hettys schreef:Psalm 52 gaat over Davids reactie na de ontdekking van zijn verhouding met Bathseba.
A. Je beweert eerst dat de term 'heilige geest niet voorkomt in het OT.
B. ja. ze raakten in vervoering van Gods geest. heel vaak. Nu wil ik weten waardoor jij vindt dat die geest niet heilig is.
C. hoezo gaat het in Jes. 63 over de toekomst??
Lees die tekst!
Psalm 51 "Verwerp mij niet van Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij
Geef mij weder de vreugde Uws heils en de vrijmoedige geest ondersteunen mij"
@ Hettys Gods Geest is heilig, omdat God heiligis.
De psalmist noemt de Geest van God Heilig.
Psalm 51 heeft met Israël en het herstel van Israël in de toekomst te maken ( vers 20 en 21), de woorden van deze Psalm komen uit de mond van de Zone Davids. De Here Jezus Christus werd voor ons tot zonden gemaakt ( 2 Kor 5 ) .
Nadat David tot Bathséba was ingegaan, sprak hij de woorden van Psalm 51. Woorden van berouw en schuldbelijdenis.
Ze komen echter over de persoon van DAvid, uit de mond van de Here Jezus.
Hij droeg op dat moment onze zonden. Psalm 51 komt dus niet alleen uit het hart van iemand, die wroeging over of van zijn zonden heeft, maar ook rechtstreeks uit het dodenrijk.
Ook het gebed van JOna 2 komt rechtstreeks uit het dodenrijk, maar ook uit de mond van de Heer Jezus.
In Psalm 51 was David niet dood. Hij sprak alsof hij dood was, het ging om de Zone Davids.
De Zone Davids wordt in Psalm 51 geacht dood te zijn.
vers 12 Schep mij een rein hart o God en vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest.
Al eerder gezegd dat scheppen van een rein hart gebeurt door dood en opstanding. Het is het krijgen van Gods wet in ons binnenste.
Dat gebeurt onder het Nieuwe Verbond en komt tot stand door opstanding uit de doden.
Een nieuwe schepping komt door wedergeboorte, dat is opstanding tot "stand".
Vernieuwen heeft met een nieuwe schepping te maken. "Een vaste geest" is een geest, die eeuwig is en niet verdwijnt.
God zou Zijn Geest niet van de Zone Davids wegnemen zoals bij Saul gebeurd was.
De Zone David zou eeuwig leven hebben. Zijn koninkrijk zou vast zijn tot in eeuwigheid.
Het zou een onvergankelijk koninkrijk zijn. 2 Samuël 7 vers 15.
In Psalm 51 gaat het niet over een vast koninkrijk, maar over een vaste geest in zijn binnenste.
Dat is exact de aanduidding voor het leven van de Here Jezus Christus, Die dat sinds Zijn opstanding heeft.
Dat leven heet "Geest"en dat heeft Hij op grond van Zijn opstanding.
Dat leven is vast , onwankelbaar, Hij is der zonde eenmaal gestorven zegt Romeinen 6 vers 9,10
In Psalm 51 vers 12 gaat het dus over de opstanding uit de doden in verband met de nieuwe schepping.
Verwerp mij niet van Uw aangezicht wil zeggen: "Laat mij niet in de dood, maar wek mij eruit.
De Heer zou in de dood blijven, als de Geest blijvend van Hem zou zijn weggenomen.
De Heilige Geest uit vers 13 is Dezelfde als de vaste Geest ui vers 12.
Gods Geest is vast en heilig.
Gods Geest was en bleef in de Messias, de Zone David. Daarom en daardoor stond de Heer op uit de doden.
De Here Jezus had de "vreugde Uws heils" gehad en Hij hoopte die weer te krijgen en dat kon alleen door opstanding uit de doden.
Een vrijmoedige geest is alleen uit het NT te verklaren want vrijmoedigheid staat voor het ingaan in het heiligdom leert ons Hebr.4 vers 16.
Het is precies de vrijmoedigheid waarmee ik als gelovige uit de 5e bedeling tot de troon van God mag naderen.
Onder het Oude verbond ging dat gepaard met allerlei voorwaarden, men moest offeren en rein zijn.
Ik mag naderen op grond van het algemene offer van Christus want Hij is ook mijn Hogepriester en als wedergeborene van een nieuwe schepping zijn wij vrij om te naderen dit in tegenstelling tot de gelovigen onder het oude verbond die nog niet wedergeboren waren. Dat komt op de Jongste Dag.
Heilige Geest is de Geest van God, Die in Christus is.
De Psalm eindigt met het heiligdom, de tempeldienst, Sion en Jeruzalem en heeft dus te maken met het inggan in het Heiligdom.
De bredere betekenis van de Psalm is van toepassing op de toekomst. Namelijk op de Wederkomst van Christus en het letterlijke Jeruzalem en de letterlijke tempel en in de geestelijke betekenis gaat het over een geestelijk Jeruzalem. Dat houdt verband met deze bedeling met de Gemeente en het hemels burgerschap van deze Gemeente.
Dit alles op grond van de dood en opstanding van Christus,
Zal ik Jesaja 63 maar even bewaren anders wordt het zo lang? Ik loop er niet voor weg hoor.
Lees ook:
http://eindtijdinbeeld.nl/EiB%20IA's/Bi ... _Geest.pdf