naar de Jongste Dag waar iedereen opstaat, ook de ongelovigen.
Ongelovigen en OT gelovigen hebben geen enkele relatie tot onze wedergeboorte.

Kol. 1 vers 18 : "En Hij is het Hoofd des lichaams namelijk de Gemeente, Hij, Die het Begin is de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in alles de Eerste zou zijn"

Openbaring 1 vers 5 ...."Die de Eerstgeborene uit de doden en de Overste der koningen der aarde ...."

Dus Hij is de Eersteling van een nieuwe Schepping en Hij is de Eerste uit de dood die Eeuwig leven ontving want anders zit je toch met de jongeling van Nain en die andere twee die ook uit de dood en doden opstonden.

Het unieke van wedergeboorte is eeuwig leven en het unieke van de Opstanding van Christus is ook Eeuwig leven.
En 1 Korinthe 15 spreekt over een volgorde binnen de opstandingen van Christus op de derde dag, en dan zij die van Christus zijn in Zijn parousia zoals Thess. 4 beschrijft, de opname van de Gemeente waar de doden van na de opstanding de levenden voorgaan en tot slot de opstanding op de Jongste Dag waar alle anderen zullen opstaan, ongelovigen en gelovigen onder het Oude Verbond.
Het verschijnen voor de Rechterstoel is dan voorbij maar voor de Witte Troon zal dan plaatsvinden.

Ook 1 Korinthe 15 begint met de opstanding van Christus die alles van doen heeft ook met wedergeboorte, maar die verder gaat over de volgorde en tenslotte weer terugkomt op wedergeboorte met een vergelijk naar de opstandingen toe. Want ook de opstanding op de Jongste Dag zal wedergeboorte tot stand brengen bij die gelovigen. Dus wat je ook aanhaalt alle opstandingen spreken over wedergeboorte wat beschreven wordt in vers in vers 44 en 45. De eerste mens is uit de aarde en dus aards en de tweede mens is uit God geboren, dus hemels.
Zoals wij het beeld van Adam dragen zo dragen wij na wedergeboren te zijn dus na ons geloof het Beeld van het Hemelse, namelijk Christus.

1 Kor 15 vers 52 zegt dat in een atoom met de laatste bazuin de doden onverderfelijkheid zullen aandoen en dus worden opgewekt, maar WIJ zullen veranderd worden!
(Met een verwijzing naar 1 Thess 4 vers 16 ) Wie zijn die "wij" dan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 17:46

Elbert schreef:1 Thess 4 en 5 gaan over de opname van de Gemeente op de jongste dag. Volgens jou volgt er nog een duizendjarig rijk na die opname, maar dat staat helemaal niet in dit gedeelte. Integendeel, er staat duidelijk bij dat het hier om de dag des Heeren gaat (1 Thess. 5:2). Sommigen plaatsen tussen 1 Thess. 4 en 5 duizend jaar, maar dit is onhoudbaar: dat staat er niet en het gaat hier duidelijk om 1 en dezelfde dag in 1 en hetzelfde bijbelgedeelte.

1 Thess 4 gaat pas vanas vers 13 over de broeders die worden aangesproken over een moment .." dat WIJ die levend overblijven de ontslapenen niet voor zullen gaan als de Heer Zelf met een geroep met de stem van de Aartsengel namelijk de Bazuin Gods zal nederdalen en de opgestanenen en de levenden op dat moment meenemen in de wolken in de lucht de Heer tegemoet om voor altijd bij Hem te zijn".

Het gaat hier om een opstanding van een beperkte beter gezegd selecte groep, dus niet de opstanding der doden, maar uit de doden, met achterlating van andere doden.
Dan kom pas hoofdstuk 5 die over een moment spreekt van daarna waar het gaat over de Dag des Heeren, dus niet de zondag maar de Jongste Dag en ook Israël wordt in vers 3 betrokken want "Zij ( is Israël) zullen zeggen: "Vrede, vrede geen gevaar en hun ( Israël) zal een haastig verderf overkomen dus we zijn op de helft van de 70e week van Daniël.
En dan richt Paulus zich weer tot de gelovigen en zegt: "Ok, broeders zij zijn in duisternis, het is nacht en de Heer komt voor hen als een dief, maar jullie zijn kinderen van het LIcht en voor jullie geldt dat je niet moet slapen want het is dag, maar moet nuchter zijn en waken als de Heer komt.
Want wij zijn niet gesteld tot toorn zoals Israël maar wij krijgen de zaligheid door Jezus Christus en troost dus elkaar hiermee.
Kortom de Dag des Heeren wordt hier niet genoemd in relatie tot de opstandingen maar in relatie tot het komen als een Dief in de nacht.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 17:55

1a2b3c schreef:De oudtestamentische gelovigen zijn gestorven, maar als ze niet wedergeboren waren hoe kan het dan dat Mozes en Elia met Jezus spraken op de berg der verheerlijking? (dat Elia lichamelijk niet gestorven zegt in jouw theorie toch niets over de wedergeboorte? Dan zou hij geestelijk dood in de hemel zijn)

De Bijbel spreekt altijd over een uitzondering, een kleine groep gelovigen, soms zijn het er 8 bij Noach en soms maar 2. Mozes en Elia zijn beiden niet lichamelijk gestorven omdat hun lichaam ergens bewaard wordt om te getuigen in de straten van Jeruzalem, als zij dan worden uitgezonden worden zij ook wedergeboren om zich later bij de Gemeente te voegen. Henoch is een type van de Gemeente die zo werd weggenomen de Heer tegemoet.
Hij heeft de dood niet gezien, hij was niet meer.

Mark.12: 26 En wat betreft de doden, dat zij opgewekt zullen worden: hebt u niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in de doornstruik tot hem sprak: Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? 27 Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden.
Als ze pas op de jongste dag worden wedergeboren worden zou er toch niet staan: Ik BEN de God van Abram, Izak en Jakob, want Hij IS geen God van doden. Dan zou er moeten staan: Ik wordt de God van Abram, Izak en Jakob.

Hij is absoluut de God van gelovigen, die onder het Oude Verbond vaak Rechtvaardigen worden genoemd.
Maar om het Koninkrijk binnen te kunnen gaat moet men wederom geboren zijn en dat is de reden van hun wedergeboorte op de Jongste Dag, want Abraham verwachtte immers de stad die fundamenten had.
Welnu dat is het aardse Jeruzalem wat nedergedaald is waar deze gelovigen zich vestigen op het Koninkrijk op aarde, waar de Zone Davids op de troon zal zitten.
De Gemeente zal daar ook zijn omdat zij als zijnde Efraim een dubbel deel ontvangt en deelt in de zegeningen van Israël.
Maar binnen het Bijbels Wereldbeeld zijn de grenzen van de hemelen ook de grenzen van de aarde, dus één geheel naadloos en ongescheiden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 apr 2012 11:17

Wilsophie schreef:Hij is absoluut de God van gelovigen, die onder het Oude Verbond vaak Rechtvaardigen worden genoemd.

Hij is een God van de levenden, niet van doden. Daarom geloof ik niet dat gelovigen in het O.T. nog geestelijk dood zijn. (uiteraard is Hij ook de God van gelovigen, maar daar had ik het niet over)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 11:47

="Elbert"Daar denken we dan geheel verschillend over, want de opname van de Gemeente vindt volgens mij plaats op de jongste dag en de Witte troon (Op. 20:11) is wel degelijk ook de Rechterstoel van Christus. Want je kunt maar 1 keer geoordeeld worden en van zowel de witte troon als de rechterstoel wordt gezegd dat alle mensen daarvoor geoordeeld worden.

Dus je gelooft niet dat bij de kruisiging van de Here Jezus het oordeel is uitgesproken over de zondige mens?

In de grondtekst van de Bijbel kunnen we meerdere woorden vinden die zijn vertaald als ‘oordeel’.

Toch hebben ze in de grondtekst wel degelijk verschillende betekenissen.

Het Griekse woord „bema,“ komt slechts 12 keer in het Nieuwe Testament voor.

Het is vertaald met ‘de rechterstoel’.

Dit woord is verbonden aan het oordeel van de Heer Zelf over Zijn volgelingen.

Het woord wordt niet gebruikt om een oordeel te beschrijven over ongelovigen; het is puur het oordeel over de gelovigen; hen die echt Christus als hun persoonlijke Verlosser hebben ontvangen.
Geen ongelovige zal zich ooit vóór de „bema“ zetel van Christus bevinden als hij moet worden beoordeeld.

De Rechterstoel van Christus heeft niets met de zonden van de gelovigen te doen. Onze zonden werden beoordeeld aan het kruis in de persoon en het lichaam van de Heer Jezus Christus. (Kolossenzen 2:13-14

De Dag des Oordeels dan wel de Grote Witte Troon waar alle gelovigen onder het Oude Verbond zullen verschijnen en alle gelovigen van alle tijden zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dag_des_oordeels

Wat de opname betreft:

Er is een zin die zeven keer herhaald wordt in Openb.2 en 3, aan het eind van elke boodschap van Christus aan Zijn zeven gemeenten: "wie een oor heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt" .
Deze oproep komt niet meer voor tot hoofdstuk 13, waar het midden van de verdrukking beschreven wordt, wanneer de antichrist al de profetieen over zijn godslasteringen vervult en zich laat aanbidden als god en de Naam van God ontheiligt.
Tegen die tijd bereikt zijn haat tegen de heiligen van de verdrukking een hoogtepunt; velen sterven als martelaren.
Dan lezen we in Openbaring 13:9 opeens: "indien iemand een oor heeft, die hore" .
waarom voegt God er niet aan toe, zoals in hoofdstuk 2 en 3 " wat de Geest tot de Gemeenten zegt"????
Het antwoord is duidelijk.
De Gemeente is niet meer op aarde.

Onze Heer heeft beloofd dat Hij Zijn Gemeente zal bewaren VOOR de ure der verzoeking, die over de gehele aarde zal komen, om te verzoeken hen die op de aarde wonen.
Een verzoeking is een beproeving van het geloof.
De Gemeente hoeft niet beproefd [ getest] te worden, wij HEBBEN onze beslissing voor Christus al genomen.
Daarom is het vanzelfsprekend, dat wij, in het geloof, Hem op Zijn woord nemen.

Omdat de verdrukking, die beschreven wordt in Openbaring 4-18 niet voor de Gemeente is, maar voor de wereld die Christus verworpen heeft en omdat de Gemeente in dit gedeelte niet voorkomt, is het logisch de conclusie te trekken dat de Gemeente niet door de zeven jaren van verdrukking zal gaan.

Bovendien is het niet nodig dat de Gemeente op aarde is tijdens de verdrukking. de Gemeente is nu op aarde om het evangelie te prediken en om vruchten naar zijn aard voort te brengen.
Tijdens de verdrukking zal het evangelie toevertrouwd worden aan de 144.000 verzegelden uit Israel [ Opnb. 7:1-8], aan de twee getuigen van Openb. 11, en aan de engel die het 'eeuwig evangelie' zal prediken [ Openb. 14:6-7].
daarom is het niet nodig dat de Gemeente op aarde is in de tijd van toorn die volgens de profetieen over deze aarde zal komen. [ Openb. 6:1 - 18:24].

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 11:58

="1a2b3c"Hij is een God van de levenden, niet van doden. Daarom geloof ik niet dat gelovigen in het O.T. nog geestelijk dood zijn.

Ze zijn ook niet geestelijk dood, maar ze zijn "wachtende".

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 apr 2012 13:09

Wilsophie schreef:Ze zijn ook niet geestelijk dood, maar ze zijn "wachtende".

Als ze niet geestelijk dood zijn dan zijn ze geestelijk levend, en iemand die geestelijk levend is is wedergeboren. Dat ze 'wachtende' zijn ontken ik niet, maar wachtend staat niet tegenover geestelijk-levend of dood.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 13:18

Ook goed. Ik denk anders over die begrippen. Maar kan het w.s. niet goed uitleggen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 apr 2012 20:27

@ 1a2b3c
Bij een dode geest moet ik toch denken aan Ez. 37 vers 1-3 waar die beenderen in dat dal liggen en waarvan Ez. vroeg aan God of die beenderen toch weer levend zouden worden.
En die beenderen zijn het hele huis Israëls.
Nicodemus zullen deze beenderen weer levend worden? "Heere Gij weet het ".
Er is niet alleen een geboorte maar ook een wedergeboorte.
Er is leven na de dood, een leven door Christus.
Dit geldt voor een individu, maar ook voor een natie.
Hoe komt dat tot stand bij die OT gelovigen?
"Toen zeide Hij tot mij "profeteer over deze beenderen en zeg: "Gij dorre beenderen, hoort des Heeren woord.
Alzo zegt de Heere Heere tot deze beenderen Ziet Ik zal geest in u brengen en gij zult levend worden. En ik zal zenuwen op u leggen en vlees op u doen opkomen. en een huid over u trekken en geest in u geven en gij zult levend worden en gij zult weten dat Ik de HEERE ben" Ez.37 vers 4-6.

De beenderen kunnen dus horen en hebben dus oren en vers 11 leert dat ze kunnen spreken, nu gaat het over Israël maar alle afzonderlijke beenderen spreken over de afzonderlijke Israëlieten.
Hoewel deze beenderen samen een collectief vormen worden ze toch individueel toegesproken.
Zoals je al aangaf waren die OT gelovigen dus dood geestelijk dood en God is een God van levenden, en dat is waar, maar hier blijkt ook dat Gods plan is volgens vers 5,6 om er weer geest te laten komen.
Om zo het collectief en daarmee ook de individuen levend te maken.
Zoals onze wedergeboorte tot stand kwam door de Heilige Geest en wij wedergeboren werden zo zal dat ook met de OT gelovigen gaan, alleen gebeurt dat collectief.
"Ziet Ik zal geest in u brengen en gij zult levend worden"
Eerst is het in vers 5 ontvangen van geest en dan in vers 6 zenuwen, vlees en huid alvorens de geest en het leven nog eens te noemen.
Dan krijgen we Geest, Leven, zenuwen, vlees, huid en GEEST en dus LEVEN.
Blijkbaar moeten deze dorre beenderen twee keer tot leven komen.
En dan begrijp ik dat het eerst om individuen gaat en dan over een natie of een staat of een collectief.
Samenvattend spreekt vers 5 over de OT gelovigen en vers 6 over de wedergeboorte van een "Lichaam".

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 apr 2012 07:23

Wilsophie schreef:1 Thess 4 gaat pas vanas vers 13 over de broeders die worden aangesproken over een moment .." dat WIJ die levend overblijven de ontslapenen niet voor zullen gaan als de Heer Zelf met een geroep met de stem van de Aartsengel namelijk de Bazuin Gods zal nederdalen en de opgestanenen en de levenden op dat moment meenemen in de wolken in de lucht de Heer tegemoet om voor altijd bij Hem te zijn".

Het gaat hier om een opstanding van een beperkte beter gezegd selecte groep, dus niet de opstanding der doden, maar uit de doden, met achterlating van andere doden.
Dan kom pas hoofdstuk 5 die over een moment spreekt van daarna waar het gaat over de Dag des Heeren, dus niet de zondag maar de Jongste Dag en ook Israël wordt in vers 3 betrokken want "Zij ( is Israël) zullen zeggen: "Vrede, vrede geen gevaar en hun ( Israël) zal een haastig verderf overkomen dus we zijn op de helft van de 70e week van Daniël.
En dan richt Paulus zich weer tot de gelovigen en zegt: "Ok, broeders zij zijn in duisternis, het is nacht en de Heer komt voor hen als een dief, maar jullie zijn kinderen van het LIcht en voor jullie geldt dat je niet moet slapen want het is dag, maar moet nuchter zijn en waken als de Heer komt.
Want wij zijn niet gesteld tot toorn zoals Israël maar wij krijgen de zaligheid door Jezus Christus en troost dus elkaar hiermee.
Kortom de Dag des Heeren wordt hier niet genoemd in relatie tot de opstandingen maar in relatie tot het komen als een Dief in de nacht.
Tja, dit vind ik nu een voorbeeld van ergens 1000 jaar tussen proppen, waar de tekst zelf geen aanleiding toe geeft. Dat kan alleen als je zelf al bij voorbaat een bepaalde bril opzet, waarbij je de tekst je eigen schema laat naspreken. Want dan zegt het schema dat de toekomst des Heeren (1 Thess. 4:15) wat anders is dan de dag des Heeren (1 Thess. 5:2), terwijl het wel over "die dag" gaat, waarvoor we moeten waken (1 Thess. 5:6). Bovendien gaat het hier niet over Israël die de toorn ontvangt (lees je in dit gedeelte iets over Israël???), maar over eenieder die God niet kent en het Evangelie van Jezus Christus niet gehoorzaam is (2 Thess. 1:8-9). En wanneer komt die toorn, het eeuwig verderf?
"wanneer Hij zal gekomen zijn om op die dag verheerlijkt te worden in Zijn heiligen en bewonderd te worden in allen die geloven (want bij u vond ons getuigenis geloof)." (2 Thess. 1:10).
Kortom: zowel de opname van de Gemeente tot haar Heer als het oordeel over de ongelovigen, vindt plaats op dezelfde dag.

Bovendien breekt de toekomst des Heeren (de dag van Christus, 2 Thess. 2:1-2) pas aan nadat de zoon des verderfs geopenbaard zal worden, die mensen zal verleiden tot het verderf (2 Thess. 2:3-4), de grote afval.
Dat is wat anders dan wat het pretribulationisme leert.

Deze afval/verdrukking is dezelfde als die in Matth. 24:21-29 wordt genoemd. Daarna komt Christus (als een dief in de nacht, vers 43), die vervolgens eenieder zal oordelen (vers 46 e.v., en vervolgens hoofdstuk 25).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 apr 2012 08:00

Ik lees over Israël in 1 Thess. 5 vers 3: "Want wanneer ZIJ zullen zeggen: Het is vrede en zonder gevaar dan zal een haastig verderf HUN overkomen gelijk de barensnood een bevruchte vrouw en ZIJ zullen het geenszinds ontvlieden"
Als je het NT leest in het licht van het OT dan kun je weten dat het hier over "de benauwdheid van Jacob" gaat, anders gezegd, "een haastig verderf", te lezen in het OT , waar het over de helft van de 70e week van Daniël gaat.
De tegenstellingen tot wie Paulus zich richt zijn opmerkelijk.
Tot de broeders in vers 5,
De zonen des lichts in vers 4
De zonen in duisternis
De Dag des Heeren vergelijkbaar met een Dief in de Nacht in vers 2,
Gij weet allen zeer wel ( discipelen dan wel gelovigen)
Zij=Israël
Ons = de gelovigen van vers 6
Tijden en gelegenheden = niet nodig dat men u schrijft want dat staat al geschreven.

Deze opname van de Gemeente was een verborgenheid, de Gemeente was sowieso onder het Oude Verbond een verborgenheid, en wordt pas in het Nieuwe Verbond met name door Paulus geopenbaard.
"Zie ik zeg U een verborgenheid, wij zullen wel niet allen ontslapen enz..."
De wijsheid Gods bestaande in verborgenheid enz...

Aangezien je alleen de opname van de Gemeente uit mijn post haalt ga ik alleen hier maar op in.
Omdat juist de verborgenheid ( musterion) een openbaring is onder het Nieuwe Verbond.

Vers 9 "God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onze Here Jezus Christus"
Wij zijn IN Christus, en met Hem verbonden, wij zijn waar Hij ook is. En Christus gaat niet door de grote verdrukking.
Wij zijn met hem verbonden en 1 Lichaam genoemd in Kol 3 vers 3 en 4
"Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus IN God ( wedergeboorte door dood en opstanding en andere positie)
Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden In Heerlijkheid"
Dat zijn die heilige engelen die met Hem zullen neerdalen elders gezegd, maar dan zullen we toch eerst met Hem verenigd worden. En dat gebeurt binnenkort voordat de antichrist of de man der zonde zich zal openbaren.
Want dat die man der zonde al op aarde is en uit een koningshuis komt uit het Midden-Oosten is heel goed mogelijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 apr 2012 08:31

Wilsophie schreef:Ik lees over Israël in 1 Thess. 5 vers 3: "Want wanneer ZIJ zullen zeggen: Het is vrede en zonder gevaar dan zal een haastig verderf HUN overkomen gelijk de barensnood een bevruchte vrouw en ZIJ zullen het geenszinds ontvlieden"
"Zij" is nog geen Israël: dan hou je geen rekening met de context. Dat ligt ook helemaal niet voor de hand als je bedenkt dat Paulus aan de gelovigen in Thessalonica schrijft, die verdrukt worden, niet alleen door joden, maar ook door heidenen (Hand. 17:5-9).
Bovendien legt Paulus in de tweede Thessalonisenzenbrief (dat een vervolg is op de eerste brief) uit wie met "zij" bedoeld worden: dat zijn allen die God niet kennen, en degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn (2 Thess. 1:8). Dat is niet alleen het ongelovige deel van Israel, maar dat reikt breder: allen (jood/heiden) die niet in Jezus Christus geloven.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 23 apr 2012 08:59

En als je dan wat verder leest in de brief aan de Thessalonicenzen, zie je dat God Zelf een dwaling zendt, die bewerkt dat de leugen (!) geloofd wordt.
De vraag is, wachten we daar nog op (wat velen denken), of is dit reeds voltrokken ,want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking (2 Thess 2:7 !), maar wordt dus pas openbaar als deze door Jezus Zelf zal worden gedood door de adem Zijn monds.
Somebody up there likes you

Terug naar “[Religie] - Open forum”