En waarom is dat niet juist? Het staat letterlijk zo in 1 Kor. 15:Wilsophie schreef:"Elbert": Dat de Heere Jezus de Eersteling wordt genoemd is juist, maar Hij is de Eersteling van hen die lichamelijk opgestaan zijn en daarna nooit meer zullen sterven
Om uit het hele betoog maar 1 ding te nemen wat tevens de kern is, namelijk bovenstaande zin is niet juist.
20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.
22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.
Wie zegt dat dit niet allereerst over de lichamelijke opstanding gaat, heeft gewoon dit Schriftgedeelte tegen zich.
In 1 Kor. 15 gaat het niet om symboliek, maar om de opstanding van het lichaam. Het is wel zo dat die opstanding ingebed is in het hele werk van Christus: Hij is degene die een nieuwe heilswerkelijkheid heeft aangebracht. Dat laat onverlet dat Hij de Eersteling is in verband met Zijn lichamelijke opstanding uit de dood en niet i.v.m. een (geestelijke) wedergeboorte. Dat er voor ons wedergeboorte nodig is om te delen in die nieuwe heilswerkelijkheid, is helemaal waar, maar daarom wordt Jezus niet de Eersteling genoemd.Wilsophie schreef:Het opstaan uit de dood en het opstaan uit de doden dus van tussen de doden uit symboliseert 2 dingen.
Over het algemeen wordt met de term "opstanding der doden"/"opstanding uit de doden" in de Bijbel de lichamelijke opstanding aangeduid. Een uitzondering is bijv. Ef. 5:14, waar het duidelijk om een geestelijke opstanding gaat.
Met wedergeboorte wordt de opstanding uit de geestelijke dood bedoeld.
Als je iets citeert, dien je inderdaad de bron te vermelden.Wilsophie schreef:En wat de site betreft, ik had een klein stukje hieruit gelezen en als ik het noem is het niet goed en als ik het niet noem wordt het weggehaald en ik ben zo vrij om te raadplegen wat ik wil en ik toets alles aan de Schrift en dat de site niet conform de Schrift is kunt u niet uit 1 citaatje van mij halen, daarmee doet u mensen tekort.
Als je de bron vermeldt, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ik het er inhoudelijk mee eens moet zijn.
Ik baseer me inderdaad niet alleen op 1 citaatje van jou. Mijn ervaringen met internetsites die allemaal hun eigen leer promoten, zijn dusdanig dat ik er niet voetstoots vanuit ga dat ze Bijbels gezond zijn.
1 Thess 4 en 5 gaan over de opname van de Gemeente op de jongste dag. Volgens jou volgt er nog een duizendjarig rijk na die opname, maar dat staat helemaal niet in dit gedeelte. Integendeel, er staat duidelijk bij dat het hier om de dag des Heeren gaat (1 Thess. 5:2). Sommigen plaatsen tussen 1 Thess. 4 en 5 duizend jaar, maar dit is onhoudbaar: dat staat er niet en het gaat hier duidelijk om 1 en dezelfde dag in 1 en hetzelfde bijbelgedeelte.Wilsophie schreef:1 Thess 4 vers 3 gaat niet over de jongste dag, maar over de opname van de Gemeente, en ik zou danook de wedergeboorte niet vereenzelvigen met dit gedeelte waar het de doden betreft die tevens wedergeboren zijn en geen andere gelovigen.
Daar denken we dan geheel verschillend over, want de opname van de Gemeente vindt volgens mij plaats op de jongste dag en de Witte troon (Op. 20:11) is wel degelijk ook de Rechterstoel van Christus. Want je kunt maar 1 keer geoordeeld worden en van zowel de witte troon als de rechterstoel wordt gezegd dat alle mensen daarvoor geoordeeld worden. Ik denk ook dat hier een verschillende interpretatie van het boek Openbaring aan ten grondslag ligt. Sommigen leggen de Bijbel zo uit dat de verschillende beschrijvingen van de laatste dingen allemaal over verschillende perioden gaan. Maar zelf geloof ik meer in een parallelle uitleg: vaak wordt hetzelfde in andere bewoordingen aan ons verhaald, vaak ook met een eigen nuance om een bepaald aspect te benadrukken. Een voorbeeld is bijv. Mattheus 25 waar er in 3 perikopen over hetzelfde eindoordeel wordt gesproken.Wilsophie schreef:Ongelovigen en gelovigen onder het Oude Verbond wachten niet op de opname van de Gemeente maar op de Jongste dag, dus dit Bijbelgedeelte is niet van toepassing.
En mijn lichaam zal niet opstaan op de Jongste dag, maar bij de opname van de Gemeente want ik verschijn niet voor de Witte Troon op de Jongste Dag maar voor de Rechterstoel van Christus.
Voor mijn visie op Openbaring, zie viewtopic.php?t=16915 (mijn eerste post).
Een schema van progressief parallellisme in Openbaring kun je vinden op bijv. deze site (tja, laat ik ook maar eens naar een site verwijzen): http://www.slideshare.net/Lieverse/open ... -schema-pl
Daarom geloof ik niet in meerdere Evangeliën, meerdere opstandingen, meerdere Koninkrijken, meerdere eindoordelen enz. maar geloof ik in 1 Evangelie, 1 opstanding, 1 oordeel en 1 Koninkrijk.
Het gaat hier over de geestelijke opstanding die wedergeboorte heet.Wilsophie schreef:Het verschil zit in de toekomst van gelovigen onder het OV en onder het NV.
Dood maakt een einde van het leven, of Elbert en andere lezers of forumleden...."weet je niet dat zovelen als in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijkerwijze Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding.
Dit wetende dat onze oude mens met Hem gekruisigd is , opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zou worde, opdat wij niet meer de zonden dienen.
Want die gestorven is die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij NU met Christus gestorven zijn, zo geloven wij ook dat wij met Hem zullen leven.
Als zo oog gijlieden Elbert, reken er mee dat gij wel der zonde dood zijt, maar voor God levend zijt in Christus Jezus"
Hoezoe wedergeboorte is niet gelijk aan dood en opstanding en staat niet in de Bijbel.
Waar gaat dit dan over?
Dat is nog wat anders dan de opstanding der doden, wat een lichamelijke opstanding is.
Dus nogmaals:
wedergeboorte = geestelijke opstanding
opstanding der doden = lichamelijke opstanding