Oude en nieuwe verbond

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Oude en nieuwe verbond

Berichtdoor Wilsophie » 19 apr 2012 21:16

"hettys"Neee. een één-vierheid: Gods geest, God, Jezus en dan ook nog es de heilige geest. Vier dus.

Het was ook een beetje een flauw antwoord Hettys.
:oops: :oops:

De Heilige Geest onder het nieuwe Verbond heeft alles te maken met Christus bij Zijn opstanding, het is de Heilige Geest van Christus waar wij als wedergeborenen van een nieuwe schepping mee gevuld zijn.
De Geest God is de Geest die zweefde over de wateren en zich manifesteerde onder het oude verbond als een wolkolom o.a. en nogmaals Psalm 51 waar Heilige Geest genoemd wordt is dè Psalm bij uitstek die spreekt over de opstanding van Christus.

WildKittyCat
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor WildKittyCat » 19 apr 2012 21:52

1a2b3c schreef:Niemand 'moet' iemand bekeren. Je bekeren doe je zelf. :wink:

in het woordenboek staat bij bekeren : iemand bewegen tot een (andere) godsdienst over te gaan ...

en of je jezelf nou bekeert of een ander , tot welk geloof/religie ,welke is dan de juiste
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen,maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart

met een paard onder je kont kom je ook de wereld rond

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 19 apr 2012 21:59

Wilsophie schreef: De Heilige Geest onder het nieuwe Verbond heeft alles te maken met Christus bij Zijn opstanding, het is de Heilige Geest van Christus waar wij als wedergeborenen van een nieuwe schepping mee gevuld zijn.
De Geest God is de Geest die zweefde over de wateren en zich manifesteerde onder het oude verbond als een wolkolom o.a. en nogmaals Psalm 51 waar Heilige Geest genoemd wordt is dè Psalm bij uitstek die spreekt over de opstanding van Christus.

Nogmaals. Is de Geest van God niet heilig? en waarom negeer jij jesaja 63? Heeft God meerdere geesten? Hoe kunnen mensen in vervoering raken van Gods Geest, en ook van de heilige geest? Wat is dan het verschil? En hoezo gaat psalm 51 over de opstanding van Jezus??
Ook gif is geschapen.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 19 apr 2012 22:03

WildKittyCat schreef:
in het woordenboek staat bij bekeren : iemand bewegen tot een (andere) godsdienst over te gaan ...

en of je jezelf nou bekeert of een ander , tot welk geloof/religie ,welke is dan de juiste

Is het geen wederkerend werkwoord, nl. "ZICH bekeren" ?
Somebody up there likes you

WildKittyCat
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor WildKittyCat » 19 apr 2012 22:33

http://www.woorden.org/index.php?woord=bekeren

er staat niet bij wat voor werkwoord het is
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen,maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart

met een paard onder je kont kom je ook de wereld rond

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 apr 2012 22:59

De voorwaarden van het ‘oude verbond’ waren: Gehoorzaam en leef, de mens die deze doet zal daardoor leven, maar vervloekt is hij die de woorden van deze wet niet metterdaad volbrengt (Ezech. 20:11; Lev. 18:5; Deutr. 27:26).

Het ‘nieuwe verbond’ was gegrond op betere beloften, de beloften van vergiffenis van zonden en van Gods genade om het hart te vernieuwen en het in harmonie te brengen met de beginselen van Gods wet. ‘Dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des Heren: “Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven.
Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.” Jeremia 31:33,34.

De wet die op stenen tafelen was gegrift wordt door de Heilige Geest op de tafelen van het hart geschreven.
In plaats van te trachten onze eigen gerechtigheid te bewerken, aanvaarden wij de gerechtigheid van Christus. Zijn bloed is een verzoening voor onze zonden. Zijn gehoorzaamheid wordt ons toegerekend. Dan zal het hart dat door de Heilige Geest vernieuwd is de vruchten van de Geest voortbrengen.

Zoals Wilsophie ook beschrijft: Als wij de Geest van Christus hebben zullen wij wandelen zoals Hij gewandeld heeft. Door de profeet zegt hij van Zichzelf: “Ik heb lust om uw wil te doen, mijn God, uw wet is in mijn binnenste.”
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 apr 2012 01:11

1a2b3c: Advent, kerst, goede vrijdag, pasen, pinksteren, hemelvaart ..... ja hoor, dat is me allemaal bekend.
En ik kan me geen tijd in m'n leven herinneren dat ik één of meerdere van die heilsfeiten niet geloofd heb.
Trajecto schreef:Ja oké maar er is dus wel ontwikkeling.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je als kleine jongen of meisje precies hetzelfde bij dit alles ervoer en dacht en begreep en geloofde als nu? (Mogen we overigens weten of 1a2b3c m. of vr. is?)

Da's geen geheim hoor, ik ben een vrouw. :wink:

Dat is nogal logisch, natuurlijk groei je in kennis en geloof, als je tenminste doet wat er in de Bijbel staat, en jezelf voedt met de melk van het Woord die dan overgaat in vaste spijs 1 Kor.3:2. - 1 Pet.2:2.
Wanneer je wedergeboren bent dan ben je een baby in het geloof en is het de bedoeling om op te groeien tot een volwassene. (o.a. Efz.4)

1a2b3c:
Niemand 'moet' iemand bekeren. Je bekeren doe je zelf.
Trajecto schreef:Klopt.
Je bekeren doe je zelf, maar bij iemand wat aandragen kan nutuurlijk wel van invloed zijn en er eventueel toe bijdragen dat die ander zich gaat bekeren.

Absoluut!
2 Kor.5:11 Nu wij dus deze vrees voor de Heere kennen, bewegen wij de mensen tot het geloof/(bekering) ....
Maar uiteindelijk kan niemand een ander bekeren, je kunt er alleen maar op aandringen en het voorleven, maar hij/zij zal het echt zelf moeten doen. En soms is het denk ik wel eens beter om geen woorden te gebruiken maar allereerst met je leven te getuigen.

WildKittyCat schreef:in het woordenboek staat bij bekeren : iemand bewegen tot een (andere) godsdienst over te gaan ...

Bekeren is gewoon: je van iets of iemand afkeren en tot je tot iets of iemand anders toekeren. Dat kan idd een andere godsdienst zijn, maar da's lang niet alles.
Zoals het in de Bijbel staat betekent het: je afkeren van dat waar je op gericht bent, anders dan op God; om je dan toe te keren naar de God van de Bijbel.
Probeer je iemand dan te bewegen/bekeren tot een andere godsdienst? Eigenlijk wel, want het gaat niet alleen om het overgaan/bekeren van bijv. de Islam naar de God van de Bijbel, maar net zo goed wanneer je afgoden dient. Afgoden kan van alles zijn zoals geld, macht, lust.... God gaat boven alles en al wat je boven en naast God stelt is een afgod, en daar moet je je van bekeren.
Net zoals je je moet bekeren van de verkeerde denkbeelden die je over God hebt, want dan dien je ook niet de ware God.

(bekeren wordt ook wel in andere verbanden gebruikt bijv: hij is bekeerd van de pop-muziek tot de klassieke muziek, of andersom)

En welk geloof is het juiste? Tja, ik neem aan dat iedereen denkt hij hij/zij zelf het juiste geloof heeft.
Geloof kun je nu eenmaal niet bewijzen anders was het ook geen geloof meer, gelukkig kun je het wel ervaren. Maar daar zijn andere topics over.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 apr 2012 09:26

@ Elbert en nog iemand vroeg hier naar meen ik.
Ik was nog een antwoord te goed over de tekst dat ook de OT gelovigen het Koninkrijk Gods zullen binnengaan, dus dan is men wedergeboren.

Een logische conclusie op grond van het verhaal aan Nicodemus, maar deze gelovigen worden pas wedergeboren op de Jongste Dag. Daar wachten zij namelijk op.

Dan is dus het feit dat men wedergeboren moet zijn om het koninkrijk Gods binnen te gaan voor de OT gelovigen ook van kracht, maar is een belofte die vervuld zal worden en gestalte krijgt in de Jongste Dag.

Nog eens een verschil aantonen tussen gelovigen onder het Oude en het Nieuwe Verbond, want dat is er wel degelijk anders was er niets veranderd sinds dood en opstanding van Christus.

Wij zijn een Gemeente van eerstelingen en op die grond hebben wij een hemelse bstemming.
zo vat Johannes het samen.
Hij zegt dat het in oudtestamentische tijd zo was, dat degenen die geloofden, het recht ontvingen om ooit kinderen Gods te worden. [ Johannes 1:12].
Zij zouden ooit wedergeboren worden.

De gelovigen konden geen eeuwig leven krijgen, in elk geval niet zolang de Here Jezus niet de Eersteling was en dus niet wedergeboren danwel opgestaan was uit de dood.

Al die oudtestamentische gelovigen waren inderdaad ook niet wedergeboren.
Hen was beloofd dat ze zouden wedergeboren worden op de Jongste Dag.
Martha spreekt daarover wanneer ze zegt: "....ik weet dat hij [ Lazarus] opstaan zal in de opstanding ten laatste dage" [ Joh. 11:24].
De levenden en de doden zouden daar geoordeeld worden uit de boeken en met name uit het boek des levens.
Wie daarin niet gevonden zou worden, wordt geworpen in de poel des vuurs.
Wie wel in dat boek staat, komt terecht op de nieuwe aarde.
Dat is de normale gang van zaken.

De uitzondering is de Gemeente van vandaag.
Wij leven namelijk in de dagen waarin dat opstandingsleven van Christus beschikbaar is en daarom krijgen wij het meteen. als wij tot geloof komen, en ontvangen wij dat leven en worden wij wedergeboren, uit de Geest of uit God geboren.
Wij worden de Goddelijke natuur deelachtig.
Dat was vroeger niet zo, maar sinds de opstanding van Christus is dat wel het geval.

Deze oudtestamentische gelovigen waren dus niet wedergeboren en ze zullen dan ook niet naar de hemel gaan. Ze zijn wel behouden en zullen wel wedergeboren worden.
Daar wachten zij ook op.
De oudtestamentische gelovigen wachten op het hiernamaals dat bestaat uit die nieuwe hemelen en die nieuwe aarde.
zij zullen wonen op de nieuwe aarde.
Bron: http://www.vlichthus.nl/joomla/index.ph ... s-de-hemel

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2012 12:13

Wilsophie schreef: De Heilige Geest onder het nieuwe Verbond heeft alles te maken met Christus bij Zijn opstanding, het is de Heilige Geest van Christus waar wij als wedergeborenen van een nieuwe schepping mee gevuld zijn.

hettys schreef:Nogmaals. Is de Geest van God niet heilig? en waarom negeer jij jesaja 63? Heeft God meerdere geesten? Hoe kunnen mensen in vervoering raken van Gods Geest, en ook van de heilige geest? Wat is dan het verschil? En hoezo gaat psalm 51 over de opstanding van Jezus??

Apostel Petrus verklaart in handelingen 2 dat de uitstorting van de heilige geest is aangekondigd door de profeet Joel, maar kennelijk wil het er bij Wilsophie met boter en suiker nog niet in.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 apr 2012 13:29

="hettys
Nogmaals. Is de Geest van God niet heilig? en waarom negeer jij jesaja 63? Heeft God meerdere geesten? Hoe kunnen mensen in vervoering raken van Gods Geest, en ook van de heilige geest? Wat is dan het verschil? En hoezo gaat psalm 51 over de opstanding van Jezus??

Lees dan gewoon die Psalm en leg me uit waar het dan over gaat.
Ik negeer helemaal niks. Jesajsa 63 gaat over de toekomst. Er valt niets te negeren, want deze tekst is één van de weinigen waar de term "Heilige Geest" voorkomt en niet de Geest Gods en hoe mensen in vervoering konden raken weet ik niet.
Jesaja 63 sluit aan bij Psalm 51 en bij Hebr 4 vers 16, in Jesaja 63 vers 10 gaat het over de Heilige Geest, Die van Edom komt en dat ìs de Geest van Christus. In Psalm 51 staat "Neem uw Heilige Geest niet van mij"
In dit vers is de Heilige Geest, de Geest van de Messias. Die Geest is dus niet van Hem weggenomen, maar bij Hem gebleven.
En achteraf wordt vastgesteld welk Geest in het midden van Israël woonde en de Heilige Geest van Jesaja 63 vers 10 is de aanduiding van de wolkkolom die temidden van het volk woonde en nog woont maar nu overdrachtelijk en niet waarneembaar.
Drie keer komt de term Heilige Geest voor in het OT en niet meer.

Mijn vragen worden wel genegeerd dat de discipelen niet wisten wie de Heilige Geest was en de gelovigen in Efeze wisten dat ook niet, toch merkwaardig op zijn minst?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 apr 2012 13:40

Wilsophie schreef:@ Elbert en nog iemand vroeg hier naar meen ik.
Ik was nog een antwoord te goed over de tekst dat ook de OT gelovigen het Koninkrijk Gods zullen binnengaan, dus dan is men wedergeboren.

Een logische conclusie op grond van het verhaal aan Nicodemus, maar deze gelovigen worden pas wedergeboren op de Jongste Dag. Daar wachten zij namelijk op.
Waar staat dat precies in de Bijbel? Volgens mij nergens. Er staat dat ze lichamelijk op zullen staan op de jongste dag, maar dat is wat anders.
Wilsophie schreef:Dan is dus het feit dat men wedergeboren moet zijn om het koninkrijk Gods binnen te gaan voor de OT gelovigen ook van kracht, maar is een belofte die vervuld zal worden en gestalte krijgt in de Jongste Dag.

Nog eens een verschil aantonen tussen gelovigen onder het Oude en het Nieuwe Verbond, want dat is er wel degelijk anders was er niets veranderd sinds dood en opstanding van Christus.
De vraag is niet of er niets veranderd is, maar de vraag is hoe de dood en opstanding van Christus effectief zijn voor de oudtestamentische gelovigen. Volgens jou op een andere manier, volgens mij op dezelfde manier als voor nieuwtestamentische gelovigen. Want de apostel Paulus zegt: "zij die uit het geloof zijn, worden gezegend met de gelovige Abraham". (Gal. 3:9).
Dus niet: de gelovigen van nu worden meer of anders gezegend dan de gelovige Abraham.
Het gaat dus om dezelfde zegen als die Abraham ontving.
Daar komt nog eens bij dat de gelovige Abraham nu in de hemel is (Luk. 16) en voor God leeft (Luk. 20:38).
Wilsophie schreef:Wij zijn een Gemeente van eerstelingen en op die grond hebben wij een hemelse bstemming.
zo vat Johannes het samen.
Hij zegt dat het in oudtestamentische tijd zo was, dat degenen die geloofden, het recht ontvingen om ooit kinderen Gods te worden. [ Johannes 1:12].
Zij zouden ooit wedergeboren worden.

De gelovigen konden geen eeuwig leven krijgen, in elk geval niet zolang de Here Jezus niet de Eersteling was en dus niet wedergeboren danwel opgestaan was uit de dood.

Al die oudtestamentische gelovigen waren inderdaad ook niet wedergeboren.
Hen was beloofd dat ze zouden wedergeboren worden op de Jongste Dag.
Kortom: de opstanding en de wedergeboorte zijn hetzelfde? Maar dat is een onbijbelse conclusie.
Als het gaat om de opstanding, dan gaat het meestal specifiek over de opstanding van ons lichaam.
Met wedergeboorte wordt een geestelijke geboorte uit God bedoeld.
Het meest duidelijk blijkt dat wel uit de vraag die de gemeente van Thessalonica aan Paulus stelde over de wedergeboren gelovigen die reeds ontslapen waren ("hen die in Jezus ontslapen zijn", 1 Thess. 4:13 e.v.). Hoe zit dat nou met hen als Christus zal terugkeren? Het antwoord van Paulus is duidelijk: ook zij zullen lichamelijk opstaan (vers 16) en daarna samen met ons (levenden) met Christus zijn (vers 17). Hieruit blijkt dat je opstanding en wedergeboorte niet moet vereenzelvigen. Want tenzij dat de Heere Jezus voor ons sterven terugkomt, zullen wij ook sterven. In dat geval zal ons lichaam opstaan op de jongste dag. De wedergeboorte gaat in de tijd dus aan de opstanding vooraf. Aangezien dat zo is, geldt dat dus ook voor de oudtestamentische gelovigen.

Dat de Heere Jezus de Eersteling wordt genoemd is juist, maar Hij is de Eersteling van hen die lichamelijk opgestaan zijn en daarna nooit meer zullen sterven. Zie daarvoor 1 Kor. 15:20-23.
Het is onjuist om te zeggen dat Jezus de Eersteling is die wedergeboren is. Dat is faliekant onbijbels, want Hij is Gods Zoon en had geen wedergeboorte nodig, omdat Hij de goddelijke natuur heeft.

Misschien is het beter om niet zulke websites na te volgen, maar zelf de Bijbel te onderzoeken om te zien of de dingen zo zijn (zie Hand. 17:11). Bij veel van dit soort sites kom ik tot de conclusie dat ze niet naspreken wat de Bijbel zegt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 apr 2012 15:03

="Elbert"Dat de Heere Jezus de Eersteling wordt genoemd is juist, maar Hij is de Eersteling van hen die lichamelijk opgestaan zijn en daarna nooit meer zullen sterven

Om uit het hele betoog maar 1 ding te nemen wat tevens de kern is, namelijk bovenstaande zin is niet juist.

Het opstaan uit de dood en het opstaan uit de doden dus van tussen de doden uit symboliseert 2 dingen.
Namelijk wedergeboorte dus een uit God geboren worden, Geestelijk dus en een letterlijke opstanding namelijk op de Jongste dag.
Met dat verschil dat de gelovigen op de Jongste Dag als opgestanenen nooit meer zullen sterven en dat de ongelovigen de tweede dood zullen sterven.

En wat de site betreft, ik had een klein stukje hieruit gelezen en als ik het noem is het niet goed en als ik het niet noem wordt het weggehaald en ik ben zo vrij om te raadplegen wat ik wil en ik toets alles aan de Schrift en dat de site niet conform de Schrift is kunt u niet uit 1 citaatje van mij halen, daarmee doet u mensen tekort.

Kortom: de opstanding en de wedergeboorte zijn hetzelfde? Maar dat is een onbijbelse conclusie.

De opstanding in het algemeen niet, maar de opstanding van Christus is een beeld van wedergeboorte.
Zo wees Zijn doop in het water van de Jordaan ook naar dood en opstanding en dus kwam de duif als zijnde de Heilige Geest die tevens kwam bij die gebeurtenis en nooit eerder. En zo ontvangt de wedergeboren mens de Heilige Geest bij de doop in Christus wat via dood en opstanding tot stand komt als zijnde een nieuw Leven in de Geest.

Sommige mensen concluderen uit het feit dat de Here Jezus is opgestaan dat ze naar de hemel gaan na over-lijden.
Echter er staat niet dat de geest naar de hemel gaat, er staat alleen dat de geest terugkeert tot God.
Dit betekent dat daar waar de mens zich in zijn leven onttrekt aan God en gebod, hij na dit leven niettemin onder de volledige jurisdictie en macht van God terugkomt.

Als het om ongelovigen gaat, betekent het in elk geval dat Hij hen ogenblikkelijk gevangen zet in het dodenrijk.

Daar zwaait niet de duivel de scepter, maar is men gevangene van Christus, danwel van God Zelf, en wacht men op het oordeel. Dus op de Jongste dag.
Terugkeren tot God wil niet zeggen dat men naar de hemel gaat, maar alsnog onder de macht van God
komt.

Juist Maria en Martha en alle anderen wisten dat er een opstanding was ten laatste dage, maar men wist niets van wedergeboorte wat tot stand kwam bij de opstanding van Christus.
Die opstanding heeft niets te maken met de opstanding van de Jongste Dag.

[Het meest duidelijk blijkt dat wel uit de vraag die de gemeente van Thessalonica aan Paulus stelde over de wedergeboren gelovigen die reeds ontslapen waren ("hen die in Jezus ontslapen zijn", 1 Thess. 4:13 e.v.). Hoe zit dat nou met hen als Christus zal terugkeren? Het antwoord van Paulus is duidelijk: ook zij zullen lichamelijk opstaan (vers 16) en daarna samen met ons (levenden) met Christus zijn (vers 17). Hieruit blijkt dat je opstanding en wedergeboorte niet moet vereenzelvigen. Want tenzij dat de Heere Jezus voor ons sterven terugkomt, zullen wij ook sterven. In dat geval zal ons lichaam opstaan op de jongste dag. De wedergeboorte gaat in de tijd dus aan de opstanding vooraf. Aangezien dat zo is, geldt dat dus ook voor de oudtestamentische gelovigen.

1 Thess 4 vers 3 gaat niet over de jongste dag, maar over de opname van de Gemeente, en ik zou danook de wedergeboorte niet vereenzelvigen met dit gedeelte waar het de doden betreft die tevens wedergeboren zijn en geen andere gelovigen.
Ongelovigen en gelovigen onder het Oude Verbond wachten niet op de opname van de Gemeente maar op de Jongste dag, dus dit Bijbelgedeelte is niet van toepassing.
En mijn lichaam zal niet opstaan op de Jongste dag, maar bij de opname van de Gemeente want ik verschijn niet voor de Witte Troon op de Jongste Dag maar voor de Rechterstoel van Christus.
Ik ben geen ongelovige , ik ben geen gelovige van het Oude Verbond , ik behoor bij het Lichaam van Christus waarvan het Hoofd geboren werd bij de opstanding en het Lichaam nu tot stand wordt gebracht tot het voleindigd is en Hoofd en Lichaam verenigt zullen worden bij de gebeurtenis van de roep van de aartsengel, en het geklank van de shofar, volgens 1 Thess 4 vers 15.

Wedergeboren worden als natie zal het volk van God als 12 stammen nog te wachten staan.
God maakt straks toch geen nieuwe aarde voor niets? Daar komen mensen in en op te wonen uiteraard en dat zijn wedergeborenen, maar niet de Gemeente. Wie zijn dat dan?
Standaard is dat gerechtvaardig verklaarde gelovigen onder het Oude Verbond op de Jongste Dag worden wedergeboren en klaar zijn voor dat aardse koninkrijk, echter de uitzondering zijn de gelovigen van nà de opstanding die een hemels burgerschap hebben ontvangen en leven ten tijde dat God Zijn aangezicht voor Israël verborgen heeft.
Het verschil zit in de toekomst van gelovigen onder het OV en onder het NV.
Dood maakt een einde van het leven, of Elbert en andere lezers of forumleden...."weet je niet dat zovelen als in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood opdat gelijkerwijze Christus uit de doden opgewekt is tot heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem één plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding.
Dit wetende dat onze oude mens met Hem gekruisigd is , opdat het lichaam der zonde te niet gedaan zou worde, opdat wij niet meer de zonden dienen.
Want die gestorven is die is gerechtvaardigd van de zonde.
Indien wij NU met Christus gestorven zijn, zo geloven wij ook dat wij met Hem zullen leven.
Als zo oog gijlieden Elbert, reken er mee dat gij wel der zonde dood zijt, maar voor God levend zijt in Christus Jezus"

Hoezoe wedergeboorte is niet gelijk aan dood en opstanding en staat niet in de Bijbel.
Waar gaat dit dan over?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 20 apr 2012 21:57

@ Wilsophie
Met dank voor je reactie.

Psalm 52 gaat over Davids reactie na de ontdekking van zijn verhouding met Bathseba.

Ik negeer helemaal niks. Jesajsa 63 gaat over de toekomst. Er valt niets te negeren, want deze tekst is één van de weinigen waar de term "Heilige Geest" voorkomt en niet de Geest Gods en hoe mensen in vervoering konden raken weet ik niet.

A. Je beweert eerst dat de term 'heilige geest niet voorkomt in het OT.
B. ja. ze raakten in vervoering van Gods geest. heel vaak. Nu wil ik weten waardoor jij vindt dat die geest niet heilig is.
C. hoezo gaat het in Jes. 63 over de toekomst??
Lees die tekst!
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 08:50

hettys schreef:Psalm 52 gaat over Davids reactie na de ontdekking van zijn verhouding met Bathseba.
A. Je beweert eerst dat de term 'heilige geest niet voorkomt in het OT.
B. ja. ze raakten in vervoering van Gods geest. heel vaak. Nu wil ik weten waardoor jij vindt dat die geest niet heilig is.
C. hoezo gaat het in Jes. 63 over de toekomst??
Lees die tekst!

Psalm 51 "Verwerp mij niet van Uw aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij
Geef mij weder de vreugde Uws heils en de vrijmoedige geest ondersteunen mij"
@ Hettys Gods Geest is heilig, omdat God heiligis.
De psalmist noemt de Geest van God Heilig.
Psalm 51 heeft met Israël en het herstel van Israël in de toekomst te maken ( vers 20 en 21), de woorden van deze Psalm komen uit de mond van de Zone Davids. De Here Jezus Christus werd voor ons tot zonden gemaakt ( 2 Kor 5 ) .
Nadat David tot Bathséba was ingegaan, sprak hij de woorden van Psalm 51. Woorden van berouw en schuldbelijdenis.
Ze komen echter over de persoon van DAvid, uit de mond van de Here Jezus.
Hij droeg op dat moment onze zonden. Psalm 51 komt dus niet alleen uit het hart van iemand, die wroeging over of van zijn zonden heeft, maar ook rechtstreeks uit het dodenrijk.
Ook het gebed van JOna 2 komt rechtstreeks uit het dodenrijk, maar ook uit de mond van de Heer Jezus.
In Psalm 51 was David niet dood. Hij sprak alsof hij dood was, het ging om de Zone Davids.
De Zone Davids wordt in Psalm 51 geacht dood te zijn.

vers 12 Schep mij een rein hart o God en vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest.
Al eerder gezegd dat scheppen van een rein hart gebeurt door dood en opstanding. Het is het krijgen van Gods wet in ons binnenste.
Dat gebeurt onder het Nieuwe Verbond en komt tot stand door opstanding uit de doden.
Een nieuwe schepping komt door wedergeboorte, dat is opstanding tot "stand".

Vernieuwen heeft met een nieuwe schepping te maken. "Een vaste geest" is een geest, die eeuwig is en niet verdwijnt.
God zou Zijn Geest niet van de Zone Davids wegnemen zoals bij Saul gebeurd was.
De Zone David zou eeuwig leven hebben. Zijn koninkrijk zou vast zijn tot in eeuwigheid.
Het zou een onvergankelijk koninkrijk zijn. 2 Samuël 7 vers 15.
In Psalm 51 gaat het niet over een vast koninkrijk, maar over een vaste geest in zijn binnenste.
Dat is exact de aanduidding voor het leven van de Here Jezus Christus, Die dat sinds Zijn opstanding heeft.
Dat leven heet "Geest"en dat heeft Hij op grond van Zijn opstanding.
Dat leven is vast , onwankelbaar, Hij is der zonde eenmaal gestorven zegt Romeinen 6 vers 9,10
In Psalm 51 vers 12 gaat het dus over de opstanding uit de doden in verband met de nieuwe schepping.

Verwerp mij niet van Uw aangezicht wil zeggen: "Laat mij niet in de dood, maar wek mij eruit.
De Heer zou in de dood blijven, als de Geest blijvend van Hem zou zijn weggenomen.
De Heilige Geest uit vers 13 is Dezelfde als de vaste Geest ui vers 12.
Gods Geest is vast en heilig.
Gods Geest was en bleef in de Messias, de Zone David. Daarom en daardoor stond de Heer op uit de doden.

De Here Jezus had de "vreugde Uws heils" gehad en Hij hoopte die weer te krijgen en dat kon alleen door opstanding uit de doden.
Een vrijmoedige geest is alleen uit het NT te verklaren want vrijmoedigheid staat voor het ingaan in het heiligdom leert ons Hebr.4 vers 16.

Het is precies de vrijmoedigheid waarmee ik als gelovige uit de 5e bedeling tot de troon van God mag naderen.
Onder het Oude verbond ging dat gepaard met allerlei voorwaarden, men moest offeren en rein zijn.
Ik mag naderen op grond van het algemene offer van Christus want Hij is ook mijn Hogepriester en als wedergeborene van een nieuwe schepping zijn wij vrij om te naderen dit in tegenstelling tot de gelovigen onder het oude verbond die nog niet wedergeboren waren. Dat komt op de Jongste Dag.

Heilige Geest is de Geest van God, Die in Christus is.

De Psalm eindigt met het heiligdom, de tempeldienst, Sion en Jeruzalem en heeft dus te maken met het inggan in het Heiligdom.
De bredere betekenis van de Psalm is van toepassing op de toekomst. Namelijk op de Wederkomst van Christus en het letterlijke Jeruzalem en de letterlijke tempel en in de geestelijke betekenis gaat het over een geestelijk Jeruzalem. Dat houdt verband met deze bedeling met de Gemeente en het hemels burgerschap van deze Gemeente.
Dit alles op grond van de dood en opstanding van Christus,

Zal ik Jesaja 63 maar even bewaren anders wordt het zo lang? Ik loop er niet voor weg hoor.
Lees ook:
http://eindtijdinbeeld.nl/EiB%20IA's/Bi ... _Geest.pdf

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 apr 2012 12:58

= "Mohamed"Apostel Petrus verklaart in handelingen 2 dat de uitstorting van de heilige geest is aangekondigd door de profeet Joel, maar kennelijk wil het er bij Wilsophie met boter en suiker nog niet in.

Deze post begrijp ik niet want Joël is vervuld in Handelingen 2.
En toevoegingen van boter en suiker vind ik ondermaats bij zo een heilig onderwerp.

Terug naar “[Religie] - Open forum”